Thursday, October 18, 2012

Nota kelas Tilawah Tafsir (al-Baqarah 165-169 )



بسم الله الرحمن الرحيم
1.       Ayat 165:
-          Yang menjadi fokus ayat ini ialah golongan musyrikin iaitu golongan yang menyekutukan Allah dengan yang selain daripadaNya. Jikalau dizaman Rasullullah s.a.w, mereka telah mempertuhankan patung-patung, berhala dan memuja-muja pemimpin mereka sendiri[1]. Hal ini demikian menunjukkan mereka mengasihi kesemua itu secara batil sepertimana golongan mu’minin mengasihi Allah s.w.t. atas dasar kebenaran[2]. Tindakan seperti ini telah menjadikan mereka ini dikategori sebagai golongan yang zalim dan menganiyakan diri sendiri. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[3]: “Di kalangan manusia terdapat orang-orang yang menyembah selain daripada Allah s.w.t. Tuhan-tuhan itu, sewaktunya turunnya wahyu Allah berupa batu-batu, pokok-pokok, bintang, planet, malaikat atau syaitan. Tuhan itu dimana-mana zaman jahiliyyah berupa benda-benda, tokoh-tokoh, lambang-lambang atau pandangan-pandangan. Ianya akan menjadi syirik Khafi (halus) atau syirik Jali (Jelas) apabila dipersekutukan oleh seeorang di dalam hatinya dengan kasih kepada Allah s.w.t. Dan bagaimana pula apabila dia mencabut kasih sayang kepada Allah s.w.t dari dalam hatinya dan memberi seluruh kasihnya kepada tuhan-tuhan itu, iaitu kasih yang tidak seharusnya diberikan melainkan kepada Allah s.w.t?”
-          Dewasa ini, mereka-mereka yang menyembah patung-patung sebagai tuhan amat jelas dan tidak dapat tidak lagi perbuatan ini selari dengan konsep ayat ini iaitu mereka adalah golongan yang jelas menyekutukan Allah s.w.t walaupun mereka sendiri percaya akan konsep Rububiyyah iaitu percaya akan adanya pencipta  alam ini. Perkara sebegini tidak menjadi sesuatu yang pelik disebabkan mereka sememangnya dari golongan orang kafir. Yang menjadi masalah sekarang ini, mereka-mereka yang mengaku Islam tetapi tindakan mereka seolah-olah  menyembah dengan mengikut secara membuta-tuli kepada pemimpim yang jelas tidak menjadikan Islam itu sebagai cara hidup walaupun berkali-kali sudah dinasihati dengan berbagai-bagai medium dakwah. Dengan sebab mereka ini amat menyayangi seseorang pemimpin itu, mereka tergamak membuang hukum-hukum serta kaedah-kaedah yang telah digariskan oleh Islam dalam memilih atau mencorakkan sesuatu negara.  Sifat sebegini serupa sahaja seperti yang berlaku di zaman Jahilliyyah yang mana masyarakat pada masa itu sangat ta’sub kepada pemimpin yang terang-terang melakukan penzaliman, tegar untuk berperang dan sebagainya daripada amalan-amalan yang bertentangan dengan prinsip Islam itu sendiri.
-          Sifat sebegini adalah bertentangan dengan sifat orang mu’min yang tidak mencintai sesuatu menyamai cinta mereka kepada Allah s.w.t, samada sesuatu itu dari tubuh badan mereka sendiri atau pun orang lain. Begitu juga samada sesuatu itu daripada pemimpin-pemimpin mereka atau pun daripada hasil kekayaan bumi yang sentiasa dikejar oleh manusia yang lupa, sepertimana firmanNya:
وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبّاً لِلَّهِ
Bermaksud: “ Tetapi orang-orang yang beriman itu amat-amat cinta kepada Allah”
Ya’ni mereka itu amat cinta kepada Allah s.w.t yang mana cinta mereka itu adalah cinta yang bebas dari segala halangan dunia dan ikatan harta kemewahan. Cinta mereka kepada Allah s.w.t lebih besar dari segala cinta yang mereka berikan kepada selain daripada Allah s.w.t. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[4] : “ Ungkapan yang menggunakan kata-kata cinta disini adalah ungkapan yang indah disamping merupakan sebuah ungkapan yang benar, kerana hubungan yang wujud diantara seorang mu’min yang sebenar dengan Allah ialah hubungan cinta, hubungan kemesraan hati, kesayangan ruhaniyyah, keakraban dan hubungan perasaan yang diikatkan dengan sentimen kasih yang gilang gemilang”
-         Seterusnya ayat ini ditutup dengan firmanNya:
وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ
Bermaksud: “ Dan andainya orang-orang yang zalim itu mengetahui ketika mana mereka melihat  azab di hari Qiyamat bahawa seluruh kekuatan itu milik Allah belaka dan bahawa Allah amat keras azabNya (maka tentulah mereka tidak akan mempersekutukan Allah s.w.t)”             
Ya’ni, mereka sudah pasti tidak akan menyekutukan Allah sekiranya dapat melihat senario yang berlaku ketika azab itu dihadapkan kepada mereka didepan mata mereka. Kalaulah mereka tahu akan besarnya seksaan dan segala kekuasaan itu semuanya milik Allah s.w.t tiadalah mereka akan menyekutukan Allah s.w.t. Tetapi disebabkan mereka jahil tentang perkara ini samada dengan sengaja atau pun tidak sengaja mereka terus tenggelam dengan kejahilan sehingga hari bertemu dengan Allah s.w.t.
-          Antara contoh dengan sengaja ialah seperti tidak mahu mendekati al-Quran serta kefahamannya, tidak suka mendengar hukum-hukum al-Quran apatah lagi hendak menadah telinga mendengar azab-azab Allah s.w.t kerana kesemuanya menuju tepat ke batang hidung masing-masing. Yang tidak sengaja pula seperti mereka berterusan hidup dalam keadaan yang gelap jauh daripada hidayah Allah kerana dikelilingi oleh kawan-kawan atau persekitaran yang tidak langsung mendidik kepada kefahaman Islam yang sebenar. Mereka selesa sebegitu tanpa ada usaha untuk berubah kerana setiap tindakan mereka yang jauh tersesat itu telah dicantikkan oleh Allah dimata mereka, sepertimana firmanNya yang berbunyi[5]:
إِنَّ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ (4) أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَهُمْ سُوءُ الْعَذَابِ وَهُمْ فِي الآخِرَةِ هُمْ الأَخْسَرُونَ (5)
Bermaksud: “ Sesungguhnya orang yang tidak beriman kepada hari akhirat, Kami jadikan terasa indah bagi mereka perbuatan-perbuatan mereka (yang buruk), sehingga mereka bergelimpangan dalam kesesatan. Mereka itulah yang akan mendapat seksaan yang buruk (di dunia) dan mereka diakhirat adalah orang yang paling rugi.”

2.       Ayat 166 :
-         Ayat ini membayangkan hal pemimpin-pemimpin yang dahulunya dipuja oleh pengikutnya di dunia sehinggakan pemujaan itu sampai ke peringkat sama dengan tuhan iaitu beranggapan pemimpin itulah satu-satunya yang memberi makan dan kemewahan kepada mereka sehinggakan mereka tidak berupaya untuk berbuat apa-apa teguran jikalau pemimpin itu jelas melakukan perkara yang melanggar syariat Islam. Ketika diperlihatkan azab yang telah tersedia untuk mereka, ketika itulah para pemimpin masing-masing ingin berlepas diri kerana terbukti mereka di dunia dahulu adalah sesat. Dan berlakulah tuduh menuduh diantara ketua dan pengikutnya sehingga saling benci membenci dan bermusuh-musuhan sehingga terputus tali ikatan kasih sayang mereka yang dahulunya terjalin erat di kehidupan dunia[6]. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[7]: “ Jika mereka dapat melihat tentulah mereka akan melihat bagaimana pemimpin-pemimpin berlepas diri dari para pengikutnya ketika mereka melihat azab. Ketika itu terputuslah segala hubungan dan pertalian yang wujud diantara mereka. Setiap orang masing-masing sibuk memikirkan nasib dirinya sahaja samada dia pemimpin atau pengikut. Ketika itu segala kekuatan dan kepimpinan yang diikuti itu tumbang dan runtuh belaka. Mereka tidak dapat menyelamatkan diri mereka sendiri apatah lagi hendak menyelamatkan para pengikut mereka. Ketika itu terdedahlah hakikat Ilahi yang sebenar, iaitu hakikat Uluhiyah dan Qudrat Allah yang maha Esa dan terbukalah tembelang pembohongan kepimpinan yang sesat dan lemah dihadapan Allah s.w.t dan dihadapan azabNya.”

3.       Ayat 167:
-         Disini dizahirkan kemarahan orang yang paling menyesal pada ketika itu iaitu para pengikut yang tertipu kepada pemimpin yang sesat itu dan sekaligus mereka berangan-angan hendak membalas perbuatan pemimpin itu andainya mereka mendapat pulang semula kedunia untuk menyatakan bahawa mereka berlepas tangan dari pemimpin yang lemah yang telah menipu mereka itu dihadapan pemandangan azab[8]. Tetapi, apakan daya mereka setelah Allah memperlihatkan amalan mereka yang menjadi sebab mereka menyesal yang amat sangat dan tak akan dapat lagi keluar dari neraka. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[9]: “ Ini adalah satu pemandangan yang mengharukan, iaitu pemandangan perbalahan dan perseteruan diantara pengikut dengan pemimpinnya, diantara para pencinta dengan orang yang dicintainya dan disini datanglah satu ulasan atau satu kesimpulan yang amat pedih,” sepertimana firmanNya:
كَذَلِكَ يُرِيهِمْ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ وَمَا هُمْ بِخَارِجِينَ مِنْ النَّارِ
Maksudnya: “Demikianlah Allah memperlihatkan amalan-amalan mereka menjadi penyesalan kepada mereka dan mereka tidak sekali-kali akan keluar dari neraka”
Ya’ni yang dimaksudkan kesimpulan yang amat pedih itu adalah nasib mereka yang tidak akan dikeluarkan dari api neraka. Ini juga merupakan dalil yang jelas bahawa kekalnya orang yang mati kafir di dalam neraka dan tidak sekali-kali mereka akan keluar daripadanya[10] sepertimana firmanNya[11]:
وَلا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ
Bermaksud:   Dan mereka tidak akan masuk Syurga sehingga unta boleh masuk dalam lubang jarum dan begitulah pembalasan Kami kepada golongan yang berbuat kejahatan”

4.      Ayat 168:
-         Setelah Allah s.w.t menjelaskan pada ayat yang terdahulu bahawa dialah Tuhan dan pencipta yang Maha Esa dan bahawa mereka-mereka yang menyembah selain daripadaNya akan menerima akibat yang amat buruk, maka disini Allah menjelaskan pula bahawa Dialah pemberi rezeki kepada sekalian hambaNya dan Dialah yang menentukan hukum halal-dan haram kepada mereka. Inilah hasil daripada konsep Wahdaniyah Uluhiyah atau Ketuhanan Yang Maha Esa sebagaimana yang telah diperjelaskan sebelum ini. Sememangnya pihak yang mencipta dan yang memberi rezeki itulah yang berhak membuat undang-undang halal dan haram dan demikianlah penggubalan undang-undang itu mempunyai pertalian yang tidak dapat dipisahkan dengan aqidah.  
-         Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[12]: “ Disini Allah s.w.t mengharuskan kepada seluruh manusia memakan segala rezeki yang halal dan baik yang dikurniakan kepada mereka dibumi ini kecuali perkara-perkara yang diharamkan olehNya yang akan diperjelaskan kemudian. Dia juga menyuruh mereka menerima hukum halal dan haram ini dariNya sahaja dan jangan sekali-kali mengikut syaitan dalam perkara ini kerana ia adalah musuh mereka dan kerana itulah syaitan tidak pernah menyuruh melakukan kebaikan malah menyuruh berpegang kepada pemikiran yang tidak baik dan melakukan perbuatan yang buruk. Seterusnya syaitan juga menyuruh mereka menghalal dan mengharamkan sesuatu mengikut nafsu mereka bukannya berdasarkan perintah daripada Allah s.w.t dan kemudian mendakwa hukum-hukum yang mereka perkatakan itu adalah daripada syari’at Allah s.w.t sebagaimana yang telah dilakukan oleh kaum Yahudi dan sebagaimana yang didakwakan oleh kaum musyrikin Arab”.
-         Hakikatnya, perintah mengharus dan menghalalkan segala makanan yang ada dimuka bumi kecuali sedikit makanan-makanan yang diharamkan oleh al-Quran dengan nas yang jelas itu menggambarkan sifat bebas agama ini dan sifat kesesuaiannya dengan fitrah alam semula jadi dan fitrah manusia. Allah telah menciptakan segala sesuatu dibumi ini untuk faedah manusia dan oleh kerana itu Allah s.w.t jadikan semuanya halal dan tidak ada yang membataskannya kecuali perintah khas yang mengharamkannya dan kecuali ianya melampaui batas kesederhanaan.  Sebab itulah, adalah lebih baik serta bertepatan dengan konsep ayat ini sekiranya logo-logo halal JAKIM yang sering kali menjadi isu kepada kekeliruan masyarakat Islam di Malaysia ini serta kesulitan untuk dinaik tarafkan agar tidak diciplak oleh pihak tertentu ditukar sahaja menjadi logo haram yang dilabelkan kepada barangan yang sudah pasti keharamannya sahaja kerana yang haram itu tidaklah sebanyak yang halal. Dan walaupun dari segi pemantauannya tetap serupa, ianya akan mempermudahkan dari segi pemakaian logo dan sudah pasti tiada pihak yang akan menciplak logo haram ini.

5.       Ayat 169 :
-         Syaitan itu sudah pasti tugasnya ialah menggoda manusia supaya melakukan kejahatan dan perbuatan yang keji iaitu al-Fakhsya’. Perkataan ini bermaksud membuat kejahatan yang melampau atau kejahatan yang selayaknya dikenakan hukum hudud seperti zina dan lain-lainnya[13]. Syaitan juga menganjurkan manusia memperkatakan sesuatu yang dusta terhadap Allah s.w.t dan RasulNya. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[14]: “Namun demikian, pada umumnya perintah di dalam ayat ini merupakan perintah yang memberi sepenuh kebebasan menikmati segala yang baik dan menikmati segala citarasa dalam kehidupan serta memenuhi keinginan fitrah tanpa merasa canggung, segan dan tidak selesa. Semuanya ini dengan satu syarat iaitu manusia harus menerima hukum-hukum halal dan haram yang dikenakan keatas mereka itu daripada pihak yang mengurniakan rezeki itu sendiri bukannya dari bisikan-bisikan syaitan yang langsung tidak pernah menyuruh manusia berbuat kebaikan kerana ia musuh ketat mereka. Syaitan hanya memberangsangkan mereka melakukan perbuatan jahat dan mengkufurkan nikmat Allah dan membuat dakwaan yang palsu terhadap Allah s.w.t tanpa pengetahuan yang kukuh dan yakin”



[1] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 2, mk 67
[2] Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 137
[3] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 623
[4] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 624
[5] Al-Naml, ayat 4 dan 5
[6] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 2, mk 44. Lihat juga Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 138
[7] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 626
[8] Al-Nasafi, Tafsir al-Nasafi: Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1, mk 149
[9] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 627
[10] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 2, mk 70
[11] Al-‘A’raf, ayat 40.
[12] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 630
[13] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 2, mk 45. Lihat juga Al-Nasafi, Tafsir al-Nasafi: Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1, mk 150
[14]Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 631