بسم الله الرحمن الرحيم
1. Ayat 158:
-
Safa dan
Marwah merupakan dua bukit yang letaknya bersetentangan dengan kota Mekah.
Lembahnya menjadi persa’eian orang yang mengerjakan haji (waktunya di bulan
haji) dan umrah (waktunya di dalam dan diluar bulan haji) berulang-alik dengan
berjalan atau berlari-lari anak sebanyak tujuh kali. Jelas di dalam ayat ini,
kedua-dua tempat ini diiktiraf oleh Allah s.w.t sebagai Syi’ar agamaNya.
-
Secara
umumnya, ayat ini diturunkan ketika mana orang-orang Islam merasa keberatan
hendak bersa’ei di antara Safa dan Marwah yang pada suatu masa terdapat disitu
berhala-hala yang disembah oleh masyarakat jahilliyyah. Imam al-Bukhari berkata
: “Kami telah diceritakan oleh Muhammad b. Yusof, kami telah diceritakan
oleh Sufyan daripada ‘Asim b. Sulayman katanya: Aku telah bertanya Anas tentang
berkeliling di Safa dan Marwah, lalu dia menjawab : Kami melihat kedua-duanya
dari upacara ibadah di zaman jahilliyah. Apabila datang Islam, kami menahan
diri kami daripada berkeliling pada keduanya. Kemudian Allah ‘Azza wa Jalla
menurunkan ayat ini[1].
-
Masyarakat
jahilliyyah diberitakan telah terlebih dahulu mengerjakan sa’ei dengan memuja
dua buah patung, iaitu patung jantan yang bernama Asafa terletak dibukit Safa
dan patung betina yang bernama Na’ilah terletak dibukit Marwah. Disebabkan sejarah inilah, setengah
golongan Ansar merasa keberatan untuk mengerjakan sa’ei kerana tidak suka
memuliakan tempat yang dimuliakan oleh orang kafir seolah-olah membuat ibadah
yang menyerupai amalan orang kafir[2].
Justeru itu, ayat ini diturunkan sebagai bukti bahawa ibadah sa’ei ini
dibenarkan oleh Allah dan termasuk antara amalan untuk mendekati Allah s.w.t
sebagai lambang taat dan setia kepadaNya. Dengan ini orang Islam tidak perlu
bimbang untuk mengerjakan sa’ei kerana ianya adalah syiar Islam dan satu ibadah yang dituntut oleh
Islam kepada mereka yang mengerjakan haji ke Baitullah atau umrah walaupun
mempunyai dahulunya musyrikin Mekah pernah meletakkan berhala-hala diantara
kedua bukit tersebut.
-
Tiada riwayat
yang menentukan tarikh turunnya ayat ini. mengikut pendapat yang paling kuat,
ianya diturunkan selepas ayat-ayat yang memperkatakan tentang perubahan qiblat.
Walaupun Mekah pada masa itu belum di takluki oleh Islam, mungkin juga ada
setengah daripada orang Islam secara individu telah melakukan ibadah haji dan
umrah. Mereka inilah yang merasa keberatan untuk berkeliling diantara bukit
Safa dan Marwah itu. Sebenarnya, perasaan yang menghasilkan keberatan hati
mereka itu adalah hasil dari pendidikan dan pengajaran yang telah lama bertapak
di dalam hati serta kefahaman yang amat jelas tentang Islam di dalam hati
mereka. Hal ini demikian membuatkan mereka berhati-hati dan peka dalam segala tindakan mereka sehingga mereka
merasa takut kalau-kalau tindakan mereka itu bersamaan dengan amalan jahilliyah
atau pun yang dilarang oleh Islam.
-
Kehidupan
orang Islam ketika itu digambarkan begitu kuat dari segi aqidahnya yang
menakluki seluruh jiwa mereka. Mereka dapat merasakan satu perubahan yang
menyeluruh telah berlaku di dalam kefahaman dan pemikiran mereka terhadap
kehidupan seolah-olah Rasullullah s.a.w telah memegang jiwa mereka ini lalu menggoncangkannya
dengan sekuat-kuatnya sehingga segala keladak-keladak jahilliyah yang melekat
dalam jiwa mereka terpelanting keluar darinya. Kemudian atom-atom jiwa mereka
disusun semula mengikut corak yang baru sama seperti kejutan elektrik menyusun
semula atom-atom mengikut bentuk yang berlainan daripada bentuk asalnya.[3]
-
Atas sebab
ini, maka tidak hairanlah mereka memandang jijik serta takut kepada mana-mana
amalan yang menyerupai amalan semasa di zaman jahiliyyah. Mereka merasakan
bahawa bahagian kehidupan mereka di zaman jahilliyah itu benar-benar telah
terputus dari mereka. Ianya bukan lagi merupakan sebahagian dari kehidupan
mereka dan mereka juga sudah pasti bukan lagi sebahagian daripada kehidupan
jahilliyah. Malah ianya sudah menjadi kehidupan yang kotor dan najis yang
dijauhi oleh mereka supaya tidak terlibat lagi dengannya.
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[4] : “
Inilah sifat Islam, ia memutuskan seseorang mu’min itu secara total dari segala
sesuatu yang diamalkan di zaman jahilliyah. Ia menimbulkan perasaan jijik
terhadap segala perkara yang ada hubungan dengan jahilliyah. Ia melahirkan
perasaan takut dan hati-hati disetiap waktu terhadap segala perasaan dan segala
pergerakan yang dilakukan oleh mereka di zaman jahilliyah sehingga seluruh hati
mereka hanya diisikan dengan kefahaman dan pemikiran yang baru dengan segala
syarat yang dituntut. Dan apabila perubahan secara total ini telah berlaku
dengan sempurna di dalam jiwa kaum muslimin, maka barulah Islam mula
menjelaskan mana syiar-syiar ibadah purba yang hendak dikekalkan, iaitu syiar
yang dilihatnya tidak mendatangkan sesuatu keburukkan, kemudian syiar ini
dihubungkan dengan agama Islam setelah dicabut umbinya dizaman jahilliyah. Maka
dengan ini, apabila seorang muslim itu mengerjakan syiar ibadah ini, dia
bukanlah mengamalkan kerana ia telah diamalkan dizaman jahilliyah, tetapi
kerana ia telah menjadi satu syiar yang baru dari syiar-syiar ibadah Islam yang
diambil asal usulnya dari Islam.”
Dan ibadah sa’ei ini adalah salah satu contoh dari kaedah pendidikan
Islam yang telah disebutkan diatas tadi apabila al-Quran secara jelas
menetapkan bahawa bukit-bukit Safa dan Marwah itu adalah dari syiar-syiar
Islam.
-
Oleh itu
sesiapa yang berkeliling di dua bukit ini maka beerti dia telah melakukan salah
satu syiar daripada syiar-syiar Allah s.w.t dan beerti bahawa tujuan dia
berkeliling itu adalah semata-mata untuk Allah s.w.t. Hal ini demikian hubungan
diantara ibadah baru dengan ibadah lama yang diwarisi turun temurun itu telah terputus. Ibadah ini hanya
mempunyai hubungan dengan Allah s.w.t sahaja dan bukan lagi dengan berhala
Asafa, Na’ilah dan mana-mana berhala pun di zaman jahilliyah. Maka dengan ini
tiada alasan atau sebab lagi yang patut disegani dan dirasa berdosa dalam
mengamalkan ibadah sa’ei ini. Syiar – syiar ibadah umrah sama dengan
syiar-syiar ibadah haji kecuali wuquf di padang Arafah dan waktunya tidak
ditentukan sepertimana hal keadaan waktu ibadah haji.
-
Para ulama’
berselisih tentang hukum sa’ei diantara Safa dan Marwah merujuk kepada ibadah
haji dan umrah. Perselisihan ini timbul berdasarkan firman Allah pada ayat ini
yang berbunyi:
فَلا
جُنَاحَ عَلَيْهِ
Bermaksud:
“ Maka tiada mengapa”
Mengikut kefahaman zahir ayat ini,
tidak ada yang menunjukkan dalil yang khusus terhadap ibadah ini melainkan
secara umumnya mungkin wajib, atau sunat atau pun harus. Makanya, terdapat tiga
pendapat iaitu[5]:
Pertama, pendapat yang mengatakan wajib (rukun) dan jikalau tidak
dilaksanakan, tidak sah haji atau umrahnya. Pendapat ini di pegang oleh Imam Malik,
Imam Ahmad dan Imam al-Syaf’ei[6].
Pendapat ini berdalilkan daripada apa yang diriwayatkan oleh Imam al-Syafi’ei
sendiri daripada Safiyah bt. Syaibah katanya yang bermaksud: “ Telah mengkhabarkan kepadaku
anak perempuan Abi Tajzah yang bernama Habibah, salah seorang perempuan suku
Bani Abdiddar, dia berkata: Saya telah masuk ke rumah keluarga Abi Hussain
bersama-sama dengan perempuan Quraisy untuk melihat Rasullullah s.a.w
mengerjakan sa’ei diantara Safa dan Marwah, maka saya telah melihat Baginda
bersa’ei dan kainnya telah berpusing (terangkat) kerana terlalu derasnya
berjalan sehingga berani saya katakan bahawa saya ada ternampak lutut Baginda
dan mendengarnya pula berkata : “ Kerjakanlah oleh mu bersa’ei, kerana Allah
telas tulis (wajibkan) keatas kamu[7].
Kedua, pendapat ini mengatakan ibadah haji ini bukan rukun tetapi
tatawwu’ iaitu dikerjakan dengan sukarela atau sebagai amalan sunat sahaja.
Sesiapa yang meninggalkannya, maka haji dan umrahnya sah tetapi dikenakan
atasnya dam (denda). Dan ini adalah pendapat Imam Hanafi. Ketiga,
pendapat ini pula mengatakan jikalau tidak dilaksanakan, haji dan umrahnya sah
dan tiada dikenakan apa-apa denda keatasnya. Ini adalah pendapat Ibn ‘Abbas dan
Anas b. Malik[8].
-
Akhirnya
Allah berfirman:
فَإِنَّ
اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ
Bermaksud
: “ Maka sesungguhnya Allah berterima kasih”
Maksudnya disini ialah Allah s.w.t
meredhakan perbuatan yang baik itu dan akan membalasnya dengan balasan yang
baik . Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[9] : “
Tetapi maksud “ berterima kasih” memberi satu bayangan yang lembut disebalik
maknanya. Ia memberi bayangan keredhaan Allah yang sempurna sehingga
seolah-olah terima kasih itu datang daripada Allah kepada hambaNya. Disini
kata-kata itu menyarankan satu adab sopan yang wajib dan harus wujud dari hamba
terhadap Allah s.w.t. Kerana jikalau Allah s.w.t berterima kasih terhadap
hambaNya kerana perbuatan yang baik, maka apakah pula yang seharusnya seorang
hamba itu buat untuk menunaikan kewajipan bersyukur terhadap Allah s.w.t?
[1] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir
al-Munir (1991), J. 2, mk 48. Lihat juga Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam
al-Qur’an (1996), J. 2, mk 120
[2] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr
al-Athir (1992), J. 2, mk 34
[3] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 604 `
[4] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 604
[5] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr
al-Athir (1992), J. 2, mk 35
[6] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir
al-Munir (1991), J. 2, mk 43
[7] Diriwayatkan oleh Ibn Majah,
Ahmad dan al-Syafi’ei. Lihat Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an
(1996), J. 2, mk 167
[8] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
mk 259
[9] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 607