Friday, June 15, 2012

Khutbah Jumaat 15/6/2012


السلام عليكم

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ  أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ   اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ  …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ  حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …

Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.

Saya  menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian  agar  kita  sama-sama  meningkatkan  ketaqwaan  kita  kepada  Allah  dengan  melakukan  segala  suruhanNya  dan  menjauhi  segala  yang  ditegahNya. 

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

Firman Allah dalam ayat 144 surah al-Baqarah :

قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاء فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوِهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَمَا اللهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ

Maksudnya : Sesungguhnya Kami lihat engkau sentiasa mengadah ke langit, maka Kami palingkan engkau (menghadap) ke kiblat yang engkau ingini. Sebab itu, palingkanlah mukamu ke pihak Masjidil Haram. Dan di mana saja kamu berada, hadapkanlah mukamu ke pihaknya. Dan sesungguhnya orang yang diberi kitab mengetahui bahawasanya itu adalah kebenaran daripada Tuhan mereka. Dan Allah tidak lalai terhadap apa pun yang kamu kerjakan.
Bersempena bulan Rejab dan Shaaban, umat Islam kebiasaannya memperkatakan tentang peristiwa Isra’ dan Mi’raj Nabi Muhammad s.a.w. Namun harus diingat, terdapat suatu lagi peristiwa yang besar dan penting kepada umat Islam berdasarkan riwayat Sahih al-Bukhari yang secara tidak langsung mengisyaratkan bahawa perkara ini berlaku sama ada pada pertengahan bulan Rejab atau pun Shaaban, kira-kira 16 atau 17 bulan selepas hijrah Nabi Muhammad s.a.w, sejurus sebelum berlakunya Peperangan Badar al-Kubra pada tahun kedua Hijrah itu. Peristiwa yang dimaksudkan itu adalah perpindahan qiblat daripada Baitul Maqdis ke Masjidil Haram di Makkah.
 Pertukaran qiblat ini telah menghentikan ejekan kaum yahudi terhadap nabi Muhammad s.a.w dan para muslimin kerana yahudi menganggap baginda tidak benar serta tidak tetap pendirian kerana terpaksa menghadap ke arah qiblat yang sama dengan yahudi iaitu Baitul Maqdis. Peristiwa ini memberi pengajaran besar kepada umat Islam agar kita mesti memerdekakan diri kita daripada mengikut jejak langkah musuh Islam terutama yahudi dan Kristian dalam setiap aspek kehidupan samada dalam sistem ekonomi, sosial, politik, perundangan dan sebagainya. Selagi sistem yang digunakan oleh oleh umat Islam masih berqiblat kepada sistem kuffar maka selagi itulah kita terus mundur dan terjajah dalam negara sendiri.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

Dahulunya, orang Arab sentiasa memuliakan Baitullah dizaman Jahiliyyah dan mereka menganggapnya sebagai lambang kemuliaan bangsa mereka. Justeru itu, Islam mahu membersihkan hati mereka supaya bulat kepada Allah semata-mata dan tidak bersangkut paut dengan sesuatu yang lain dariNya. Dengan ini juga dapat membersihkan hati mereka dari segala rasa kemegahan perkauman dan semangat fanatik bangsa dan juga bersih daripada hubungan sejarah atau hubungan kebangsaan atau pun kenegerian.
Maka Islam memilih qiblat kearah Baitul Maqdis dalam suatu tempoh yang tertentu untuk membersihkan jiwa mereka daripada keladak jahiliyyah dan segala sesuatu yang ada hubungan dengan jahiliyyah supaya dapat dilihat dengan jelas siapakah yang mengikut Rasullullah s.a.w dengan ikutan yang bersih dari segala tujuan yang lain, iaitu ikutan yang penuh taat, patuh, yakin , redha dan menyerah diri. Dan siapa pula yang kembali semula kepada kekufuran kerana dikongkong oleh semangat kebangsaan jahilliyyah yang ada kaitan dengan bangsa, kaum, negeri dan sejarah atau semangat kebanggaan jahilliyyah dari apa jua bentuk sekalipun yang tersemat dicelah-celah lipatan perasaan dan hati nurani mereka samada dari jauh atau pun dekat sepertimana firmanNya:
وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنتَ عَلَيْهَا إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ
Bermaksud: “ Dan kami tidak jadikan qiblat yang kamu hadapi sekarang ini melainkan supaya Kami dapat mengetahui dalam (realiti yang sebenarnya) siapakah yang sebenarnya mengikut rasul dan siapa pula yang berbalik kebelakang (kembali kepada kekufuran).  
Begitulah  ujian yang dihadapi oleh umat Islam di zaman Rasullullah s.a.w. Mereka diuji dengan perubahan qiblat semata-mata untuk menyaring hati-hati umat Islam ketika itu siapa yang betul-betul mengikut Rasullullah s.a.w dengan penuh taat, patuh, yakin serta redho.  Dan siapa pula yang kekal dalam keladak atau karat jahililiyyah. Maka samalah juga seperti yang berlaku hari ini, kita diuji dengan bermacam-macam ujian. Timbulnya pertembungan pendapat tentang aurat, akhlaq, hubungan dengan orang yang bukan Islam, ketaatan kepada hukum Islam serta perlaksanaannya, kebanjiran unsur-unsur maksiat, pembaziran terhadap hiburan yang melampau, Olimpik di bulan Ramadhan dan banyak lagi yang mana kesemua ini tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk menyaring hati-hati manusia sekarang ini siapa yang betul-betul mengikut Rasullullah s.a.w dan siapa yang tidak.



Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

Perubahan qiblat ini adalah merupakan cara yang sebenarnya untuk menyatukan umat Islam dengan satu syiar ummah yang terdiri daripada bangsa-bangsa dan puak-puak diatas dasar aqidah, Tuhan dan nabi yang satu. Dan inilah konsep penyatuan manusia yang terunggul berbeza dengan haiwan yang bersatu dan berpadu dipadang ragut dalam lingkungan pagar dan kandang . Penyatuan haiwan ialah berpunca dari masalah kandang yang terhad, padang rumput untuk meragut dan sumber ekonomi yang satu.
Oleh kerana itu, mereka yang menjadikan ekonomi atau negeri mahupun bangsa sebagai asas perpaduan adalah mereka yang merujuk kepada penyatuan haiwan bukannya penyatuan kemanusiaan yang ditentukan oleh Allah s.w.t. Justeru, penyatuan manusia itu adalah secara mutlaq berdasarkan kepada aqidah dan iman dimana perubahan qiblat ini adalah sebahagian daripada penyatuan manusia. Itulah kesatuan dan perpaduan yang layak dengan makhluk insan. Hal ini demikian kerana insan seharusnya bersatu dan berpadu diatas landasan aqidah hati nurani dan qiblat ibadah yang sama 

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

Firman Allah s.w.t :
وَمَا أَنْتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ
“ Dan engkau juga tidak akan mengikut qiblat mereka”
Inilah sanjungan Allah s.w.t kepada orang yang beriman. Allah s.w.t meminta supaya orang yang beriman bersifat dengan sifat yang disanjung iaitu sifat yang tetap teguh berpegang dengan apa yang diperintah oleh Allah s.w.t. Apabila Allah s.w.t memerintah supaya menghadap kearah qiblat yang telah ditentukanNya, maka tidak lagi kita memandang kearah yang lain. Kita tidak akan mengibarkan panji-panji yang lain daripada panji-panji Allah s.w.t. Kita tidak akan mengikut sistem hidup yang lain daripada sistem hidup Allah . Inilah dia sikap orang muslimin yang sebenarnya selama mana kita mengaku bahawa diri kita adalah orang Islam. Andainya kita tidak bersikap sedemikian, maka kita bukanlah dari orang-orang Islam, malah kita sebenarnya adalah pendakwa-pendakwa Islam sahaja.”

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

Seterusnya Allah s.w.t berfirman yang berbunyi:
وَلَئِنْ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنْ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذاً لَمِنْ الظَّالِمِينَ
 “ Dan jika engkau mengikut hawa nafsu mereka selepas datang kepadamu ilmu (wahyu daripada Allah s.w.t) sesungguhnya jikalau sebegitu, engkau termasuk dikalangan orang yang zalim”
Adalah menjadi kewajipan bagi nabi Muhammad s.a.w untuk mengikut apa sahaja yang diwahyukan oleh Allah s.w.t. Maka dengan itu, selain daripada yang diajar oleh Allah s.w.t adalah hawa nafsu semuanya. Ada diantara umat Islam yang tidak percaya kepada konsep Islam dengan memandang sepi kepada apa yang telah dianjurkan oleh Allah s.w.t di dalam al-Quran. Mereka lebih selesa mengikut ideologi orang bukan Islam malah berbangga dengan tindakan tersebut. Ayat ini dengan tegasnya menempelak sikap sebegini kerana persoalan disini ialah persoalan yang berkaitan dengan kejujuran mematuhi hidayah dan arahan Allah, juga berkaitan dengan dasar keikhlasan yang tidak berbelah bagi dalam ketaatan dan kepatuhan kepada Allah dan agamaNya.
Mereka yang mengikut hawa nafsu ini adalah mereka yang hanyut mengikut arus masa. Mereka akan melihat siapa kuat dari segi kebendaan samada orang barat atau pun timur. Sekiranya Jepun kaya, mereka akan pandang ke Jepun dan sekiranya India kaya mereka akan beralih pula ke India dan begitulah seterusnya. Hal ini demikian kerana dasar hidup mereka adalah dunia semata-mata dan inilah hakikat yang berlaku dizaman Rasullullah s.a.w dan juga sekarang ini

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,

Marilah kita merenung kata-kata al-Syahid Sayyid Qutb di dalam tafsirnya berkaitan ayat ini, beliau berkata  : “ Jalan yang terbentang dihadapan amatlah jelas dan lurus, iaitu samada mengikut jalan wahyu yang datang daripada Allah s.w.t atau mengikut jalan hawa nafsu yang lain darinya. Seorang muslim tidak seharusnya menerima arahan melainkan daripada Allah s.w.t. Ia tidak seharusnya meninggalkan ilmu yang diyakini benar kerana mengikut kehendak hawa nafsu yang berubah-ubah dan segala apa yang bukan daripada Allah itu adalah tidak diragui lagi datang daripada kehendak hawa nafsu”.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
 
Ma’asyiral muslimin!
The historical event of ‘The Change of Qiblah’ serves as a great lesson to the Muslim ummah in liberating our lives from any influence from the enemies of Islam, especially the Jews and the Christians in terms of economy, social, politics, legislation and other aspects. So long as the Muslims still obey and operate under any system created by the kuffar, we will continue to lag behind and be slaves in our own nation.

Muslims must strive wholeheartedly in combating the schemes of the enemies of Islam who never tire with their efforts in destroying Islam and the ummah. Never allow our hearts to grow so cold and hard that we are easily enslaved by our own nafs and syaitan.

Among the signs of hard-heartedness are:
1.      Disobeying Allah’s commands and refusing to perform good deeds, especially in practising ibadah. Perhaps even take obligatory ibadah lightly, and feel reluctant to perform ibadah sunnah.
2.      Having no fear of Allah’s threats in the Al-Quran. When being told of the verses describing the promises and warnings of Allah SWT, his heart is not moved at all. He refuses to take heed and neglects to recite the Quran or even listen to it.
3.      Loving the dunya excessively and neglecting akhirah. All his desires are focussed on worldly matters alone.
4.      Ungenerous in glorifying Allah until his iman becomes weak and he does not feel bothered when Allah’s instructions are mocked and ridiculed. Does not carry out what has been decreed by Allah and does not care about restrictions and sins.
5.      Views death or the bodies being carried to the graves as something trivial, when in reality the deaths serve as valuable reminders.