أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
أَوْ
كَصَيِّبٍ مِنْ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ
أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ مِنْ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ
1. Qalun
baca tawassut al-Muttasil, qasr
al-Munfasil dan sukun mim al-Jam’ , Abu ‘Amru (al-Susi dan Duri
wajah kedua) ikut.
2. Qalun
membaca pula dengan tawassut al-Muttasil dan al-Munfasil, Duri
(wajah kedua), Ibn ‘Amir, ‘Asim dan Abu Harith ikut.
3. Dengan
bacaan sedemikian, Duri al-Kisaei membaca imalah pada kalimah آذَانِهِمْ
4.
Qalun
membaca dengan silah mim al-Jama’ dan qasr al-Munfasil.
5.
Dengan
bacaan sedemikian, Qalun membaca pula dengan tawassut al-Munfasil.
6.
Ibn
Kathir membaca silah ha’ al-Kinayah pada kalimah فِيهِ beserta silah
mim al-Jama’ dan qasr al-Munfasil
7.
Warsy membaca
dengan isyba’ al-Muttasil dan al-Munfasil, Khallad ikut.
8.
Dengan bacaan
sedemikian, Warsy membaca pula dengan tawassut dan isyba’ pada mad
al-badal (آذَانِهِمْ)
9. Khalaf
membaca tark al-Ghunnah dan isyba’ al-Muttasil dan al-Munfasil
وَاللَّهُ
مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ
1.
Qalun membaca
dengan fathah pada kalimah بِالْكَافِرِينَ, Ibn Kathir, Ibn ‘Amir,
‘Asim, Hamzah dan Abu Harith ikut.
2.
Warsy membaca
taqlil pada kalimah بِالْكَافِرِينَ
3.
Abu
‘Amru membaca imalah pada kalimah بِالْكَافِرِينَ, Duri al-Kisaei ikut.
يَكَادُ
الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ وَإِذَا
أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ
وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (20)
يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ
أَبْصَارَهُمْ
1.
Qalun baca,
semua imam ikut.
كُلَّمَا
أَضَاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا
1. Qalun
baca qasr al-Munfasil , tawassut
al-Muttasil dan sukun mim al-Jama’ pada kalimah لَهُمْ , عَلَيْهِمْ, Abu
‘Amru (al-Susi dan Duri wajah pertama) ikut.
2. Qalun
membaca pula dengan silah mim al-Jama’
3. Dengan
bacaan sedemikian Ibn Kathir membaca dengan silah ha’ al-Kinayah pada
kalimah فِيهِ
4. Qalun
membaca pula dengan tawassut al-Munfasil dan sukun mim al-Jama’,
Duri (wajah kedua), Ibn ‘Amir, ‘Asim dan al-Kisaei ikut.
5. Dengan
bacaan sedemikian, Qalun membaca pula dengan silah mim al-Jama’
6. Warsy
membaca dengan isyba’ al-Muttasil dan al-Munfasil dan taghliz huruf
lam pada kalimah أَظْلَمَ
7. Hamzah
pula membaca dengan isyba’ al-Muttasil dan al-Munfasil dan dommah
huruf ha’ pada kalimah عَلَيْهِمْ
وَلَوْ
شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ
1.
Qalun
baca tawassut al-Muttasil dan sukun mim al-Jama’ pada
kalimah بِسَمْعِهِمْ , Hisyam, ‘Asim dan
Abu Harith ikut
2.
Dengan bacaan
sedemikian, Duri Abu ‘Amru mambaca imalah pada kalimah وَأَبْصَارِهِمْ , Duri al-Kisaei ikut.
3.
Qalun
membaca pula dengan silah mim al-Jama’, Ibn Kathir ikut.
4.
Al-Susi
baca idgham kabir pada kalimah لَذَهَبَ
بِسَمْعِهِمْ dan imalah pada
kalimah وَأَبْصَارِهِمْ
5.
Warsy baca isyba’
al-Muttasil dan taqlil kalimah وَأَبْصَارِهِمْ
7.
Hamzah
baca isyba’
al-Muttasil dan imalah kalimah شَاءَ. Adapun ketika waqaf pada
kalimah وَأَبْصَارِهِمْ, Hamzah membaca tahqiq dan tashil pada
huruf hamzah.
إِنَّ
اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (20)
1.
Qalun
baca semua imam ikut kecuali Warsy dan
Hamzah
3.
Hamzah baca saktah
pada kalimah شَيْءٍ
[1] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Fath wa al-Imalah wa
baina al-Lafzain, mk 27):
وحاقَ
وزاغوا جاءَ شاءَ وزادَ فُزْ وجاءَ ابن ذكوانٍ وفي شاءَ ميَّلا
[2] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Fath wa al-Imalah wa
baina al-Lafzain, mk 27):
وإن
تسكُنِ اليا بين فَتْحٍ وهمزةٍ بكِلْمةٍ او واوِ فوجْهانِ جُمِّلا
بطولٍ
و قصرٍ وصْلُ ورشٍ ووقْفُهُ