Wednesday, April 27, 2011

Nota kelas Tilawah tafsir ( al-Baqarah 21-25)

1- Ayat 21:

- Menurut pendapat jumhur al-mufassirin, seruan Allah yang menggunakan perkataan يأيها الناس dimana sahaja terdapat di dalam al-Qur’an adalah ditujukan kepada penduduk Mekah[1]

- Seruan ini ditujukan kepada seluruh manusia supaya menyembah Allah yang telah menciptakan mereka dan manusia sebelum mereka.

- Hanya Allah sahaja yang mengendalikan urusan penciptaan dan oleh sebab itulah Allah sahaja yang paling layak disembah.

2- Ayat 22:

- Setelah Allah menerangkan dalil kepada diri manusia itu sendiri, iaitu dalil adanya Allah dan dalil yang menunjukkan bahawa manusia itu mesti mengabdikan diri kepada Allah, Allah mengalihkan perhatian kepada apa yang ada di sekeliling kita.

- Bumi Allah jadikan sebagai hamparan sehingga bumi yang bulat ini tidak nampak bulat kerana terlalu luas sebagai kemudahan bagi manusia untuk mencari rezeki dan menjadikan tempat kediaman dan perlindungan yang selamat dan selesa. Tetapi manusia kebanyakkanya terlupa tentang hamparan yang telah dibentangkan oleh Allah kerana terlalu lama biasa dengan keadaan tersebut[2]. Mereka lupa keadaan-keadaan yang selesa dan selamat yang mereka kecapi itu adalah semuanya datang daripada Allah s.w.t.

- Apa yang ada dilangit umpama binaan terdiri daripada bintang cakerawala, bulan dan matahari yang beredar mengikut paksinya dengan tidak berlaga antara satu sama lain. Hal ini demikian menjadi tanda keagungan dan kebesaran Allah s.w.t.

- Allah juga yang menurunkan hujan daripada langit yang mana air hujan tersebut merupakan bahan hayat yang asasi bagi seluruh makhluk yang hidup dimuka bumi ini. Samada air itu menumbuhkan tanaman atau membentuk sungai-sungai, tasik-tasik air tawar atau menyerap di dalam lapisan bumi membentuk kumpulan-kumpulan air di bawah tanah yang menjadi sumber mata air dan perigi.

- Dan setelah diketahui segala nikmat yang hadir kepada manusia selama ini adalah daripada Allah s.w.t adalah satu perbuatan yang tidak wajar sama sekali jikalau kita mensyirik Allah s.w.t. Kerja-kerja syirik antaranya menganggap rezeki itu datang daripada makhluk. Syirik juga kalau menganggap ada yang lain daripada Allah yang setaraf denganNya.

- Syirik ada dua jenis, syirik jali dan syirik khafi. Syirik jali ialah syirik yang menyebabkan seseorang itu menjadi kafir iaitu pengabdian kepada yang lain daripada Allah atau tunduk serta patuh kepada yang lain daripada Allah yang pastinya akan merosakkan iman.

- Syirik khafi pula ialah syirik yang ada dalam hati seseorang manusia sedangkan dia masih lagi percaya dan beriman serta yakin kepada Allah tetapi ada perasaan syirik yang bercabang dalam hatinya. Syirik ini tidak menjejaskan iman tetapi membatalkan pahala ibadah dan amal soleh seseorang. Umpamanya seseorang yang mengerjakan solat, dalam hatinya ada niat mahu menunjuk-nunjuk kepada orang atau perasaan megah diri dan berbangga dengan dirinya.

3- Ayat ke 23:

- Kaum yahudi meragui kesahihan kerasulan nabi Muhammad s.a.w seperti juga kaum munafiqin dan kaum musyrikin. Disini al-Qur’an mencabar semua pihak sekiranya mereka meragui al-Quran yang diturunkan dari Allah, maka silalah mengadakan satu surah yang setanding dengan al-Quran dan jemputlah orang-orang yang dapat menjadi saksi mereka selain dari Allah s.w.t.

- Cabaran ini terus terbuka dalam masa dan selepas masa hayat Rasullullah s.a.w dan masih terus terbuka sehingga ke zaman kita pada hari ini. Dan cabaran ini adalah satu hujah yang tidak boleh dipertikaikan lagi.[3]

4- Ayat ke 24:

- Penjelasan ayat ini menggambarkan bahawa memang pasti tiada seorang pun yang dapat membuat karangan seperti al-Quran. Kalau ada pun, timbulnya daripada nabi-nabi palsu yang mencipta surah-surah palsu. Bila dikaji, didapati surah yang mereka susun dan cipta itu mempunyai banyak cacat dan celanya. Kadang-kadang susunannya mengandungi kata-kata yang janggal didengar oleh telinga. Ada pula yang mengandungi kata-kata yang tidak sopan dan tidak kurang pula setengah-setengahnya sangat lucah. Ibarat dan tamsil sangat rendah dan tidak bermutu langsung. Maka benarlah al-Quran itu sebagai mu’jiz (yang melumpuhkan) kebolehan seseorang yang hendak menandinginya.

- Allah s.w.t menyifatkan orang-orang kafir yang telah ditutup hati mereka kearah kebenaran seperti batu walaupun mereka sebenarnya manusia . Dan pengumpulan batu-batu yang sebenar dengan batu-batu dari manusia menjadi bahan bakar api neraka yang disediakan khas untuk orang-orang kafir.

5- Ayat ke 25:

- Allah s.wt menyuruh Rasullullah s.a.w membawa khabar gembira kepada orang-orang yang beriman kepada Allah dan mengerjakan amal salih[4].

- Sesungguhnya mereka akan dikurniakan syurga yang merupakan taman perkebunan. Ada didalamnya istana-istana tempat kediaman, mengalir dilembahnya air-air sungai yang menambahkan suburnya syurga itu.

- Mereka diberi makan buah-buahan yang serupa yang pada perasaan mereka pernah dinikmati sebelum ini di dunia, tetapi sangat menghairankan kerana rasanya berlain-lainan. Setiap kali dihidang, mereka mendapat rasa yang baru walaupun rupa bentuknya kelihatan serupa.

- Masing-masing akan memperolehi pasangan. Kalau lelaki akan mendapat isteri dan begitu jugalah sebaliknya. Ianya terdiri daripada bidadari-bidadari dan anak Adam yang kesemuanya bersih dan suci, tidak pernah datang kotor seperti halnya mereka di dunia dahulu.



[1] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 1, mk 50.

[2] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 161.

[3] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 167.

[4] Seperti yang diceritakan pada awal surah ini.

Nota kelas Tilawah tafsir ( al-Baqarah 11-20)

1. Ayat ke 11 & 12:

- Al-Fasad lawan kepada as-Solah, maknanya terpesong daripada jalan yang betul yang merujuk kepada melakukan perkara-perkara yang menunjukkan sikap mereka cenderung kepada orang kafir, berketua dan berpemimpinkan mereka.

- Imam al-Syaukani berkata maksud fasad adalah cenderung kepada orang kafir, mengharapkan sesuatu daripada orang kafir dan menganggap bahawa orang kafirlah penolong yang sebenarnya bukannya Allah s.w.t

2. Ayat ke 13:

- Ada riwayat yang mengatakan ayat ini diturunkan kepada golongan munafiqin dikalangan Yahudi termasuk juga orang-orang alim di kalangan mereka dimana mereka percaya tiada tuhan melainkan Allah tetapi tidak mahu mengikut Nabi Muhammad s.a.w

- Pengikut nabi yang terdiri daripada Bilal al-Habsyi, Suhib ar-Rumi, Salman al-Farisi, Abdullah b. Mas’ud dan lain-lain dikategorikan oleh golongan bangsawan yang munafiqin sebagai orang-orang bodoh disebabkan pengikut-pengikut nabi ini dari golongan miskin dan lemah.

- Dakwah yang dihadapkan kepada golongan munafiqin di Madinah adalah dakwah supaya mereka beriman dengan ikhlas, jujur dan bersih dari kehendak-kehendak hawa nafsu iaitu beriman dengan keimanan orang-orang yang ikhlas dan menganut Islam dengan seluruh jiwa raga mereka kerana Allah. Tetapi amat jelas bahawa kaum munafiqin ini tidak sanggup memberi penyerahan jiwa raga yang seperti itu kepada Allah s.w.t malah mereka berpendapat bahawa penyerahan jiwa raga yang sedemikian hanya layak bagi orang-orang yang miskin serta lemah dan tidak layak bagi golongan atasan yang mempunyai harta dan kedudukkan.[1]

- Pernah mereka meminta izin daripada Rasullullah s.a.w supaya mengadakan majlis yang berasingan dengan golongan miskin ini kerana mereka tidak sanggup untuk duduk dengan golongan ini dalam satu majlis.

- Tetapi Allah s.w.t memberi jawapan yang tegas dan penjelasan yang muktamad dengan firmannya:

أَلا إِنَّهُمْ هُمْ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لا يَعْلَمُونَ

3. Ayat ke 14 & 15:

- Ayat ini menunjukkan bahawa golongan munafiqin tidak berani menunjukkan sifat sebenar mereka di sisi Islam.

- Ayat ini juga menunjukkan betapa rapatnya hubungan kaum munafiqin di Madinah dengan kaum Yahudi yang sememangnya telah lama menaruh dendam yang amat mendalam terhadap orang-orang Islam.

- Mereka bermuka-muka dengan orang-orang yang beriman tetapi apabila kembali kepada syaitan-syaitan[2] mereka, terus mereka mengatakan mereka berpura-pura sahaja dengan orang beriman untuk mengetahui selok-belok kehidupan mereka dan memperolok-olokkan mereka bukan untuk mempercayai apa yang dipercayai oleh golongan yang beriman.

- Mereka menganggap perbuatan yang jahat dan keji itu sebagai suatu kekuatan dan sifat merancang tipu-daya itu sebagai suatu kepintaran sedangkan pada hakikatnya itulah sifat yang menyerlahkan kelemahan dan kerendahan diri.

- Maka Allah membalas balik tindakan mereka itu dengan firmannya:

اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ

Allah akan memperolok-olok dan mengejek-ejek mereka pula dengan balasan yang setimpal. Diberi peluang yang agak panjang dan dikurniakan umur yang agak lanjut supaya mereka terbiar di lautan kehidupan dunia dalam kesesatan dengan tiada pendirian. Disini dapatlah difahami bahawa secara hakikatnya Allah s.w.t sendiri yang mengendali setiap perjuangan yang ditujukan kepada orang-orang Islam yang beriman. Bagi hamba Allah yang memahami hakikat ini, mereka akan mendapat ketenteraman yang sempurna. Sebaliknya bagi musuh Allah yang sesat itu mereka akan mendapat akibat yang amat mengerikan iaitu mereka dibiarkan kebingungan dalam kesesatan. Mereka tertipu apabila Allah membiarkan untuk beberapa waktu yang mana nanti yang akan menunggu mereka adalah azab yang menakutkan sedangkan mereka terus lalai dan sesat.

4. Ayat ke 16 :

- Golongan munafiqin membeli dholalah (kesesatan) dan menjual huda (kebenaran) ataupun mencampuradukkan kesemuanya dengan mengharap mereka mendapat keuntungan dari segi harta, nama dan pangkat di dunia ini. Mereka ini kebiasaannya tidak mahu mencari susah hidup didunia ini. Oleh sebab itu mereka mencari kesempatan untuk mengaut keuntungan ketik dunia sentiasa bertarung antara jahiliyyah dengan Islam disepanjang zaman. Kalaupun mereka mendapat kesemua keuntungan tersebut mereka tetap tidak dapat petunjuk dalam ertikata mereka sebenarnya tergolong daripada orang-orang yang teramat rugi disisi Allah s.w.t. kerugian mereka tidak ada tolok bandingnya dimana kerugian tersebut tidak dapat dibayar dengan harta dunia. Inilah kerugian yang paling ditakuti. Jikalau kita bankrap di atas dunia, boleh kita usahakan lagi untuk mengatasinya. Tetapi kalau bankrap di akhirat tidak ada peluang lagi untuk menebus atau membuat pinjaman. Oleh itu, janganlah kita berniaga di dalam masalah agama dengan harta benda duniawi.

5. Ayat ke 17:

- Allah s.w.t memberi perumpamaan bagi orang-orang munafiqin seperti sedang menyalakan api yang mana pada ketika itu mereka ada peluang untuk mempelajari isi kandungan al-Quran sebagai penyuluh yang akan menerangi jalan hidup mereka. Tetapi kerana payah hendak meninggalkan kebiasaan sifat yang selalu engkar dengan tuntutan agama, maka petunjuk al-Quran ditinggalkan. Maka Allah padamkan cahaya tersebut sehingga hidup mereka kembali dalam kegelapan (sesat)

6. Ayat ke 18:

- Mereka itu pekak, tuli dan buta dan mereka tetap tidak akan kembali kepada kebenaran walaupun ada diantara mereka yang kononnya menjunjung al-Quran tetapi tidak mendapat pengajaran daripada al-Quran yang dibaca.

7. Ayat ke 19 & 20:

- Diriwayatkan kedua-dua ayat ini turunnya berkaitan dengan 2 orang munafiq yang lari dari Madinah ke Mekah untuk berjumpa dengan Abu jahal serta kuncu-kuncunya lantaran mereka merasakan kekuatan Islam pada masa itu teramat kuat.

- Dipertengahan jalan, hujan turun dengan selebatnya diiringi kilat dan guruh sambar menyambar dan keadaan pada masa itu sangat gelap.

- Bila kilat menyambar , mereka berjalan dan bila tiada kilat mereka berhenti. Dan apabila mereka dengar kilat berbunyi, mereka memasukkan anak jari kedalam telinga.

- Dalam keadaan sedemikian, hadir perasaan takut dipanah petir lalu hati mereka terdetik tentang kebenaran Nabi Muhammad s.a.w

- Mereka pun berazam untuk kembali ke Madinah dan apabila sampai terus bersalaman dengan Rasullullah s.a.w disamping membuat pengakuan bahawa mereka asalnya munafiq dan telah bertaubat serta menjadi benar-benar Islam[3].

- Ada setengah ulama’ menafsirkan bahawa perbuatan 2 orang munafiq diatas yang menutup telinga ketika mendengar kilat adalah ibarat orang yang enggan mendengar pengajaran dan petunjuk dari al-Quran.

- Sebenarnya petunjuk dan hidayat kebenaran amat pahit untuk ditelan oleh golongan ini kerana kalau ada isinya yang menyingkap keburukan mereka, maka gelaplah masa depan mereka. Kalau ada isinya yang mengandungi ancaman, seksa dan dosa, maka bagai petir yang memecahkan telinga mereka. Dan kalau ada isinya yang mengandungi hujah-hujah kebenaran atau alasan-alasan yang tepat yang dapat mematahkan hujah-hujah mereka, maka bagaikan kilat halilintar yang menyambar matanya dengan sangat memeranjatkan dan menakutkan.

- Sehingga tiada jalan lain hanyalah menutup telinga mereka dengan anak jari supaya suara dan petunjuk isi al-Quran itu tiada kedengaran olehnya.

- Sesekali didengar juga petunjuk al-Quran dan setuju pula mereka dengan isinya kerana tepat hujahnya dan lojik mengikut pendapat mereka tetapi semua itu hanya sementara umpama kilat yang sekadar menerangi sementara, maka berjalanlah orang yang dalam kegelapan kerana nampak cahaya. Tetapi bila kilat hilang, berhentilah orang tersebut dan berterusan dalam kegelapan yang membingungkan..wallahu a’lam



[1] Disini menggambarkan bahawa dakwah “double standard” telah pun timbul dizaman Rasullullah s.a.w.

[2] Bermaksud kawan-kawan, ketua-ketua dan paderi-paderi mereka dari kalangan orang Yahudi. Ini membuktikan bahawa dizaman Rasullullah s.aw telah ada satu jalinan persahabatan antara orang munafiqin dan puak yahudi. Jalinan inilah yang banyak mengganggu gugat kesejahteraan orang Islam. Maka tidak dinafikan kemungkinan kejayaan puak Yahudi dewasa ini adalah daripada pertolongan orang-orang Islam yang munafiq.

[3] Maka cerita ini menjadi pengajaran bagi golongan munafiqin yang masih ramai di Madinah.

Nota kelas Tilawah tafsir ( al-Baqarah 6-10)

1- Secara ringkasnya pada permulaan surah al-Baqarah, dibahagikan kepada 3 bahagian:

- Golongan muttaqin (ayat 1-5)

- Golongan musyrikin( ayat 6 dan 7)

- Golongan munafiqin (ayat 8-20)

2- Ayat 6 : Golongan musyrikin adalah golongan yang sombong terhadap Allah dan RasulNya sehingga berdakwah ataupun tidak kepada mereka, mereka tetap tidak menerima Islam[1]. Menurut sebahagian mufassirin, ayat ini menjelaskan tentang beberapa orang yang menjadi pemimpin kaum Quraisy seperti Abu Jahal, Abu Lahab dan lain-lain lagi dimana terlintas jauh disudut hati Nabi Muhammad s.a.w mengharapkan mereka beriman sekaligus masuk Islam[2]. Sebahagian yang lain mengatakan ayat ini diturunkan kepada pemimpin-pemimpin yahudi seperti Ka’ab b. Asyraf dan Haiq b. Akhta’ dan inilah pendapat yang paling kuat disebabkan surah al-Baqarah ini diturunkan di Madinah. Segala apa yang diberitahu kepada mereka mengenai ajaran Allah hanya seperti dicurah air di daun keladi sahaja, tidak memberi apa-apa manfaat langsung kepada mereka.

3- Ayat 7: mereka sebenarnya telah Allah tutupkan hati, penglihatan dan pendengaran sehingga tidak ada harapan untuk mereka beriman. Allah s.w.t memberitahu kepada nabi supaya tidak merasa bimbang diatas tindakan mereka yang menolak ajaran Islam kerana Allah telah memeterikan hati mereka disebabkan kedegilan dan kesombongan terhadap Allah dan RasulNya. Orang yang sebegini kebiasaannya disebabkan merasa dirinya pandai dan lebih dalam segala hal dari orang lain. Iblis sebagai contoh, engkar kepada Allah walaupun mereka lebih kenal syurga dan neraka. Firaun juga engkar kepada Allah sebabkan merasakan dirinya raja dan nabi Musa itu rakyat. Abu Jahal dan kuncunya engkar untuk mengikut Rasullullah s.a.w sebab merasakan diri makan garam lebih dahulu daripada Rasullullah s.aw. Mengikut hukum Islam, jikalau mereka menjadi pemerintah dan terlampau amat jahat kepada orang Islam boleh diberi tawaran untuk dibunuh.[3]

4- Sedikit huraian sebelum masuk ke ayat yang menceritakan tentang golongan munafiqin:

- Timbulnya golongan ini ketika mana Rasullullah s.a.w di Madinah.

- Ketika di Mekah, setelah 13 tahun berdakwah masih lagi tidak mendapat sambutan dari penduduk Mekah walaupun Islam bertapak disitu.

- Penghalang atau musuh utama adalah golongan musyrikin[4] yang terdiri daripada orang kaya, pembesar dan orang ternama.

- Kaum musyrikin ini berterang-terangan mengingkari Islam kerana kedudukkan mereka kuat sedangkan Islam pada masa itu sangat lemah.

- Pengikut Rasullullah s.a.w pula sudah pasti dari kalangan orang miskin, fakir dan hamba.

- Hal ini demikian, Rasullullah s.aw menganjurkan supaya berhijrah ke negeri Habsyah sehingga 2 kali dan akhirnya ke Madinah sehingga boleh bertapak dengan kuatnya.

- Sudah menjadi sunnatullah bahawasanya setiap dakwah islam itu sentiasa akan ada halangan walau dimana sekalipun.

- Di Madinah, penghalangnya di gelar munafiqin[5] .Berlainan dengan golongan musyrikin yang mana penentangan mereka secara senyap kerana Islam telah bertapak dengan kuat di Madinah.

- Antaranya ialah Abdullah b. Ubay yang hidup bersama Rasullullah s.a.w

5- Ayat 8 : menerangkan tentang sifat orang munafiqin yang pada zahirnya mengaku beriman dengan Allah, bersembahyang,berpuasa dan pergi ke Mekah seperti orang Islam tetapi hakikatnya mereka tidak beriman.

6- Ayat 9: mereka merasakan bahawa mereka menipu Allah dan RasulNya tetapi sebenarnya mereka tidak menipu sesiapa pun kecuali diri mereka sendiri. Dan yang paling teruk sekali ialah mereka tidak menyedarinya.

7- Ayat 10: Allah telah mengkiaskan pekerti buruk orang munafik itu merupakan satu penyakit jiwa yang akan mematikan hati nurani mereka. Kalimah مرض bermaksud penyakit yang menjurus kepada[6]:

- Kedegilan atau kebebalan yang menyangka tindakan mengelirukan manusia itu tidak diketahui orang

- Kerapuhan iman kerana diselubungi dengan syak wasangka sehingga tiada tetap pendirian

- Sikap sentiasa menjadi penentang kepada apa yang dibawa oleh Rasullullah s.a.w sedangkan wahyu masih lagi berterusan, maka berterusanlah penentangan mereka sehingga bertambah parahlah penyakit jiwa mereka.

Waallhu a’lam..



[1] Kerana mereka telah ditutup hati, penglihatan dan pemikiran oleh Allah disebabkan kesombongan walaupun mereka mengetahui kebenaran.

[2] Telah thabit dalam satu riwayat, nabi pernah berdoa semoga Allah memberi petunjuk kepada salah seorang daripada dua ‘Umar ( ‘Umar al-Khattab dan ‘Umar b. Hisyam iaitu Abu Jahal). Lalu Allah perkenankan doa nabi maka ‘Umar al-Kattab mendapat petunjuk dan hidayah daripada Allah.

[3] Sepertimana yang terjadi kepada Ka’ab b. Asraf seorang pemimpin musyrikin yang pakar dalam bidang peperangan. Beliau telah dibunuh oleh Muhammad b. Maslamah atas tawaran Rasullullah s.a.w kerana Ka’ab ini terlalu amat jahat terhadap orang Islam.Tetapi mengikut undang-undang dunia sekarang tidak boleh berbuat demikian atas dasar golongan diplomatik.

[4] Bermaksud orang yang menyekutukan tuhan

[5] Orang yang pada zahirnya sahaja beriman, sedang batinnya adalah kufur (ingkar).

[6] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 1, mk 45