Friday, March 30, 2012

Nota Kelas bacan 7 imam (al-Baqarah 1-5)

BACAAN JAMA’ SURAH AL-BAQARAH (1-5)

MELALUI TARIQ AL-SYATIBIYYAH

بسم الله الرحمن الرحيم

الم

1. Qalun baca dan semua ikut

ذَلِكَ الْكِتَابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ

1. Qalun baca semua ikut kecuali Ibn Kathir dan al-Susi

2. Al-Susi dengan idgham kabir[1]

3. Ibn Kathir dengan silah ha’ kinayah[2]

الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلوة وَمِمَّا رَزَقْنَهُمْ يُنفِقُونَ

1. Qalun baca sukun mim jama’ secara khilaf[3] pada kalimah رَزَقْنَهُمْ , semua ikut kecuali Warsy, Ibn Kathir dan al-Susi.[4]

2. Qalun membaca pula silah mim jama’ pada kalimah رَزَقْنَهُمْ dan Ibn Kathir ikut.

3. Warsy baca taghliz lam [5]pada kalimah الصَّلوة dan ibdal hamzah [6]pada kalimah يُؤْمِنُونَ

4. Al-Susi baca ibdal hamzah [7] pada kalimah يُؤْمِنُونَ

Disebabkan ayat keempat selepas ini terdapat mad al-munfasil padanya, adalah lebih elok difahami dahulu kaedah ikhtiyar[8] imam-imam terhadap mad al-Munfasil sekaligus mad al-Muttasil

Munfasil:

1. Qasr[9] : Ibn Kathir dan al-Susi secara qaulan wahidan dan Qalun serta al-Durri Abu ‘Amru secara khilaf.

2. Tawassut: Ibn ‘Amir, ‘Asim, al-Kisaei secara qaulan wahidan serta Qalun serta al-Durri Abu ‘Amru secara khilaf.

3. Mad atau Isyba’: Warsy dan Hamzah secara qaulan wahidan.

Muttasil:

1. Tawassut: Qalun, Ibn kathir, Abu ‘Amru, Ibn ‘Amir, ‘Asim, al-Kisaei secara qaulan wahidan.

2. Mad atau Isyba’: Warsy dan Hamzah secara qaulan wahidan.

وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالآخرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ

1. Qalun baca secara qasr al-munfasil dan sukun mim al-jama’ secara khilaf pada kalimah هُمْ , hanya al-Durri Abu ‘Amru (wajah pertama) sahaja ikut.[10]

2. Qalun membaca pula silah mim al-jama’ pada kalimah هُمْ dan Ibn Kathir ikut.

3. Qalun membaca pula secara tawassut al-munfasil dan sukun mim al-jama’ secara khilaf pada kalimah هُمْ , al-Durri Abu ‘Amru (wajah kedua), Ibn ‘Amir, ‘Asim dan al-Kisaei ikut .[11]

4. Qalun membaca pula silah mim al-jama’ pada kalimah هُمْ

5. Hamzah baca secara mad al-munfasil dan saktah[12] pada kalimah وَبِالآخرَةِ

6. Khallad (wajah kedua) pula ikut dengan meninggalkan saktah [13]pada kalimah وَبِالآخرَةِ

7. Warsy baca tarqiq ra[14], naqal[15] dan tathlis al-Badal [16]pada kalimah وَبِالآخرَةِ dan ibdal hamzah pada kalimah يُؤْمِنُونَ

8. Al-Susi baca qasr al-munfasil beserta ibdal hamzah pada kalimah يُؤْمِنُونَ

أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ

1. Qalun baca dengan tawassut al-Muttasil dengan sukun mim al-Jam’ pada kalimah رَبِّهِمْ semua ikut kecuali Warsy, Ibn Kathir dan Hamzah.[17]

2. Qalun membaca pula dengan silah mim al-Jam’ pada kalimah رَبِّهِمْ dan Ibn Kathir ikut.[18]

3. Warsy membaca dengan mad al-Muttasil dan Hamzah ikut.



[1] Kata al-Syaikh Hassan Khalaf al-Hussaini (Mukhtasar bulughu al-Umniyyah,, bab Hukm ma fi al-Idgham al-Kabir wa Ha al-Kinayah, mk 5):

والادغام بالسوسي خص

[2] Kata al-Syatibi (Hirz, bab ha’ al-Kinayah, mk 13):

وما قبله التسكين لإبن كثيرهم

[3] Kata al-Syatibi (Hirz, bab surah Umm al-Qur’an, mk 9):

وصل ضم ميم الجمع قبل محرك دركا وقالون بتخييره جلا

[4] Maka yang mengikut bacaan Qalun adalah al-Duri Abu ‘Amru, Ibn ‘Amir, ‘Asim, Hamzah dan al-Kisaei.

[5] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Lamat, mk 29):

وغلظ ورش فتح لام لصادها أوالطاء أو للظاء قبل تنزلا

إذا فتحت أو سكنت كصلاتهم ومطلع أيضا ثم ظل ويوصلا

[6] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamz al-Mufrad, mk 18):

إذا سكنت فاء من الفعل همزة فورش يريها حرف مد مبدلا

Jikalau waqaf pada kalimah يُؤْمِنُونَ, Hamzah akan ibdal sepertimana kata al-Syatibi (Hirz, bab Waqf Hamzah wa Hisham ‘ala al-Hamz, mk 19):

فأبدله عنه حرف مد مسكنا ومن قبله تحركه قد تنزلا

[7] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamz al-Mufrad, mk 18):

ويبدل للسوسى كل مسكن من الهمز مدا

[8] Ikhtiyar ini hanya melibatkan kaedah dua martabat sahaja bagi pengertian mad, iaitu tawassut dan isyba’. Secara hakikatnya ada beberapa martabat yang dinaqalkan daripada imam-imam. Demi untuk menjimatkan masa, adalah lebih baik digunakan 2 martabat ini sahaja. Untuk lebih jelas dalam memahami kesemua martabat sila lihat al-Dani, al-Taysir fi al-Qira’at al-Sab’ (1996), mk 35. Lihat juga Felza Zulhibri b. Abd Hamid (2010),Riwayat Hafs bin Sulayman al-Kufi: Kajian Perbandingan antara Tariq al-Shatibiyyah dengan Tariq al-Jazariyyah. Disertasi, Jabatan al-Quran dan al-Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, mk 81.

[9] Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Mad wa al-Qasr, mk 14):

فإن ينفصل فالقصر بادره طالبا بخلفهما يرويك درا ومخضلا

[10] Maka yang tidak mengikut bacaan Qalun yang pertama ini adalah Warsy, Ibn Kathir, al-Durri Abu ‘Amru (wajah kedua), al-Susi, Ibn ‘Amir, ‘Asim, Hamzah dan al-Kisaei.

[11] Maka baki imam yang tidak membaca lagi setakat bacaan Qalun yang ketiga ini adalah Warsy, al-Susi dan Hamzah

[12] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Naql Harakat al-Hamz ila al-Sakin Qablaha, mk 19):

وعنده روى خلف فى الوصل سكتا مقللا

[13] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Naql Harakat al-Hamz ila al-Sakin Qablaha, mk 19):

وبعضهم لدى اللام للتعريف عن حمزة تلا وشئ وشيا لم يزيد

[14] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Mazahibhim fi al-Ra’at, mk 28):

ورقق ورش كل راء وقبلها مسكنة ياء أو الكسر موصلا

[15] Kata al-Syatibi (Hirz, bab Naql Harakat al-Hamz ila al-Sakin Qablaha, mk 19):

وحرك لورش كل ساكن اخر صحيح بشكل الهمز واحذفه مسهلا

[16] Bermula dengan qasr kemudian tawassut dan akhirnya mad. Kata al-Syatibi (Hirz, bab al-Mad wa al-Qasr, mk 14):

وما بعد همز ثابت أو مغير فقصر وقد يروى لورش مطولا ووسطه قوم

[17] Maka yang mengikut bacaan Qalun yang pertama ini adalah Abu ‘Amru, Ibn ‘Amir, ‘Asim dan al-Kisaei

[18] Maka yang masih tidak membaca lagi setakat bacaan Qalun yang kedua ini ialah Warsy dan Hamzah