Wednesday, January 4, 2012

BERKONGSI KELAZATAN SAJAKAH?

Antara sikap yg menghairankan ialah kesungguhan sebahagian dari kita mempromosikan restoran, gerai makan yang menjual makanan dgn murah dan lazat... Kita juga akan cepat2 berkongsi pengalaman apabila mendapat l...ayanan baik dari pusat2 servis kereta atau bengkel..

Malangnya apabila berlaku kemungkaran, walaupun terang2an tidak pula kita berusaha mengingatkan orang lain tentang bahaya yang bakal menimpa diri kita, keluarga dan negara.. kita sangat sabar dgn ketidakadilan dan penyelewengan, malah berusaha pula menutup-nutupinya dengan hujah dangkal; INI HAL POLITIK, biarkan ORANG2 POLITIK menanganinya..!,

"Betul tu" ... reaksi pantas sebahagian dari kita tanpa berfikir panjang.. apakah hujah itu diterima Allah atau sebaliknya, tanpa menyoal lagi apakah ia sikap yang patut bagi orang BERAGAMA dan BERIMAN?..

Nota kelas Tilawah tafsir (al-Baqarah 102)

بسم الله الرحمن الرحيم

1. Ayat 102:

- Ayat ini menjadi sambungan kepada ayat yang lepas dimana digambarkan ulama Yahudi dikalangan pendita-pendita mereka telah membelakangkan kitab Allah s.w.t dan tertarik dan cenderung pula dengan cerita-cerita dongeng sekaligus mengikuti kerja-kerja ilmu sihir. Pekerjaaan itu dilakukan oleh kaum bani Israel pada zaman kerajaan nabi Sulayman a.s hingga kepada kaum Yahudi pada zaman nabi Muhammad s.a.w[1]. Ayat ini secara fokusnya kepada ilmu sihir yang dibacakan oleh syaitan pada zaman kerajaan nabi Sulayman a.s. Al-Sihru menurut bahasa Arab, maknanya “ segala sesuatu yang sangat halus dan tidak dapat dijangkau oleh pancaindera”. Al-Azhari berkata bahawa asal makna al-Sihru ialah memaling sesuatu dari hakikinya kepada yang lain. Maka orang yang mengerjakan sihir ketika ia mengerjakan sihir, ketika ia memperlihatkan sesuatu yang batil dalam gambaran yang benar serta mengkhayalkan sesuatu lain daripada hakikatnya[2].

- Ibn al-Jauzi berkata[3]: “ Mengenai sebab nuzul ayat tentang sihir ini terdapat dua pendapat: Pertama, bahawasanya orang-orang Yahudi tidak pernah menanyakan sesuatu yang tersebut dalam Taurat kepada nabi Muhammad s.a.w melainkan beliau menjawab apa yang mereka tanyakan. Maka mereka menanyakan nabi Muhammad s.a.w tentang sihir. Mereka telah berdebat dengan Baginda dalam masalah tersebut. Lalu turunlah ayat ini dan pendapat ini dikemukan oleh Abu al-‘Aliyah. Kedua, ketika mana nama Sulayman disebut dalam al-Quran, kaum Yahudi Madinah berkata : “ Tidakkah kalian heran tentang Muhammad yang mengatakan bahawasanya putera Daud itu adalah seorang nabi? Demi Allah, Sulayman itu tidak lain dan tidak bukan hanya seorang ahli sihir”. Lalu turunlah ayat ini dan ini adalah pendapat Ibn Ishaq

- Al-Syahid Sayyid Qutb berkata[4]: “ Mereka telah meninggalkan kitab al-Quran yang diturunkan oleh Allah s.w.t yang membenarkan kitab suci yang ada ditangan mereka. Mereka mengikuti pula cerita-cerita yang dikisahkan oleh syaitan mengenai zaman Sulayman a.s dan mengadakan perkara yang boleh menyesatkan orang ramai iaitu dakwaan yang bohong terhadap nabi Sulayman. Mereka mendakwa Sulayman itu seorang tukang sihir dan beliau dapat menundukkan apa yang dapat ditundukkan oleh ilmu sihir yang diketahui dan digunakannya”.

- Umum mengetahui bahawa nabi Sulayman a.s adalah seorang nabi yang masyhur, mempunyai kekuasaan dan kemuliaan diatas muka bumi ini dengan kurniaan Allah s.w.t yang tiada tolok bandingnya. Semua makhluk patuh dan tunduk mengikut perintahnya dari manusia, binatang hinggakan angin, jin dan syaitan dengan izin Allah s.w.t sepertiman firmanNya[5]:

قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكاً لا يَنْبَغِي لأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ (35) فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخَاءً حَيْثُ أَصَابَ (36) وَالشَّيَاطِينَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَغَوَّاصٍ (37) وَآخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِي الأَصْفَادِ (38)

Bermaksud: “ Berkata ia (Sulayman) : “ Ya Tuhanku ampuni dosaku dan berilah aku kerajaan yang tidak patut pada seorang jua pun selepas aku, sesungguhnya Engkau banyak pemberian”. Kemudian Kami (Allah) mudahkan angin baginya, bertiup angin mengikut perintahnya, dengan lemah lembut menurut sesukanya. Begitu juga Kami mudahkan syaitan-syaitan, masing-masing menjadi tukang batu dan tukang selam (masuk laut). Dan yang lain diikat dengan pasung”

Daripada kefahaman ayat ini digambarkan bahawasanya nabi Sulayman a.s menggunakan jin dan syaitan untuk berkhidmat kepadanya. Ini sebagai mukjizat daripada Allah s.w.t untuk membuktikan kenabiannya. Maka setelah nabi Sulayman wafat, tersebarlah dari kalangan kaum bani Israel tentang ilmu-ilmu sihir ditambah pula dengan hasutan syaitan yang mendakwa bahawa nabi Sulayman itu bukannya nabi tetapi beliau adalah tukang sihir kerana boleh menggunakan jin, manusia, syaitan serta burung-burung untuk berkhidmat kepadanya. Meskipun ada diantara kaum Bani Israel yang menyangkal pendapat yang menyesatkan ini, tetapi banyak juga golongan yang membenarkannya. Sehinggakan ramai yang terpedaya dan terus mempelajari ilmu sihir yang karut itu berpandukan sebuah kitab catatan ilmu sihir[6] yang telah dicipta oleh mereka sendiri sekaligus membelakangkan pengajaran kitab Taurat yang sememangnya hak daripada Allah s.w.t. Lalu Allah s.w.t menafikan pendapat mereka yang sesat tadi dengan firmanNya:

وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ

Bermaksud: “ Dan tiadalah Sulayman itu kufur, tetapi syaitanlah yang kufur, diajarkannya ilmu sihir kepada manusia”

- Disambung pula dengan firmanNya:

وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ

Bermaksud: “ Dan apa yang diturunkan kepada dua Malaikat di negeri Babil (Babylon yang terletak diantara kawasan Iran dan Iraq) Harut dan Marut yang telah mengajar sihir”

- Terdapat khilaf di kalangan ulama’ berhubung dengan Harut dan Marut dua Malaikat yang diuji oleh Allah s.w.t. Ada riwayat mengatakan apabila Malaikat ini melihat manusia menderhaka maka timbullah perbualan diantara mereka berkisarkan bagaimana manusia boleh mengamankan dunia ini dari perbuatan maksiat dan kerosakan. Lalu Allah s.w.t menguji mereka dengan menjadikan Harut dan Marut itu bersifat manusia. Apabila kedua-duanya turun ke bumi Babylon dengan dibekali oleh Allah s.w.t dengan syahwat dan nafsu maka mulalah malaikat ini tadi mengalami berbagai-bagai kesulitan sehingga tidak tertahan ujian sekaligus mereka melakukan kerja-kerja yang diharamkan oleh Allah s.w.t iaitu mengajar ilmu sihir kepada manusia. Lalu kedua-dua malaikat ini telah dihukum oleh Allah, diberi pilihan samada mahu seksa dunia atau seksa akhirat lalu kedua-duanya memilih seksa dunia. Menurut al-Syaukani, riwayat ini adalah dhaif (lemah)

- Terdapat riwayat juga yang mengatakan Allah s.w.t telah menurunkan Harut dan Marut ke bumi untuk mengajarkan sihir sebagai ujian dan cubaan dari Tuhan kepada manusia. Mereka tidak mengajar sihir itu semata-mata untuk sihir tetapi untuk melenyapkan sihir dengan tujuan untuk memperlihatkan kepada manusia perbezaan antara mukjizat dan sihir. Adalah hak Allah s.w.t untuk menguji hambaNya dengan apa yang dikehendakiNya sebagaimana Dia menguji kepada kaum Talut dengan sungai. Pada masa itu sihir telah tersebar luas dan tukang-tukang sihir telah dapat mempertunjukkan hal-hal yang aneh sehingga timbul keraguan dan kesangsian terhadap bukti kenabian. Maka Allah s.w.t menurunkan dua orang Malaikat itu untuk mengajarkan aneka jenis sihir supaya menghilangkan kekeliruan antara mukjizat kenabian dan sihir dan dengan demikian dapat menyingkirkan keraguan yang ditimbulkan oleh sihir[7].

- Seterusnya Allah s.w.t berfirman:

وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلا يَنفَعُهُمْ

Bermaksud: “ Tiadalah keduanya mengajar seseorang sehingga telah mengatakan kepadanya: “Kami ini hanya godaan, janganlah engkau kufur”. Maka mereka mempelajari daripada keduanya cara-cara menceraikan antara suami isterinya. Tiadalah sihir mereka mendatangkan mudarat kepada seseorang jua pun melainkan dengan izin Allah s.w.t. Dan mereka mempelajari segala apa yang member mudarat kepada mereka dan juga perkara yang tiada berguna.”

- Jelasnya, ayat ini menerangkan sekalipun mereka diarahkan mengajar sihir oleh Allah s.w.t, mereka memperingatkan manusia dari bahaya mempelajari sihir serta menggunakannya untuk mendatangkan kemudharatan. Kedua malaikat itu, kalau mengajarkan sesuatu kepada seseorang, mereka akan berkata kepadanya: “ Ini hanyalah ujian dan cubaan dari Allah s.w.t, maka janganlah kamu kafir kerananya. Bertaqwalah kepada Allah s.w.t dan janganlah sihir itu kamu pergunakan untuk mendatangkan kemudharatan. Barang siapa yang mempelajarinya untuk memelihara diri daripada kemudharatan, serta untuk menolak gangguannya daripada manusia, maka selamatlah dia dan tetaplah ia mantap diatas landasan iman. Sebaliknya barang siapa mempelajarinya dengan keyakinan akan kebenaran sihir, untuk mendatangkan kemudharatan kepada manusia maka ia telah tersesat dan kafir[8]

- Dalam masalah sihir ini manusia terbahagi kepada dua golongan: Pertama, golongan yang mempelajarinya dengan niat yang baik, iaitu agar dapat menolak gangguannya daripada manusia. Kedua, golongan yang mempelajari sihir dengan i’tiqad yang jahat, iaitu bertujuan untuk menceraikan antara suami dan isteri serta perkara yang tidak berguna seperti menjadikan seseorang itu sakit sehingga menyebabkan maut disamping boleh menipu manusia dengannya.

- Seterusnya ayat ini mengingatkan kepada orang-orang yang beriman bahawasanya ilmu sihir itu sememangnya tidak boleh mendatangkan mudharat kepada seseorang jua pun melainkan dengan izin Allah s.w.t. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[9]: “Keizinan Allah s.w.t itulah yang membolehkan sebab-sebab itu melahirkan tindakan, mewujudkan kesannya dan menghasilkan natijahnya. Ini adalah satu dasar umum kepercayaan dan pemikiran yang pasti dijelaskan seterang-terangnya di dalam hati nurani orang yang beriman. Sebagai contoh yang paling dekat yang menggambarkan dasar ini disini ialah jika anda dedahkan tangan anda kepada api maka ia akan terbakar, tetapi sifat terbakar itu tidak akan berlaku melainkan dengan keizinan Allah s.w.t kerana Allahlah yang meletakkan kepada api itu sifat membakar dan meletakkan pada tangan anda sifat terbakar bila dijilat api dan Allah shajalah yang berkuasa untuk memberhentikan sifat-sifat itu apabila Dia tidak memberi keizinan kerana sesuatu hikmah yang tertentu sebagaimana yang berlaku kepada nabi Ibrahim a.s. Begitu juga sihir yang memisahkan diantara suami dan isteri dapat mewujudkan kesan ini dengan keizinan Allah s.w.t dan Allah s.w.t berkuasa membatalkan kesan ini apabila dia tidak memberi keizinan kerana sesuatu hikmah yang dikehandakkiNya. Begitulah perkara-perkara yang lain yang dikenali sebagai pemberi kesan. Setiap pengesan itu dibekalkan dengan sifat memberi kesan dengan keizinan Allah s.w.t dan ianya hanya dapat berfungsi dengan keizinan Allah sahaja dan Allah berkuasa membatalkan kesannya sebagaimana dia berkuasa memberi kesan itu apabila dikehendakki olehnya.” Seterusnya Allah s.w.t berfirman:

وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنْ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ

Bermaksud: “ Sesungguhnya mereka itu telah mengetahui barang siapa yang membeli sihir (mengerjakannya), tiadalah ia mendapat pahala di kampung akhirat, dan sesungguhnya amat jahat sekali orang yang menjual dirinya kalau sekiranya mereka tahu.”

Sebenarnya ahli kitab sudah pun tahu bahawa tukang sihir tidak akan mendapat pahala di akhirat, malahan nerakalah tempatnya. Maka alangkah jahatnya orang yang sudah tahu sedemikian masih lagi mahu melakukan pekerjaan sihir. Mereka ini sebenarnya telah hilang dunia dan akhiratnya sekali. Hal ini demikian mereka sudah mengetahui bahawasanya orang yang mendalami ilmu sihir yang boleh mendatangkan gangguan dan kemudharatan ini tiadalah baginya pahala di akhirat.

- Apakah ahli sihir itu harus dibunuh (dihukum mati). Secara ringkasnya[10], Imam Abu Hanifah berpendapat bahawa ahli sihir adalah kafir, halal dilakukan pembunuhan keatas dirinya sedangkan taubat mereka tidak diterima. Manakala ahli sihir daripada ahli kitab hukumnya sama seperti ahli sihir yang muslim. Imam al-Syafie berpendapat, ahli sihir hukumnya tidak kafir dan tidak boleh dibunuh kecuali bila ahli sihir tersebut sengaja membunuh dengan sihirnya. Imam Malik dan Imam Ahmad pula berpandangan bahawasanya ahli sihir muslim harus dibunuh sedangkan ahli sihir dari ahli kitab tidak dibunuh



[1] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 1, mk 145

[2] M. Ali Ash-Shabuni, Tafsir Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran (1995), J.1, mk 143

[3] Ibid, mk 149. Lihat juga Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 1-2, mk 243

[4] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 368

[5] Sad, ayat 35-38

[6] Ibn Jarir dan Hakim meriwayatkan dari Ibn ‘Abbas r.a bahawasanya Ibn ‘Abbas berkata; “ semua syaitan-syaitan itu mencuri-curi berita yang dapat didengari dari langit. Apabila salah seorang dari mereka mendengar suatu perkataan, maka ia mengubahnya menjadi seribu aneka ragam kedustaan, lalu meresapkannya kedalam hati manusia yang menjadikannya kitab catatan ilmu sihir. Allah s.w.t memberitahu Sulayman tentang hal ini. Lalu Sulayman mengambil kitab tersebut dan melemparkannya ke bawah kursi. Dan apabila wafatnya nabi Sulayman, seorang syaitan berdiri di jalan dan berkata : “ Sukakah kalian ku tunjukkan pusaka Sulayman, yang tiada seorang pun mempunyai pusaka seperti pusaka itu yang mempunyai kekuatan sebagai penangkal?.” Mereka berkata : “ ya , suka”. Lalu syaitan itu mengeluarkan kitab tersebut dan ternyata itu adalah kitab catatan ilmu sihir dan umat-umat kemudian mempelajari ilmu-ilmu sihir itu. Lihat Al-Nasafi, Tafsir al-Nasafi: Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1, mk 115. Lihat juga Ruh al-Ma’aani oleh al-Alusi.

[7] Ada juga pendapat dikalangan para ulama’ bahawa Harut dan Marut ini ialah manusia bukannya malaikat. Mereka bersetuju sedemikian tetapi berselisih pula pada mengatakan manusia yang bagaimana perangainya. Sebahagian mengatakan kedua-duanya manusia yang baik dan berkelakuan seperti malaikat sehingga masyarakat ketika itu meletakkan mereka seperti malaikat lalu kerana tidak tahan dengan ujian lalu mereka mengerjakan kejahatan dengan mengajar ilmu sihir kepada manusia. Sebahagian yang lain pula mengatakan bahawa Harut dan Marut itu manusia yang jahat tetapi berpura-pura sebagai orang baik seperti malaikat lalu mereka telah melakukan kejahatan diatas muka bumi dengan mengajar ilmu sihir.

[8] M. Ali Ash-Shabuni, Tafsir Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran (1995), J.1, mk 148

[9] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 371-372

[10] M. Ali Ash-Shabuni, Tafsir Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran (1995), J.1, mk 174-175