بسم الله الرحمن الرحيم
1. Ayat
188:
-
Ayat ini
secara jelasnya masih lagi mempunyai hubungan dengan ayat sebelumnya. Jikalau
sebelum ini telah dibicarakan tentang ibadah puasa beserta beberapa perkara
yang ditegah kerana boleh membatalkan puasa, maka ayat ini secara jelas
menekankan perihal kewajipan memastikan kesemua rezeki yang dicari tidak ada
unsur-unsur haram yang menyebabkan kesemua ibadah termasuklah ibadah puasa
tidak diterima oleh Allah s.w.t. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[1]: “
Dibawah bayangan pembicaraan ibadah puasa dan pembicaraan menahan diri daripada
makan dan minum, dikemukan pula satu amaran dari jenis makan yang lain, iaitu
makan harta orang lain secara yang tidak sebenar dengan perantaraan peguam
dihadapan para hakim berdasarkan penipuan bukti-bukti dan sandaran-sandaran serta
memutar belitkan perkataan dan alasan menyebabkan hakim menjatuhkan hukuman
mengikut alasan yang ternampak kepadanya, sedangkan hakikat yang sebenar bukan
seperti yang ternampak kepadanya. Amaran ini dikemukakan selepas menyebut
batas-batas Allah dan menyeru bertaqwa kepadaNya supaya amaran ini dibayangi
suasana takut yang mencegah seseorang itu dari melanggar larangan Allah s.w.t”
-
Asbab nuzul
ayat ini sepertimana kata Muqatil b. Haiyan : Ayat ini diturunkan terhadap
Imru’ al-Qais b. Abbas al-Kindi dan ‘Ibdan b. ‘Asywa’ al-Hadrami yang mana
mereka berdua ini bertelagah tentang sebidang tanah. Kemudian kes ini dibawa
kepada Rasullullah s.a.w. Imru’ b. al-Qais yang didakwa dan ‘Ibdan menjadi
pendakwa. Lalu Allah s.w.t menurunkan
ayat ini. Setelah itu selesailah pertelingkahan tersebut dan akhirnya ‘Ibdan
mendapat haknya dan tidak ditentang[2].
-
Ibn Kathir
ketika mana menafsirkan ayat ini telah menyebut[3]: “Ujar
Ali b. Ibn Abi Talhah dan dari Ibn Abbas: Ayat ini mengenai seorang yang
menanggung hak harta orang lain, tetapi tidak ada bukti atau kesaksian yang
jelas yang boleh dithabitkan kesalahan keatasnya. Lalu dia engkarkan hak harta
itu dan mengadili perkara tersebut dihadapan hakim sedangkan dia tahu bahawa
dia yang sebenarnya tiada hak terhadap harta itu dan juga dia sedar bahawa
berdosa jikalau makan harta yang haram.”
-
Allah s.w.t
melarang kita mengambil hak orang lain melainkan dengan transaksi yang
dibenarkan oleh syara’. Dalam ayat ini Allah s.w.t menggandingkan perkataan “أَمْوَالَكُمْ”
(harta) kepada orang ramai sebagai
menunjukkan bahawa harta merupakan hak masyarakat secara keseluruhan. Semua
manusia berada di dalam kesatuan. Mereka saling bantu-membantu dan saling
memerlukan antara satu sama lain. Memelihara dan menjaga hak orang lain adalah
satu tanggungjawab sama seperti menjaga hak sendiri. Justeru, perbuatan
merampas hak orang lain merupakan penganiyaan yang turut menghakis kepentingan
semua orang Islam.
-
Mengambil
harta secara batil merangkumi antaranya[4]:
a) Riba
dan judi. Ia adalah sejenis pengambilan tanpa pulangan yang sewajarnya diterima
pihak lain
b) Rasuah
dan sogokan untuk mempertahankan kejahatan kerana ia merupakan perbuatan
menyokong kezaliman.
c) Menghulurkan
sedekah kepada orang yang mampu berusaha dan bekerja, sebab ia merupakan satu
bentuk penghinaan terhadapnya. pemberian itu tidak harus diambil sekiranya
seseorang itu tidak terdesak.
d) Mencuri
dan merampas kerana ianya mencabul hak orang lain. Ia merangkumi rampasan harta
benda dan juga hak perolehan atau menindas hak penggunaan terhadap orang lain.
Contohnya, penggunaan tenaga kerja tanpa bayaran atau mengurangkan upah.
e) Mengambil
sesuatu secara tipu helah dan penyelewengan.
Kesemua
ini bakal menyebabkan seseorang itu akan dicampakkan kedalam neraka. Justeru,
setiap daging yang tumbuh dari sumber makanan yang haram, maka api nerakalah
yang paling sesuai untuk membakarnya.
-
Larangan
mengambil hak orang lain secara batil ini juga disebutkan dalam ayat-ayat yang
lain seperti[5]:
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ
أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلا تَقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ إِنَّ
اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً
Bermaksud: “ Wahai orang-orang
yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu
dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan
perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka diantara kamu”
Begitu juga firmanNya[6]:
إِنَّ
الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْماً إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي
بُطُونِهِمْ نَاراً وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيراً
Bermaksud: “ Sesungguhnya
orang-orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka
itu hanyalah menelan api ke dalam perut mereka, dan mereka akan masuk ke dalam
api neraka yang menyala-nyala”
-
Seterusnya
firmanNya:
وَتُدْلُوا
بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقاً مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ
بِالإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
Bermaksud: “ Dan jangan pula kamu
menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak
memakan (atau mengambil) sebahagian harta orang lain dengan berbuat dosa,
padahal kamu mengetahui (itu satu kesalahan)”
Ya’ni janganlah kamu menghulurkan
harta atau merasuah kepada hakim atau penguasa dengan tujuan mengambil harta
secara zalim dan menambahkan dosa seperti bersumpah dusta atau menjadi saksi
palsu dan sebagainya[7]. Di dalam ayat ini mengandungi dua perkara[8]:
1) Memberi
rasuah kepada pemerintah agar mereka membuat ketetapan batil dan merampas hak
orang lain.
2) Membawa
kes ke mahkamah dengan menggunakan hujah yang direka-reka, menyeleweng daripada
kebenaran, saksi palsu dan sumpah dusta, menggunakan peguam bagi memutar
belitkan fakta, lalu hukuman diputuskan berdasarkan putar belit. Perkara
ditegah oleh Baginda Rasullullah s.a.w berdasarkan sebuah Hadith dari Ummu
Salamah r.a, katanya[9]: “
Pada suatu hari aku berada di sisi Rasullullah s.a.w, lalu tampil dua orang
mengadap Baginda s.a.w untuk menyelesaikan beberapa perselisihan mengenai harta
pusaka dan beberapa perkara lain, Baginda pun bersabda:
إنما أنا
بَشَرٌ, إنكم تَخْتَصِمُون إلىَّ , وَلَعَلَّ
بَعْضَكم أن يَكونَ الْحَنَ بِحُجَّتِهِ مِن بَعْضٍ , فَأقْضِي لَهُ
بِنَحْوٍ مَا أسْمَعُ , فَمَنْ قَضَيْتُ لَهُ مِن حَقُّ أخِيهِ شَيْئاً , فَلا
يَأخُذُهُ , فَإنما أقْطَعُ لَهُ قِطْعَةً مِن النَّارِ
Maksudnya: “ Aku ini manusia
biasa. Jadi apabila sesiapa dari kamu datang kepadaku untuk diadili mungkin ada
yang petah berhujah dari yang lain, sehingga aku membuat keputusan berdasarkan
apa yang aku dengar. Jika aku membuat keputusan bahawa seseorang itu mendapat
satu hak yang sebenarnya dimiliki oleh saudaranya, maka janganlah ia
mengambilnya. Sebab itu seumpama aku memberikan kepadanya sepuntung api nereka”
Kemudian dua orang itu menangis
sambil masing-masing mengatakan kepada kepada yang lain: “ Aku halalkannya
untuk saudaraku”. Lantas Rasullullah s.a.w barsabda:
اذهَبَا
فَتَوَخَيَّا , ثُمَّ اسْتَهِما , ثُمَّ لِيُحْلِلْ كُلُّ واحِدٍ مِنكُما
صَاحِبَهُ
Bermaksud: “ Pergilah, cari
kebenaran, kemudian buatlah undian, selepas itu setiap seorang dari kamu
hendaklah saling menghalalkan satu sama lain”
Maka Hadith ini secara jelas menegah
seseorang hakim itu memutuskan hukuman menyebelahi seseorang yang telah
diketahui oleh hakim itu bahawa orang itu memang tidak berhak. Dan orang
tersebut berdosa sekiranya beliau sedar bukan haknya. Tetapi jikalau diluar
pengetahuannya, maka ia tidak berdosa. Perkara yang haram tidak berubah menjadi
halal sekalipun diputuskan halal oleh hakim. Hal ini demikian kerana hakim
memutuskan hukum berdasarkan bukti atau hujah secara zahir sahaja[10].
-
Keputusan
yang diperolehi menerusi khimat guaman dalam perbicaraan di hadapan hakim tidak
semestinya tepat. Ini adalah kerana keputusan itu berdasarkan kebijaksanaan
berhujah ketika perbicaraan berlangsung. Sesiapa yang kuat hujahnya, dia yang
akan menang dan siapa yang lemah dia yang akan kalah. Namun demikian, keputusan
hakim tidak akan mengubah hakikat yang sebenar. Jika dia mengetahui harta yang
dituntut itu bukan haknya, maka haram dia menerima harta itu sekalipun telah
diputuskan oleh hakim bahawasanya harta itu adalah haknya[11].
-
Hal ini
bertepatan dengan pendapat jumhur ulama bahawasanya hukum yang diputuskan oleh
hakim adalah sah pada zahirnya sahaja dan tidak pada batin dan hakikatnya
sepertimana yang berlaku dalam hal berkaitan dengan harta, nikah, cerai,
jenayah dan lain-lain. Hakim tidak berkuasa menghalalkan perkara yang haram
atau mengharamkan perkara yang halal. Hakim juga tidak mencipta hak tetapi
sekadar menzahir dan menyatakan yang hak dalam kes-kes yang diadilinya
bertepatan dengan Hadith Ummu Salamah sebelum ini dan juga sejajar dengan
kaedah:
نحْنُ
نَحْكُمُ بالظاهِرِ واللهُ يَتَولى السَّرائِرِ
Bermaksud: “ Kita menetapkan hukum
berdasarkan apa yang nyata. Allah mengendalikan apa yang hakikatnya”
Walaupun begitu, tidak harus
seseorang muslim itu tampil ke mahkamah dengan mempergunakan kemahiran peguam
sedangkan dia mengetahui bahawa dakwaannya adalah batil.
-
Demikianlah
al-Quran menyerah kepada manusia hakikat yang sebenarnya yang diketahui oleh
mereka sendiri dari dakwaan mereka. Hukuman hakim sudah pasti tidak
menghalalkan yang haram dan tidak juga dapat mengharamkan yang halal. Hal ini
demikian kerana hukuman ini hanyalah memutuskan hukuman yang zahir sahaja,
sedangkan dosanya (sekiranya tidak benar itu adalah hak) akan ditanggung
sendiri atas penipuannya. Ayat ini juga menyarankan kesemua urusan guaman itu
hendaklah beroperasi diatas prinsip taqwa dan semangat untuk mencari keadilan
yang hak. Sebagaimana hukum ini dibicarakan seiring dengan ayat puasa, wasiat,
qisas yang semuanya hendaklah sepadu dan selaras dengan seluruh sistem Ilahi
yang menatijahkan “taqwa” . Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[12]: “
Kesemuanya (hukum-hukum Allah) diikat pada simpulan tali taqwa yang mengikatkan
seluruh bahagian sistem hidup itu, oleh sebab itulah sistem hidup Ilahi
merupakan satu unit yang tunggal yang tidak bercerai berai dan berbelah bahagi.
Ia menjadikan perbuatan meninggalkan sebahagian dari bahagian sistem itu dan
mengamalkan sebahagiannya sahaja sebagai perbuatan percaya kepada sebahagian
dari kitab Allah dan mengengkari sebahagian yang lain dan pada akhirnya ia akan
berakhir kepada kekufuran secara total, wal ‘iyaazubillahi”
[1] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 78
[2] Al-Qurtuby, al-Jami’ li
Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, ms 225
[3] Ibn Kathir, Tafsir
al-Quran al-‘Azim (1997), J. 1, ms 196
[4] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir
al-Munir (1991), J. 2, mk 164
[5] Al-Nisa’, ayat 29
[6] Al-Nisa’, ayat 10
[7] Al-Nasafi, Tafsir
al-Nasafi: Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1, mk 163
[8] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir
al-Munir (1991), J. 2, mk 165
[9] Hadith ini diriwayatkan oleh
Imam Malik, Ahmad dan enam tokoh besar perawi Hadith. Lihat Al-Bukhari, al-Ahkam:
Maw’izat al-Imam li al-Khusum
[10] Al-Qurtuby, al-Jami’ li
Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 226
[11] Dr. Abdul Hayei b. Abdul
Sukor, Tafsir Pedoman Muttaqin, Juz 2, (2010), mk 264
[12] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 80
No comments:
Post a Comment