Wednesday, January 11, 2012

Nota kelas Tilawah tafsir (al-Baqarah 103-105)

بسم الله الرحمن الرحيم

1. Ayat 103:

- Ayat ini menjadi sambungan kepada ayat sebelumnya yang menggambarkan sekiranya kaum Yahudi itu beriman kepada nabi Muhammad s.a.w dan kepada al-Quran serta takut pula kepada seksa Allah s.w.t dengan meninggalkan perkara maksiat seperti mengerjakan sihir, nescaya mereka akan mendapat pahala daripada Allah s.w.t. Hal ini demikian adalah lebih baik daripada mereka menjualkan diri mereka dengan membeli sihir sekiranya mereka tahu[1]. Pahala disisi Allah s.w.t adalah yang lebih baik daripada kelebihan-kelebihan yang ada di atas muka bumi ini. Apa kelebihan sekalipun jikalau bercanggah dengan hukum Allah s.w.t tidak ada maknanya dan tidak member sebarang faedah pun. Kalau dapat faedah pun, dengan sebab kita membuat perkara yang bercanggah dengan hukum Allah s.w.t, faedah itu adalah sementara sahaja dan sesungguhnya faedah akhiratlah yang lebih baik dan kekal abadi. Oleh sebab itulah, orang yang beriman dan benar-benar bertaqwa kepada Allah s.w.t akan memilih akhirat daripada dunia kerana mereka sudah begitu maklum bahawa akhiratlah tempat kekal abadi, rahmat dan nikmat yang sebenarnya bagi manusia.

2. Ayat 104:

- Ayat ini mengingatkan kepada orang-orang mu’min, janganlah mereka gunakan kata-kata yang biasa dipakai oleh kaum Yahudi atau pun musyrik Arab yang mengandungi erti bahasa kesat dan makian. Dengan sebab ketika itu orang Islam terpengaruh dengan kata-kata orang Yahudi yang tergolong daripada kalangan ahli kitab atau dengan kata lain orang yang mengetahui tentang agama. Jadi pada pandangan mereka, eloklah mengikut golongan yang faham tentang agama ini. Oleh sebab itu ada juga diantara para sahabat turut sama menyebut perkataan yang disebutkan oleh kaum Yahudi.

- Kaum Yahudi, apabila mendengar sabda nabi Muhammad s.a.w mereka berkata “raa’ina” yang bermakna dalam bahasa arab pada asalnya ialah “perhatikanlah kami” atau “peliharalah kami” ya’ni bermaksud janganlah tidak menghiraukan kami. (Secara kebiasannya memang kaum Yahudi ini kebanyakkannya tidaklah menyebut sesuatu melainkan untuk memburuk-burukkan nabi Muhammad s.a.w). Niat mereka menjawab sedemikian kerana lafaz raa’ina sebenarnya dalam bahasa mereka iaitu bahasa ‘Ibrani mempunyai makna kesat dan cacian iaitu bermakna bodoh[2]. Mereka sengaja menggunakan lafaz ini agar dapat memburuk-burukkan nabi Muhammad s.a.w dan menghasut kaum muslimin pada masa itu yang tidak mengetahui tentang perkara ini untuk terlibat sama. Lalu Allah s.w.t memerintahkan kepada orang yang beriman melalui fimanNya :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا

Bermaksud: “ Wahai orang yang beriman janganlah kamu berkata Raa’ina dan katakanlah Unzurna”

Perkataan “unzurna” mempunyai makna yang sama dengan “raa’na” tetapi perkataan ini tidak boleh ditakwil dengan makna kesat serta cacian. Maka hendaklah diucap dengan perkataan yang tidak boleh ditakwil kepada kata-kata kesat dan cacian. Oleh kerana itulah sekiranya kita hendak menyampaikan sebarang ucapan, hendaklah dihindarkan dari menggunakan perkataan yang mempunyai dua makna (double meaning) iaitu makna yang baik dan makna yang tidak baik supaya tidak ditafsirkan salah oleh orang yang mendengarnya.

- Al-Syahid Sayyid Qutb berkata[3]: “Mengikut riwayat, sebab dilarang menggunakan kata-kata “raa’ina” ialah kerana samseng-samseng Yahudi menelurkan lidah mereka menyebut kata-kata itu apabila mereka tujukan kepada Rasullullah s.a.w supaya ia memberi makna yang lain yang diambil dari kata dasar yang lain yang beerti tolol atau bebal. Mereka takut untuk memaki nabi Muhammad s.a.w secara terus terang dan berdepan, lalu mereka mencari helah memaki beliau dengan cara yang tidak langsung, iaitu cara yang hanya sanggup dilakukan oleh kumpulan samseng yang hina. Oleh sebab itulah al-Quran melarang kaum muslimin menggunakan kata-kata yang digunakan oleh kaum Yahudi untuk memaki Rasullullah s.a.w dan menyuruh mereka menggantikannya dengan perkataan yang lain yang seerti dengannya dan tidak diputarkan oleh samseng-samseng kaum Yahudi untuk menggagalkan tujuan mereka yang hina dan tolol. Penggunaan cara ini oleh kaum Yahudi menunjukkan betapa besarnya kemarahan dan hasad dengki mereka, betapa biadap dan hinanya cara mereka dan betapa rendahnya budi pekerti mereka. Larangan ini membayangkan betapa besarnya perhatian Allah s..wt terhadap Rasullullah s.a.w dan kaum muslimin dan betapa hematnya pembelaan Allah s.w.t terhadap para hamba kesayangannya dalam menghadapi setiap tipu daya dan niat yang jahat dari musuh-musuh mereka yang pintar.”

3. Ayat 105:

- Ayat ini menggambarkan kaum ahli Kitab serta kaum Musyrikin tidak suka nabi Muhammad s.a.w mendapat kurnia yang baik dari Allah s.w.t, iaitu merupakan wahyu kerana mereka dengki kepadanya. Hal ini demikian pada pendapat ahli Kitab, yang layak menyandang jawatan nabi adalah dari keturunan bani Israel sahaja. Dan pada anggapan kaum musyrik Arab pula, merekalah yang paling layak menyandang jawatan itu kerana mereka orang yang berbangsa lagi berharta[4]. Tetapi hakikatnya kurnia Allah itu tiada sebarang orang yang dapat memilikinya, kecuali Allah s.w.t jua yang menentukannya kepada hambaNya yang dikehendakkiNya.

- Al-Syahid Sayyid Qutb berkata[5] : “ Kemudian al-Quran mendedahkan kepada kaum muslimin niat-niat yang jahat dan sikap perseteruan yang tersembunyi di dalam dada kaum Yahudi yang hidup disekeliling mereka dan perasaan hasad dengki yang berkecamuk di dalam hati mereka dengan sebab limpah kurnia yang dikurniakan Allah s.w.t kepada kaum muslimin supaya mereka berwaspada terhadap musuh mereka dan berpegang teguh dengan keimanan yang didengkikan oleh musuh-musuh mereka dan supaya mereka bersyukur dan menjaga limpah kurnia Allah kepada mereka.”

- Ayat ini juga menjadi dalil bahawa secara hakikatnya orang-orang yang kafir memang tidak suka melihat umat Islam dalam keadaan senang-lenang, baik serta aman walaupun mereka menolong dan memberi bantuan kepada umat Islam seperti yang berlaku sekarang. Dunia Islam hari ini diracuni dengan berbagai-bagai projek yang telah disusun oleh orang kafir. Umpamanya, ketika peperangan pada masa dahulu satu perjanjian yang dikenali sebagai Pakatan Baghdad yang termasuk dalam pakatan itu negara-negara yang didiami oleh orang Islam antaranya Iraq, Iran dan Afghanistan. Begitu juga sekarang ini yang dinamakan NATO dan bermacam-macam perjanjian yang dirancang seperti Rancangan Colombo yang mana bertujuan antara lainnya memberi bantuan kepada negara-negara bebas termasuk negara Islam. Bantuan ini diberi oleh negara-negara Kuffar seperti negara yang dikuasai oleh kaum Yahudi dan Nasrani serta negara musyrikin seperti Jepun dan seumpamanya. Walaupun mereka memberi bantuan, tetapi harus diingat amaran yang telah Allah s.w.t berikan pada ayat ini. Kerana ayat ini memberi gambaran yang begitu jelas sikap kaum ahli kitab dan kaum Musyrikin terhadap umat Islam.

- Begitu juga dengan firmanNya[6]:

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ

Maksudnya: “ Kaum Yahudi dan Nasrani tidak akan redho kepada kamu sehingga kamu ikut agama mereka”

Ayat ini juga menunjukkan begitu jelas sikap kaum Yahudi serta Nasara yang tidak akan suka kepada umat Islam selagimana umat Islam tidak mengikut jejak langkah mereka. Walaupun pada hari ini mereka berbuat baik kepada umat Islam tetapi berdasarkan ayat ini sudah tentu kebaikan yang mereka lakukan itu bukanlah mempunyai niat yang baik. Mereka berbuat baik mungkin kerana mereka sedang lemah (seperti berlaku di Madinah) dan mungkin juga mahu mengambil kesempatan dari kekayaan negara Islam untuk mengaut keuntungan yang banyak dari hasil bumi yang ada di negara-negara Islam.

- Umat Islam hanya boleh berdamai dengan orang yang kafir berdasarkan kepada firmanNya[7]:

وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

Bermaksud: “ Jika sekiranya mereka ini cenderung untuk berdamai maka berdamailah kamu dengan mereka dan bertawakkallah kepada Allah s.w.t”

Bagaimana pun, berbuat baik terhadap orang kafir ini biarlah berpada-pada dengan keadaan hati-hati dan cermat. Ya’ni kita melakukan kebaikan kepada mereka mengikut batas-batas yang diajar oleh Allah s.w.t yang mana sempadan kepada batasan ini jangan sekali-kali dilanggari. Umpamanya kita boleh berbuat baik dengan mereka dalam urusan perniagaan atau hubungan dagang dengan mereka. Tetapi sekiranya mereka mahu campurtangan dalam urusan pentadbiran, akhlak, ibadat dan cara hidup kita, maka kita tidak boleh sekali-kali mengikuti mereka. Kerosakan akhlak yang berlaku kepada golongan remaja kita sekarang ini dan kepincangan undang-undang dalam menentukan keadilan kepada masyarakat adalah berpunca daripada umat Islam itu sendiri yang melanggar batas sempadan hubungan mereka dengan orang kafir. Mereka memejamkan mata melihat unsur-unsur Yahudi meresapi akhlak remaja dengan berbagai-bagai program yang telah disusun mengikut jadual tahunan yang mana semua program ini menjauhkan para remaja kepada akhlak Islam yang sebenarnya. Mereka juga masih setia dan mungkin boleh dikatakan “sanggup mati” lebih daripada orang kafir lagi dalam mempertahankan undang-undang sekular yang jelas dicipta oleh orang kafir yang sudah pasti jauh menyimpang daripada syari’at Islam sebagai perlembagaan negara.

- Kita boleh berkira bicara dengan mereka mengikut batas-batas yang diizinkan oleh Allah s.w.t dan kita hendaklah berhati-hati dan jangan sekali-kali mengikut kehendak mereka yang bercanggah dengan hukum Allah s.w.t kerana mereka memang berhasrat mahu menjauhkan diri kita dari Islam sedikit demi sedikit. Kaum Yahudi sendiri sudah mengetahui bahawa ajaran Islam ini adalah dari Allah s.w.t bukan sahaja umat Islam mengetahuinya. Bagaimana pun mereka sengaja mengingkari ajaran Allah s.w.t kerana kedegilan dan hasad dengki mereka kepada penganut Islam. Mereka juga mengetahui Islam itu adalah lebih baik dan juga mengetahui sekiranya orang Islam beramal dengan ajaran agamanya mereka tidak boleh menipu dan menguasai umat Islam. Sebaliknya, jika orang Islam tidak beramal dengan Islam, maka mudahlah mereka ditipu oleh orang kafir. Hal ini demikian mereka berusaha untuk menipu umat Islam supaya umat Islam itu jauh dari ajaran Islam agar mudah mereka menguasai umat Islam.

- Seperti contoh yang berlaku dalam ayat 104 sebelum ini yang memperlihatkan bagaimana kaum Yahudi di zaman nabi Muhammad s.a.w mencari perkataan daripada bahasa Yahudi yang serupa dengan bahasa Arab dengan makna makian dan cacian untuk menjawab sabda nabi Muhammad s.a.w. Dengan itu mereka dapat menghasut umat Islam pada masa itu memaki Rasullullah dengan cara tidak disedari. Dan helah tersebut pun boleh terjadi dizaman sekarang mungkin dalam keadaan yang berbeza tetapi konsepnya mungkin tidak berubah. Ya’ni konsep menghasut umat Islam menghina Islam dalam keadaan umat Islam tidak menyedarinya. Rasanya, boleh dibuat satu aturan ataupun “list” yang amat panjang tentang perkara-perkara yang sering umat Islam hari ini buat tetapi sebenarnya perbuatan itu menghina Islam dan mereka tidak menyedarinya. Dari segi akhlak, pakain, hiburan, hubungan suami isteri, ekonomi pendidikan hinggalah kepada undang-undang negara kesemuanya telah dicemari dengan tindakan yang menghina Islam dan anehnya, ramai yang semacam tidak menyedarinya. Oleh sebab itulah Allah melarang umat Islam terpengaruh atau mengikuti kata-kata orang kafir kerana ini akan mengheret mereka sedikit-demi sedikit jauh daripada Allah s.w.t.

- Al-Syahid Sayyid Qutb berkata[8]: “ Al-Quran menggabungkan orang kafir dari ahli kitab dan kaum musyrikin didalam satu barisan kekufuran. Kedua-dua golongan ini sama-sama mengingkari kerasulan yang terakhir. Kedua-duanya menaruh hasad dengki dan dendam kesumat terhadap para mu’minin. Mereka tidak berniat baik terhadap umat Islam. Perkara yang paling tidak disukai oleh mereka terhadap golongan mu’minin ialah agama Islam, kerana Allah s.w.t telah memilih mereka mendukung agama ini dan menurunkan al-Quran kepada mereka, kerana Allah memilih mereka untuk menerima nikmat ini dan menyerahkan kepada mereka amanah aqidah dibumi ini, iaitu amanah yang agung di alam al-Wujud. Dan sebelum ini juga telah dihuraikan tentang hasad dengki dan kemarahan kaum Yahudi kerana Allah menurunkan wahyuNya keatas hamba yang disukaiNya sehingga mereka tergamak mengumumkan perseteruan mereka terhadap Jibril a.s kerana beliau ditugaskan menurunkan wahyu kepada Rasullullah s.a.w”

- Seterusnya ayat ini diakhiri dengan firmanNya:

وَاللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ

Maksudnya: “ Sedangkan Allah itulah yang menentukan rahmatNya kepada orang-orang yang dikehendakkiNya dan Allah jua yang mempunyai kurniaan yang amat besar”

Allah s.w.t lebih mengetahui siapakah yang hendak diserahkan risalahNya. Lalu Dia menyerahkan kepada Muhammad s.a.w dan orang-orang yang beriman kepada Baginda kerana Allah s.w.t mengetahui bahawa Baginda dan pengikutnya itu merupakan orang-orang yang wajar menerima limpah pengurniaanNya.

- Berdasarkan ayat ini, janganlah kita merasa bimbang tentang kesukaran untuk mendapat kebaikan didunia ini dengan sebab kita mengikut Islam yang sebenarnya. Kita hendaklah percaya bahawa rahmat Allah itu Maha luas. Antara sebab orang Islam tidak dijadikan kaya cepat seperti orang kafir dengan cara yang senang ialah kerana Allah s.w.t tidak mahu memberi kekayaan yang tidak masak kepada kita. Memanggang daging sebagai contoh, daging itu dibakar atau dipanggang di atas api yang kuat menyala-nyala. Sudah tentu api itu akan menjadikan daging itu keras dan hangus disebelah luar sedangkan disebelah dalamnya masih mentah. Begitu jugalah untuk memasak apa jua jenis masakan pun perlulah mengikuti api yang sesuai dan proses memasaknya dituruti satu persatu supaya ianya menjadi betul-betul masak dan matang.

- Inilah cara Allah s.w.t memberi rahmat kepada orang yang beriman dimana mereka diberi juga pangkat dan kebendaan tetapi haruslah terlebih dahulu melalui ujian dan dugaan yang mencabar keimanan mereka sehingga iman mereka menjadi matang dan hati mereka ikhlas sekaligus dengan ketinggian dan kelebihan yang dikurniakan terhadap mereka menyebabkan mereka makin hampir kepada Allah s.w.t dan bukan sebaliknya. Begitu juga dengan kekayaan yang diberikan kepada orang yang beriman adalah jauh bezanya dengan kekayaan yang diberikan kepada orang kafir. Kekayaan yang diberi kepada orang yang beriman sudah tentu dengan rahmat daripada Allah s.w.t serta diberkati olehNya. Tetapi kekayaan yang diberikan kepada orang kafir sudah tentu tiada keberkatannya. Sebab itulah kita jangan bimbang sekiranya dengan sebab mengikut Islam yang sebenar ini kita sukar untuk mendapat rahmat dan habuan kebendaan di dunia ini. Sekirannya kita mengetahui rahmat itu daripada Allah s.w.t, kita tidak merasakan kesukaran tersebut sebagai kesukaran tetapi ia sebagai ujian daripada Allah s.w.t .

- Al-Syahid Sayyid Qutb berkata[9]: “ Tidak ada yang lebih besar dari nikmat kenabian dan kerasulan dan tidak ada yang lebih besar dari nikmat keimanan dan nikmat berdakwah kepada keimanan. Saranan yang halus ini merangsangkan di dalam hati orang-orang yang beriman tentang kesedaran betapa besarnya pemberian Allah s.w.t itu dan betapa limpahnya pengurnianNya itu. Begitu juga kenyataan al-Quran sebelum itu mengenali orang-orang kafir yang menaruh perasaan yang buruk terhadap kaum muslimin itu dapat merangsangkan kesedaran supaya mereka mengambil sikap yang bersungguh-sungguh berwaspada dan berhati-hati. Kedua-dua kesedaran perlu diwujudkan untuk menghadapi kempen-kempen yang bertujuan menimbulkan kegelisahan dan keraguan yang diterajui oleh kaum Yahudi untuk melemahkan aqidah di dalam jiwa orang-orang yang beriman, sedangkan aqidah itu pemberian Allah s.w.t yang Maha Besar kepada kaum muslimin”

- Allah s.w.t menentukan dengan rahmatNya apa yang dikehendakkiNya. Dia lah jua yang menjatuhkan kerajaan yang besar dan hebat iaitu Rom dan Parsi. Dia jugalah yang memberi ketinggian serta kemuliaan kepada umat Islam walaupun mereka daripada penduduk Mekah, Madinah dan kabilah-kabilah Arab yang tinggal di tengah-tengah padang pasir yang tidak bertamaddun. Tetapi dengan kurniaan daripada Allah s.w.t, mereka menjadi umat yang bertamaddun. Mereka diberi ilmu oleh Allah s.w.t walaupun pada peringkat awalnya mereka tiada ilmu. Apabila mereka benar-benar mahu kepada Islam, mereka diberi ilmu, tamaddun, kurniaan dan kekuasaan oleh Allah s.w.t. Ringkasnya, Allah s.w.t mempunyai kelebihan yang Maha Besar yang tidak dapat ditandingi oleh selain daripadaNya yang mana memang sudah pasti tiada tuhan yang sepertiNya, apatah lagi makhluk-makhlukNya.

- Al-Syahid Sayyid Qutb berkata lagi [10]: “ Demikianlah ayat-ayat di dalam pelajaran ini meneruskan pembicaraan sehingga pada akhirnya ia meletakkan kaum muslimin berdepan depan dengan matlamat sebenarnya kaum ahli Kitab yang terdiri dari orang-orang Yahudi dan Nasara, iaitu mereka sebenarnya mahu memalingkan kaum muslimin dari agama mereka kepada agama ahli Kitab. Mereka tidak akan berpuas hati terhadap Rasullullah s.a.w sehingga Baginda mengikut agama mereka. Jika tidak mereka akan terus melancarkan perang, tipu daya dan komplot terhadap Baginda sehingga akhirnya. Itulah hakikat pertarungan yang tersembunyi disebalik pembohongan, pengeliruan, hujjah dan alasan yang bertopeng itu.”



[1] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 1, mk 151

[2] Al-Nasafi, Tafsir al-Nasafi: Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1, mk 118

[3] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 392

[4] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 1, mk 152

[5] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 393

[6] Al-Baqarah, ayat 120

[7] Al-Anfal, ayat 61

[8] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 393-394

[9] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 394-395

[10] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 388