Thursday, January 31, 2013

Nota kelas Tilawah Tafsir (al-Baqarah 187 )



بسم الله الرحمن الرحيم

1.      Ayat 187:
-         Asbab nuzul ayat ini, ketika mana di awal permulaan puasa itu difardhukan seeorang itu (jika sudah sampai waktu berbuka) dibolehkan makan dan minum serta bersetubuh dengan isterinya. Tempoh yang diberikan adalah sebelum mengerjakan solat Isya’ atau tidur. Apabila sudah solat Isya’ atau tersedar dari tidur, tiada lagi boleh makan, minum dan bersetubuh sampai membawa ke malam esoknya (setelah berbuka untuk hari esok). Pada suatu malam, Umar al-Khattab r.a telah bersetubuh dengan isterinya setelah selesai solat Isya’. Maka selepas beliau mandi, beliau menangis menyesali dirinya kemudian berjumpa dengan Rasullullah s.a.w dan berkata: “Ya Rasullullah ! Aku minta ampun dan maaf kepada Allah dan kepada engkau juga kerana kesalahanku. Apabila aku pulang ke rumah selepas solat Isya’, aku dapati bau –bauan yang harum telah mempengaruhi diriku sehingga aku melakukan persetubuhan dengan isteriku.” Maka apabila mendengar pengaduan Umar tadi, Rasullullah pun menjawab: “ Tiadalah demikian itu aku layak ya Umar! (layak memberi kemaafan)” Selang beberapa hari, beberapa orang lagi para sahabat mengaku kepada Rasullullah s.a.w sebagaimana pengakuan Umar tempoh hari. Maka turunlah ayat ini yang menghalalkan perbuatan tersebut[1] .
-         Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[2] : “ Dimaksudkan dengan kata-kata “الرَّفَثُ ialah muqaddimah hubungan kelamin atau hubungan kelamin itu sendiri. Kedua-duanya diharuskandan dimaksudkan disini, tetapi al-Quran tidak menyentuh pengertian ini tanpa memberi sentuhan yang lembut dan mesra yang membuat hubungan suami isteri itu jernih, lemah lembut dan mesra serta menjauhkan dari kekasaran pengertian hubungan kelamin haiwaniyyah yang lahap dan rakus serta menimbulkan pengertian ketertutupan dalam menyelesaikan hubungan itu sepertimana firmanNya:
هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ
Bermaksud: “ Mereka itu pakaian kamu dan kamu pula pakaian mereka”
-          Allah s.w.t menyatakan dengan jelasnya bahawa seorang isteri itu sebagai pakaian suami dan begitu juga sebaliknya seorang suami adalah pakaian isteri. Hal ini demikian ianya merupakan satu misalan yang amat halus, tepat dan logik. Ini adalah kerana gunanya pakaian ialah untuk menutup, pendinding atau penahan dari segala kemungkinan yang mengganggu merosak dan membahayakan tubuh badan. Maka dengan itu, setiap suami dan isteri akan dapat melindungi antara satu sama lain dan dengan demikian akan terpeliharalah kedua-duanya daripada melakukan perkara yang haram, sepertimana yang telah diakui oleh sebuah Hadith[3] :
من تَزَوَّجَ فَقَدْ أحْرَزَ ثُلُثَىْ دِينِهِ
Bermaksud: “ Barangsiapa telah kahwin, beerti dia telah memilihara dua pertiga agamanya”
-         Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[4]: “ Jika sifat pakaian itu menutup atau melindung, maka begitulah juga sifat hubungan antara suami isteri. kedua-duanya saling menutup dan melindung antara satu sama lain. Agama Islam yang menerima makhluk insan ini dengan segala kenyataannya dan bersetuju dengan struktur kejadian dan fitrahnya yang ada dan berusaha membimbingnya ketahap ketinggian dengan keseluruhan dirinya. Agama yang mempunyai pandangan sedemikian terhadap manusia beerti ia sanggup melayani keinginan daging dan darah mereka dan memberi hembusan bayu yang sepoi bahasa kepada keinginan itu dalam waktu yang sama menutupinya dengan kain yang lemah lembut itu”
-         Firman Allah s.w.t:
عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ
Bermaksud: “ Allah mengetahui bahawasanya kamu khianat kepada dirimu sendiri, maka diterimaNya taubat kamu dan dimaafkanNya kesalahan kamu”
Ayat ini mendedahkan perasaan mereka yang tersembunyi ketika ia memperlihatkan limpah rahmatNya kepada mereka iaitu memperkenankan mereka memenuhi keinginan semula jadi mereka. Ayat ini juga dengan jelas menunjukkan bahawasanya Allah s.w.t telah mengetahui perbuatan mereka itu (bersetubuh pada malam bulan puasa tersebut). Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[5] : “ Pengkhianatan terhadap diri sendiri yang diceritakan oleh ayat ini ialah dalam bentuk dorongan nafsu kelamin yang tertahan dan keinginan syahwat yang tertekan atau dalam bentuk perbuatan hubungan kelamin itu sendiri kerana mengikut keterangan Hadith, ada sesetengah sahabat telah melakukan hubungan kelamin dan kedua-duanya telah dimaafkan oleh Allah sejak terbuktinya kelemahan mereka dan sejak ianya diketahui oleh Allah s.w.t. Lalu Allah menghalalkan kepada mereka perbuatan yang telah mereka khianati diri mereka sendiri.”  
lalu mereka bertaubat dan Allah mengampunkan mereka dan sekaligus Allah s.w.t memberi keringanan pula bagi mereka dengan firmanNya:
فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ
Bermaksud: “ Sekarang bolehlah kamu bersetubuh dengan isterimu dan carilah apa yang telah ditetapkan keatasmu (daripada perkara yang halal)”
Tetapi penghalalan atau keharusan ini tidak dibiarkan oleh Allah s.w.t tanpa dihubung kaitkan dengan Allah dan tanpa diarahkan hati yang melakukan kegiatan ini. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[6]: “Maksud “carilah apa yang telah ditetapkan keatasmu (daripada perkara yang halal)” iaitu kenikmatan bersuka-suka dengan perempuan dan kenikmatan mendapat zuriat keturunan sebagai hasil dari hubungan kelamin. Kedua-duanya dari urusan Allah s.w.t dan dari kenikmatan yang telah dikurniakan Allah kepada kamu. dari keharusan nikmat-nikmat ini, maka ia dihalalkan kepada kamu mencarinya dan nikmat-nikmat ini sudah tentu rapat dengan Allah kerana ianya dari limpah kurniaNya dan disebalik nikmat itu ada hikmahnya dan nikmat itu sendiri dalam perhitungan Allah s.w.t mempunyai matlamatnya. Ia bukan merupakan semata-mata dorongan keinginan nafsu haiwan yang berhubung dengan jasad sahaja dan terpisah dari ufuk yang tertinggi yang ditujukan oleh semua kegiatan.”

-         Firman Allah s.w.t:
وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمْ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنْ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنْ الْفَجْرِ
Bermaksud: “ …Dan carilah apa yang difardhukan Allah keatas kamu (iaitu perkara yang dihalalkanNya). Makan dan minumlah kamu, sehingga kelihatan olehmu benang yang putih dari benang yang hitam dari fajr ( ya’ni hingga terbit fajr) dan kemudian sempurnakanlah puasa hingga malam (ya’ni terbenam matahari)..”
Ayat ini ditujukan kepada seorang sahabat nabi yang bernama Sormah al-Ansari. Setengah riwayat mengatakan namanya Qais bin Sormah. Beliau telah berkerja keras di ladangnya sedangkan beliau berpuasa. Bila sampai waktu berbuka, belaiu kembali ke rumahnya dan berbuka dengan buah tamar sahaja lalu meminta isterinya menyediakan makanan baginya. Isterinya yang pada awalnya ingin menyajikan makanan yang panas untuk suaminya, tiba-tiba mendapati suaminya telah tertidur kerana terlalu kepenatan. lalu isterinya pun mengejutkannya. Setelah bangun, ia merasakan satu kederhakaan untuk dia makan kerana telah tidur, lalu beliau pun terus berpuasa sehingga esok harinya. Belum pun sampai tengahari, beliau jatuh pitam dan tidak sedarkan diri. Apabila sudah sedar, beliau pun menceritakan halnya kepada Baginda s.a.w dan Baginda pun bersedih mendengarnya, lalu turunlah ayat ini yang membenarkan makan dan minum dibulan puasa sehingga terbit fajar[7]. Dalam ayat ini Allah s.w.t telah menggunakan ayat kiasan iaitu “benang yang putih” merujuk kepada permulaan waktu siang, dan “benang hitam” merujuk kepada permulaan waktu malam[8].
-         Yang dimaksudkan fajar ialah fajar sadiq (cahaya putih yang menyerlah mengikut garis lintang ufuk) bukannya fajar kazib ( cahaya yang kelihatan dalam bentuk yang menegak dan terbit sebelum bermulanya waktu subuh). Sebuah Hadith daripada ‘Aisyah r.a[9]:
لا يَمْنعُكُم أذانُ بِلالٍ عن سَحُورِكُم فَإنهُ يُنادِي بِلَيْلٍ, فَكُلوا وَاشْرَبُوا حتى تَسْمَعوا أذانَ ابنِ أُمُّ مَكْتُومٍ فَإنهُ يُؤَذِّنُ حتى يَطْلَعُ الفَجْرُ
Bermaksud: “ Janganlah azan yang dilaungkan oleh Bilal menghalang kamu dari sahur. Dia melaungkan azan pada waktu malam. Makan dan minumlah sehingga kamu mendengar azan yang dilaungkan oleh Ibn Ummi Makhtum. Beliau hanya melaungkan azan setelah terbit fajar”
Al-Syahid Sayyid Qutb berkata[10]: “ Kelahiran fajar yang menyinsing luas dikaki langit itu terdahulu sedikit dari waktu naik matahari. Bilal r.a melakukan azan diawal waktu itu untuk menggerakkan orang-orang yang tidur dan Ibn Ummu Makhtum melakukan azan diakhir waktu untuk mengingat mengingatkan waktu imsak (syar’i). Inilah maksud Hadith ini.”
-         Ibn Kathir berkata[11]: “ Allah s.w.t mengharuskan makan dan minum sehingga terbit fajar. Ini menunjukkan bahawa bersahur adalah disunatkan disebabkan ianya merupakan suatu rukhsah. Mengamalkan rukhsah pula sesuatu yang digalakkan oleh Allah s.w.t. Itulah sebabnya Rasullullah s.a.w sangat menggalakkan bersahur seperti yang disebut dalam sebuah Hadith daripada Anas r.a[12]:
تَسَحَّروا فَإنَّ في السَّحُورِ بَرَكَةَ
Bermaksud: “ Bersahurlah kerana bersahur itu berkat”
-         Seterusnya Allah berfirman:
-       ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ
Bermaksud: “kemudian sempurnakanlah puasa hingga malam (ya’ni terbenam matahari)..”
Ayat ini menunjukkan larangan berpuasa secara berterusan. Justeru, malam itu adalah garis penamat siang bagi orang yang berpuasa. Larangan tersebut ditegaskan oleh Hadith sahih yang berbunyi[13]:
إيَّاكُم والوِصَال , إيَّاكُم والوِصَال
Maksudnya: “ Awas! jangan berpuasa secara wisal, awas ! jangan berpuasa berterusan (hingga malam)”
Oleh yang demikian, jumhur ulama’ mengatakan puasa wisal ini adalah makruh dan ada sebahagian ulama pula mengatakan haram kerana bercanggah dengan zahir nas al-Quran dan al-Hadith. Hal ini demikian menyerupai amalan ahli Kitab sepertimana disebut dalam sebuah Hadith[14]:
إنْ فَصْلَ ما بَيْنَ صِيامِنا وصِيامِ أهْلِ الكِتابِ: أَكْلَةُ السَّحَرِ
Bermaksud: “ Perbezaan antara puasa kita dengan puasa ahli Kitab ialah makan sahur”

-         Seterusnya Allah berfirman:
وَلا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ
Bermaksud: “ Janganlah kamu bersetubuh dengan isteri kamu sedangkan kamu beri’tikaf di dalam masjid”
Berdasarkan ayat ini i’tikaf terbatal disebabkan jima’. jikalau tidak berlaku jima’, Cuma sekadar sentuhan sahaja dengan niat ingin berseronok hukumnya makruh. Jika tidak diniatkan sedemikian, hukumnya tidak makruh. Ini berdasarkan Aishah r.a pernah menyikat rambut nabi Muhammad s.a.w ketika Baginda sedang beri’tikaf. Maka sudah tentulah tangannya telah memegang tubuh Baginda s.a.w. Ini menunjukkan persentuhan yang tidak menimbulkan syahwat tidak dilarang dan pendapat ini dipegang oleh ‘Ata’, Imam al-Syafi’e dan Ibn al-Munzir.
-         Menurut Mazhab Maliki, perlakuan yang menjadi penghantar kepada jima’ seperti ciuman dan usapan, walaupun tiada mengeluarkan mani adalah haram dan membatalkan i’tikaf. Manakala ulama mazhab Syafi’e mengatakan i’tikaf itu terbatal jika keluar mani dalam keadaan yang biasa berlaku. Sebahagian ulama yang lain dari kalangan mereka pula mengatakan batal i’tikaf sekiranya keluar mani disebabkan sentuhan dengan syahwat seperti ciuman, usapan dan bergesel peha[15]. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[16] : “ Kemudian ayat ini menyebut hukum hubungan kelamin dalam tempoh i’tikaf di masjid-masjid.  Erti i’tikaf adalah bersunyi diri dimasjid kerana Allah s.w.t dan tidak pulang kerumah melainkan membuang air atau keperlaun makan dan minum. ianya digalakkan pada akhir Ramadhan dan mengikut sunnah Rasullulah s.a.w ianya dilakukan pada 10 terakhir Ramadhan yang mana tempoh ini menumpukan diri kepada Allah s.w.t. oleh sebab itulah ditegah melakukan hubungan kelamin dalam masa i’tikaf untuk mencapai penumpuan yang sempurna dimana hati seorang manusia itu bebas dari segala sesuatu yang lain dan bersih dari segala kongkongan yang lain.” 
Sepakat ulama mengatakan ibadah ini tidak wajib. Ianya merupakan sejenis ibadah untuk mendampingi Allah s.w.t. Ibadah ini pernah dilakukan oleh Baginda s.a.w, para sahabat serta isteri-isteri Baginda. Bagaimanapun, ianya akan menjadi wajib jika dinazarkan. I’tikaf menurut pengertian bahasa ialah: Secara tekun dan tetap mengikuti dengan jalan mengasingkan diri dalam melakukannya, baik yang dikerjakan itu suatu kebaikan mahu pun suatu dosa [17]. Adapun menurut pengertian syara’, I’tikaf bermaksud “ Berdiam di Baitullah dengan niat untuk beribadah. I’tikaf juga termasuk salah satu ibadah yang sudah disyari’atkan dalam agama-agama sebelum Islam, sepertimana firmanNya[18]:
أَنْ طَهِّرَا بَيْتِي لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ
Bermaksud: “ Sucikanlah rumahKu bagi orang-orang yang tawaf dan orang-orang yang i’tikaf”
Disyari’atkan i’tikaf itu harus dilakukan di dalam masjid [19]dan perkara ini telah disepakati oleh jumhur ulama’ bersesuaian dengan firmanNya:
وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ
Menurut Imam Malik, tempoh minima untuk beri’tikaf ialah sehari semalam. Menurut Imam Abu Hanifah, al-Syafi’e dan Ahmad pula, tempoh minima untuk beri’tikaf adalah sedetik atau sejenak dan tiada tempoh maksima untuknya[20]. Menurut Imam al-Syafi’e dan Imam Ahmad (dalam satu dari dua pandangannya) diperbolehkan beri’tikaf tanpa berpuasa. Manakala jumhur ulama’ ( Abu Hanifah, Malik dan pandangan kedua daripada Imam Ahmad) memandang tidak sah beri’tikaf kecuali dengan disertai puasa. Ini adalah berdasarkan sebuah Hadith dari Aishah r.a, bahawasanya Nabi s.a.w bersabda[21]:
لا إعْتِكافَ إلاَّ بِصِيامٍ
Bermaksud: “ Tidaklah sah i’tikaf seseorang itu kecuali disertai puasa”
Mereka selanjutnya berhujah bahawasanya Allah s.w.t menyebut masalah beri’tikaf ini bersamaan dengan menyebut masalah yang berkaitan dengan puasa. Hal ini demikian menunjukkan bahawasanya ibadah i’tikaf ini tidak sah kecuali dengan disertai puasa. Imam al-Fakhr al-Razi berkata[22] : “ Diperbolehkan menjalankan ibadah i’tikaf tanpa puasa tetapi lebih afdal berpuasa. Pendapat ini sesuai denagn mazhab al-Syafi’e. Sedangkan menurut Abu Hanifah, tidaklah sah ibadah tersebut kecuali dengan disertai puasa[23]. Hujah imam al-Syafi’e berdasarkan ayat:
وَلا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ
yang menunjukkan bahawasanya tanpa berpuasa, seseorang itu sudah dapat menjalankan ibadah i’tikaf kerana Allah hanya melarang orang yang beri’tikaf mencampuri isterinya sahaja.

-         Dan bagi menutup ayat ini, Allah berfirman:
تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
Bermaksud: “ Itu adalah peraturan Allah. Maka janganlah kamu dekatinya (ya’ni melanggarnya). Seperti demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepada manusia, mudah-mudahan mereka takut”
Wajib beriltizam dengan hukum Allah samada suruhan atau pun larangan. Sepertimana di dalam ayat ini iaitu tidak melakukan hubungan suami isteri ketika beri’tikaf. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[24]: “ Disini larangan mendekati batas-batas itu supaya disana ada kawasan selamat. Ini adalah kerana sesiapa yang suka mengelilingi kawasan larangan lambat laun ia akan termasuk di dalamnya. Hal ini demikian seseorang itu sudah pasti tidak berdaya mengawal dirinya setiap waktu. Oleh itu adalah lebih wajar kepadanya jangan mendedahkan iradatnya kepada ujian mendekati perkara larangan yang digemari nafsunya kerana percaya bahawasanya ia mampu mencegah dirinya apabila dia mahu. Oleh kerana bidang ini ialah bidang batas-batas (larangan bagi nafsu) keinginan yang lazat dan yang digemari, maka Allah memerintah:
فَلا تَقْرَبُوهَا
Bermaksud: “ Oleh itu janganlah kamu mendekatinya”
Yang dimaksudkan disini ialah hubungan kelamin bukan semata-mata mendekatinya, tetapi larangan yang dibuat sedemikian  ini mempunyai saranannya yang melahirkan perasaan malu dan kesedaran taqwa. Berkata al-Syahid Sayyid[25]: “ Demikianlah ayat ini bahawasanya taqwa itu sebagai matlamat penjelasan Allah s.w.t terhadap pengajaranNya supaya dapat dicapai oleh mereka. Itulah matlamat yang paling besar dan orang-orang yang dapat memahami nilainya ialah para mu’min yang dihadapkan dengan al-Quran ini pada setiap masa.”



[1] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 2, mk 71. Lihat juga Al-Nasafi, Tafsir al-Nasafi: Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1, mk 161
[2] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 70

[3] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 2, mk 71
[4] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 72

[5] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 73
[6] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 74

[7] Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 210
[8] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 2, mk 72
[9] Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim
[10] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 76
[11] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 2, mk 158
[12] Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim
[13] Diriwayatkan oleh al-Bukhari
[14] Diriwayatkan oleh Imam Muslim dan Abu Daud
[15] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 2, mk 161
[16] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 76
[17] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir Ayat-Ayat Hukum  Dalam Al-Quran, J.1, ms 383
[18] Al-Baqarah, ayat 125
[19] Al-Nasafi, Tafsir al-Nasafi: Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1, mk 163
[20] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 2, mk 161. Lihat juga M. Ali Al-Sobuni, Tafsir Ayat-Ayat Hukum  Dalam Al-Quran, J.1, ms 385
[21] Al-Dar al-Qutni mengatakan bahawa Hadith ini dibawakan oleh Suwaid b. Abd Aziz yang meriwayatkannya dari al-Zuhri dari Urwah dari Aishah r.a.
[22] Tafsir al-Razi, J. 5, ms 125
[23] Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 223
[24] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 77
[25] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 78

No comments: