Thursday, January 31, 2013

Nota kelas Tilawah Tafsir (al-Baqarah 185 sambungan )



بسم الله الرحمن الرحيم

1.      Ayat 185 (sambungan):
-          Firman Allah s.w.t berbunyi:
وَمَنْ كَانَ مَرِيضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ
Bermaksud: “ …Dan sesiapa yang sakit atau dalam perjalanan musafir ( lalu dia berbuka) maka wajiblah dia berpuasa pada hari-hari yang lain sebanyak hari yang ditinggalkan…”
Ayat ini adalah ulangan kerana pada mulanya yang telah dimansuhkan oleh ayat :
فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمْ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ
Hal ini demikian kalau sekali sahaja disebutkan, terangkumlah ia menjadi ayat yang dimansuhkan kesemuanya. Oleh sebab itulah disebut ulang sekali lagi, sebagai keterangan bahawasanya hukum masih kekal dan tidak dimansuhkan. Ya’ni mereka itu dibenarkan berbuka oleh sebab-sebab yang telah disebutkan tadi. Kerana Allah itu tiada sekali-kali menyusahkan malah akan memberi kemudahan sepertimana firman Allah s.w.t berbunyi:

يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمْ الْيُسْرَ وَلا يُرِيدُ بِكُمْ الْعُسْرَ                         
Bermaksud: “ ….Allah menghendaki kemudahan bagimu dan tidak menghendaki kesulitan  bagimu…”
Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[1]: “ Ini merupakan dasar agung di dalam taklif –taklif agama ini keseluruhannya, iaitu seluruh taklif itu mudah dan tidak ada sebarang kesulitan dan taklif-taklif itu menyarankan kepada hati yang telah mengecapi kemanisan perasaan mudah dan selesa dalam menjalani kehidupan. Ianya menyerapkan ke dalam jiwa seseorang muslim perasaan lapang dada yang dapat melaksanakan semua taklif, semua kefardhuan dan semua kegiatan hidup yang serius itu dengan selesa seolah-olah seperti air yang mengalir dan seolah-olah seperti kesuburan pokok yang kian meninggi dengan penuh ketenangan , keyakinan dan kerelaan disamping sentiasa menghayati perasaan mendapat rahmah Allah dan iradatNya yang mahukan kemudahan bukannya kesulitan terhadap para hamba yang mu’min. Ayat ini mewajibkan puasa ganti keatas orang yang musafir dan orang yang sakit pada hari-hari yang lain supaya orang yang terpaksa berbuka itu dapat menyempurnakan bilangan hari-hari bulan puasa dan tidak luput pahalanya.”
Berdasarkan ayat ini para fuqaha’ telah membina beberapa kaedah fiqh yang menunjukkan Islam adalah agama yang penuh dengan kemudahan antaranya[2]:
المشَقَّةُ تَجْلِبُ التَّيْسِيرَ
            Bermaksud: “ Kesulitan membawa kemudahan”
إذا ضاقَ الأمرُ اتَّسَعَ
            Bermaksud: “ Apabila keadaan menjadi sempit, nescaya terbuka jalan kelonggaran”
الضَّرُوراتُ تُبِيْحُ المَحظوراتِ
            Bermaksud: “Darurat mengharuskan perkara yang terlarang”

-          Firman Allah s.w.t berbunyi:
وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ
Bermaksud: “ ….Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangan masa…”
Beerti hendaklah kamu mengqada’kan puasa itu dengan secukupnya, supaya sempurna  bilangan sebulan Ramadhan. Ianya juga bermaksud sekiranya anak bulan dilindungi oleh awan sehingga tidak thabit kaedah ru’yah, maka genaplah puasa 30 hari. Peringatan di dalam ayat ini juga ditujukan kerana ada orang yang senang berbuka  tetapi susah untuk menggantikannya. Disamping keharusan berbuka untuk yang diharuskan berbuat sebegitu, ayat ini juga memberi fokus kepada kesempurnaan ibadah puasa itu bagi yang meninggalkannya kerana ada rukhsah atau yang berkuasa melakukannya agar digantikan mengikut keadaan masing-masing. Yang sihat menunaikan puasa sepenuhnya pada bulan Ramadhan dan yang uzur (mempunyai rukhsah) mencukupkannya dengan qada’ apabila selesai keuzurannya.
-          Firman Allah s.w.t berbunyi:

وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
Bermaksud: “ …dan supaya kamu mengagungkan Allah kerana hidayah yang dikurniakan kepada kamu supaya kamu bersyukur.”
Dan apabila selesai sahaja dari mengerjakan puasa, kerana telah terbit anak bulan Syawal atau menggenapkan 30 hari , maka berhari rayalah kamu dengan menyebut kebesaran Allah s.w.t. Ini menunjukkan bahawa kita dituntut supaya bertakbir kepada Allah s.w.t selepas tamat bulan Ramadhan. Lafaz takbir menurut Imam Malik dan sebahagian ulama’ ialah:
الله أكبَرُ , الله أكبَرُ , الله أكبَرُ ,
Maksudnya: “ Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar”
Sebahagian ulama’ yang lain pula mengatakan bahawa lafaznya ialah bertakbir, bertahlil (mengucapkan La ila ha illa Allah) dan diselangi dengan pengucapan tasbih. Sebahagian ulama yang lain pula mengatakan:

الله أكبَرُ كَبيراً , والحَمْدُ للهِ كثِيراً, وسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وأَصِيلاً
Maksudnya: “ Allah Maha Besar lagi Agung, segala puji-pujian hanya bagi Allah dengan sebanyak-sebanyaknya. Maha Suci Allah setiap pagi dan petang.”
-          Waktu takbir pula menurut pandangan Imam Abu Hanifah dan Imam Malik, disunatkan takbir pada hari raya Aidilfitri bermula dari waktu keluar menuju ke tempat sembahyang sunat Hari Raya. Tamat waktu takbir pula ialah setelah selesai solat sunat Hari Raya. Menurut Imam al-Syafi’ei dan Imam Ahmad, disunatkan bertakbir pada mana-mana bahagian waktu selepas menunaikan sembahyang, bermula dari waktu terbenam matahari pada hari terakhir puasa sehingga waktu imam menaiki mimbar untuk berkhutbah Hari Raya[3].
-          Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[4] : “Inilah salah satu dari matlamat kefardhuan puasa , iaitu supaya orang-orang yang beriman itu dapat menyedari nilai hidayah yang telah ditaklifkan Allah s.w.t kepada mereka dan mereka akan dapati kesedaran ini di dalam hati mereka ketika berpuasa lebih daripada ketika lain.  Hati mereka terhalang dari memikirkan perkara-perkara maksiat dan anggota mereka tersekat dari melakukan maksiat kerana mereka benar-benar merasa dan menyedari nilai hidayah itu. Kerana itu hendaklah mereka mentakbirkan Allah yang telah menganugerahkan hidayah ini dan hendaklah mereka bersyukur kepada Allah terhadap nikmat ini dan seterusnya hendaklah hati mereka kembali kepada Allah dengan ketaatan ini sebagaimana Allah menyebut kepada mereka natijah kefardhuan ibadah puasa ialah:
لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Bermaksud: “ Supaya kamu bertaqwa”
-          Dengan ini jelaslah nikmat ditaklifkan puasa itu yang pada lahirnya nampak merumitkan, menyulit dan memenatkan badan dan jiwa. Ianya juga menampakkan dengan jelas matlamat pendidikan ibadah puasa dan tujuan disebalik puasa yang mahu menyediakan kaum muslimin untuk memainkan peranan mereka yang besar. Dan kerana peranan inilah mereka dilahirkan kedunia supaya mereka laksanakan peranan itu dengan sempurna dibawah kawalan taqwa, pengawasan Allah dan kepekaan hati nurani mereka.


[1] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 62
[2] Dr. Abdul Hayei b. Abdul Sukor, Tafsir Pedoman Muttaqin, Juz 2, (2010), mk 247
[3] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 2, mk 136
[4] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 63

No comments: