بسم الله الرحمن الرحيم
1- Ayat
125:
-
Ayat ini
secara jelasnya menunjukkan bahawasanya nabi Ibrahim a.s telah diperintahkan
oleh Allah s.w.t untuk membina Ka’abah ( bangunan seperti rumah empat persegi
terletak di tengah-tengah kota Mekah di dalam Masjidilharam)[1].
Sebenarnya, siapa yang membina Ka’abah itu mempunyai berbagai pendapat dan
pendapat yang paling kuat ianya dibina oleh nabi Ibrahim sahaja sepertimana
yang disebut oleh ayat ini. Allah s.w.t memilih nabi Ibrahim a.s untuk menjaga
dan memelihara rumah tempat berkumpulnya manusia iaitu Ka’abah dimana ia
dinamakan “Mathabah”. Perkataan “Mathabah” ini berasal dari
perkataan “Thaba” “ Yathubu” “Mathabah” dengan makna pahala yang diberi
oleh Allah s.w.t. Tetapi yang dimaksudkan disini ialah tempat kembali, ruju’
atau tempat berkumpulnya para jemaah Haji yang datang dari pelusuk dunia[2].
Penduduk Mekah sembahyang berlingkar menghadap kearahnya, hingga membawa orang
Islam diseluruh dunia timur, barat, utara mahu pun selatan semuanya mesti
mempunyai arah yang satu iaitu yang dinamakan qiblat, tempat menghadap ketika
solat. Memang tidak dinafikan bagi mereka yang berkunjung ke Ka’abah itu diberi
pahala dan ganjaran serta kelebihan oleh Allah s.w.t. Disitu juga dijadikan
tempat yang aman kerana tidak diizinkan oleh Allah s.w.t untuk manusia
melakukan kekacaun serta syirik terhadapNya. Dan ianya merupakan tempat yang
dipelihara oleh Allah s.w.t sepanjang zaman dari dikuasai oleh orang kafir.
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[3]: “
Baitillahi al-Haram telah dijaga oleh kaum Quraisy. Tetapi mereka telah
menakutkan orang yang beriman, menyeksa mereka dan memfitnah mereka terhadap
agama mereka sehingga mereka berhijrah. Sedangkan Allah mahukan rumah
itumenjadi pusat perhimpunan semua manusia, dimana tiada seorang pun yang boleh
menakutkan mereka. Malah seluruh mereka merasa aman terhadap jiwa dan harta
mereka kerana rumah itu sendiri melambangkan keamanan, ketenteraman dan
kedamaian.”
-
Seterusnya
Allah s.w.t memerintahkan kepada nabi Ibrahim a.s serta orang beriman yang
menuju ke Baitillahi al-Haram supaya menjadikan maqam Ibrahim sebagai tempat
sembahyang, sepertimana firmanNya:
وَاتَّخِذُوا
مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى
Bermaksud:
“Dan jadikanlah maqam Ibrahim itu sebagai tempat sembahyang”
Yang dimaksudkan maqam Ibrahim ini
ialah sebuah batu empat persegi, tiap-tiap bidang panjangnya sehasta[4].
Ianya adalah satu tempat berdirinya nabi Ibrahim ketika membina Ka’abah[5]
dengan bantuan nabi Ismail yang menghulur batu-batu kepada ayahnya.. Batu itu
terletak berhampiran dengan Ka’abah yang dipanggil sekarang dengan maqam
Ibrahim. Ini adalah menurut pendapat yang paling kuat. Di situlah tempat yang
diberikan kelebihan oleh Allah s.w.t untuk sembahyang padanya.
-
Seterusnya Allah s.w.t menyambung firmanNya:
وَعَهِدْنَا
إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِي
Bermaksud:
“ Dan kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail supaya kedua-duanya
membersihkan akan rumahku (Ka’abah)”
Apakah yang dimaksudkan dengan
membersihkan itu? Ada pendapat yang mengatakan membersihkannya daripada segala
berhala yang ada disekeliling Ka’abah. Ada pula yang mengatakan membersihkannya
daripada segala keraguan serta kekeliruan terhadap agama. Terdapat pula yang
mengatakan membersihkan daripada kekufuran dan ada juga yang mengatakan
membersihkan daripada segala najis yang mana orang yang berjunub atau datang
haid tidak dibenarkan tawaf. Secara ringkasnya membersihkan disini bermaksud
membersihkan daripada segala kekotoran merujuk kepada fizikal serta segala
kekejian merujuk kepada kerohanian jiwa seseorang itu kerana semua pendapat
diatas tadi diterima kesemuanya oleh para ulama’.
-
Seterusnya
Allah s.w.t menutup ayat ini dengan firmanNya:
لِلطَّائِفِينَ
وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ
Bermaksud: “Bagi orang-orang yang
tawaf, yang beri’tikaf serta orang-orang yang ruku’ dan sujud (ketika
sembahyang).”
Ya’ni hendaklah Ka’abah itu dijadikan
tempat orang membuat ibadah tawaf, tempat iktikaf dan tempat sembahyang.
Ka’abah ini menjadi tumpuan orang yang bertawaf dan orang yang beriktikaf.
Berkata Sa’id b. Jabir, yang dimaksudkan dengan orang bertawaf disini ialah
mereka yang datang dari luar Mekah dan yang dimaksudkan orang yang beriktikaf
disini adalah penduduk Mekah yang bermukim di situ[6].
Disini memberi maksud bahawasanya Ka’abah itu diperuntukkan kepada mereka semua
samada yang bermukim atau pun tidak. Tiada beza antara satu sama lain dan tiada
siapa yang boleh menghalang seseorang itu beribadah di Baitullah. Allah s.w.t
berfirman yang berbunyi[7] :
سَوَاءً
الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ
Bermaksud: “ Sama sahaja orang
yang menetap di Kaa’bah ( ‘Aakif) dan orang yang datang dari darat ( al-Baad)”
Ya’ni mereka itu sama sahaja semasa
berada di Ka’abah. Tidak ada bezanya antara raja dengan rakyat, kaya dengan
miskin yang mana semuanya dalam keadaan yang sama. Jika sekiranya seseorang itu
merasa takbur dan sombong serta bimbang kedudukannya akan terancam dan
seumpamanya, dia sebenarnya dalam keadaan sedemikian tidak menjalankan hukum
Allah dengan setepatnya. Kalaulah seseorang itu melaksanakan hukum Allah dengan
setepatnya dan sesempurnanya, dia sudah pasti tidak mempunyai sebarang
kebimbangan sekaligus berasa rendah diri terhadap Allah s.w.t. Mereka yang
tidak melaksanakan perintah Allah s.w.t, walaupun duduk bermukim di Mekah tidak
akan sedar dan tidak akan berfikir betapa mereka itu bertanggungjawap untuk
bertawadduk serta merendah diri, mengabdikan dirinya kepada Allah s.w.t.
Dinyatakan ruku’ dan sujud sahaja dalam ayat tadi kerana kedua-dua rukun fi’li
ini adalah rukun yang paling afdal diantara rukun-rukun yang dilaksanakan
didalam sembahyang[8].
-
Berkata al-Syahid Sayyid Qutb [9]: “
Mereka telah diperintahkan supaya menjadikan maqam Ibrahim itu tempat solat dan
yang dimaksudkan dengan maqam Ibrahim itu ialah seluruh Baitullah. Inilah
pentafsiran yang kami pilih. Perintah menjadikan Baitullah itu qiblat umat
Islam memanglah satu perintah yang tabi’ie yang tidak seharusnya menimbulkan
apa-apa bangkangan kerana Baitullah merupakan qiblat yang pertama yang dihadapi
oleh umat Islam yang menjadi pewaris Ibrahim dengan keimanan dan pegangan
tauhid mereka yang betul. Disamping ianya merupakan rumah kepunyaan Allah s.w.t
bukannya kepunyaan seseorang manusia. Sebagai tuannya. Allah s.w.t telah
menyerahkan rumah itu kepada dua orang hambaNya yang solih supaya membersihkan
dan menyediakan untuk orang-orang yang tawaf dan orang-orang yang tinggal tetap
disitu dan orang-orang yang mengerjakan solat. Ya’ni menyediakan rumah itu
untuk para jemaah Haji yang berkunjung disana dan untuk penduduknya yang
tinggal tetap disana dan untuk orang-orang yang mendirikan solat yang ruku’ dan
sujud. Ibrahim dan Ismail sendiri bukannya pemilik rumah Baitullah sehingga
dapat diwarisi dari keduanya melalui pertalian keturunan. Mereka tidak lebih
dari dua orang penjaga yang bertugas menguruskan rumah itu dengan perintah
Allah s.w.t untuk menyediakannya kepada para pengunjungnya dan kepada para hambaNya
yang beriman.”
2- Ayat 126:
-
Disini nabi
Ibrahim berdoa kepada Allah s.w.t agar Mekah itu menjadi suatu tempat yang
aman. Allah telah memperkenankan doanya sehingga kawasan itu telah digelar
sebagai “tanah haram” yang bermaksud haram (dilarang) menumpahkan darah,
menganiya, berburu, mencabut rumput serta menebang pokok-pokok yang hidup
ditempat itu. Kalau ada seseorang yang berkehendak berbuat huru-hara di Mekah,
dia tidak akan selamat dan tidak tahan lamanya disitu sehinggalah dia keluar
dari kawasan Baitillah[10].
Tidak kira siapa jua pemerintah itu. Bukannya tiada pernah berlaku huru-hara,
tetapi jikalau ada orang yang melakukannya, maka beliau akan jatuh dengan
cepatnya dan Mekah akan kembali aman sepertimana janji Allah kepada doa nabi
Ibrahim a.s. yang berbunyi:
رَبِّ
اجْعَلْ هَذَا بَلَداً آمِناً
Bermaksud
: “Wahai Tuhan, jadikanlah negeri ini negeri yang aman”
-
Nabi Ibrahim
juga mendoakan penduduk Mekah itu mendapat rezeki yang banyak dari jenis buah-buahan dan Allah
memperkenankannya. Hal ini demikian boleh dilihat daripada tanah yang dahulunya
kering kontang, tiada hasil daripada tanahnya, bukitnya berbatu tanpa pohon
kayu, yang ada hanyalah telaga zam-zam didatangi oleh bermacam-macam
buah-buahan dan makanan serta berjenis-jenis keperluan hidup dari mana-mana
negeri yang dibawa oleh orang-orang yang datang dari luar Mekah. Kalau
berkunjung ke Mekah, dapat dilihat dengan jelas betapa maqbulnya doa nabi
Ibrahim a.s kepada TuhanNya yang berbunyi :
وَارْزُقْ
أَهْلَهُ مِنْ الثَّمَرَاتِ
Bermaksud: “ Dan berilah rezeki
kepada penduduknya dengan bermacam-macam buah-buahan ”
Dimana semua buah-buahan yang ada
dalam dunia ini boleh didapati di Mekah. Buah-buahan itu ada yang datang dari
Asia tenggara, Asia barat iaitu daripada negara Arab sendiri, Eropah, Afrika
dan lain-lain tempat mengikut musim dan keadaanya.
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[11] :
“ Sekali lagi doa Ibrahim menekankan sifat keimanan bagi Baitullah dan sekali lagi menekankan
makna warisnya berdasarkan kelebihan dan kebaikan. Ibrahim a.s telah mengambil
pengajaran dari nasihat Allah pada kali yang pertama dan beliau benar-benar
sedar kepada peringatan Allah yang berfirman kepadanya yang berbunyi[12]:
قَالَ
لا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
Bermaksud:
“ Allah berkata, tidak sampai janjiKu (ya’ni janjiKu tidak mencakupi) kepada
orang-orang yang zalim”
Beliau telah mengingati pelajaran ini
dan disini pula ketika beliau berdoa agar Allah mengurniakan rezeki dari aneka
buah-buahan kepada penduduk negeri itu, beliau membuat pengecualian serta
menentukan golongan yang dimaksudkan oleh beliau dalam pemberian rezeki itu
iaitu sepertimana firmanNya:
مَنْ
آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ
Bermaksud: “ Iaitu kepada mereka
yang beriman dengan Allah dan hari akhirat”
Itulah Ibrahim yang sangat takut
kepada Allah, amat sabar, amat taat dan jujur. Beliau beradab sopan dengan adab
sopan yang diajarkan oleh Allah s.w.t. Beliau sentiasa menjaga adab sopan itu
dalam segala permintaan dan doanya. Disini beliau menerima jawapan daripada
Allah, iaitu jawapan yang menyempurna dan menjelaskan golongan yang satu lagi
yang didiamkan begitu sahaja, iaitu golongan yang tidak beriman dan akan
mendapat balasan yang amat pedih sepertimana firmanNya :
قَالَ
وَمَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ
وَبِئْسَ الْمَصِير
Bermaksud “ Allah berfirman, yang
kufur pun Aku bagi rezeki yang merupakan kesenangan yang sementara diatas dunia
ini, kemudian Aku masukkan kedalam azab api neraka dan disinilah tempat tinggal
yang amat jahat sekali”
Ya’ni adapun orang yang kufur, Allah kurniakan
juga nikmat tetapi dalam bentuk sedikit dan sementara sahaja mengikut ukuran
sementaranya kehidupan mereka didunia ini. Bergembiralah dan bermewahlah diatas
dunia ini sahaja. Sesungguhnya banyak mana harta benda serta kemewahan yang ada
didunia ini jikalau hendak dibandingkan dengan akhirat adalah terlalu sedikit
harta dunia itu, tidak boleh dibandingkan sama sekali dengan kemewahan yang ada
diakhirat nanti. Dan selepas itu pula mereka akan dipaksa masuk ke neraka untuk
diseksa dan disitulah tempat yang sejahat-jahatnya. Hal ini demikian kerana
neraka itu adalah tempat yang paling dahsyat dan tidak ada tolok bandingnya
bagi mereka yang tidak beriman kepada Allah s.w.t.
[1] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr
al-Athir (1992), J. 1, mk 174
[2] Al-Qurtuby, al-Jami’ li
Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 76
[3] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 446-447
[4] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr
al-Athir (1992), J. 1, mk 180
[5] Al-Nasafi, Tafsir
al-Nasafi: Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1, mk 129.
Lihat juga Al-Jamal, al-Futuhat al-Ilahiyah (1996), J. 1, mk 105
[6] Al-Qurtuby, al-Jami’ li
Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 78. Lihat juga Ibn Kathir, Tafsir
al-Quran al-‘Azim (1997), J.1, mk 149
[7] Al-Hajj, ayat 25
[8] Al-Qurtuby, al-Jami’ li
Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 78
[9] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 447
[10] Al-Nasafi, Tafsir al-Nasafi:
Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1, mk 128
[11] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 448-449
[12] Al-Baqarah, ayat 124