Thursday, March 7, 2013

Nota kelas Tilawah Tafsir (al-Baqarah 190 )



بسم الله الرحمن الرحيم
1.      Ayat 190:
-         Sebab nuzul ayat ini sepertimana yg diriwayatkan oleh al-Wahidi[1] daripada Ibn ‘Abbas r.a ketika mana berlakunya Sulhu al-Hudaybiyyah yang berlaku pada bulan Zulqaedah, tahun keenam hijrah. Ianya bertitik tolak daripada tindakan gologan musyrikin yang menghalang Rasullullah s.a.w serta para sahabatnya yang sudah berpakaian ihram  ( daripada Muhajirin dan Ansar serta suku Arab yang lain iaitu seramai 1,400 orang) untuk  mengerjakan umrah ke Baytullah. Ini juga menyebabkan Baginda s.a.w terpaksa menyembelih binatang korban di Hudaybiyyah.
-         Kemudian Baginda s.a.w bersama para sahabatnya membuat kesepakatan genjatan senjata dengan kaum musyrikin dimana kaum muslimin terpaksa menangguh ibadah umrah dan pulang semula ke Madinah pada tahun itu. Bagaimanapun, mereka diberikan kebebasan pada tahun berikutnya untuk tawaf mengelilingi Kaabah dan tinggal menetap selama 3 hari di Mekah. Maka pada tahun berikutnya, Baginda s.a.w membuat persiapan untuk melakukan umrah qadha’ namun mereka berasa bimbang takut-takut kaum Quraisy tidak menepati janji serta menghalang mereka untuk pergi ke Masjidil haram dan memerangi mereka. Apatah lagi ianya akan berlaku pada bulan haram (ya’ni haram berperang) dan berlaku juga dikawasan Tanah Suci yang kesemua ini amat-amat tidak disukai oleh para sahabat. Maka turunlah ayat ini yang bermaksud:
Dan berperanglah untuk menegakkan agama Allah, menentang orang-orang yang memerangi kamu” (ya’ni orang-orang Quraisy)
-         Antara hikmah yang tersembunyi disebalik tindakan Rasullullah s.a.w membawa rombongan untuk mengerjakan umrah adalah supaya bangsa Arab yang bukan Islam (yang terdiri daripada kaum Quraisy yang masih lagi menentang Islam dan bila-bila masa sahaja mereka bersedia untuk memerangi orang Islam) mengetahui bahawasanya rombongan ini benar-benar merupakan rombongan yang mencintai keamanan, bukannya merupakan angkatan perang. Hal ini demikian tidak ada bekalan peperangan yang disediakan, malah tidak ada sebilah pedang pun yang terhunus. Kesemuanya tersimpan di dalam sarungnya[2].
-         Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[3] : “ Ayat surah ini yang merujuk kepada pelajaran ini sedang berdepan dengan kedudukan kaum muslimin di Madinah menghadapi kaum musyrikin Quraisy yang telah mengusir orang-orang yang beriman dari kampung halaman mereka dan menindas mereka kerana agama dan aqidah mereka dan disamping itu ianya menjadi dasar hukum jihad di dalam Islam. Ayat ini dimulakan dengan memerintah kaum muslimin supaya memerangi orang-orang yang telah memerangi mereka dan masih terus memerangi mereka. Arahan ini juga mencakupi supaya mereka memerangi siapa sahaja yang memerangi mereka pada bila-bila masa dan dimana-mana tempat tanpa ada unsur pencerobohan.”
-         Di dalam ayat ini juga terdapat batasan yang tegas terhadap matlamat peperangan dan terhadap panji-panji perjuangan yang terang dan jelas sepertimana firmanNya:
وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ
Bermaksud: “ Dan hendaklah kamu memerangi demi jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu”
Ya’ni berperang kerana Allah, bukan kerana sesuatu matlamat yang lain dari matlamat –matlamat perang yang dikenali umat manusia dalam sejarah peperangan mereka yang panjang. Berperang kerana jalan Allah bukan berperang kerana matlamat kemuliaan, kemegahan dan kedudukkan yang tinggi dimuka bumi, bukan berperang kerana harta rampasan perang dan kerana habuan-habuan yang lain. Bukan juga kerana kepentingan pasaran-pasaran ekonomi dan bahan-bahan mentah. Bukan juga berperang kerana mempertuankan satu bangsa terhadap bangsa yang lain atau satu golongan terhadap golongan yang lain. Bukan juga kerana matlamat-matlamat yang tertentu.
-         Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[4] : “ Berperang di jalan Allah adalah berperang untuk meninggikan agama Allah dimuka bumi dan menegakkan sistem hidup Islam dalam kehidupan manusia. Juga berperang melindungi kaum mu’min yang tertindas kerana Islam dan dari dihanyutkan oleh kesesatan dan kebejatan. Maka selain daripada matlamat-matlamat ini, maka peperangan itu tidak halal mengikut hukum Islam dan orang-orang yang menceburkan diri dalam peperangan itu tidak akan mendapat pahala dan kedudukkan di sisi Allah s.w.t”
-         Perkataan jihad dalam bahasa Arab diambil daripada kata nama al-Jahd, ertinya penat atau al-Juhd yang membawa erti tenaga. Tentera digelarkan mujahid, kerana mereka bersedia mengorbankan tenaga dan kekuatannya untuk berjihad. Berasaskan pengertian ini istilah jihad dalam Islam bermaksud: Pengorbanan tenaga bagi mencapai cita-cita atau bagi mengelak sesuatu yang tidak dingini berlaku[5]. Oleh itu sudah pasti bagi seseorang yang mengharapkan kejayaan dalam cita-citanya sanggup berkorban apa sahaja dengan apa sahaja cara, jalan, kaedah dan lapangan yang ada dihadapannya. Maka dengan ini lahirlah berbagai-bagai bentuk jihad, seperti jihad melawan hawa nafsu, menentang tipu daya syaitan, menentang penindasan dan kezaliman, menghapus kejahilan, menentang kuffar dan munafiqin.
-         Ibn Qayyim membahagikan jihad kepada 13 jenis. Termasuk didalam 13 ini ialah jihad yang merujuk kepada peperangan menentang orang kafir dengan menggunakan kekerasan tenaga dan senjata[6]. Jihad ini lebih khusus disebut sebagai qital ertinya perang sebagaimana dalam ayat 190 ini. Jihad dengan pengertian peperangan menentang orang kafir hanya disyari’atkan setelah umat Islam berpindah ke Madinah dan setelah mereka mempunyai kekuatan dan tempat tinggal yang memungkinkan mereka berperang untuk membebaskan diri mereka daripada penindasan sebagaimana arahan daripada ayat 190 ini.
-         Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[7] : “ Tersebut di dalam setengah-setengah riwayat bahawa ayat ini adalah ayat yang pertama yang diturunkan mengenai peperangan dan sebelum ini telah diturunkan ayat-ayat yang telah memberi keizinan berperang dari Allah s.w.t kepada orang mu’min yang telah diperangi oleh orang-orang kafir kerana mereka telah dianiyai, dan orang-orang mu’min telah pun merasa bahawa keizinan ini merupakan pendahuluan untuk difardhukan Jihad keatas mereka dan untuk memberi kedudukan yang kuat kepada mereka sebagaimana yang telah dijanjikan oleh Allah s.w.t dalam firmanNya[8]:
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ
Bermaksud: “ Sesungguhnya (peperangan itu) telah diizinkan kepada (orang Islam) yang diperangi kerana mereka telah dianiayai dan sesungguhnya Allah amat berkuasa menolong mereka.”
Oleh sebab itulah mereka mengetahui bahawa sebab dizinkan berperang ialah kerana mereka telah dianiaya dan mereka telah diberi isyarat supaya menuntut keadilan terhadap kezaliman itu setelah mereka dilarang menentang dan menolak kezaliman tersebut ketika mereka berada di Mekah yang mana mereka diperintah sepertimana firmnaNya[9]:
كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ
Bermaksud: “ Tahanlah tangan kamu (dari melawan) dan dirikanlah solat dan tunaikan zakat”
-         Apabila memperkatakan keizinan berperang dari segi syari’at, sebelum berlaku peristiwa hijrah, peperangan adalah dilarang dan ini dapat dibuktikan dalam banyak ayat-ayat al-Quran antaranya[10]:
ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
Bermaksud: “ Hindarilah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik”

Begitu juga firmanNya[11]:
فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
Bermaksud: “ Maafkanlah mereka (jika mereka sedia bertaubat) dan janganlah dihiraukan, kerana sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang berbuat baik.

Antara lain firmanNya[12]:
قُلْ لِلَّذِينَ آمَنُوا يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ
Bermaksud: “ Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman agar mereka memaafkan (kejahatan dan gangguan) orang-orang yang tidak menaruh ingatan kepada hari- hari (pembalasan yang telah ditentukan Allah)

Kemudian Allah s.w.t memansukhkan semua arahan wajib tersebut dengan ayat-ayat perang yang diturunkan di Madinah seperti ayat 190 ini.
-         Antara sebab larangan daripada melawan atau bertindak secara agresif  yang boleh membawa kepada peperangan ketika di Mekah, berdasarkan pendapat al-Syahid Sayyid Qutb antaranya, untuk membiasakan jiwa para mu’min dari orang-orang Arab itu supaya bersabar menjunjung perintah dan patuh kepada kepimpinan dan setia menunggu keizinan. Biasanya dizaman Jahilliyyah mereka mempunyai semangat perang yang berkobar-kobar. Mereka akan menyahut sebaik sahaja diseru berperang dan mereka tidak sanggup bersabar menerima kezaliman dan penganiyaan. Justeru pembentukan umat muslimin yang memikul peranan yang agung itu memerlukan mereka mengawal tabiat-tabiat jiwa mereka dan membiasakannya supaya tunduk kepada kepimpinan yang merancang dan mengatur dan patuh kepada arahan-arahan yang dirancang dan diaturkan itu walaupun ketaatan dan kepatuhan itu menekan saraf mereka yang biasa bertindak terburu-buru dan bersemangat yang berkobar-kobar apabila diseru untuk berperang.
-         Oleh sebab itulah tokoh-tokoh seperti Umar Ibn al-Khattab yang berdarah panas dan Hamzah Ibn Abd al-Mutalib yang bersemangat pahlawan dan lainnya dari tokoh-tokoh para mu’min yang gagah berani sanggup bersabar menerima kezaliman yang menimpa golongan kaum muslimin. Mereka sanggup mengikat saraf mereka menunggu perintah Rasullullah s.a.w dan sanggup mematuhi perintah pemimpin tertinggi yang melarang mereka. Kerana itulah wujudnya keseimbangan diantara perasaan yang terburu-buru dengan tindakan yang berhemah, antara semangat berkobar-kobar dengan sikap yang berhati-hati, antara darah yang panas dengan kepatuhan di dalam jiwa muslimin yang disediakan untuk satu tugas yang amat besar.
-         Selain daripada sebab ini, kaum muslimin di waktu itu merupakan satu golongan kecil yang terkepung di Mekah.  Mungkin mereka akan terbunuh kesemuanya jika mereka bangkit memerangi kaum musyrikin yang pada ketika itu kuat dari segi kepimpinan dan juga senjata. Oleh itu, Allah s.w.t mengkehendaki agar kaum muslimin itu bertambah ramai dan agar mereka dapat berpusat pada satu tempat yang aman dan selepas itu barulah mereka dizinkan berperang.
-         Disamping mengkhususkan matlamat perang agar ianya kejalan Allah sahaja, al-Quran juga mengkhususkan batas peperangan itu sendiri sepertimana firmanNya:
وَلا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
Bermaksud: “ Dan janganlah kamu menceroboh ( ya’ni melampaui batas). Sesungguhnya Allah tidak sukakan orang-orang yang menceroboh (melampaui batas)”
Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[13] : “ Pencerobohan itu berlaku dengan melancarkan peperangan yang berlebih-lebihan keatas askar musuh yang menceroboh sehingga membabitkan pihak-pihak yang bukan askar iaitu pihak awam yang aman dan damai serta tidak membahayakan atau pun mengancam dakwah Islam dan kaum muslimin seperti wanita, kanak-kanak, orang tua, dan ahli ibadah yang menumpukan kegiatan mereka di dalam ibadah dari pemeluk-pemeluk setiap agama. Pencerobohan itu juga boleh berlaku dengan tindakan yang melewati batas-batas peradaban dan etika perang yang telah disyari’atkan oleh Islam untuk mencegah perlakuan yang kejam dan ganas yang terkenal di dalam peperangan jahiliyyah dahulu dan sekarang.”
-         Diriwayatkan dari Buraydah sebuah Hadith yang bermaksud[14]:
Bahawasanya Rasullullah s.a.w manakala melantik ketua angkatan perang yang diutusnya pergi berperang, diberi wasiat supaya takutkan Allah- suatu pesanan yang khas untuknya dan amnya untuk yang lain supaya berlaku baik dalam tugasnya. Kemudian Baginda s.a.w berkata: Berperanglah kamu atas jalan Allah, perangilah siapa yang kufur kepada Allah, seranglah mereka, jangan khianat, jangan melampaui batas, jangan mengerat-ngerat musuh yang sedang mati dan jangan membunuh kanak-kanak.!”
-         Kesimpulannya, tujuan jihad pastilah untuk mencapai matlamat yang telah disebutkan tadi. Ini sahaja objektifnya dan tidak bercampur aduk dengan suatu matlamat yang lain atau dengan suatu lambang yang lain. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[15]: “ Itulah jihad untuk aqidah dan jihad untuk melindungi aqidah dari kepungan musuh serta penindasan. Jihad untuk melindungi sistem dan syari’at Islam di dalam kehidupan serta menegakkan panji-panjiNya di bumi sehingga digeruni oleh musuh-musuh yang ingin menceroboh sebelum mereka menceroboh. Sehinggalah setiap orang yang ingin menganut Islam tidak menaruh takut kepada mana-mana kuasa di bumi yang ingin mengganggu, menghalang dan menindas Islam. Inilah satu-satunya jihad yang disuruh oleh Islam, satu-satunya jihad yang diwajibkan serta diberi pahala dimana orang yang gugur di dalam perjuangan dianggap para Syuhada’ dan orang-orang yang memikul bebannya dianggap para Auliya’”


[1] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 2, mk 176
[2] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 2, mk 76
[3] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 123
[4] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 124
[5] Dr. Abdul Hayei b. Abdul Sukor, Tafsir Pedoman Muttaqin, Juz 2, (2010), mk 274
[6] Zal al-Ma’ad, J. 1, ms 7
[7] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 113
[8] Al-Hajj, 39
[9] Al-Nisa’, 77
[10] Fussilat, 34
[11] Al-Maidah, 13
[12] Al-Jathiyah, 14
[13] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 124
[14] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 2, mk 77
[15] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 122