Tuesday, June 19, 2012

Nota Kelas bacan 7 imam (al-Baqarah 21-23)


أعوذ بالله من الشيطان الرجيم


يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (21)
1.      Qalun baca  qasr al-Munfasil dan sukun mim al-Jam’ , Duri Abu ‘Amru (wajah pertama) ikut.
2.      Dengan bacaan secara qasr al-Munfasil, Qalun membaca dengan silah mim al-Jama’, Ibn Kathir ikut.
3.      Masih lagi dengan bacaan secara qasr al-Munfasil, al-Susi membaca dengan idgham kabir [1]pada kalimah خَلَقَكُمْ
4.      Qalun membaca dengan tawassut al-Munfasil dan sukun mim al-Jama’, Duri Abu ‘Amru (wajah kedua), Ibn ‘Amir, ‘Asim dan al-Kisaei ikut.
5.      Qalun membaca pula dengan silah mim al-Jama’ dalam pembacaan tawassut al-Munfasil
6.      Warsy membaca dengan isyba’ al-Munfasil, Hamzah ikut

الَّذِي جَعَلَ لَكُمْ الأَرْضَ فِرَاشاً وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنْ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنْ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَكُمْ
1.      Qalun baca  tawassut al-Muttasil , Duri Abu ‘Amru, Ibn Amir, ‘Asim dan al-Kisaei ikut
2.      Khallad (wajah pertama) membaca pula dengan isyba’ al-Muttasil
3.      Warsy membaca naqal pada kalimah الأَرْضَ dan tarqiq huruf ra pada kalimah فِرَاشاً beserta isyba’ al- Muttasil
4.      Khalaf baca saktah pada kalimah  الأَرْضَ dan tark al-Ghunnah pada kalimah فِرَاشاً وَالسَّمَاءَ dan بِنَاءً وَأَنْزَلَ beserta isyba’ al-Muttasil
5.      Khallad (wajah kedua) membaca pula dengan ghunnah pada 2 contoh yang diatas.
6.      Al-Susi membaca dengan idgham kabir pada kalimah جَعَلَ لَكُمْ beserta tawassut al-Munfasil
فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَاداً وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (22)
1.      Qalun baca  sukun mim al-Jama’ pada kalimah  وَأَنْتُمْ, Warsy, Abu ‘Amru, Ibn Amir, ‘Asim, Khallad dan al-Kisaei ikut
2.      Qalun membaca dengan silah mim al-Jama’ dan Ibn Kathir ikut
3.      Khalaf membaca dengan tark al-Ghunnah pada kalimah أَندَاداً وَأَنْتُمْ


وَإِنْ كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنتُمْ صَادِقِينَ (23)
1.      Qalun baca  sukun mim al-Jama’  dan tawassut al-Muttasil, Duri Abu ‘Amru, Ibn ‘Amir, ‘Asim dan al-Kisaei ikut.
2.      Hamzah membaca isyba’ al-Muttasil
3.      Warsy membaca ibdal pada kalimah فَأْتُوا dan isyba’ al-Muttasil
4.      Al-Susi membaca ibdal pada kalimah فَأْتُوا tetapi dengan tawassut al-Muttasil
5.      Qalun membaca dengan silah mim al-Jama’ dan Ibn Kathir ikut.


[1] Kata  al-Syatibi (Hirz, bab Idgham al-Harfain al-Mutaqaribain fi kilmah wa fi kilmatain, mk 11):
وبعدَ الكافِ ميمٌ تَخَلَّلا كيرزُقُكم واثَقكُّمُ وخَلقكُّمو

Nota kelas Tilawah Tafsir (al-Baqarah 146-150)



بسم الله الرحمن الرحيم
1.      Ayat 146:
-         Seterusnya  pada ayat ini merupakan satu nas yang terang bagi menyambung kembali tentang sifat kaum ahli Kitab itu benar-benar mengetahui bahawa penerangan yang sebenar mengenai perkara qiblat dan perkara yang lainnya adalah penerangan yang telah dikemukakan oleh al-Quran dan yang disuruh oleh Rasullullah s.a.w, tetapi mereka sengaja telah menyembunyikan kebenaran yang telah diketahui mereka kerana mengikut kehendak hawa nafsu yang melampau.
-         Ayat ini secara jelas menggambarkan bahawa kaum Yahudi dari kalangan ahli Kitab benar-benar mengetahui serta mengenali tentang kebenaran Islam yang mana kebenaran itu dibawa oleh Rasullullah s.a.w sebagaimana mereka mengetahui serta mengenali anak-anak mereka sendiri. Malah setengah daripada mereka menyembunyikan kebenaran tersebut daripada diketahui oleh masyarakat sekeliling atas dasar hasad dengki mereka terhadap Rasullullah s.a.w[1]. Mereka tidak seperti Abdullah b. Salam r.a yang pada mulanya diutus oleh kaum Yahudi untuk berhujah dengan Rasullullah s.a.w. Tetapi setelah beliau melihat wajah Baginda s.a.w serta mendengar hujah Baginda s.a.w, beliau terus mengucap kalimah syahadah.
-         Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[2] : “ Pengenalan mereka (tentang haq dari Allah)  sama seperti mereka mengenal anak-anak mereka sendiri itu merupakan satu contoh perbandingan mengikut bahasa Arab yang menunjukkan keyakinan yang tidak ada sebarang kesamaran lagi. Jika kaum ahli Kitab itu yakin terhadap kebenaran yang dibawa oleh Rasullullah s.a.w termasuklah kebenaran yang diterangkan oleh Baginda s.a.w mengenai pertukaran qiblat, sedangkan sebahagian dari mereka sengaja menyembunyikan kebenaran yang diketahui oleh mereka dengan penuh keyakinan itu, maka tidak ada sebab bagi orang mu’min itu terpengaruh kepada pendapat yang karut dan dusta yang disebarkan oleh ahli Kitab itu. Dan juga tidak ada sebab bagi orang mu’min untuk bersifat seperti ahli Kitab yang mempercayai kebenaran kemudian menyembunyikan sesuatu dari urusan agama mereka yang dibawa oleh rasul mereka yang benar dan amanah.”

2.       Ayat 147:
-         Ayat ini jelas menggambarkan kebenaran itu adalah daripada Allah s.w.t, bukan daripada sumber yang lain daripadaNya. Justeru, kalau apa yang dibawa itu adalah daripada wahyu Allah s.w.t, maka itulah yang sebenarnya kebenaran dan janganlah kita termasuk kedalam golongan mereka yang ragu-ragu terhadap wahyu Allah s.w.t. Nabi Muhammad s.a.w tidak ragu-ragu walau sehari pun tentang wahyu Allah dan apabila Allah s.w.t berfirman yang berbunyi:
فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلْ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكَ
Bermaksud: “ Sekiranya engkau berada di dalam keraguan terhadap wahyu-wahyu yang telah diturunkan kepadamu, maka bertanyalah kepada orang-orang yang pernah membaca Kitab suci sebelummu”
Lalu nabi Muhammad s.a.w menjawab : “Aku tidak pernah ragu-ragu dan aku tidak akan bertanya”
-          Akan tetapi mengapakah Allah s.w.t mengatakan “ janganlah kamu tergolong dikalangan orang yang ragu-ragu” Sebenarnya ayat ini juga ditujukan kepada umatnya supaya tidak ragu-ragu dengan apa yang telah diwahyukan oleh Allah s.w.t. Apa sahaja yang telah dinyatakan oleh wahyu Allah s.w.t samada kita faham makna dan tujuannya ataupun yang kita tidak faham makna dan tujuannya, adalah baik lagi benar lagi adil sekiranya kesemua itu daripada wahyu Allah s.w.t. Maka pastinya sifat orang yang betul-betul beriman akan berkata “ kami dengar dan kami taat” dan bukan seperti kata kaum Yahudi “ kami dengar tetapi kami derhaka”
-         Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[3]: “ Tetapi cara firman ini ditujukan kepada peribadi Baginda s.a.w mengandungi satu saranan yang kuat kepada kaum muslimin yang berada dibelakang Baginda samada mereka diwaktu itu terpengaruh dengan perkataan-perkataan dan tipu daya kaum Yahudi yang dusta dan karut atau mereka yang datang selepas kaum muslimin (zaman Rasullullah s.a.w) yang terpengaruh dengan perkataan kaum Yahudi atau bukan kaum Yahudi mengenai perkara-perkara yang bersangkutan dengan agama mereka.”
-         Begitulah pada zaman sekarang jikalau hendak menjadi manusia yang betul-betul beriman  perlulah menerima kesemuanya arahan daripada wahyu Allah s.w.t kerana sudah pasti kesemua itu adalah benar belaka. Hati perlu yakin dengan penuh keyakinan yang jitu tentang fakta ini agar tidak terjerumus kepada sifat kaum Yahudi yang derhaka dengan perintah Allah s.w.t. Marilah kita kembali semula kepada nas-nas al-Quran, dimana kita dapati al-Quran memalingkan perhatian kaum muslimin supaya jangan mendengar perkataan-perkataan kaum ahli Kitab dan jangan terpengaruh kepada bimbingan mereka. Ia (al-Quran) menyarankan kepada kaum muslimin  supaya berdiri teguh diatas agama dan qiblat mereka yang tersendiri. Kitab al-Quran inilah kitab suci umat Islam dan kitab inilah satu-satunya kitab suci yang kekal dimana terdapat didalamnya apa yang wajib serta harus dikerjakan dan segala apa yang harus diawasi.

3.       Ayat 148:
-         Ayat ini menjelaskan bahawa setiap golongan mempunyai  hala dan tujuan masing-masing  dan hendaklah  kaum muslimin berlumba-lumba  kearah kebajikan tanpa diganggu oleh sesiapa. Maka ingatlah, seluruh mereka akan kembali kepada Allah yang berkuasa mengumpul dan memberi balasan diakhir perjalanan hidup mereka. Dimana sahaja kita berada, Allah s.w.t mampu mengumpulkan kita pada bila-bila masa. Samada mati ditelan ikan besar, mati dibaham binatang buas, mati dinegeri yang jauh, mati dihancurkan oleh bom, mati di planet yang lain atau segala macam keadaan mati sekalipun, Allah s.w.t tetap berupaya untuk mengumpulkan semua makhlukNya diakhirat kelak tanpa tertinggal satu pun daripada makhlukNya. Maka dengan itu , seharusnya kita mengikut jalan Allah s.w.t dan jangan mengikut jalan selain daripadaNya. Yahudi, Nasrani, Buddha, Majusi, Hindu mempunyai qiblat dan hala tuju masing-masing dan kita umat Islam mempunyai qiblat dan arah tuju kita sendiri. Dan kita juga mengetahui apa yang kita lakukan ini (ya’ni berqiblatkan Ka’abah) adalah daripada Allah s.w.t dan bukan daripada manusia. Dan sesungguhnya kebenaran itu adalah secara mutlaqnya daripada Allah s.w.t. Maka pilihlah jalan Allah s.w.t kerana jalan itulah yang menjadi jalan hidup untuk manusia diatas muka bumi ini untuk menuju ke alam akhirat kelak.
-         Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[4] : “ Demikianlah Allah s.w.t mengalihkan perhatian kaum muslimin supaya jangan tergugat dan terpengaruh kepada komplot-komplot, fitnah-fitnah, pentafsiran serta perkataan yang ditaburkan oleh kaum ahli Kitab. Allah s.w.t mengalihkan perhatian mereka kearah bekerja dan berlumba-lumba kepada amalan-amalan kebajikkan sambil mengingatkan mereka bahawasanya seluruh makhluk akan kembali kepada Allah s.w.t belaka. Dan bahawasanya Allah s.w.t Maha berkuasa terhadap segala sesuatu. Tiada suatu urusan yang melemahkan Allah dan terluput dari ilmu dan kudratNya. Itulah sikap kesanggupan yang membuat segala perkataan dan pendustaan yang karut itu menjadi begitu kecil dan kerdil”

4.      Ayat 149:
-         Kemudian pada ayat ini al-Quran kembali sekali lagi menjelaskan perintah mengadap kepada qiblat yang baru yang telah dipilih itu sambil diringi dengan berbagai ulasan. Perintah pada ayat ini bersih daripada cerita kaum ahli Kitab dan kenyataan pendirian mereka. Ia mengandungi arahan supaya Rasullullah s.a.w mengadap kearah Masjidilharam kemana sahaja beliau keluar dan dimana sahaja beliau berada disamping menekankan bahawasanya arahan itu adalah sesuatu perintah yang benar dari Allah s.w.t dan memberi amaran secara halus supaya jangan menyeleweng dari perintah yang benar ini  dan amaran ini berbunyi:
وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
Bermaksud: “ Dan Allah tidak sekali-kali lalai dari segala perbuatan yang dilakukan oleh kamu”  Maka ungkapan ini membayangkan bahawasanya disana ada kejadian yang berlaku dibelakang  Baginda s.a.w yang dilakukan oleh sesetengah orang Islam yang memerlukan kepada penjelasan yang tegas dan amaran keras ini.



5.       Ayat 150:
-         Pada ayat ini dikemukan pula penjelasan bagi kali yang ketiga untuk mematahkan hujah kaum ahli Kitab dan hujah golongan yang lain dari mereka yang melihat kaum muslimin menghadap kearah qiblat kaum Yahudi lalu menyebabkan mereka percaya kepada kebenaran apa yang digembar-gemburkan oleh kaum Yahudi tentang kelebihan agama Yahudi mereka yang mengatasi agama yang dibawa oleh nabi Muhammad s.a.w dan tentang keunggulan qiblat mereka yang memberi isyarat kepada keunggulan agama Yahudi mereka. Atau juga untuk mematahkan hujah kaum musyrikin Arab yang menggunakan isu menghadap ke Baitul Maqdis itu sebagai senjata untuk mengalahkan orang Arab yang berminat kepada Islam tetapi kenapa perlu menghadapkan diri ke Baitul Maqdis sedangkan itu adalah qiblat bani Israel. Bukankah qiblat orang Arab adalah Ka’abah yang dibina oleh nabi Ibrahim a.s?[5]
-         Maka dengan arahan yang terdapat di dalam ayat ini menunjukkan itulah arahan Allah s.w.t kepada Rasullullah s.a.w supaya beliau menghalakan mukanya kearah Masjidilharam  kemana sahaja beliau keluar, juga arahan kepada kaum muslimin supaya menghalakan muka mereka kearahnya (Masjidilharam) dimana sahaja mereka berada supaya dapat menangkis hujah mereka sepertimana firmanNya:
لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ
Bermaksud: “ Agar tidak ada lagi sebarang hujah yang dapat digunakan orang terhadapmu”
Seterusnya Allah s.w.t berfirman yang berbunyi:
إِلاَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي
Bermaksud: “ Kecuali yang zalim daripada mereka, oleh itu janganlah kamu takut kepada mereka, malah hendaklah kamu takut kepadaKu.”
Ya’ni al-Quran memperkecilkan perkataan golongan yang zalim yang tidak tunduk kepada hujah dan lojik, malah terus berdegil dan berkeras kepala. Mereka tidak dapat di perbetulkan lagi. Mereka akan terus berada di dalam kedegilan mereka. Oleh itu tidak menjadi kesalahan orang Islam diatas tindak tanduk mereka itu.
-         Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[6]: “ Ya’ni mereka tidak mempunyai sebarang kuasa diatas kamu dan mereka tidak memiliki sesuatu kuasa dalam urusan kamu dan tidak layak bagi kamu memberi perhatian kepada mereka sehingga menyebabkan kamu menyeleweng dari perintah yang datang dariKu. Sesungguhnya Akulah yang wajar ditakuti oleh kamu kerana Akulah yang menguasai segala urusan kamu di dunia dan di akhirat.” Seterusnya firmanNya pada ayat ini diakhiri dengan ayat yang berbunyi:
وَلأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
Bermaksud: “ Dan agar Aku menyempurnakan nikmatKu kepada kamu agar kamu mendapat hidayah.”
Serentak dengan memperkecilkan kedudukkan orang yang zalim dan dengan amaran terhadap azab Allah s.w.t, al-Quran mengingatkan mereka dengan nikmat-nikmat Allah s.w.t yang merangsangkan keinginan umat muslimin agar Allah mengurniakan nikmat yang sempurna  kepada mereka apabila mereka menyambut perintah Allah s.w.t dan menjunjung dengan patuh dan jujur.
-         Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[7] : “ Nikmat yang dikurniakan kepada mereka ialah nikmat yang ada dihadapan mereka. Mereka mengecapinya dalam diri mereka, dalam kehidupan mereka, dalam masyarakat mereka dan dalam kehidupan mereka di bumi ini. Dahulu mereka hidup didalam kegelapan, kekotoran, kebodohan jahilliyyah yang terarah kepada bentuk suku kaum yang berperang antara satu sama lain, yang mempunyai matlamat hidup yang kecil serta minat dan cita-cita yang terbatas, masyarakat yang mempunyai kefahaman dan pemikiran yang bersimpang siur dan tidak tetap.  Kemudian mereka berubah kedalam cahaya keimanan, berubah menjadi satu umat yang bersatu padu dibawah panji-panji aqidah Islam, menjadi satu ummah yang kuat dan gagah, satu umat yang mempunyai matlamat yang tinggi serta minat dan cita-cita yang besar berhubung dengan kepentingan umat manusia seluruhnya dan bukannya kepentingan menuntut bela  terhadap satu suku kaum dan mereka dapati kesan nikmat itu jelas kelihatan disekeliling mereka sebagaimana mereka dapat melihat dengan jelas pada diri mereka sendiri”.
-         Secara ringkasnya didapati setiap kali diulangi keterangan mengenai perintah mengadap qiblat yang berbunyi :
فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ
pasti ada tujuan yang khusus berkaitan dengan perintah tersebut. Perintah kali pertama (ayat 144) adalah menyatakan bahawasanya Allah s.w.t telah memperkenankan hasrat Rasullullah s.a.w yang sering mendongak-dongak ke langit “berdoa” kepada Allah tanpa kalimah. Kali yang kedua pula ( ayat 149) disebut untuk menyatakan dengan tegas bahawasanya perintah mengadap ke Masjidil haram  adalah perintah yang benar dari Allah s.w.t. Manakala kali yang terakhir (ayat 150) disebut adalah untuk mematahkan hujah manusia dan memperkecilkan pendirian mereka yang tidak tunduk kepada kebenaran dan hujah yang betul.


[1] Al-Nasafi, Tafsir al-Nasafi: Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1, mk 141
[2] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 548
[3] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 549
[4] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 551
[5] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 2, mk 30
[6] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 554
[7] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 555-556