أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا
كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلا إِنَّهُمْ
هُمْ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لا يَعْلَمُونَ
وَإِذَا
قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ
السُّفَهَاءُ
1. Qalun
baca sukun mim al-Jama’ pada kalimah Nßgs9 dan
qasr al-Munfasil, Durri Abu ‘Amru (wajah pertama) ikut.
2.
Dalam bacaan sukun
mim al-Jama’, Qalun membaca dengan tawassut al-Munfasil, Durri Abu
‘Amru (wajah kedua), Ibn Zakwan dan ‘Asim ikut.
3.
Hamzah (Khallad
dan wajah pertama Khalaf) membaca pula dengan isyba’ al-Munfasil dengan
5 wajah pada kalimah السُّفَهَاءُ ketika waqaf[1]
:
-
Ibdal hamzah
alif dengan bacaan qasr
-
Ibdal hamzah
alif dengan bacaan tawassut
-
Ibdal
hamzah alif dengan bacaan isyba’
-
Tashil hamzah
beserta raum ketika bacaan qasr
4.
Qalun membaca
dengan silah mim al-Jama’, Ibn Kathir ikut.
5.
Qalun membaca
dengan tawassut silah mim al-Jama’ dan tawassut al-Munfasil.
6.
Warsy membaca
isyba’ silah mim al-Jama’ dan isyba’ al-Munfasil dan ibdal
pada kalimah أَنُؤْمِنُ
7.
Dengan wajah
yang sama, Warsy membaca tawassut pada badal
8.
Dengan wajah
yang sama juga, Warsy membaca isyba’ pada badal
9.
Khalaf (wajah
kedua) membaca saktah pada sakin mafsul (لَهُمْ
آمِنُوا) dan isyba’
al-Munfasil serta 5 wajah yang telah diterangkan sebelum ini ketika waqaf
pada kalimah السُّفَهَاءُ
10.
Al-Susi
membaca idgham pada kalimah قِيلَ
لَهُمْ , qasr
al-Munfasil dan ibdal pada kalimah أَنُؤْمِنُ
11.
Hisyam
membaca isymam pada kalimah قِيلَ , tawassut al-Munfasil dan 5 wajah seperti Hamzah ketika
waqaf pada kalimah السُّفَهَاءُ kecuali wajah yang keempat dibaca dengan tawassut bukan
dengan isyba’ seperti mana bacaan Hamzah.
12.
Al-Kisaei
mengikut bacaan Hisyam (isymam pada kalimah قِيلَ) tetapi membaca tahqiq pada kalimah السُّفَهَاءُ ketika waqaf.
أَلا إِنَّهُمْ هُمْ السُّفَهَاءُ
وَلَكِنْ لا يَعْلَمُونَ
1. Qalun
baca sukun mim al-Jama’ pada kalimah إِنَّهُمْ dan qasr
al-Munfasil dan tawassut al-Muttasil, Durri Abu ‘Amru (wajah pertama)
ikut.
2. Qalun
baca silah mim al-Jama’ pada kalimah إِنَّهُمْ dan qasr
al-Munfasil dan tawassut al-Muttasil, Ibn Kathir ikut.
3. Qalun
baca sukun mim al-Jama’ pada kalimah إِنَّهُمْ dan tawassut al-Munfasil
dan al-Muttasil, Durri Abu ‘Amru (wajah kedua), Ibn ‘Amir, ‘Asim dan
al-Kisaei ikut.
4. Qalun
baca silah mim al-Jama’ pada kalimah إِنَّهُمْ dan tawassut al-Munfasil
dan al-Muttasil.
5.
Wasry membaca
dengan isyba’ al-Munfasil dan al-Muttasil dan Hamzah ikut.
[1] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Waqfi Hamzata wa
Hisyamin ‘ala al-Hamzi, mk 19):
ويُبدِلُهُ
مهما تَطَرَّفَ مثلَهُ ويَقْصُرُ أو يَمْضى على المدِّ أطْولا
Matan ini menunjukkan dalil bagi bacaan qasr
dan isyba’, adapun bacaan tawassut, telah dipersetujui oleh para
ulama’ bahawasanya harus dibaca juga dengan tawassut kerana diqiaskan
kepada hukum pada bacaan mad ‘arid li al-Sukun. (sila lihat al-Budur
al-Zahirah, mk 20 dan al-Wafi, mk 115. (kedua-duanya kitab susunan
Syeikh Abd al-Fatah al-Qadhi)
[2] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Waqfi Hamzata wa
Hisyamin ‘ala al-Hamzi, mk 21):
وما
قبلهُ التحريكُ أو ألفٌ مُحَرَّكاً طَرَفاَ فالبعضُ بالرَّوْمِ سَهَّلا
[3] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamzatain min
Kalimatain, mk 17):
وإن
حرفُ مَدٍّ قبلَ همزٍ مُغَيَّرٍ يَخُزْ قَصرُهُ والمدُّ ما زال أعدلا