BACAAN JAMA’ SURAH AL-BAQARAH (1-5)
MELALUI TARIQ AL-SYATIBIYYAH
بسم الله الرحمن الرحيم
الم
1. Qalun baca dan semua ikut
ذَلِكَ الْكِتَابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ
1. Qalun baca semua ikut kecuali Ibn Kathir dan al-Susi
2. Al-Susi dengan idgham kabir[1]
3. Ibn Kathir dengan silah ha’ kinayah[2]
الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلوة وَمِمَّا رَزَقْنَهُمْ يُنفِقُونَ
1. Qalun baca sukun mim jama’ secara khilaf[3] pada kalimah رَزَقْنَهُمْ , semua ikut kecuali Warsy, Ibn Kathir dan al-Susi.[4]
2. Qalun membaca pula silah mim jama’ pada kalimah رَزَقْنَهُمْ dan Ibn Kathir ikut.
3. Warsy baca taghliz lam [5]pada kalimah الصَّلوة dan ibdal hamzah [6]pada kalimah يُؤْمِنُونَ
4. Al-Susi baca ibdal hamzah [7] pada kalimah يُؤْمِنُونَ
Disebabkan ayat keempat selepas ini terdapat mad al-munfasil padanya, adalah lebih elok difahami dahulu kaedah ikhtiyar[8] imam-imam terhadap mad al-Munfasil sekaligus mad al-Muttasil
Munfasil:
1. Qasr[9] : Ibn Kathir dan al-Susi secara qaulan wahidan dan Qalun serta al-Durri Abu ‘Amru secara khilaf.
2. Tawassut: Ibn ‘Amir, ‘Asim, al-Kisaei secara qaulan wahidan serta Qalun serta al-Durri Abu ‘Amru secara khilaf.
3. Mad atau Isyba’: Warsy dan Hamzah secara qaulan wahidan.
Muttasil:
1. Tawassut: Qalun, Ibn kathir, Abu ‘Amru, Ibn ‘Amir, ‘Asim, al-Kisaei secara qaulan wahidan.
2. Mad atau Isyba’: Warsy dan Hamzah secara qaulan wahidan.
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالآخرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ
1. Qalun baca secara qasr al-munfasil dan sukun mim al-jama’ secara khilaf pada kalimah هُمْ , hanya al-Durri Abu ‘Amru (wajah pertama) sahaja ikut.[10]
2. Qalun membaca pula silah mim al-jama’ pada kalimah هُمْ dan Ibn Kathir ikut.
3. Qalun membaca pula secara tawassut al-munfasil dan sukun mim al-jama’ secara khilaf pada kalimah هُمْ , al-Durri Abu ‘Amru (wajah kedua), Ibn ‘Amir, ‘Asim dan al-Kisaei ikut .[11]
4. Qalun membaca pula silah mim al-jama’ pada kalimah هُمْ
5. Hamzah baca secara mad al-munfasil dan saktah[12] pada kalimah وَبِالآخرَةِ
6. Khallad (wajah kedua) pula ikut dengan meninggalkan saktah [13]pada kalimah وَبِالآخرَةِ
7. Warsy baca tarqiq ra[14]’, naqal[15] dan tathlis al-Badal [16]pada kalimah وَبِالآخرَةِ dan ibdal hamzah pada kalimah يُؤْمِنُونَ
8. Al-Susi baca qasr al-munfasil beserta ibdal hamzah pada kalimah يُؤْمِنُونَ
أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ
1. Qalun baca dengan tawassut al-Muttasil dengan sukun mim al-Jam’ pada kalimah رَبِّهِمْ semua ikut kecuali Warsy, Ibn Kathir dan Hamzah.[17]
2. Qalun membaca pula dengan silah mim al-Jam’ pada kalimah رَبِّهِمْ dan Ibn Kathir ikut.[18]
3. Warsy membaca dengan mad al-Muttasil dan Hamzah ikut.
[1] Kata al-Syaikh Hassan Khalaf al-Hussaini (Mukhtasar bulughu al-Umniyyah,, bab Hukm ma fi al-Idgham al-Kabir wa Ha al-Kinayah, mk 5):
والادغام بالسوسي خص
[2] Kata al-Syatibi (Hirz, bab ha’ al-Kinayah, mk 13):
وما قبله التسكين لإبن كثيرهم
[3] Kata al-Syatibi (Hirz, bab surah Umm al-Qur’an, mk 9):
وصل ضم ميم الجمع قبل محرك دركا وقالون بتخييره جلا
[4] Maka yang mengikut bacaan Qalun adalah al-Duri Abu ‘Amru, Ibn ‘Amir, ‘Asim, Hamzah dan al-Kisaei.
[5] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Lamat, mk 29):
وغلظ ورش فتح لام لصادها أوالطاء أو للظاء قبل تنزلا
إذا فتحت أو سكنت كصلاتهم ومطلع أيضا ثم ظل ويوصلا
[6] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamz al-Mufrad, mk 18):
إذا سكنت فاء من الفعل همزة فورش يريها حرف مد مبدلا
Jikalau waqaf pada kalimah يُؤْمِنُونَ, Hamzah akan ibdal sepertimana kata al-Syatibi (Hirz, bab Waqf Hamzah wa Hisham ‘ala al-Hamz, mk 19):
فأبدله عنه حرف مد مسكنا ومن قبله تحركه قد تنزلا
[7] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamz al-Mufrad, mk 18):
ويبدل للسوسى كل مسكن من الهمز مدا
[8] Ikhtiyar ini hanya melibatkan kaedah dua martabat sahaja bagi pengertian mad, iaitu tawassut dan isyba’. Secara hakikatnya ada beberapa martabat yang dinaqalkan daripada imam-imam. Demi untuk menjimatkan masa, adalah lebih baik digunakan 2 martabat ini sahaja. Untuk lebih jelas dalam memahami kesemua martabat sila lihat al-Dani, al-Taysir fi al-Qira’at al-Sab’ (1996), mk 35. Lihat juga Felza Zulhibri b. Abd Hamid (2010),Riwayat Hafs bin Sulayman al-Kufi: Kajian Perbandingan antara Tariq al-Shatibiyyah dengan Tariq al-Jazariyyah. Disertasi, Jabatan al-Quran dan al-Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, mk 81.
[9] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Mad wa al-Qasr, mk 14):
فإن ينفصل فالقصر بادره طالبا بخلفهما يرويك درا ومخضلا
[10] Maka yang tidak mengikut bacaan Qalun yang pertama ini adalah Warsy, Ibn Kathir, al-Durri Abu ‘Amru (wajah kedua), al-Susi, Ibn ‘Amir, ‘Asim, Hamzah dan al-Kisaei.
[11] Maka baki imam yang tidak membaca lagi setakat bacaan Qalun yang ketiga ini adalah Warsy, al-Susi dan Hamzah
[12] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Naql Harakat al-Hamz ila al-Sakin Qablaha, mk 19):
وعنده روى خلف فى الوصل سكتا مقللا
[13] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Naql Harakat al-Hamz ila al-Sakin Qablaha, mk 19):
وبعضهم لدى اللام للتعريف عن حمزة تلا وشئ وشيا لم يزيد
[14] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Mazahibhim fi al-Ra’at, mk 28):
ورقق ورش كل راء وقبلها مسكنة ياء أو الكسر موصلا
[15] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Naql Harakat al-Hamz ila al-Sakin Qablaha, mk 19):
وحرك لورش كل ساكن اخر صحيح بشكل الهمز واحذفه مسهلا
[16] Bermula dengan qasr kemudian tawassut dan akhirnya mad. Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Mad wa al-Qasr, mk 14):
وما بعد همز ثابت أو مغير فقصر وقد يروى لورش مطولا ووسطه قوم
[17] Maka yang mengikut bacaan Qalun yang pertama ini adalah Abu ‘Amru, Ibn ‘Amir, ‘Asim dan al-Kisaei
[18] Maka yang masih tidak membaca lagi setakat bacaan Qalun yang kedua ini ialah Warsy dan Hamzah