بسم الله الرحمن الرحيم
1. Ayat 132:
-
Dalam ayat
ini secara jelas menggambarkan bahawasanya nabi Ibrahim dan nabi Ya’qub a.s
telah memberi wasiat sebagai amanah yang disampaikan kepada anak-anaknya
sebelum menutup mata. Wasiat itu berkenaan agar berpegang teguh dengan Islam
selama hidupnya sehingga sampai ajal dan janganlah berpaling daripadanya. Hal
ini demikian kerana Islamlah satu-satu tata cara hidup yang dipilih oleh Allah
s.w.t untuk hambaNya didunia ini. Disini juga jelas membuktikan bahawasanya
semua nabi dan rasul adalah Islam kesan daripada wasiat ini. Adapun agama
Yahudi dan Kristian itu adalah daripada rekaan manusia yang sesat kemudian
daripada nabi-nabi tersebut. Walaupun didakwa kononnya agama Yahudi dan
Kristian itu daripada nabi Musa dan nabi Isa a.s tetapi semua itu karut dan sememangnya
tidak bertepatan dengan ayat ini. Islam dengan makna menyerah diri kepada Allah
s.w.t dan janganlah mati melainkan dalam keadaan kita menjadi Islam yang
benar-benar tunduk, patuh serta menerima segala syari’at Allah s.w.t yang
dibawa oleh Rasullullah s.a.w sebagaimana yang telah diwasiatkan oleh nabi
Ibrahim dan nabi Ya’qub a.s kepada anak cucunya.
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[1] :
“ Inilah agama Ibrahim, Islam yang tulen dan terang. Ibrahim tidak cukup dengan
dirinya sahaja, malah beliau meninggalkan agama ini kepada zuriat keturunannya.
beliau mewasiatkan agama ini kepada anak cucunya. Mula-mula beliau mewasiatkan
kepada anak-anaknya sebagaimana Ya’qub (cucunya) mewasiatkan kepada
anak-anaknya. Ya’qub adalah Israel yang menjadi asal-usul keturunan bani
Israeil. Tetapi bani Israel tidak menyebut pun wasiat Ya’qub, wasiat datuknya,
Ishaq dan wasiat moyangnya, Ibrahim. Ibrahim dan Ya’qub masing-masing
mengingatkan anak-anaknya terhadap nikmat Allah yang telah dikurniakan kepada
mereka, iaitu nikmat agama Allah yang telah dipilih untuk mereka, sepertimana
firmanNya:
يَا
بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى لَكُمْ الدِّينَ
Bermaksud : “ Wahai anakku!,
sesungguhnya Allah telah memilih agama ini untuk kamu”
Ya’ni agama Islam itu adalah dari
pilihan Allah dan tiada pilihan yang lain lagi bagi mereka selepas pilihan itu.
Dan sekurang-kurangnya balasan terhadap ri’ayah dan limpah kurnia Allah ialah
bersyukur terhadap pilihannya dan menjaga agama yang dipilih olehnya. Dan
seterusnya berusaha dengan bersungguh-sungguh agar mereka tidak meninggalkan
dunia ini melainkan membawa amanah agama ini bersama mereka iaitu amanah
sepertimana firmanNya:
فَلا
تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ
Bermaksud: “ Kerana itulah jangan
kamu mati melainkan sebagai orang Islam”
-
Secara
ringkasnya, terdapat satu kesan yang amat mendalam pada ayat ini merujuk kepada
anjuran berwasiat. Wasiat seperti ini adalah penting dan semestinya setiap bapa
mewasiatkan sepertimana wasiat nabi Ibrahim dan nabi Ya’qub kepada anak-anak
mereka. Hal ini demikian hubungan yang rapat antara anak dan bapa dan sudah
semestinya wasiat sebegini memberi kesan yang amat kuat di dalam jiwa anaknya.
Sesungguhnya, semahal-mahal pusaka yang ditinggalkan oleh seseorang itu adalah
wasiat-wasiatnya yang baik-baik sehingga dengan wasiat tersebut dapat
mengekalkan nama baik sipewasiat. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb [2]: “
Itulah wasiat Ibrahim kepada anaknya dan wasiat Ya’qub kepada anaknya juga.
Iaitu wasiat yang diulangi oleh Ya’qub a.s pada detik hidupnya yang terakhir
(ayat 133 nanti). Itulah wasiat yang memenuhi hati dan ingatannya hingga tidak
dapat dipisahkan darinya walaupun sedang menghadapi maut dan nazak.”
-
Disini
dinyatakan pewaris-pewaris nabi Ibrahim dan nabi Ya’qub a.s yang termasuk dalam
ruang lingkup ayat ini[3].
Nama 8 orang anak nabi Ibrahim:
i-
Ismail,
anak kepada Hajar seorang hamba (jariah) yang dihadiahkan oleh seorang raja
Mesir kepada Sarah dan kemudiannya Sarah pula menghadiahkan pula Hajar kepada
suaminya nabi Ibrahim a.s
ii-
Ishaq, anak
kepada Sarah iaitu isteri nabi Ibrahim yang pertama. Perkataan Ishaq daripada
bahasa Ibrani yang membawa erti dalam bahasa arab “yadhaku”, iaitu tertawa. Hal
ini demikian Sarah yang berumur 90 tahun telah diberitahu oleh Malaikat bahawa
beliau akan memperolehi anak. Maka Sarah tertawa besar apabila mendengarnya
kerana hairan dalam usia yang sebegitu beliau masih mampu untuk mendapat anak.
Perbezaan umur antara Ismail dan Ishaq adalah 14 tahun Ismail lebih tua.
iii-
Madyan,
Madan,Yaqnan, Zamran, Syaiq dan Syaukh. Ibu
mereka berenam ini ialah Qontura bt Yaqtan daripada Kan’an.
Berkahwin dengan nabi Ibrahim setelah wafatnya Sarah
Dari
8 orang anak nabi Ibrahim inilah yang bertebaran diseluruh negeri Timur Tengah
orang-orang yang menjadi keturunannya.
-
Adapun anak
–anak nabi Ya’qub pula ada 12 orang kesemuanya.
Nabi Ya’qub inilah yang digelar “ Israeil “ dari bahasa Ibrani yang
beerti kekasih Allah s.w.t. Beliau adalah anak kepada nabi Ishaq a.s. Ibunya
bernama Rifqah bt Batauil. Dilahirkan kembar dua denga ‘Isu. ‘Isu
yang keluar dahulu dan Ya’qub keluar selepasnya. Oleh sebab itulah dinamakan
Ya’qub kerana bermaksud mengiringi kemudian dari ‘Isu. Ada juga mengatakan
dinamakan Ya’qub kerana ia banyak mempunyai keturunan sehingga 12 orang
ramainya. Diriwayatkan ‘Isu ini telah berpindah ke Rom dan digelar Abu
al-Rum, ya’ni bapa orang Rom dan daripada beliaulah keturunan orang-orang
Rom.
-
Adalah Nabi
Ya’qub telah berkahwin dengan anak bapa saudaranya yang bernama Laman. Laman
mempunyai dua orang anak perempuan iaitu
Laiya dan Rahil. Kedua-duanya telah dikahwini oleh nabi Ya’qub
kerana syari’at pada masa itu membenarkan adik beradik dipermadukan tetapi
berlainan dengan syari’at nabi Muhammad
s.a.w yang tidak membenarkan perkara ini pada masa hayatnya. Adalah nabi Ya’qub
sangat menyayangi kepada kedua isterinya dan begitu juga kedua isterinya sangat
menyayangi nabi Ya’qub sehinggakan kedua-dua isterinya yang masing-masing ada
jariah menghadiahkan jariah masing-masing kepada nabi Ya’qub. Mereka adalah Balhah
jariah kepada Laiya dan Zilfa jariah kepada Rahil.
-
Dari
isterinya Laiya nabi Ya’qub mempunyai 6 orang anak: Rubil, Syam’un,
Lawi, Yahuza, Isakhar dan Zabulun. Dari isterinya Rahil,
nabi Ya’qub mendapat dua orang anak iaitu: Nabi Yusuf yang masyhur
dengan kerupawanannya kerana ibunya Rahil cantik orangnya. Yang kedua
adalah Binyamin. Dan ketika melahirkan Binyamin inilah Rahil meninggal
dunia dan dikuburkan di Baitul Maqdis. Adapun daripada kedua jariah itu,
masing-masing mendapat 2 orang anak. Balhah mendapat Dana dan Naftali
manakala Zilfa pula mendapat Jada dan ‘Asyir. Maka anak-anak nabi
Ya’qub yang seramai 12 orang itu adalah dari dua orang isteri dan dua orang
jariah.
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[4]: “
Pemandangan yang mengumpulkan Ya’qub dan anak-anaknya ini di saat kehadiran
maut merupakan satu pandangan yang amat besar maknanya, kuat saranannya, dalam
kesannya kerana pemandangan itu daripada
seorang yang berada di dalam keadaan hampir maut. Apakah persoalan yang
memenuhi hatinya diketika itu? Apakah sesuatu yang difikirkan olehnya ketika
itu? Apakah sesuatu yang amat besar yang mahu diyakini olehnya? Apakah
peninggalan yang mahu ditinggalkan kepada anaknya dan berharap agar peninggalan
dan warisan itu benar-benar sampai kepada mereka dalam satu buku catitan yang
terperinci? Itulah aqidah. aqidahlah peninggalan dan warisan. Aqidahlah
perbendaharaan dan persoalan yang agung, aqidahlah perkara yang amat
dirunsingkan, aqidahlah urusan besar yang tidak dapat dipisahkan darinya oleh
kehadiran maut dan nazak”
2. Ayat
133:
-
Asbab nuzul
bagi ayat ini adalah ketika mana datang kaum Yahudi mengatakan bahawasanya
sebelum nabi Ya’qub meninggal dunia, dia telah berwasiat kepada anak-anaknya
supaya berpegang teguh dengan agama Yahudi. Lalu turunlah ayat ini bertanyakan
kepada mereka yang berkata sedemikian adakah kamu menyaksikan ketika mana nabi
Ya’qub hampir meninggal dunia? Iaitu ketika ia berkata kepada anak-anaknya
tentang wasiatnya. Jikalau tidak, janganlah mereka-reka perkara batil dan sesat
lalu mengatakan ianya datang dari pesuruh Allah. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[5]: “
Inilah peristiwa yang disaksi dan dijelaskan oleh Allah s.w.t dan dengan
penjelasan ini Allah mematahkan segala hujah mereka yang mengeliru dan
memutuskan segala hubungan yang hakiki diantara mereka dengan moyang mereka
iaitu Ya’qub.” Seterusnya ayat ini
berbunyi :
مَا
تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي
Bermaksud:
“ Apakah yang akan kamu sembah sepeninggalanku?”
Inilah perkaranya punca kenapa
dikumpulkan anak Ya’qub. Dan inilah yang nabi Ya’qub mahu mengetahui dengan
penuh keyakinan dan inilah amanah dan warisan Lalu mereka menjawab sepertimana
firmanNya:
قَالُوا
نَعْبُدُ إِلَهَكَ وَإِلَهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَقَ
إِلَهاً وَاحِداً وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
Bermaksud: “ Jawab mereka, kami
tetap menyembah Tuhan ayahanda dan Tuhan datuk ayahanda Ibrahim, Ismail dan
Ishaq iaitu Tuhan yang Maha Esa dan kepadaNya kami sekalian menyerah diri
(muslimin).”
Mereka memang mengetahui dan
mengingati agama mereka. Mereka menerima warisan itu dan memeliharanya. Mereka
mahu menyakinkan bapa mereka yang sedang menghadapi kehadiran maut dan mereka
mahu menyenangkan hatinya. Demikianlah wasiat Ibrahim kepada anaknya itu
dipelihara dikalangan anak-anak Ya’qub. Begitu juga mereka dengan jelas
menyifatkan diri mereka sebagai kaum muslimin (yang menyerahkan diri mereka
kepada Allah s.w.t)
-
Berdasarkan
penjelasan diatas, jelaslah bahawasanya perbezaan yang amat nyata diantara
generasi umat bani Israel yang telah berlalu dengan generasi bani Israel yang
dihadapi oleh dakwah Islam dizaman Rasullullah s.a.w. Dimana tidak terdapat
ruang hubungan, ruang warisan dan ruang keturunan diantara generasi yang dahulu
dan generasi yang kemudian.
3.
Ayat 134:
-
Ayat ini
menggambarkan penegasan daripada Allah kepada kaum Yahudi dan Nasara supaya
mereka janganlah menyebut yang bukan-bukan tentang umat yang telah lalu iaitu
nabi Ibrahim, Ismail, Ishaq dan anak-anaknya. Mereka akan memperolehi apa yang
mereka usahakan sedangkan kamu juga akan memperolehi apa yang kamu kerjakan.
Kamu tidak akan ditanya tentang amalan orang lain, tetapi akan ditanya amalan
kamu sendiri. Ayat ini juga menjadi hujjah agar mereka jangan hanya berbangga
dengan keturunan atau baka mereka iaitu nabi Ibrahim, Ismail dan Ya’qub tetapi
dalam masa yang sama mereka tidak Islam. Nabi Ibrahim, Ismail dan Ya’qub adalah
Islam yang mana menyerah diri kepada Allah s.w.t bukan sahaja dalam masalah
ibadah, tetapi dalam masalah hubungan dengan ayahnya. Ketika mana ayahnya
menjadi penyembah berhala malah menjadi pembuatnya, nabi Ibrahim menolak
ayahnya sebagaimana beliau menolak Raja Namrud sehingga dihukum bakar. Inilah
buktinya beliau menyerahkan diri kepada Allah s.w.t. Sepertimana yang berlaku
sekarang, tiap-tiap hari orang Islam sembahyang menyerah diri kepada Allah
s.w.t tetapi dalam kehidupan seharian menyerah diri pula kepada manusia dan
dunia. Jikalau hanya menyerah diri kepada Allah s.w.t ketika ibadah sahaja
tetapi ketika berurusan dengan kehidupan harian dalam apa urusan sekalipun
mengikut cara orang kafir atau jahiliyyah daripada barat dan seumpamanya. Ini
bukan menyerah diri dalam pengertian yang sebenar dan sebab inilah Allah s.w.t
melaknat kaum Yahudi dan Nasara.
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[6] : “Setiap
umat masing-masing mempunyai kira-kira amalannya , jalan, gelaran dan sifat
yang tersendiri. Umat Israel yang silam adalah satu umat dari orang-orang yang
beriman yang tidak ada apa-apa hubungan dengan generasi kemudian dari kaum
Israel yang menyeleweng dari agama yang benar. Generasi mereka yang kemudian
ini bukanlah merupakan lanjutan dari generasi mereka yang dahulu. Yang dahulu
merupakan golongan yang berlainan daripada golongan yang kemudian. Kefahaman
dan pemikiran jahiliyyah tidak membezakan diantara satu generasi dengan satu
generasi yang lain dalam satu ummah kerana hubungan yang diambil kira sekarang
ini ialah hubungan bangsa dan keturunan. Tetapi kefahaman dan pemikiran iman
membezakan diantara generasi beriman dengan generasi fasiq. Kedua-duanya bukan
satu ummah dan diantara keduanya tidak
terdapat apa-apa hubungan dan pertalian keluarga. Kedua-duanya merupakan
ummah yang berlainan di dalam neraca pertimbangan Allah dan juga neraca
pertimbangan orang yang beriman. istilah ummah dalam kefahaman iman ialah satu
jamaah yang menganut agama yang sama dan aqidah yang sama dari semua bangsa dan
negara. Bukannya satu jamaah yang mempunyai hubungan bangsa dan negara yang
sama”.
[1] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 459
[2] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 460-461
[3] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr
al-Athir (1992), J. 1, mk 184-186. Lihat juga Al-Qurtuby, al-Jami’ li
Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 92. Lihat juga Al-Jamal, al-Futuhat al-Ilahiyah
(1996), J. 1, mk 163
[4] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 461
[5] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 463
[6] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 464