Tuesday, July 5, 2011

Nota kelas Tilawah tafsir ( al-Baqarah 49-50)

بسم الله الرحمن الرحيم

1- Ayat 49:

- Ayat ini mengembalikan serta menghidupkan semula dalam perasaan kaum bani Israel gambaran penderitaan mereka. Allah s.w.t berfirman kepada mereka agar mengenangi ketika mereka diselamatkan oleh Allah s.w.t daripada fir’aun[1] yang berterusan menindas mereka. Kalimah “yasumunakum” menggambarkan seolah-olah azab penindasan itu merupakan makanan yang berterusan dihidangkan kepada mereka[2]. kemudian Allah s.w.t menyebut salah satu bentuk dari azab penindasan itu adalah arahan fir’aun agar membunuh semua anak-anak lelaki dan hanya membiarkan anak-anak perempuan sahaja yang hidup.

- Mengikut kisahnya[3], fir’aun telah bermimpi melihat api menyala-nyala datangnya daripada Baitul Maqdis yang membakar negeri Mesir dan membinasakan semua penduduknya kecuali bani Israel sahaja yang selamat. Mimpi tersebut telah diterjemahkan dengan gambaran bahawa akan lahir seorang kanak-kanak lelaki dari bani Israel yang akan membinasakan fir’aun dan kerajaannya. Maka kerana takut akan terjadinya perkara tersebut, dengan tidak berlengah lagi fir’aun mengeluarkan arahan agar dibunuh kanak-kanak lelaki mulai pada hari itu juga dengan tujuan untuk melemahkan kekuatan bani Israel dan memberatkan bebanan kehidupan mereka. Inilah yang dimaksudkan oleh Allah s.w.t yang berbunyi:

وَفِي ذَلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ

Maksudnya: “Demikian itu adalah bala (cubaan) yang besar daripada tuhan kamu”.

- Dan pada ketika itulah Nabi Musa a.s telah dilahirkan. Dengan kuasa Allah s.w.t ia telah diselamatkan daripada arahan fir’aun tersebut, malah akhirnya menjadi anak angkatnya atas anjuran isterinya. Kemudian nabi Musa a.s inilah yang membela nasib bani Isra’el dan semua ini adalah kurniaan serta rahmah dan nikmat daripada Allah s.w.t.

- Dan sesungguhnya dugaan (bala’) itu secara umumnya kepada semua orang Islam adalah sebagai ikhtibar dan ikhtibar itu kadang-kadang baik dan kadang-kadang memedihkan. sepertimana firmanNya[4]:

وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً

Maksudnya: “Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan”

2- Ayat 50:

- Kisah tentang terselamatnya bani Israel ini telah diceritakan dengan terperinci didalam surah-surah Makiyyah yang diturunkan sebelum surah al-Baqarah ini. Tetapi disurah ini ianya hanya disebut sebagai suatu peringatan sahaja kepada kaum yahudi yang mengetahui kisah ini samada dari ayat al-Qur’an yang turun di Mekah mahupun daripada kitab-kitab dan cerita-cerita mereka yang tersimpan. Ianya hanya mengingatkan kisah ini kepada mereka dalam bentuk satu pemandangan supaya mereka mengingat kembali dan menginsafkannya.

- Mengikut riwayatnya, bani Israel yang dipimpin oleh nabi Musa a.s lari meninggalkan Mesir diatas kekejaman yang menimpa mereka . Lalu fir’aun mengerahkan bala tenteranya yang berjumlah beribu-ribu[5] orang untuk memburu bani Israel sehinggakan jelas ternampak dari jauh debu-debu bertebangan menjulang kelangit dan ini telah menggerunkan bani Israel.

- Kegerunan yang amat sangat itu ditambahkan pula dengan keadaan mereka di tepi laut yang mana dihadapan mereka laut Merah dan dibelakang mereka tentera-tentera fir’aun. Sebaliknya Nabi Musa a.s dengan sikap tenangnya setelah diwahyukan oleh Allah s.w.t memukul dengan tongkatnya laut serentak itu terbelahlah laut membentuk dua belas lorong mengikut jumlah kabilah bani Israel.

- Maka terselamatlah kaum bani Israel setelah berjalan ditengah-tengah perut laut yang dijadikan lorong oleh Allah s.w.t tatkala selepas itu tentera-tentera fir’aun pun mengikut sama memburu kaum bani Israel dengan melalui lorong-lorong tersebut. Apabila kaum bani Israel selamat sampai ke pantai semenanjung Sinai, laut pun bertakup semula seperti sediakala sekaligus menenggelami fir’aun bersama tentera-tenteranya ditengah laut Merah itu. Kisah ini diceritakan dalam al-Qur’an melalui firmanNya[6]:

فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ (63) وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الآخَرِينَ (64) وَأَنْجَيْنَا مُوسَى وَمَنْ مَعَهُ أَجْمَعِينَ (65) ثُمَّ أَغْرَقْنَا الآخَرِينَ (66) إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (67) وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (68)

Maksudnya: “Lalu Kami wahyukan kepada Musa, pukullah laut itu dengan tongkatmu. (setelah dipukul) maka terbelahlah laut itu (kepada beberapa bahagian), lalu menjadilah air tiap-tiap bahagian yang terbelah itu terangkat seperti gunung yang besar. Dan Kami dekatkan golongan yang lain itu (tentera fir’aun) ke situ. Dan Kami selamatkan Musa serta orang yang bersama dengannya semuanya. Kemudian Kami tenggelamkan golongan yang lain (yang mengejarnya). Sesungguhnya pada peristiwa yang demikian, terdapat satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah). (Dalam pada itu), kebanyakkan mereka tidak juga mahu beriman. Sesungguhnya Tuhanmu (wahai Muhammad), Dialah sahaja yang Maha Perkasa lagi Maha Penyanyang”

- Fir’aun dan bala tenteranya dibinasakan oleh Allah s.w.t dalam keadaan dilihat oleh bani Israel dengan mata kepala mereka sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah s.w.t dengan firmanNya:

وَأَنْتُمْ تَنظُرُونَ

Maksudnya: “Dalam keadaan kamu melihat.”

- Begitu besar pertolongan Allah s.w.t kepada kaum bani Israel. Dimanakah boleh didapati sesuatu kaum yang Allah s.w.t selamatkan mereka dengan mewujudkan lorong dilaut untuk mereka lalui. Umat Muhammad s.a.w diuji dengan kewajipan berperang dengan ramai para sahabat yang gugur syahid, tetapi kaum bani Israel dibelah laut untuk mereka maka sesuailah dengan sifat pengecut dan bacul mereka itu walaupun kita menganggap itu suatu kelebihan bagi mereka.

- Kaum yahudi ini walaupun mereka cerdik dan berilmu tetapi terkenal dengan sifat penakut kerana tidak mempunyai pendirian yang tetap dan tiada iman yang kuat. Ini terbukti selepas sahaja Allah s.w.t menyelamatkan mereka daripada bala tentera fir’aun, tiba-tiba mereka meminta Nabi Musa a.s mengadakan tuhan untuk disembah kerana melihat orang menyembah berhala. Oleh kerana itulah berdasarkan sifat-sifat yang dimiliki oleh kaum ini, amat sukar bagi kaum bani Israel ini untuk mengikut Islam. Mereka terkenal dengan sifat fanatik mereka disamping terkenal juga dengan sifat penakut serta kejahatan mereka.

- Merekalah yang paling ramai membunuh para-para nabi dan merekalah yang berusaha meracun Nabi Muhammad s.a.w sehingga ada riwayat yang mengatakan bahawa Baginda wafat adalah kesan daripada racun itu. Inilah kerja bani Israel, sudahlah tidak beriman dengan Allah dan RasulNya, tidak mengikut al-Qur’an bahkan mereka juga berbuat kejahatan.

- Oleh itu sangat wajarlah kaum ini diberi pengajaran oleh kaum muslimin dengan pengajaran yang hebat. Ketika mana Rasullullah s.a.w berhijrah ke Madinah, kaum yahudi dibenarkan menjadi rakyat yang mana ketika itu umat Islam menyatakan “ apa yang ada bagi kamu ada bagi kami dan apa yang terkena diatas kamu terkena diatas kami” Ertinya, kenyang sama kenyang dan lapar sama lapar. Mereka juga bebas beragama yahudi dan tidak dipaksa masuk Islam. Inilah sifat timbangrasa orang Islam kepada orang yahudi di Madinah. Tetapi sayangnya, mereka tetap berusaha dengan berbagai cara, memecah belah serta melaga-lagakan orang Islam, menjauhkan orang Islam daripada ajaran Islam yang sebenar, menimbulkan golongan munafiqin dikalangan orang Islam yang ada di Madinah sehingga menjadi tali barut kepada musuh Islam di dalam peperangan Ahzab. Inilah dia musuh yang paling besar kepada orang Islam, lebih besar daripada orang kristian sepertiman firmanNya[7]:

لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا

Maksudnya: “Engkau akan dapati (wahai Muhammad) orang yang paling bermusuhan dengan orang Islam itu adalah orang yahudi dan orang musyrikin

- Islam cukup meraikan mereka sehingga mengikut hukum Islam, orang Islam dibolehkan memakan binatang sembelihan mereka kerana mereka menyebut nama Allah juga Cuma mereka tidak beriman dengan Nabi Muhammad s.a.w.

- Selepas perang Ahzab didapati mereka ini adalah pengkhianat dan Rasullullah s.a.w menghukum mereka dengan hukuman yang amat berat.

- Maka dihukum bunuhlah orang yahudi secara beramai-ramai, dipilih mana yang baligh di kalangan mereka dan mengikut riwayatnya yang perempuan, orang tua dan kanak-kanak tidak dibunuh. Manakala yang terlibat dengan peperangan Ahzab, setelah dikenalpasti melalui beberapa keadaan yang munasabah untuk memastikan mereka itu baligh ataupun sebaliknya.

- Inilah cermatnya Islam menjatuhkan hukuman bunuh keatas kaum yahudi. Mereka yang dibebaskan daripada hukuman bunuh dihalau keluar daripada Semenanjung Arab dan mereka dilaknat oleh Allah sehingga mereka tiada negara untuk didiami. Walaubagaimanapun, Rasullullah s.a.w telah memberi amaran bahawa diakhir zaman nanti, kaum yahudi akan kembali ke tanah Arab.

- Sesungguhnya dewasa ini mereka telah pun kembali ke Tanah Arab sekaligus mempunyai negara sendiri iaitu Israel yang diambil daripada bumi orang Islam iaitu Palestin. Mereka balik ke negara Arab dengan pengkhianatan yang dibuat oleh orang Islam sendiri apabila orang Islam tidak mengikut hukum Allah s.w.t. Mereka menjadi umat yang lemah dan tidak mempunyai semangat jihad.

- Kerajaan Islam yang terakhir iaitu kerajaan Uthmaniyyah digulingkan pada tahun 1925 oleh Kamal al-Tarturk dan bukan sahaja beliau yang memainkan peranan penting, tetapi beliau juga dibantu oleh orang Arab Islam yang khianat terhadap Islam. Khalifah Uthmaniyyah yang terakhir, Sultan Abdul Hamid memimpin Turki dalam keadaan lemah dan mempunyai hutang yang terlalu banyak dengan negara-negara luar dan kuasa-kuasa besar dunia. Hal ini demikian bebanan yang dipikul selepas perang dunia pertama yang berlaku dari tahun 1914 hingga beberapa tahun kemudiannya.

- Walaupun berada dalam keadaan yang amat genting, Sultan Abdul Hamid tetap enggan menerima tawaran wang yang banyak daripada kaum yahudi untuk menjelaskan hutang negeri Turki kerana diberikan syarat jikalau menerima tawaran wang tersebut hendaklah diserahkan Palestin kepada orang yahudi dan dibenarkan orang yahudi berhijrah ke Tanah Arab.

- Sultan Abdul Hamid yang ingat kepada pesan Rasullullah dan al-Quran serta perintah Islam terhadap orang yahudi ini dengan tegasnya menolak tawaran tersebut dengan mengatakan “ aku tidak menghitamkan sejarah yang gemilang yang telah dituliskan oleh datuk nenek aku pemerintah Uthmaniyyah yang mempertahankan Islam beberapa kurun lamanya.” Dengan itu Sultan Abdul Hamid ditumbangkan dengan kerjasama daripada negara-negara Arab pada masa itu yang berkerjasama pula dengan kuasa-kuasa besar Inggeris dan Perancis bagi menjatuhkan kerajaan Uthmaniyyah. Maka jatuhlah kerajaan tersebut kerana tiada pelindung lagi lalu berlakulah penghijrahan orang yahudi ke negeri Palestin dan mereka berkuasa di Palestin hingga sekarang ini.

- Walaubagaimana pun kita hendaklah maklum dan yakin bahawa kembalinya orang yahudi ke Palestin bukan untuk menjadi satu bangsa yang kekal disitu tetapi untuk berkubur di Palestin walaupun diantara tanda Qiamat itu adalah kaum yahudi kembali ke Tanah Arab dan diantara tanda Qiamat juga adalah orang Islam akan membunuh kaum yahudi. Rasullullah s.a.w member jaminan bahawa orang Islam akan membunuh yahudi dan menghapuskan mereka sepertimana disebut oleh Imam Bukhari dalam sahihnya, Sabda Rasullullah s.a.w:

Tidak akan berlaku Qiyamat sehingga orang Islam membunuh yahudi dan sehingga yahudi bersembunyi di sebalik kayu dan batu maka berkatalah kayu dan batu: Wahai orang Islam, ini yahudi berada disebalikku, bunuhlah dia, melainkan pohon Gharqad, sesungguhnya ia adalah pohon kayu yahudi

Hadith ini terang-terang memberi makna kepada kita bahawa orang Islam akan membunuh yahudi dan sememang yahudi itu satu bangsa yang penakut, cuma orang Islam sahaja yang merasakan mereka berani disebabkan umat Islam sudah lemah dan tidak lagi ada semangat jihad.


[1] Ahli-ahli tafsir menyatakan bahawa perkataan fir’aun ialah gelaran kepada raja-raja yang memerintah negeri Mesir pada zaman purbakala. Fir’aun yang disebut pada ayat ini ialah seorang raja Mesir yang mengaku dirinya tuhan dan menyuruh rakyat menyembahnya. Mengikut kisahnya beliau telah hidup lebih dari 400tahun lamanya, sila lihat Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 1, mk 81

[2] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 255. Lihat juga Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996), J. 1-2, mk 261.

[3] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 1-2, mk 160. Lihat juga Ibn Kathir, Tafsir al-Quran al-‘Azim (1997), J.1, mk 90

[4] al-Anbiya’, ayat 35

[5] Ada riwayat yang mengatakan berjuta-juta orang.

[6] al-Syu’ara’, ayat 63-68

[7] al-Maidah, ayat 82

HILFUL FUDHUL : Kaitannya dengan BERSIH...

fathifawwaz

Seorang Professor daripada sebuah universiti memberi amaran dengan katanya: “Sebelum anda menyertai Himpunan Bersih, lihat terlebih dahulu siapa ketuanya. Ketuanya adalah seorang Hindu, sudahlah Hindu, dia juga merupakan penyokong kuat kepada ideologi kesamarataan agama”.

Itu dia amaran daripada seorang professor. Tak sangka ramai juga rupanya profesor-profesor kangkung di Malaysia.

Saya ingin menjelaskan dengan tegas di sini bahawa, andainya ditakdirkan Abu Jahal yang digelar sebagai Firaun Umat Nabi Muhammad sekalipun mengetuai Himpunan Bersih, itu tidak menjadi masalah kepada orang Islam untuk menyertainya.

Ya, saya ulangi, andainya Abu Jahal sekalipun yang memimpin Himpunan Bersih, itu tidak menjadi masalah untuk disertai.

Ada baca cerita dengan Hilful Fudhul?

Zaman Jahiliyyah dulu sebelum Nabi diutuskan, berlaku Hilful Fudhul, satu himpunan kaum untuk menyatakan kata sepakat menuntut semua kaum untuk menjaga kebajikan tetamu yang bertandang ke Makkah. Tiada kezaliman boleh dilakukan terhadap mana-mana individu yang datang menziarahi kaabah. Mana-mana kaum yang buat kacau maka kaum itu layak diambil tindakan oleh kaum lain.

Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam pada zaman mudanya menyertai himpunan tersebut. Setelah diutuskan sebagai seorang rasul, Nabi dengan banggannya mengatakan:

شَهِدْتُ حِلْفَ بَنِي هَاشِمٍ ، وَزَهْرَةَ ، وَتَيْمٍ ، فَمَا يَسُرُّنِي أَنِّي نَقَضْتُهُ وَلِيَ حُمْرُ النَّعَمِ ، وَلَوْ دُعِيتُ بِهِ الْيَوْمَ لأَجَبْتُ عَلَى أَنْ نَأْمُرَ بِالْمَعْرُوفِ ، وَنَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَنَأْخُذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ

Maknanya: Kalau Nabi diajak menyertai himpunan tersebut setelah Islam datang pun Nabi akan pergi.

Soalnya, siapa yang ada dalam himpunan di Mekkah tersebut??? Mereka yang ada di Mekkah menyertai himpunan tersebut termasuklah Abu Jahal, Abu Lahab, dan segala bangsawan Quraish yang berada di Mekkah yang menentang Islam kemudiannya.

Nabi sanggup pergi? Ya Nabi sanggup walau dalam himpunan tersebut ada Abu Jahal dan segala kepala-kepala puak Quraish yang lain.

Takder hal langsung bro. Nabi pandai membezakan keadaan. Letakkan sesuatu isu di tempatnya. Ketika berhadapan dengan isu yang menjejaskan Islam, mereka adalah musuh. Tetapi ketika berhadapan dengan isu kebajikan tetamu yang bertandang ke Makkah, maka mereka adalah rakan.

Lihat bagaimana Nabi seorang yang cerdik dapat membezakan sesuatu perkara mengikut tajuk dan isu mengikut tempat. Bukan semberono bermusuhan tanpa tahu tajuk dan tempat.

Itu beza antara orang yang jahil dengan orang yang cerdik.

Orang jahil ni, dia melihat semua perkara sama. Dia tak mampu membezakan masalah mengikut tajuk. Pendek kata tak profesional langsung.

Orang cerdik pula, dia melihat sesuatu perkara itu mengikut keadaan dan tempat. Tidak semua sama. Dan dia mampu membezakan perkara mengikut tajuk. Pendek kata dia profesional.

Tapi sayangnya di Malaysia, status dah tahap profesor, tapi gagal membezakan masalah mengikut tajuk.

Apa sebenarnya isu dalam soal himpunan bersih ini??? Isunya adalah tuntutan berkenaan pilihan raya. Yang pergi campur aduk pasal islam dengan kafirlah, pasal orang melayu berpecahlah, pasal komunislah apa kejadahnya???

Soalnya adalah pilihan raya. Tajuk yang perlu dibincangkan adalah tajuk tentang pilihan raya. Sejauh mana bersihnya sistem pilihan raya di Malaysia?

Ada orang berkata pilihan raya dah bersih dah pun, pembangkang dah menang 5 buah negeri lagi pilihan raya umum lepas.

Soalnya, kalau anda yakin pilihan raya dah bersih sekalipun, kenapa anda begitu takut dengan himpunan dan tuntutan yang dibuat tersebut? Sampai baju kuning pun nak diharamkan apa kes?

Orang yang tak bersalah, biasanya tak takut, orang yang bersalah jer biasa yang gabra. Ni siapa yang bersalah dan siapa yang tak bersalah ni?

MASALAH SERATUS PERATUS

Berkata pula seorang ustaz: “Saya tidak menyokong dan tidak akan menyertai Himpunan Bersih sebab himpunan tersebut melibatkan perkara-perkara mungkar. Perempuan tak tutup aurat pun ikut perhimpunan tu, orang yang tak sembahyang pun ikut, bla bla bla”.

Katanya lagi “Kalau himpunan itu 100 peratus bersih daripada perkara mungkar, dijamin tiada huru-hara, dijamin tiada itu dan ini…ba bla bla, barulah saya akan sokong dan ikut”.

Ada jugak rupanya ustaz yang buat poyo. Ustaz-ustaz macam ni elok dinasihatkan hidup di hutan belantara jer lah senang.

Yalah, tak nak terpalit walau satu dosa pun kan, Pergi duduk kat hutan sorang-soranglah.

Ni adalah contoh masalah mentaliti mereka yang nak jadi malaikat, bukan nak jadi manusia yang baik.

Maslahah yang besar, lebih diutamakan daripada maslahah yang kecil. Mana besar antara maslahah untuk umat dan negara dengan maslahah untuk diri sendiri?

Sedangkan dalam muamalat pun, ulama mengharuskan apa yang dipanggil sebagai “gharar yasir” atau kalau diterjemahkan sebagai penipuan yang sedikit yang berlaku dalam jual beli yang susah nak dielakkan.

Contoh 1:

Anda beli buah-buahan seperti durian mengikut kilo, anda beli kulit atau beli isi? Tentunya anda membeli isi yang boleh dimakan, tapi anda membayar harga termasuk harga kulit yang langsung tidak anda makan?

Bukankah itu satu penipuan??? Bukankah jual beli yang sah adalah jual beli tanpa penipuan??? Ya jual beli yang sah adalah jual beli yang tiada penipuan, tapi penipuan yang sedikit sebegitu dimaafkan.

Contoh 2:

Anda masuk Hammam dengan membayar 10 Dirham. Anda mempunyai hak untuk mandi menggunakan sebanyak mana liter air sekalipun, untuk berada beberapa jam sekalipun dalam Hammam tersebut. Orang lain yang hanya mandi beberapa ketika dan terus keluar pun turut membayar harga yang sama seperti anda.

Tidakkah ini satu ketidak adilan dan penipuan dalam urus niaga? Bolehkah seorang berkata kepada anda bahawa ini tidak adil dan merugikan tuan punya Hammam. Tidak, ulama mengharuskan hal tersebut.

Contoh 3:

Anda menaiki bas ke bandar dan membayar tambang sebanyak 4 dirham. Jarak rumah anda ke bandar adalah 20 km. Mereka yang menaiki bas tersebut dari jarak 30 km pun turut membayar 4 dirham, juga mereka yang menaikinya dari jarak 5 km sekalipun.

Tidakkah ini merupakan satu penipuan dan ketidak adilan dalam urus niaga? Tetapi hal sebegini dimaafkan oleh ulama kerana termasuk dalam bab Al-gharar Alyasir.

Justeru, kalau ada ustaz yang berkata: “Saya takkan berurus niaga kecuali urus niaga itu 100 peratus bersih daripada sebarang penipuan”, maka saya anggap ustaz begitu hanya memalukan title ustaz yang dipegangnya. “Ek’eleh buat poyo pulak mamat ni” bak kata budak-budak muda.

Saya teringat kepada Abdullah Bin Umar yang menjawab seorang lelaki daripada Iraq yang datang bertanyakan hukum darah nyamuk. Abdullah Bin Umar dengan penuh sindiran terhadanya berkata:

“Kamu sibuk bertanya soal hukum darah nyamuk, tapi darah cucu Nabi yang dibunuh di Iraq tidak pula kamu mahu tanyakan hukum”.

Perumpamaan mudah lainnya adalah orang lain sibuk membincangkan soal kahwin dan bagaimana perkahwinan itu mendatangkan manfaat kepada pemuda dan pemudi, menggalakkan pemuda supaya berkahwin dan sebagainya, tetapi dia sibuk membincangkan soal perkahwinan itu bakal dicampuri kemungkaran seperti bersanding bla bla bla…

“Ana nasihatkan enta jangan kahwin sebab akan ada kemungkaran dalam majlis kahwin nanti, sepupu perempuan enta yang tak pakai tudung tu mesti datang, budak-budak muda kampung yang tak sembahyang pun confirm datang jugak, banyak kemungkaran tu, enta bersubahat sekali. Jadi janganlah kahwin, kalau nak kahwin pun buat senyap-senyap jerlah ataupun kahwin lari”.

Kah kah kah…alangkah tempangnya pemikiran ustaz-ustaz hingusan ini.

AKHIRNYA…

Banyak lagi sebenarnya yang mahu saya ulas setelah membaca dan mengumpul hujah-hujah dangkal yang keluar di dada-dada akhbar, tetapi lain kali sajalah apabila terasa rajin.

Renungkanlah kata-kata Serikandi Islam ini kepada pemuda-pemuda Islam:

قَالَتِ الشِّفَاءُ ابْنَةُ عَبْدِ اللَّهِ، وَرَأَتْ فِتْيَانًا يَقْصِدُونَ فِي الْمَشْي وَيَتَكَلَّمُونَ رُوَيْدًا، فَقَالَتْ: مَا هَذَا؟ فَقَالُوا: نُسَّاكٌ، فَقَالَتْ : كَانَ وَاللَّهِ عُمَرُ "إِذَا تَكَلَّمَ أَسْمَعَ، وَإِذَا مَشَى أَسْرَعَ، وَإِذَا ضَرَبَ أَوْجَعَ، وَهُوَ النَّاسِكُ حَقًّا".

Berkata Syifa’ Binti Abdullah setelah dia melihat pemuda yang berjalan secara lemah dan bercakap secara perlahan dengan katanya siapa mereka ini? Mereka berkata : Kami adalah golongan ahli ibadah.

Lalu Syifa’ berkata: “Umar Al-Khattab demi Allah merupakan seorang yang, apabila dia bercakap, tajam sekali ucapannya. Apabila dia berjalan, laju sekali langkahnya, Apabila dia memukul, perit sekali pukulannya, tetapi dialah yang paling hebat ibadahnya berbanding kalian”.

Itu teguran daripada seorang serikandi Islam pada zaman tersebut kepada pemuda-pemuda Islam yang lembik longlai. Buat malu kaum jer.

Buat mereka yang menentang mana-mana himpunan aman yang ingin diadakan oleh mana-mana rakyat Malaysia walau siapapun mereka, maka saya katakan kepada mereka…….

Do or Die,

You’ll never make me,

Because the world will never take my heart,

Go and try,

You’ll never break me,

We want it All,

We want to play this part,

I won’t explain, or say I’m sorry,

I’m unashamed, I’m gonna show my scars

Give a cheer for all the broken,

Listen here, because it’s who we are.

I’m just a man, I’m not a hero,

Just a boy, whose meant to sing this song.

I DON’T CARE!!!!