SURAH AL-FÓTIHAH
(7 IMAM )
-Secara ifrad-
1) Qiraat NÉfi’ al-Madaniy: Qaulan WÉhidan[1] pada kalimah maliki[2] dibaca tanpa mad.
i) Riwayat QÉlËn: silah mim jama’ secara khilaf[3].
ii) Riwayat Warsy
2) Qiraat Ibn Kathir al-Makkiy: Qaulan WÉhidan pada kalimah maliki dibaca tanpa mad. Qaulan WÉhidan juga pada silah mim jama’.[4]
i) Riwayat BazzÊ
ii) Riwayat Qunbul: membaca dengan س [5]pada huruf ص di kalimah
الصِّرَاطَ dan صِرَاطَ
3) Qiraat Abu ‘Amru al-Basriy : Qaulan WÉhidan pada kalimah maliki dibaca tanpa mad.
i) Riwayat al-DËrÊ Abu ‘Amru
ii) Riwayat al-SËsÊ : Idgham kabir pada pertemuan dua م yang berbaris[6]
4) Qiraat Ibn ‘Ómir al-Dimasyqiy : Qaulan WÉhidan pada kalimah maliki
dibaca tanpa mad.
i) Riwayat Hisyam
ii) Riwayat Ibn Zakwan
5) Qiraat ÓÎim al-KËfÊ : Qaulan WÉhidan pada kalimah mÉliki
dibaca dengan mad.[7]
i) Riwayat Syu‘bah
ii) Riwayat ×afÎ
6) Qiraat Hamzah al-KËfÊ : Qaulan WÉhidan pada kalimah maliki
dibaca tanpa mad. Qaulan WÉhidan juga pada kalimah عَلَيْهِمْ dibaca
dengan Ìommah ha’[8]
i) Riwayat Khalaf :membaca secara isymam[9] pada huruf ص kalimah
الصِّرَاطَ dan صِرَاطَ
ii) Riwayat KhallÉd :membaca secara isymam pada huruf ص kalimah
الصِّرَاطَ sahaja.
7) Qiraat KisÉÊ al-KËfÊ : Qaulan WÉhidan pada kalimah mÉliki
dibaca dengan mad.
i) Riwayat Abu HÉrith
ii) Riwayat Al-DËrÊ[10]KisÉÊ
Surah al-FÉtihah
(7 imam)
-secara jama’-
بسم الله الرحمن الرحيم
- QÉlËn membaca dan semua ikut
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
- QÉlËn membaca dan semua ikut
الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
- QÉlËn membaca dan semua ikut
مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ
- QÉlËn membaca dengan maliki ( tanpa mad pada mim)
Warsy, Ibn Kathir, Abu ‘Amru, Ibn ‘Ómir, Hamzah ikut.
- ‘ÓÎim membaca mÉliki (mad pada mim) dan KisÉÊ ikut
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
- QÉlËn membaca dan semua ikut
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
-QÉlËn membaca dengan ص pada kalimah الصِّرَاطَ
Warsy, BazzÊ, Abu ‘Amru, Ibn ‘Ómir, ‘ÓÎim, KisÉÊ ikut
- Qunbul membaca dengan س pada kalimah الصِّرَاطَ
- Hamzah membaca dengan Isymam pada kalimah الصِّرَاطَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلا الضَّالِّينَ
-QÉlËn membaca dengan sukun mim jama’ pada 2 kalimah عَلَيْهِمْ
Warsy, Abu ‘Amru, Ibn ‘Ómir, ‘ÓÎim dan KisÉÊ ikut.
-QÉlËn membaca dengan silah mim jama’ pada 2 kalimah عَلَيْهِمْ
BazzÊ ikut
-KhallÉd membaca dengan Ìommah ha’ pada 2 kalimah عَلَيْهِمْ
-Qunbul membaca dengan س pada kalimah صِرَاطَ dan silah mim jama’ pada 2 kalimah عَلَيْهِمْ
-Khalaf membaca dengan IsymÉm pada kalimah صِرَاطَ dan dhommah ha’ pada 2 kalimah عَلَيْهِمْ
[1] bacaan yang tetap tanpa berulang
[2] Sepertimana kata Imam al-SyaÏibiy:
ومالك يوم الدين راويه نا صر...
[3] berulang beberapa kali
[4] Sepertimana kata Imam al-SyaÏibiy:
وصل ضم ميم الجمع قبل محرك دراكا وقالون بتخييره جلا
[5] Sepertimana kata Imam al-SyaÏibiy:
وعند سراط والسراط ل قنبلا بحيث أتى...
[6] Sekiranya wasal ayat ketiga dengan keempat, kata Imam SyÉÏibiy:
وما كان من مثلين في كلمتيهما * فلا بد من إدغام ما كان أولا
[7] Mad disini bermaksud 2 harakat.
[8] Sepertimana kata Imam al-SyaÏibiy:
عليهم إليهم حمزة ولديهمو جميعا بضم الهاء وقفا وموصلا
[9] Isymam disini bermaksud bunyi campuran huruf dengan huruf yang merujuk kepada gabungan huruf ص dan ز , kata Imam al-SyaÏibiy:
والصاد زايا أشمها لدى خلف واشمم لخلاد الأولا...
[10] orang yang sama yang menjadi anak murid Imam Abu ‘Amru al-Basriy