Sunday, April 1, 2012

Nota Kelas bacan 7 imam (al-Baqarah 6-7)

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ ءأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ

1. Qalun baca secara tawassut al-muttasil dan sukun mim al-jama’ secara khilaf dan tashil [1]hamzah yang kedua beserta idkhal [2]pada kalimah ءأَنذَرْتَهُمْ, hanya al-Durri Abu ‘Amru dan Hisyam (wajah pertama) ikut.[3]

2. Al-Susi membaca ibdal pada kalimah يُؤْمِنُونَ

3. Hisyam (wajah kedua) membaca dengan tahqiq kedua-dua hamzah beserta idkhal.

4. Ibn Zakwan dengan tahqiq kedua-dua hamzah tanpa idkhal, ‘Asim dan al-Kisaei ikut.

5. Qalun membaca pula silah mim al-jama’ secara khilaf dengan qasr dan tashil hamzah yang kedua beserta idkhal pada kalimah ءأَنذَرْتَهُمْ

6. Ibn Kathir membaca silah mim al-jama’ dan tashil hamzah yang kedua tanpa idkhal pada kalimah ءأَنذَرْتَهُمْ

7. Qalun membaca pula secara tawassut pada silah mim al-jama’ dan tashil hamzah yang kedua beserta idkhal pada kalimah ءأَنذَرْتَهُمْ .[4]

8. Warsy membaca dengan mad al-Muttasil, tashil hamzah kedua[5] tanpa idkhal, mad silah mim al-jama’ [6]dan ibdal pada kalimah يُؤْمِنُونَ

9. Warsy membaca dengan mad al-Muttasil, ibdal hamzah kedua menjadi huruf mad[7], mad silah mim al-jama’ dan ibdal pada kalimah يُؤْمِنُونَ

10. Hamzah membaca dengan dommah huruf ha’ pada kalimah عَلَيْهِمْ , tahqiq kedua-dua hamzah pada kalimah ءأَنذَرْتَهُمْ serta ibdal pada kalimah يُؤْمِنُونَ [8]

11. Khalaf (wajah kedua) membaca saktah sakin mafsul pada kalimah عَلَيْهِمْ ءأَنذَرْتَهُمْ أَمْ serta ibdal pada kalimah يُؤْمِنُونَ

خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

------------------------------------------------------------------------------------

خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ

1. Qalun baca dengan iskan mim jama’ , semua ikut kecuali Ibn Kathir

2. Qalun baca dengan silah mim jama’ dan Ibn Kathir ikut

وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

1. Qalun baca dengan qasr al-Munfasil dan iskan mim jama’

2. Qalun baca dengan qasr al-Munfasil dan silah mim jama’ dan Ibn Kathir ikut

3. Abu ‘Amru (al-Susi dan wajah pertama Durri) qasr al-Munfasil dan imalah kalimah أَبْصَارِهِمْ [9]

4. Qalum membaca dengan tawassut al-Munfasil dan iskan mim jama’, Ibn ‘Amir , ‘Asim dan al-Kisaei ikut.

5. Qalun membaca dengan tawassut al-Munfasil dan silah mim jama’

6. Durri Abu ‘Amru (wajah kedua) membaca tawassut al-Munfasil dan imalah kalimah أَبْصَارِهِمْ

7. Warsy membaca dengan isyba’ al-Munfasil serta taqlil kalimah أَبْصَارِهِمْ [10]

8. Khalaf membaca dengan fathah kalimah أَبْصَارِهِمْ dan tark al-Ghunnah pada

غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ [11]

9. Khallad membaca dengan fathah kalimah أَبْصَارِهِمْ dan isbat al-Ghunnah pada

غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ



[1] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamzatain min kalimah, mk 15):

وتسهيل أخرى همزتين بكلمة سما وبذات الفتح خلف لتجملا

[2] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamzatain min kalimah, mk 16):

ومدك قبل الفتح والكسر حجة بها لذ

[3] Maka yang tidak mengikut bacaan Qalun yang pertama ini adalah Warsy, Ibn Kathir, al-Susi, Hisyam (wajah kedua), Ibn Zakwan, ‘Asim, Hamzah dan al-Kisaei.

[4] Maka baki imam yang tidak membaca lagi setakat bacaan Qalun yang ketiga ini adalah Warsy dan Hamzah.

[5] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamzatain min kalimah, mk 15):

و في بغداد يروى مسهلا

[6] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Surah Umm al-Qur’an, mk 10):

ومن قبل همز القطع صلها لورشهم

[7] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamzatain min kalimah, mk 15):

وقل ألفا عن أهل مصر تبدلت لورش

[8] Jikalau waqaf pada kalimah يُؤْمِنُونَ, Hamzah akan ibdal sepertimana kata al-Syatibi (Hirz, bab Waqf Hamzah wa Hisham ‘ala al-Hamz, mk 19):

فأبدله عنه حرف مد مسكنا ومن قبله تحركه قد تنزلا

[9] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Fath wa al-Imalah wa baina al-Lafzain, mk 26):

وفى ألفات قبل را طرف أتت بكسر أمل تدعى حميدا وتقبلا

كأبصارهم والدارثم الحمار مع حمارك والكفار واقتس لتنضلا

ومع كافرين الكافرين بيائه

[10] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Fath wa al-Imalah wa baina al-Lafzain, mk 26):

وورش جميع الباب كان مقللا

[11] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Ahkam al-Nun al-Sakinah wa al-Tanwin, mk 24):

وكل بينمو أدغموا مع غنة وفى الواو واليا دونها خلف تلا