Tuesday, November 6, 2012

Nota Kelas bacan 7 imam (al-Baqarah 31)






وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلاء إِنْ كُنتُمْ صَادِقِينَ (31)
1.      Qalun baca[1]  sukun mim al-Jam’ , qasr pada Munfasil, tawassut pada Muttasil dan membaca tashil [2]secara mad[3] dan qasr[4] pada huruf hamzah yang pertama di pertemuan dua hamzah pada kalimah هَؤُلاء إِنْ.
2.      Abu ‘Amru (al-Susi dan Duri wajah pertama) membaca[5] qasr pada Munfasil dan membaca isqat hamzah pertama secara qasr dan mad[6]  pada kalimah هَؤُلاء إِنْ
3.      Qalun baca[7]  sukun mim al-Jam’ , tawassut pada Munfasil dan Muttasil dan membaca tashil secara mad dan qasr pada huruf hamzah yang pertama di pertemuan dua hamzah pada kalimah هَؤُلاء إِنْ.
4.      Duri Abu ‘Amru (wajah kedua) baca tawassut Munfasil dan membaca isqat hamzah pertama secara qasr dan mad[8]  pada kalimah هَؤُلاء إِنْ
5.      Ibn ‘Amir baca tawassut pada Munfasil dan Muttasil dan membaca tahqiq pada pertemuan dua hamzah pada kalimah هَؤُلاء إِنْ. ‘Asim dan al-Kisaei ikut.
6.      Qalun baca[9]  silah mim al-Jam’ , qasr pada Munfasil, tawassut pada Muttasil dan membaca tashil secara mad dan qasr pada huruf hamzah yang pertama di pertemuan dua hamzah pada kalimah هَؤُلاء إِنْ. Al-Bazzi ikut.
7.      Qalun baca[10]  silah mim al-Jam’ , tawassut pada Munfasil dan Muttasil dan membaca tashil secara mad dan qasr pada huruf hamzah yang pertama di pertemuan dua hamzah pada kalimah هَؤُلاء إِنْ.
8.      Qunbul baca[11]  silah mim al-Jam’ , qasr pada Munfasil , tawassut Muttasil dan membaca tashil[12]  pada huruf hamzah yang kedua di pertemuan dua hamzah pada kalimah هَؤُلاء إِنْ
9.      Qunbul dalam bacaan yang sama seperti diatas tetapi menukar bacaan tashil kepada ibdal   [13]huruf hamzah yang kedua kepada huruf mad [14]pada kalimah هَؤُلاء إِنْ
10.  Warsy baca naqal  pada kalimah الأَسْمَاءَ , membaca isyba’ pada semua  Muttasil dan Munfasil  serta membaca tashil pada huruf hamzah yang kedua di pertemuan dua hamzah pada kalimah هَؤُلاء إِنْ
11.  Warsy dalam bacaan yang sama seperti diatas tetapi menukar bacaan tashil kepada ibdal   huruf hamzah yang kedua kepada huruf mad pada kalimah هَؤُلاء إِنْ
12.  Warsy dalam bacaan yang sama seperti diatas tetapi menukar bacaan ibdal huruf mad kepada ibdal huruf ya’ khafif (yang kurang sempurna) [15]pada kalimah هَؤُلاء إِنْ
13.  Hamzah[16] (Khalaf dan Khallad wajah pertama) baca saktah  pada kalimah الأَسْمَاءَ , membaca isyba’ pada semua  Muttasil dan Munfasil  serta membaca tahqiq pada huruf hamzah yang kedua di pertemuan dua hamzah pada kalimah هَؤُلاء إِنْ
14.  Khallad (wajah kedua), dalam bacaan yang sama seperti diatas tetapi meninggalkan saktah  pada kalimah الأَسْمَاءَ .
15.  Warsy membaca tawassut al-Badal pada kalimah  آدَمَ dan  أَنْبِئُونِي , naqal  pada kalimah الأَسْمَاءَ , membaca isyba’ pada semua  Muttasil dan Munfasil  serta membaca tashil pada huruf hamzah yang kedua di pertemuan dua hamzah pada kalimah هَؤُلاء إِنْ
16.  Warsy dalam bacaan yang sama seperti diatas tetapi menukar bacaan tashil kepada ibdal   huruf hamzah yang kedua kepada huruf mad pada kalimah هَؤُلاء إِنْ
17.  Warsy dalam bacaan yang sama seperti diatas tetapi menukar bacaan ibdal huruf mad kepada ibdal huruf ya’ khafif (yang kurang sempurna) pada kalimah هَؤُلاء إِنْ
18.  Warsy membaca isyba’ al-Badal pada kalimah  آدَمَ dan  أَنْبِئُونِي , naqal  pada kalimah الأَسْمَاءَ , membaca isyba’ pada semua  Muttasil dan Munfasil  serta membaca tashil pada huruf hamzah yang kedua di pertemuan dua hamzah pada kalimah هَؤُلاء إِنْ
19.  Warsy dalam bacaan yang sama seperti diatas tetapi menukar bacaan tashil kepada ibdal   huruf hamzah yang kedua kepada huruf mad pada kalimah هَؤُلاء إِنْ
20.  Warsy dalam bacaan yang sama seperti diatas tetapi menukar bacaan ibdal huruf mad kepada ibdal huruf ya’ khafif (yang kurang sempurna) pada kalimah هَؤُلاء إِنْ



[1] Dalam bacaan pertama ini ada dua wajah untuk Qalun
[2]Kata  al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamzatain min Kalimatain, mk 17):
وقالون والبزىُّ فى الفتحِ وافقا وفى غيرهِ كاليا وكالواو سَهَّلا
[3] Mad disini bermaksud tawassut
[4] Kata  al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamzatain min Kalimatain, mk 17):
وإن حرفُ مدٍّ قبلَ همزٍ مُغيَّرٍ يجزْ قصرُهُ والمدُّ ما زال أعدلا
[5] Dalam bacaan kedua ini ada dua wajah untuk Abu ‘Amru
[6] Kata  al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamzatain min Kalimatain, mk 17):
وأسقط الاولى فى اتِّفاقِهِما معاً إذا كانتا من كلمتينِ فتى العلا
[7] Dalam bacaan ketiga ini ada dua wajah untuk Qalun
[8] Dalilnya kepada mafhum mukhalafah pada nota kaki no. 4
[9] Dalam bacaan keenam ini ada dua wajah untuk Qalun
[10] Dalam bacaan ketujuh ini ada dua wajah untuk Qalun
[11] Bermula pada bacaan ini khilaf akan bertukar kepada hamzah yang kedua pula pada kes dua hamzah di dua kalimah.
[12] Kata  al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamzatain min Kalimatain, mk 17):
والاخرى كمدٍّ عند ورشٍ وقنبلٍ
[13] Kata  al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamzatain min Kalimatain, mk 17):
وقد قيل محضُ المدِّ عنها تبدَّلا
[14] Maka dipanjangkan secara isyba’ kerana pertemuan dua sakin
[15] Kata  al-Syatibi (Hirz, bab al-Hamzatain min Kalimatain, mk 17):
وفى هؤلا إن والبغا إن لورشهم بياءٍ خفيفِ الكسرِ بعضهم تلا
[16] Jikalau waqaf pada kalimah الْمَلائِكَةِ , Hamzah akan membaca tashil hamzah dengan mad dan qasr  ( dalil bagi bacaan mad dan qasr boleh rujuk pada nota kaki no. 4). Kata  al-Syatibi (Hirz, bab Waqfi Hamzati Wa Hisyamin ‘ala al-Hamzi, mk 20):
سوى أنه من بعدِ ما ألفٍ جرى يُسَهِّلُهُ مهما تَوَسَّطَ مَدخَلا