بسم الله الرحمن الرحيم
1. Ayat 183:
-
Asbab nuzul
ayat ini sepertimana yang telah diriwayatkan oleh Ibn Jarir dari Mu’adz bin
Jabal r.a. bahawasanya ia berkata: Rasullullah s.a.w tiba di Madinah, lalu
beliau berpuasa ‘Asyura’, dan berpuasa tiga hari setiap bulan. Kemudian Allah
s.w.t menetapkan kewajipan puasa pada bulan Ramadhan maka turunlah ayat ini[1].
-
Ibadah puasa adalah salah satu ibadah yang
diwajibkan keatas orang Islam sepertimana yang disebutkan pada ayat ini.
Perkataan الصيام
atau
الصوم menurut pengertian bahasa Arab ialah “
menahan diri dari sesuatu dan meninggalkannya”. Adapun dalam istilah agama, ia
bermaksud puasa ya’ni menahan diri dari makan, minum dan berhubungan seks,
disertai niat berpuasa sejak terbit fajar sampai matahari terbenam sedangkan
kesempurnaan puasa itu dicapai dengan menyingkiri segala yang dilarang dan
menghindari diri dari terjerumus ke dalam segala yang diharamkan[2]. Sabda
Nabi Muhammad s.a.w[3]:
من
لم يَدَعْ قولَ الزُّورِ والعمَلَ بهِ فليس للهِ حاجةٌ أن يَدَعَ طعامَهُ وشَرَابهُ
Bermaksud: “ Sesiapa yang tidak
meninggalkan dusta dan bertindak dengan dusta, maka Allah tidak mempunyai hajat
agar dia meninggalkan makan dan minumnya.”
-
Puasa
mengandungi kelebihan yang besar dan pahala yang banyak. Cukuplah digambarkan
kehebatan puasa itu apabila Allah s.w.t menisbahkan puasa itu kepadaNya
sepertimana yang disebut dalam Hadith Qudsi [4]:
كلُّ
عملِ ابنِ آدمَ لهُ إلا الصومَ فإنهُ لي وأنا أجزي بهِ
Bermaksud: “ Setiap amalan anak
Adam itu adalah untuknya, melainkan puasa, kerana puasa itu bagiKu dan Akulah
yang akan membalasnya”
Bermaksud ibadah puasa itu
dikhususkan untuk Allah s.w.t, padahal telah pun dimaklumi bahawasanya semua
amal ibadah adalah sudah semestinya untuk Allah s.w.t. Hal ini demikian menurut
Imam al-Qurtubiy adalah berdasarkan dua perkara[5]:
a) Puasa
menahan diri dari kelazatan dan syahwat dan perkara ini tidak berlaku kepada
ibadah-ibadah yang lain
b) Puasa
merupakan rahsia seseorang dengan Tuhannya. Puasa hanya diketahui oleh Tuhannya
sahaja. Sementara ibadah lain, ianya mempunyai kesan zahir yang boleh membawa
kepada sifat riya’
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[6] : “
Adalah satu perkara yang wajar puasa itu difardhukan keatas umat yang
diwajibkan berjihad ke jalan Allah untuk menegakkan agamaNya dibumi dan
memimpin umat manusia dengannya dan seterusnya untuk menjadi saksi terhadap
umat manusia. Puasa merupakan suatu bidang amalan untuk mengukuhkan kemahuan
yang tegas dan penuh tekad, suatu bidang perhubungan manusia dengan Allah s.w.t
iaitu perhubungan yang penuh taat dan patuh serta satu bidang untuk
meningkatkan diri diatas seluruh keperluan jasad dan melatih diri agar tahan
menanggung tekanan keperluan itu demi mengutamakan pencapaian keredhaan dan
kenikmatan disisi Allah s.w.t. Semuanya merupakan unsur-unsur yang perlu untuk
menyediakan jiwa manusia menanggung kesulitan dan kesukaran dijalan perjuangan
dakwah yang terhampar dengan berbagai-bagai halangan dan duri-duri, iaitu jalan
yang bertaburan disegenap sudutnya dengan berbagai-bagai keinginan hawa nafsu
dan jalan yang penuh dengan ribuan godaan yang menyeru dan memujuk orang-orang
yang sedang menjalani perjuangan dakwah.”
-
Ibadah puasa
ini adalah ibadah yang paling tua dalam sejarah manusia iaitu sama tuanya
dengan penempatan manusia yang pertama iaitu nabi Adam a.s. Allah s.w.t
mewajibkan ibadah puasa kepada orang-orang beriman sebagaimana yang telah
diwajibkan kepada umat yang terdahulu. Ada yang berpendapat ibadah ini bermula
sejak Adam a.s lagi, tidak kurang juga yang berpendapat sejak nabi Musa a.s dan
nabi Isa a.s tetapi tiada dalil yang mengkhususkan kepada mereka. Oleh itu
pendapat yang pertama adalah pendapat yang lebih kuat[7].
-
Allah s.w.t
telah memberikan alasan bagi diwajibkan berpuasa dengan menerangkan manfaatnya
yang amat besar dan hikmahnya yang luhur, iaitu agar jiwa orang yang berpuasa
dapat dipersiapkan untuk meraih ketaqwaaan dengan meninggalkan nafsu keinginan
yang dihalalkan demi mematuhi perintah Allah s.w.t serta mengharapkan pahala
dari sisiNya. Hal ini demikian menjadi pemangkin kepada ketaqwaan yang tulus
kepada Allah s.w.t sekaligus menjauhi perbuatan yang diharamkan olehNya
sepertimana firmanNya:
لَعَلَّكُمْ
تَتَّقُونَ
Bermaksud:
“ Agar kamu bertaqwa”
Kenapakah
Allah berkata sedemikian? Mengapakah Allah tidak sebut
لعلكم
تَتَأَلَّمون
Bermaksud:
“agar kamu menderita”
لعلكم
تَجُوعون
Bermaksud:
“agar kamu lapar”
لعلكم
تَصِحون
Bermaksud:
“agar kamu sihat”
Tidak lain dan tidak bukan kerana rahsia
yang terkandung di dalam ibadah puasa itu pada hakikatnya ialah mencapai suatu
martabat ketaqwaan. Iaitu takut kepada Allah dan takut kepada pemerhatianNya
samada ditempat tersembunyi mahu pun ditempat yang terang.
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[8]: “
Demikianlah ayat ini menunjukkan matlamat agung dari ibadah puasa itu iaitu
untuk mencapai taqwa. Taqwa itulah yang bersemarak di dalam hati ketika ia
mengerjakan fardhu puasa kerana menjunjung perintah Allah s.w.t dan
mengutamakan keredhaanNya. Taqwa itulah yang mengawal hati dari merosakkan
ibadah puasa dengan maksiat walaupun maksiat yang berbisik di dalam hati.
Mereka yang dihadapkan ayat al-Quran ini memang sedar betapa tingginya maqam
taqwa disisi Allah s.w.t dan betapa berat timbangannya di dalam neraca Allah
s.w.t. Taqwa itulah matlamat yang ditujukan oleh jiwa mereka dan ibadah puasa
hanya merupakan salah satu alat untuk mencapai taqwa dan salah satu jalan yang
menyampaikan taqwa. Oleh sebab itulah ayat ini mengingatkan taqwa dihadapan
mata mereka selaku matlamat yang gemilang yang dituju oleh mereka menerusi
ibadah puasa.”
-
Ayat ini juga
memberi satu pengertian bagaimana puasa itu membentuk sifat taqwa melalui
berbagai proses dalam memastikan amalan puasa itu bukan natijahnya lapar dan
dahaga sahaja. Antara prosesnya adalah mendidik perasaan takut kepada Allah
s.w.t ketika keseorangan mahupun disekelilingi oleh orang lain. Walaubagaimana
hebatnya godaan nafsu untuk makan serta minum serta godaan syahwat untuk
melakukan perkara yang melanggari etika hukum puasa itu sendiri, rasa takut
kepada Allah s.w.t akan timbul kerana yakin dan sedar bahawasanya Allah sedang
memerhatikan, sepertimana firmanNya[9]:
إِنَّ
الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنْ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا
فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ
Maksudnya:
“ Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka dirasuk oleh
gerombolan Syaitan, mereka segera ingat dan terus sedar (insaf)”
-
Puasa juga
mengekang nafsu syahwat yang sifatnya sentiasa menggelojak. Rasullullah s.a.w
pernah bersabda yang berbunyi[10]:
الصومُ
جُنَّةٌ
Bermaksud: “ Puasa itu adalah
perisai (ya’ni mencegah seseorang itu daripada melakukan maksiat”. Puasa
mendidik agar hidup manusia itu tidak hanya menjadi budak jasadnya dan tawanan
nafsu syahwatnya sahaja, malah didik untuk mengikut petunjuk syari’at beserta
pancaran cahaya fikiran yang jernih dan aqal yang sihat. Sesungguhnya, amat
berbeza mereka yang hidup ditunggang oleh nafsu syahwat dan sebaliknya. Mereka
yang sedemikian hidup laksana seekor binatang yang hanya mengisi perutnya dan
melampiaskan nafsu syahwatnya berbanding dengan mereka yang mampu menakluk hawa
nafsu dan menguasai syahwatnya. Apabila seseorang menundukkan tuntutan roh
kepada jasad, dia menundukkan kehendak nalurinya kepada kehendak aqal
semata-mata seolah-olah dia berpindah daripada kawalan Allah yang bersifat Maha
Pengasih dan Maha Penyayang kepada kawalan haiwan yang hina dina dan mungkin
kepada kawalan syaitan yang terkutuk[11]. Baginda
juga pernah mencadangkan kepada para sahabat yang tidak mampu berkahwin agar
berpuasa sepertimana sabda Beliau[12]:
...ومن لم يستطع فعليهِ بالصومِ فإنهُ لهُ
وِجاءٌ
Maksudnya:
“ Sesiapa yang tidak mampu (berkahwin), hendak ia berpuasa, kerana puasa itu
adalah benteng baginya. (ya’ni benteng untuk mengekang gejolak syahwat)
-
Puasa juga
mendidik sifat belas kasihan terhadap golongan miskin dan yang kurang bernasib
baik. Ibadah ini adalah sebagai latihan agar manusia itu merasai kesusahan yang
dialami oleh golongan miskin yang sudah pasti menderita kelaparan agar dengan
itu dapat mendidik hati agar sentiasa ingat kepada kesusahan yang menimpa
sesama saudara Islam yang lain sepertiman firmanNya[13]:
رُحَمَاءُ
بَيْنَهُمْ
Bermaksud: “ (Sifat orang-orang
beriman itu) saling kasih mengasihi antara satu sama lain”
Justeru puasa bukanlah pencegahan
kepada manusia dari makan dan minum sahaja malah ianya juga merupakan anjakan
rohani yang meresap kehati-hati manusia agar dapat merasakan perasaan
saudara-saudara Islam yang memerlukan bantuan. Dengan ini melahirkan hati yang
tidak malu-malu menghulurkan tangan untuk memberi bantuan, mengusapkan air mata
untuk mereka yang menderita dan melenyapkan kesedihan mereka yang merana serta
berjiwa dermawan dan pemurah yang sudah ditarbiyahkan oleh ibadah puasa. Pernah
ditanyakan kepada nabi Yusof a.s mengapa anda membiarkan diri anda menderita
lapar, padahal anda menguasai perbendaharaan negeri? Nabi Yusof a.s menjawab : “ Aku khuatir jikalau aku kenyang, aku akan
melupakan nasib orang yang lapar”[14]
-
Penulis teringat bagaimana seorang wartawan
Inggeris yang bernama Laurent Booth (ketika ini telah pun memeluk Islam)
menceritakan betapa murninya jiwa penduduk Islam Gaza yang saban hari dihujani
dengan peluru-peluru serta bom-bom dari pihak Zionis tetapi masih tetap
berpuasa. Ketika beliau dijemput masuk oleh seorang perempuan tua ke biliknya
(yang sempit dan amat menyedihkan) lalu beliau bertanya kepada perempuan tua
itu, kenapa dalam keadaan sebegini (kekurangan makanan dan lain-lain) pun kamu
berpuasa, tidakkah perbuatan ini (berpuasa) menambahkan lagi derita kamu. Lalu
perempuan itu menjawab, aku berpuasa kerana ingin mengingatkan diriku terhadap
orang-orang yang miskin. Tersentak wartawan tersebut kerana memikirkan
bagaimana seorang yang memang sudah miskin mengingati orang miskin yang lain.
Begitu hebatnya sifat taqwa daripada didikkan ibadah puasa ini sehingga
terkeluar daripada mulut wartawan itu :
“ If this Islam, and I’am in”[15]
-
Puasa juga
secara tidak langsungnya meletakkan semua golongan manusia tidak mengira kaya
atau miskin, golongan bangsawan atau bawahan pada tahap yang sama dalam aspek
perlaksanaan sekaligus menobatkan nilai persamaan sesama manusia. Ibadah ini
juga disertai dengan displin diri dengan amalan bersahur dan berbuka serta
mendidik agar berjimat cermat jikalau betul-betul mempraktikkan etika berpuasa.
Dari sudut kesihatan pula, puasa menyihatkan tubuh badan, membebaskan tubuh
badan daripada zat-zat yang memudharatkan, merehatkan anggota badan serta
menguatkan ingatan sepertimana sabda Rasullullah s.a.w yang berbunyi[16]:
صوموا
تَصِحُّوا
Maksudnya: “ Berpuasalah
agar kamu menjadi sihat”
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb [17]: “
Selain daripada itu semua (hikmah ibadah puasa) disana terdapat pula
kesan-kesan puasa yang berguna kepada fungsi
tubuh badan. Walaupun saya tidak suka menghubungkan fardhu dan perintah
Ilahi mengenai amalan ibadah khususnya dengan faedah fizikal yang boleh disaksikan
oleh pancaindera kerana hikmah yang semulajadi dari ibadah-ibadah itu ialah
menyediakan makhluk insan untuk memainkan peranannya dibumi ini dan seterusnya
mempersediakannya untuk mencapai kesempurnaan yang telah ditetapkan baginya di
dalam kehidupan akhirat. Namun demikian saya tidak suka menafikan faedah
fizikal dari fardhu dan perintah Ilahi yang dilihat yang dilihat oleh
pengamatan dan pandangan sains. Ini adalah berpegang kepada apa yang dilihat
dan difaham dari tadbir Ilahi yang hendak memelihara kebaikan diri manusia
secara menyeluruh dalam segala amal ibadah yang difardhukan dan yang
diperintahkan kepada mereka. Tetapi hakikatnya kita tidak boleh mengubahkan
hikmah taklif Ilahi itu dengan faedah-faedah yang ditemui oleh ilmu manusia
kerana kerana bidang ilmu manusia itu amat terbatas. Ianya tidak dapat meluas
dan meningkat hingga mencakupi seluruh hikmah Allah dalam segala perkara yang
ditetapkan untuk mengasuh makhluk insan atau mengasuh seluruh alam buana ini
secara tepatnya”
[1] Al-Tabari, Jami’ul Bayan,
J. 2, mk 132
[2] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
mk 338-339
[3] Diriwayatkan oleh al-Bukhari,
Ahmad, Abu Daud, al-Tirmidzi, Ibn Majah dari Abi Hurayrah
[4] Diriwayatkan oleh al-Bukhari
dan Muslim
[5] Al-Qurtuby, al-Jami’ li
Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 184
[6] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), mk 41
[7] Dr. Abdul Hayei b. Abdul
Sukor, Tafsir Pedoman Muttaqin, Juz 2, (2010), mk 216. Lihat juga Al-Nasafi,
Tafsir al-Nasafi: Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1,
mk 158
[8] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), mk 44-45
[9] Al-‘A’raf, ayat 201
[10] Diriwayatkan oleh al-Nasa’ei
daripada Mu’az.
[11] Dr. Abdul Hayei b. Abdul
Sukor, Tafsir Pedoman Muttaqin, Juz 2, (2010), mk 221
[12] Diriwayatkan oleh beberapa
perawi Hadith daripada Ibn Mas’ud. Sila lihat Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir
al-Munir (1991), J. 2, mk 131
[13] Al-Fath, ayat 29
[14] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
mk 390
[15] Laurent Booth, My journey to
Islam
[16] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir
al-Munir (1991), J. 2, mk 132
[17] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), mk 41-42