Thursday, November 19, 2009

KHUTBAH JUMAAT

Dibaca oleh Abusyathibie pada 20 November 2009 di UIA Kuantan.


الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ أَمَّا بَعْدُ....فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ


Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.

KEHADIRAN Zulhijah yang turut dikelompokkan dalam bulan haji, umat Islam dituntut menghayati nilai pengorbanan sejati sebagai wadah untuk membina kecemerlangan diri, agama, bangsa dan negara. Islam meletakkan kepentingan umat itu perlu didahulukan daripada kepentingan puak, kumpulan atau peribadi seseorang.

Firman Allah swt yang berbunyi:

مَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (261)

Maksudnya: "Perumpamaan orang yang menafkahkan hartanya ke jalan Allah sebagai sebuah benih yang tumbuh menjadi tujuh tangkai. Pada setiap tangkai itu ada seratus buah. Dan Allah melipatgandakan ganjaran untuk siapa yang disukai-Nya dan Allah luas pemberian-Nya lagi Maha Mengetahui." (Surah Al-Baqarah: 261)

Sidang jumaat yg dihormati sekelian,

Sambutan Hari Raya Korban yang akan diraikan oleh seluruh umat lslam nanti adalah sebagai mengenang sejarah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s yang diperintahkan untuk menyembelih anak kesayangannya, Nabi Ismail a.s. Ia mempunyai nilai pengajaran yang tidak mampu dirungkaikan dengan akal semata-mata. Sebagai orang yang beriman, kita tidak wajar melihat dari sudut kehidupan dunia yang meletakkan nilai kebendaan sebagai landasan sebenar.

Dalam kehidupan moden yang serba mencabar ini, konsep pengorbanan yang diterapkan Nabi Ibrahim sepatutnya menjadi contoh umat mutakhir ini. Sebagai insan berjiwa hamba, Baginda tidak pernah mempertikaikan langsung suruhan Allah tersebut meskipun yang akan menjadi korban adalah anak kesayangan Baginda sendiri. Tetapi, hari ini dapat kita perhatikan bagaimana roh pengorbanan dalam diri umat Islam terhadap suruhan Allah semakin luntur dan kabur. Masih berlambak lagi manusia yang merayakan hari kebesaran islam ini dalam keadaan mereka masih engkar terhadap suruhan Allah. Tidak kurang juga yang tanpa segan silu bersikap biadap dan sombong dengan hokum Allah. Anak Muslim terbiar tanpa didikan agama sehingga sanggup mencemarkan maruah lslam dengan perlakuan keji dan batil. Budaya negatif seperti merempit, pergaulan bebas, minum arak, berpakaian mendedahkan aurat seperti yang diamalkan remaja lslam hari ini tidak mungkin akan berleluasa sekiranya nilai pengorbanan nabi Ibrahim ini dipandang tinggi dan menjadi keutamaan dalam mendidik jiwa anak muda sekarang.

Justeru, perhatikan firman Allah yang menggambarkan mengenai nilai sebenar pengorbanan yang diterima oleh Allah dalam ayat yg berbunyi:

لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرْ الْمُحْسِنِينَ (37)


Maksudnya:"Tidak akan sampai daging dan darahnya itu kepada Allah, hanya yang sampai kepada Allah adalah takwa (kepatuhan menjalankan kewajipan) dari kamu. Begitulah dijadikan unta itu untuk keperluan kamu, supaya kamu membesarkan Allah kerana kamu telah dipimpin-Nya. Dan sampaikanlah berita gembira untuk orang yang berbuat kebaikan." (Al-Hajj: 37)

.Begitu juga contoh yang ditunjukkan oleh Nabi Ismail yang meletakkan perintah Allah dan kewajipan mentaati ibu bapa sebagai perkara utama hingga sanggup menggadai diri sendiri dalam kesusahan. Sikap yg sbegini perlu menjadi iktibar sebagai cermin moral kepada anak generasi masa kini. Semua itu menjadi iktibar kepada umat lslam akhir zaman yang perlu menanamkan semangat jihad dan sanggup berkorban mempertahankan maruah lslam yang semakin diperlekeh masyarakat bukan lslam di seluruh dunia.

Kesimpulannya, umat lslam perlu menjadikan nilai pengorbanan sejati sebagaimana yang ditunjukkan Nabi dan Rasul sebagai benteng mengukuhkan cinta dan kasih sayang di antara umat lslam. Janganlah kita berbantah-bantah atau menuding jari mencari salah ketika umat lslam sedang berhadapan dengan krisis dan bencana dari Allah. Sifat dengki-mendengki, irihati, dan dendam dikikis dalam hati setiap umat agar maruah lslam kembali dihormati sebagaimana yang berlaku di zaman kegemilangan lslam dulu.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِيْ القُرْءَانِ الْعَظِيْم، وَنَفَعَنِيْ وَإِيَّاكُمْ بِاْلأَيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّيْ وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ، إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ، أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ.

Maasyiral muslimin,

There are two worships during the month of Dhu’l Hijjah, the twelfth month of the Islamic calendar, which cannot be performed in any other month. The first is Hajj and the second is the sacrifice of an animal.

Sacrifice, which is called Udhiya in the Arabic language, is defined by scholars of Islamic jurisprudence as sacrificing a certain animal at a certain time with the intention to win Allah (SWT) closeness. Like the two Eid prayers and Zakah, the command to sacrifice an animal was given two years after Hijrah . The obligatory nature of this command is based on the Holy Qur’an, the traditions of Prophet (SAW), and the consensus of opinions of the Islamic scholars. Aayah 2 of Surah Al-Kawthar says:

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ

“[Prophet] Pray to your Lord and make your sacrifice to Him alone.”

Ummul Momineen Aayesha (RAnha) relates that Prophet (SAW) said: “On the 10th day of Dhu’l Hijjah, on the day of Eid-ul-Adha, no other act of mankind is liked by Allah (SWT) more than the sacrifice of an animal. The sacrificed animal with its hair, hoofs, and horns will be resurrected on the Day of Judgment as a witness; before its blood drops on earth, Allah (SWT) is pleased and accepts the sacrifice. Hence Allah’s bondsmen, make sacrifice with your heart’s utmost pleasure.” (Tirmidhi)

This sacrifice is also the Sunnah of Sayyidina Ibrahim (AS) as mentioned in Aayah 107 of Surah Assaffat:

وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ (107)

“We ransomed his son with a momentous sacrifice.”

The purpose of sacrifice is to thank and express gratitude to Allah (SWT) for His blessings.

There is a difference of opinion to the nature of sacrifice among scholars of Islamic jurisprudence with regards to its nature of being Fardh (obligatory) or Sunnah. According to Imam Abu Hanifah it is obligatory for any well-to-do person. Imam Malik in one of his opinions agrees with this ruling. Imam Shafa’ee , Imam Ahmad , and Imam Abu Yusuf from the Hanafi school of thought consider it is Sunnat-e-Mu’akkidah (recommended Sunnah). Imam Malik also supports this opinion, though he also supports Imam Abu Hanifah’s ruling.

Imam Abu Hanifah bases his ruling on the tradition of Prophet (SAW) related by Ber’aa bin Aazib (RA). He says that Prophet (SAW) said in his Khutbah: “The most important thing to do this day is to first offer prayers and then go to make the sacrifice. Whoever follows our method is right, and whoever does it before prayers, his sacrifice is invalid. It is like slaughtering a goat for his own household. (Bukhari & Muslim).

The last time for the sacrifice is 12th of Dhul Hijjah. Imam Abu Hanifah, Imam Malik, and Imam Ahmad support this rule. Muwatta of Imam Malik records Abdullah bin Umar to have said that there are two days to make the sacrifice after Eid-ul-Adha. Sayyidina Umar (RA), Sayyidina Ali (RA), and other companions like Ibn-e-Abbas (RA) are also quoted to have said the same thing. Imam Shafa’ee, however opines that the 13th Dhul Hijja is also among the days of sacrifice.

Finally…Sacrifice in fact is submission and an offering to Allah (SWT), hence it is required that the best animal be selected for this purpose. Holy Qur’an in Aayah 92 of Surah Al-e-Imran says: “None of you [believers] will attain true piety unless you give out of what you cherish: whatever you give, Allah knows about it very well.”