Thursday, January 31, 2013

Nota kelas Tilawah Tafsir (al-Baqarah 185 )



بسم الله الرحمن الرحيم

1.      Ayat 185:
-          Ayat ini secara jelas menunjukkan bahawasanya al-Quran itu diturunkan pada bulan Ramadhan. Ramadhan asalnya ialah dari perkataan “ Ramdhun” (رَمْضٌ  ) ya’ni bermaksud “terik matahari yang amat panas”. Oleh sebab itu bulan ini disebut Ramadhan kerana kepanasannya “melebur” dosa[1]. Begitu juga ada yang berpendapat ianya disebut Ramadhan kerana bulan itu melebur dosa dengan amalan-amalan yang baik.[2] Dalam sebuah Athar ada menyebutkan[3] :
إنَّما سُمِيَ رَمَضانُ لِأَنَّ رَمَضَانَ يَرْمُضُ الذُّنُوبَ
Maksudnya: “ Dinamakan Ramadhan kerana bulan ini membakar dosa dan menghapuskannya”. Al-Zamakhsyari berkata: “ Ketika mereka merubah nama-nama dari bulan-bulan dari bahasa yang lama, mereka sesuaikan nama setiap bulan dengan keadaan yang terjadi dalam bulan yang bersangkutan. Maka bulan Ramadhan ketika itu jatuh pada waktu matahari sangat panas yang disebut dalam bahasa Arab sebagai “ Ramdhun”, maka diberilah nama “ Ramadhan”.[4]
-          Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[5]: “ Satu lagi galakan menunaikan kewajiban puasa bagi orang yang sihat dan bermukim ialah puasa itu ialah puasa Ramadhan, iaitu puasa pada bulan diturunkan al-Quran, samada dengan pengertian bahawa permulaan turunnya al-Quran itu berlaku di bulan Ramadhan atau dengan pengertian kebanyakkannya diturunkan didalam bulan Ramadhan. Al-Quran adalah kitab suci umat Islam yang kekal. Kitab inilah yang mengeluarkan mereka dari kegelapan kesesatan kepada nur hidayah. Ia membentuk mereka sebegini rupa, menukarkan keadaan mereka daripada ketakutan kepada keamanan, memberi kepada mereka kekuatan yang kuat dimuka bumi, memberi kepada mereka nilai-nilai teras yang dapat menjadikan mereka satu ummah sedangkan mereka sebelum itu tidak menjadi apa-apa. Tanpa nilai-nilai teras ini mereka tidak dapat menjadi satu ummah. Mereka tidak akan mempunyai tempat dimuka bumi ini dan tidak akan disebut-sebut di langit. Oleh itu penyertaan syukur dari mereka terhadap nikmat Allah ini ialah menyambut perintah berpuasa dibulan turunnya al-Quran itu sendiri.”
-           Al-Qur’an secara hakikatnya diturunkan oleh Allah s.w.t sebanyak dua kali:
1) Penurunan secara sekaligus  (جملة واحدة ) dari langit ketujuh (Bayt al-Ma’mur) ke langit pertama (Bayt al-‘Izzah).
2) Penurunan secara berperingkat (منجما أو مفرقا ) atau beransur-ansur bermula di gua Hira’ (al-‘Alaq, ayat 1-5) dan berakhir dengan al-Baqarah (ayat 281) selama 23 tahun (yang akhirnya melengkapkan jumlah 6236 ayat al-Quran).
Para ulama’ bahasa mengatakan (نزَّلَ) bermaksud penurunan secara berperingkat-peringkat, manakala (أَنْزَلَ) bermaksud penurunan secara sekaligus.
 Ayat yang membawa maksud penurunan secara sekaligus:

نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيل
Bermaksud: “Dia menurunkan (secara berperingkat) kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci (Al-Quran) dengan mengandungi kebenaran, yang mengesahkan isi Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahulu daripadanya, dan Ia juga yang menurunkan (secara sekaligus) Kitab-kitab Taurat dan Injil “[6]

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا آَمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ
Bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang telah diturunkan (secara berperingkat) kepada RasulNya (Muhammad, s.a.w), dan juga kepada Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan (secara sekaligus) dahulu daripada itu “[7]

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ
Bermaksud : “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (secara sekaligus) Al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab)”[8]

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
Bermaksud: “ Sesungguhnya Kami telah menurunkan (secara sekaligus) (Al-Quran) ini pada Malam al-Qadar”[9]
Orang awam sering keliru tentang tarikh Nuzul al-Quran (17 Ramadhan sebagai cuti Nuzul al-Quran di Malaysia). Sedangkan yang diketahui umum al-Quran turun pada malam al-Qadr dan malam al-Qadr pula sepertimana yang telah dimaklumi tersembunyi pada 10 malam terakhir Ramadhan (20-30). Antara pendapat tentang tarikh penurunan al-Quran kepada nabi s.a.w:

1) 17 Ramadhan. Pendapat ini disandarkan kepada tarikh berlakunya perang Badar. Firman Allah[10]:

وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (41)

Bermaksud: “Dan ketahuilah, bahawa apa sahaja yang kamu dapati sebagai harta rampasan perang, maka sesungguhnya satu perlimanya (dibahagikan) untuk (jalan) Allah, dan untuk RasulNya, dan untuk kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta ibnus-sabil (orang musafir yang keputusan), jika kamu beriman kepada Allah dan kepada apa yang telah diturunkan oleh Kami (Allah) kepada hamba Kami (Muhammad) pada "Hari Al-Furqaan", iaitu hari bertemunya dua angkatan tentera (Islam dan kafir, di medan perang Badar). Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”

2) 24 Ramadhan. Pendapat ini disandarkan kepada sabda Rasullullah s.a.w[11]: “Diturunkan Suhuf Ibrahim pada malam pertama Ramadhan, Tawrat pada 6 Ramadhan, Injil pada 13 Ramadhan, Zabur pada 18 Ramadhan dan al-Quran pada 24 Ramadhan (Musnad Ahmad). Ibn Hajar berkata: Pendapat ini bertepatan dengan (al-Baqarah, ayat 185 dan surah al-Qadr. Boleh jadi malam itu adalah malam al-Qadr untuk tahun itu; ketika al-Quran diturunkan secara sekaligus dari langit ke 7 ke langit dunia itu. Kemudiannya al-Quran diturunkan kepada nabi s.a.w bermula dengan Iqra’ juga pada malam ke 24 Ramadhan”

3) 21 Ramadhan. Pendapat ini disandarkan kepada hadith tentang kelebihan berpuasa pada hari Isnin. Apabila ditanya tentang keistimewaan puasa hari Isnin, Baginda s.a.w menjawab: “Pada hari itu aku dilahirkan dan pada hari itulah juga al-Quran (Iqra’) mula diturunkan kepadaku”[12]
Ulama sejarah Syeikh Safiy al-Rahman al-Mubarakfuri dalam kitab sirahnya berkata: “Nabi dilantik pada hari Isnin 21 Ramadhan bersamaan 13 Ogos 610 Masihi. Hari Isnin Ramadhan pada tahun itu pula (pada perkiraan ahli falaq) jatuh pada 7, 14, 21 & 28. Nas lain juga menyebut malam al-Qadar hanya jatuh pada malam ganjil. Oleh itu malam ke 21 adalah yang paling sesuai untuk dikatakan sebagai tarikh Nuzul al-Quran kepada nabi SAW di Gua Hira’[13]
-          Keagungan Ramadhan ini bukan sahaja kerana diturunkan al-Quran padanya, tetapi kitab-kitab suci yang lain juga seperti Taurat dan Injil diturunkan dibulan ini.[14] Al-Quran adalah Kitab Suci yang terakhir dan teragung, termuat di dalamnya undang-undang serta peraturan hidup manusia di dunia ini. Dalam sebuah Hadith riwayat Ali b. Abi Talib, katanya[15]:

سَمِعْتُ رسولَ اللهُ عليهِ وسلَّمَ يَقولُ : ألا إنَّها سَتَكونُ فِتْنهٌ. فَقُلْتُ ما المخْرَجُ مِنها يا رسولَ اللهِ : كِتابُ اللهِ فيهِ نَبَأُ ما كان قَبْلَكم وخَبَرُ مابَعدَكم وحُكْمُ ما بَيْنَكم وهو الفَصْلُ ليسَ بِالْهَزْلِ؛ مَن تَرَكَهُ مِن جَبَّارٍ قَصَمَهُ اللهُ وَمَنِ ابْتَعَى الهُدى في غَيْرهِ أَضَلَّهُ اللهُ؛ وهو حَبْلُ اللهِ المتِينُ وهو الذِّكْرُ الحكيمُ وهو الصِراطُ المستقيمُ. هو الذي لا تَزيغُ بِهِ الْأَهْواءُ ولا تَلْتَبِسُ بِهِ الألْسِنَةُ ولا يَشْبَعُ مِنه العُلماءُ ولا يَخْلُقُ على كَثْرةِ الرَّدِّ ولا تَنْقَضِى عَجائِبُهُ هو الذي لمْ تَنْتهِ الجِنُّ إذ سَمِعْتُهُ حتى قالوا: إنا سَمِعنا قُرْآناً عَجَباً يَهْدي إلى الرُّشْدِ فآمنا بِهِ مَن قال بِهِ صَدَقَ, ومَن عَمِلَ بِهِ أُجِرَ, ومَن حَكَمَ بِهِ عَدَلَ, ومَن دَعا إليهِ هَدَى إلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ
Bermaksud: “ Aku dengar Rasullullah s.a.w bersabda: “ Berwaspadalah, sesungguhnya akan keluar fitnah (kekacauan).” Aku bertanya, “ Apakah jalan keluar daripadanya wahai Rasullullah?” Sabdanya, “ Kitab Suci al-Quran, sebuah Kitab yang mengandungi berita sebelum dan sesudah kamu; kandungannya adalah pemutus mana yang benar dan mana yang salah; bukan keterangan yang olok-olok; sesiapa jua yang meninggalkannya kerana angkuh nescaya akan dibinasakan oleh Allah; sesiapa yang mencari pentunjuk selainnya nescaya akan disesatkan oleh Allah; al-Quran adalah tali Allah yang kukuh, pengajaran yang mempunyai hikmah; ia adalah jalan yang lurus; berpegang dengannya nasu tidak akan menyeleweng; kalimahnya tidak susah untuk disebut; ulama’ tidak puas-puas mengkaji isi kandungannya; tidak lusuh kerana kerap dibaca; kandungannya menakjubkan dan tidak habis-habis takjubnya; ia adalah kitab yang didengar oleh jin dengan penuh perhatian sehingga mereka berkata: “ Sesungguhnya kami mendengar al-Quran yang amat menakjubkan. Kitab yang memberi panduan ke jalan yang benar lalu kami beriman kepadanya. Sesiapa berkata-kata dengannya adalah benar, sesiapa beramal dengannya diberi pahala, sesiapa berhukum dengannya pasti adil, sesiapa berdakwah kepadanya pasti ditunjukkan ke jalan yang lurus.” Sepertimana firman Allah seterusnya yang berbunyi:
هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنْ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ
Bermaksud: “….Sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan menerangkan perbezaan antara haq dan batil….”
-          Allah s.w.t berfirman:
فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمْ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ
Bermaksud: “ …Oleh itu, sesiapa antara kamu melihat anak bulan Ramadhan, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu…”
Ayat ini dengan jelas menuntut umat Islam memulakan berpuasa apabila telah thabit kelihatan anak bulan Ramadhan dimana jua mereka berada. Perkara ini ( thabitnya anak bulan itu kelihatan) boleh ditetapkan samada dengan mata kasar, teropong atau dengan cara lain. Antara Hadith yang menyebut tentang perkara ini[16] :
لا تَصوموا حتى تَرَوُا الهِلالَ ولا تُفْطِرُوا حتى تَرَوْهُ فإنْ غُمَّ عليكم فاقْدُرُوا لهُ
Bermaksud: “ Jangan kamu berpuasa sehingga kamu melihat anak bulan (Ramadhan) dan jangan kamu berhari-raya sehingga kamu melihatnya (anak bulan Syawal). Jika kamu dilindungi mendung, maka hendaklah kamu kirakan baginya (dari awal bulan hingga genap 30 hari)”
Dalam membincangkan penyaksian atau penetapan anak bulan ini sepertimana yang dituntut oleh Hadith diatas, ulama’ telah mengulas bahawa penyaksiaan itu boleh berlaku dalam 3 cara[17]:
-          Melihat dengan mata kasar (ru’yah)
Makna ru’yah secara bahasa adalah melihat dengan mata kepala, ada pun hilal secara bahasa adalah bulan yang nampak pada malam pertama sampai malam ketiga di setiap bulannya dan setelah itu barulah dikatakan bulan (tidak dikatakan lagi hilal)[18] Dikenali juga sebagai bulan sabit.
-          Berkata Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah[19]: “Hilal secara syar’i terambil dari makna sesuatu yang nampak dan tersebar beritanya, maka jika hilal terdapat pada langit tapi tidak nampak maka tidak dikatakan hilal. Begitu pula bila ada yang melihatnya tapi tidak diumumkan beritanya pada khalayak ramai maka tidak juga dinamakan hilal.”
Cara ini adalah yang paling mudah kerana ianya boleh dipraktikan dimana-mana sahaja dan oleh sesiapa sahaja asalkan cukup syarat sebagai seorang saksi menurut Islam. Tentang bilangannya, ulama’ berbeza pendapat; Pertama, memadai dengan seorang sahaja berdasarkan sebuah Hadith riwayat Ibn Umar r.a yang berbunyi[20]:
تَراءَى الناسُ الهِلالَ فأخْبَرتُ رسولَ اللهِ صلى اللهُ عليه وسلم أنِّي رأيْتُهُ فَصامَ وأَمَرَ الناسَ بِصِيامِهِ
Bermaksud: “ Orang ramai berkumpul untuk melihat-lihat anak bulan, aku (Ibn Umar) memberitahu Rasullullah s.a.w bahawa aku melihatnya, lalu Baginda berpuasa esok harinya dan menyuruh orang ramai turut berpuasa”
Pendapat ini adalah pilihan Jumhur ulama termasuk Imam Abu Hanifah, Imam Syafi’e, Imam Ahmad dan lain-lain. Walau bagaimana pun, al-Syeikh Rashid Redha berkata: “ Hadith Ibn Umar ini yang difahamkan memadai dengan seorang saksi sahaja bagi melihat anak bulan, tidak menafikan orang ramai juga turut menyaksikannya, tetapi mereka tidak tampil untuk memberi kenyataan kecuali seorang sahaja. Hal ini demikian, pendalilan bagi pendapat ini tidak lengkap.”
Kedua, mensyaratkan sekurang-kurangnya dua orang yang melihat berdasarkan sebuah Hadith yang diriwayatkan oleh Abd Rahman b. Zayd b. al-Khattab, katanya[21]:
صُوموا لِرُؤْيَتِهِ وأفْطِرُا لِرُؤْيَتِهِ وأن تَشَكُّوا لَهاَ فإن غُمَّ عليكم فأَتِمُّوا ثَلاثِينَ وإن شَهِدَ شَاهِدانِ مُسْلِمانِ فَصُومُوا وأفْطِروا
Bermaksud: “ Berpuasalah kamu kerana melihat anak bulan Ramadhan dan berbukalah kamu kerana melihat anak bulan Syawal, sekali pun kamu meraguinya. Jika kamu dilindungi mendung maka sempurnakan 30 hari (bagi bulan Sya’ban). Jika ( anak bulan) disaksikan oleh dua orang muslim, maka hendaklah berpuasa dan berbukalah ( dengan persaksian dua orang muslim yang menyaksikan anak bulan Syawal)
Pendapat kedua ini bertepatan dengan penyaksian bagi tujuan-tujuan lain yang memerlukan sekurang-kurangnya dua saksi yang adil seperti saksi pada jual beli, hutang dan nikah kahwin.
Ketiga, mensyaratkan sebilangan ramai orang yang menyaksikan anak bulan. Pendapat ini adalah pendapat mazhab Hanafi. Pendapat ini menyatakan keperluan kepada bilangan yang ramai itu hanya pada waktu cuaca terang, sebaliknya pada cuaca mendung, memadailah dengan penyaksian seorang sahaja. Hal ini demikian ketika cuaca mendung orang ramai sukar menyaksikannya. Sebaliknya jika cuaca terang, tiada tompok-tompok awan yang menghalang daripada menyaksikannya, maka penyaksian kumpulan orang ramai diperlukan[22]. Tentang bilangan berapa ramai yang diperlukan mengikut pendapat yang ketiga ini, ianya terserah kepada pandangan pemerintah untuk menentukannya[23]
-          Menggenapkan tempoh Sya’ban selama 30 hari
Ianya boleh dilakukan samada pada cuaca terang atau mendung. Maka dengan ini apabila genap 30 hari bagi bulan Sya’ban, secara mafhumnya  bulan Ramadhan sudah bermula dan wajiblah berpuasa. Tinggal lagi cara ini memerlukan penelitian yang betul-betul pasti dan kukuh tentang bila bermulanya awal bulan Sya’ban. Ianya juga boleh dipraktikkan kepada menentukan permulaan Syawal (dengan penelitian bila awal Ramadhan) dan penetapan hari wuquf (dengan penelitian bila awal bulan Zulhijjah)
-          Membuat Taqdir (kiraan) bagi bulan Sya’ban (Hisab)
Ianya dilakukan sekiranya ada halangan pada ru’yah seperti cuaca mendung. Makna hisab secara bahasa adalah menghitung/mengira, dan hisab terbagi menjadi dua:
1. Hisab yang menghitung melalui penanggalan bulan ke bulan lainnya sesuai perjalanan matahari.
2. Hisab yang menghitung dengan melihat perjalanan dan pergerakan bulan, matahari dan bintang[24].
Penggunaan ini dinamakan kaedah hisab ilmu falak  (astronomi) yang disahkan dengan pengetahuan konkrit dan muktamad; di samping rukyah (melihat) anak bulan ketika cuaca cerah. Ini adalah untuk menggabungkan tuntutan zahir nas  dengan maksud disebaliknya, demi melahirkan persepakatan dan menghindarkan perselisihan di kalangan umat Islam. Tambahan pula, penyaksian adalah yang lebih diutamakan daripada zann (sangkaan). Antara ulama’ mutakhir yang berpendapat anak bulan boleh dithabitkan melalui kiraan hisab ialah Ahmad Muhammad Shakir, Sheikh Rashid Redha, Syeikh Mustafa al-Zarqa dan Dr. Yusuf al-Qaradhawi. Mereka berpendapat kiraan berdasarkan falak moden dan dengan penggunaaan alat teknologi terkini, memberi maklumat yang hampir tepat dengan kedudukan sebenar anak bulan itu.[25]
-          Imam al-Nawawi menolak pendapat yang menggunakan kaedah ini begitu juga dengan sebahagian besar ulama’ salaf dan khalaf kerana disisi mereka hanya dua kaedah sahaja untuk menentukan anak bulan iaitu secara ru’yah dan jikalau terhalang, digenapkan bulan Sya’ban itu 30 hari. Hal ini demikian  Rasulullah s.a.w menyatakan penetapan bulan Ramadhan dengan melihat hilal atau menyempurnakan Sya’ban menjadi 30 hari jikalau hilal terhalang oleh kabut dan atau awan. Adapun ahli hisab menyatakan jika perhitungan menyatakan hilal muncul di hari ke-29, samada hilalnya terlihat atau tidak maka sudah dapat ditetapkan bahwa bulan Ramadhan telah masuk.


[1] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir Ayat-Ayat Hukum  Dalam Al-Quran, J.1, ms 342
[2] Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, ms 271
[3] Dr. Abdul Hayei b. Abdul Sukor, Tafsir Pedoman Muttaqin, Juz 2, (2010), mk 235
[4] Majma’ul Bayan, J. 1, ms 275
[5] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 59
[6] Ali Imran, ayat 3
[7] Al-Nisa’, ayat 136
[8] Al-Dukhan, ayat 3
[9] Al-Qadr, ayat 1
[10] Al-Anfal, ayat 41
[11] Ibn Hajar al-Asqolani, Fath al-Bari, Syarh Sahih al-Bukhari
[12] Sahih Muslim dan Sunan Abu Dawud.
[13] Al-Rahiq al-Makhtum, mk 70-71
[14] Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 298
[15] Al-Tirmidzi, Fada’il al-Quran, J. 5, mk 173
[16] Al-Bukhari, al-Sawm. Muslim, al-Siyam
[17] Dr. Abdul Hayei b. Abdul Sukor, Tafsir Pedoman Muttaqin, Juz 2, (2010), mk 239
[18] Lihat Mukhtar Ash-Shihah 290 dan Misbah Al-Munir 639
[19] Majmu’ al-Fatawa, J. 25, ms 109
[20] Abu Dawud, al-Siyam, Shahadat al-Wahid.
[21] Ahmad, al-Musnad.
[22] Dr. Abu Sari’ Muhammad Abd al-Hadi, Ahkam al-Sawm wa al-I’tikaf, ms 35
[23] Al-Qaradhawi, Fiqh al-Siyam, ms. 25
[24] Majmu’ al-Fatawa, J. 25, ms 180-181
[25] Al-Qaradhawi, Fiqh al-Siyam. ms 29

No comments: