Thursday, January 31, 2013

Nota kelas Tilawah Tafsir (al-Baqarah 186 )



بسم الله الرحمن الرحيم
1.      Ayat 186:
-         Secara asasnya, ayat ini merujuk kepada perbuatan berdoa. Allah s.w.t menganjurkan hambaNya supaya sentiasa berdoa kepadaNya kerana doa itu adalah kemuncak hubungan mesra dan erat antara makhluk dan penciptanya. Antara Hadith-Hadith yang memberi fokus terhadap kelebihan berdoa ini ialah Hadith daripada Abu Hurayrah r.a, sabda Rasullullah s.a.w[1]:
ثلاثةٌ لا تُرّدُّ دَعْوتُهُم الإمامُ العادِلُ والصَّائِمُ حتى يُفْطِرَ ودَعْوَةُ المظْلُومِ يَرْفَعُها اللهُ الغَمامِ يَومَ القِيامةِ وتُفْتَحُ لها أبْوابُ السماءِ ويَقولُ بِغِزَّتي لأنْصُرَنَّكِ ولو بعدَ حينٍ
Bermaksud: “ Tiga golongan yang tidak ditolak doa mereka: Pemerintah yang adil, orang yang berpuasa sehingga dia berbuka dan doa orang yang teraniaya, doanya akan diangkat oleh Allah s.w.t pada hari qiyamat di bawah awan dan kerananya akan dibuka pintu-pintu langit dan Allah berfirman: Demi kemuliaanKu, akan Ku tolong engkau  sekali pun berlalu satu ketika”
-         Abu Ya’la dan al-Hakim meriwayatkan daripada ‘Ali sebuah Hadith yang dinilai sahih, bahawasanya Rasullullah s.a.w bersabda[2]:
الدُعاءُ سِلاحُ المؤمِنِ وعِمادُ الدِينِ ونُورُ السمواتِ والأرضِ
Bermaksud: “ Doa merupakan senjata orang beriman, tiang agama dan cahaya langit dan bumi”
-         Asbab nuzul ayat ini mengikut riwayat Ibn ‘Abbas r.a bahawasanya golongan Yahudi yang menetap di Madinah telah berkata kepada Rasullullah s.a.w: “ Bagaimana Tuhan kita dapat mendengar doa kita, sedangkan kamu mendakwa bahawa jarak antara langit dengan kita adalah 500 tahun lamanya perjalanan, dan tebal lapisan tiap-tiap langit seperti itu juga (ya’ni 500 tahun lamanya perjalanan)[3]. Ada riwayat juga yang mengatakan bahawa setengah daripada para sahabat bertanyakan kepada Rasullullah s.a.w : “ Adakah Tuhan kita itu dekat maka kita rayu atau pun jauh maka kita seru?”
Maka turunlah ayat ini sebagai menjawab pertanyaan mereka[4].
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِي إِذَا دَعَانِي فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
-         Pernah juga diriwayatkan bahawa sebab turun ayat ini ialah ketika berlaku peperangan Khaibar, Rasullullah s.a.w mendengar para sahabat berdoa dengan suara yang kuat, lalu Baginda s.a.w bersabda[5]:
أيها الناسُ ارْبَعُوا على أنْفُسَكُم فإنكم لا تَدْعُونَ أَصَمَّ ولا غائباً ولكن تَدْعُونَ سَميعاً بصيراً وهو معكم
Bermaksud: “ Saudara-saudara, kasihanilah diri kamu dengan merendahkan suara bila berdoa. Kamu bukan menyeru Tuhan yang pekak yang berada jauh daripada kamu. Sebaliknya kamu menyeru yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat. Dia sentiasa hampir dengan kamu”
-         Sebahagian manusia berpendapat bahawasanya berdoa itu tiada mendatangkan faedah kerana jika perkara yang didoakan itu telah ditetapkan oleh Allah akan berlaku, pasti ianya akan berlaku. Sebaliknya jika yang didoakan itu tidak ditakdirkan oleh Allah akan berlaku, sudah semestinya tidak akan berlaku. Jumhur ulama’ menegaskan bahawasanya doa itu suatu perbuatan ubudiyyah yang terpenting sepertimana firmanNya[6]:
وَقَالَ رَبُّكُمْ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
Bermaksud: “ Berdoalah kepadaKu, nescaya Aku perkenankan doa permohonanmu”
Ya’ni, allah s.w.t menyuruh hambaNya berdoa untuk memaparkan kemurahanNya. Dan sesiapa yang tidak berdoa, orang itu akan dimurkaiNya sepertima firmanNya[7]:
فَلَوْلا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمْ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Bermaksud: “Maka alangkah eloknya kalau mereka berdoa kepada Kami dengan merendah diri (serta insaf dan bertaubat) ketika mereka ditimpa azab Kami? Tetapi yang sebenarnya hati mereka keras (tidak mahu menerima kebenaran) dan Syaitan pula memperelokkan pada pandangan mereka akan perbuatan mereka”
-         Ayat ini membayangkan satu tarikan yang amat mendalam kepada jiwa manusia malah menyerap sehingga ke liku-liku rahsia hati mereka. Terdapat satu ganti rugi yang amat diingini terhadap kesulitan ibadah puasa dan juga ganjaran yang segera terhadap sambutan kepada perintah Allah s.w.t. Dan semua ganti rugi serta ganjaran itu terletak pada perdampingan seseorang itu dengan Allah s.w.t dan nikmat pada keredhaanNya memperkenankan doanya. Semuanya itu digambarkan dengan kata-kata yang lembut, jernih dan indah yang hampir-hampir memancarkan cahaya yang terang. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[8] : “ (makna ayat diatas) Ya’ni Aku sangat hampir dan akan terus memperkenankan doa setiap yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Alangkah lembutnya! Alangkah mesranya! Alangkah halusnya! Dan alangkah ramahnya! Dan dimanakah lagi letaknya kesulitan berpuasa dan kepayahan taklif ibadah tersebut dibawah naungan kemesraan, kehampiran dan keramahan yang seperti ini?”
-         Allah s.w.t berfirman:
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ
Bermaksud: “ Apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku (maka jawablah) bahawa aku sangat hampir (kepada mereka)”
Disini Allah s.w.t menghubungkan kata-kata hamba itu kepada diriNya (عِبَادِي ) dan memberi jawapan secara langsung kepada mereka. Allah s.w.t tidak menjawab: “Katakanlah kepada mereka: Aku amat dekat”. Malah Dia menjawab dengan ZatNya yang Maha Tinggi  dengan sendiri kepada hambaNya sebaik sahaja mereka memohon doa dengan jawapan “فَإِنِّي قَرِيبٌ “Dan Allah s.w.t tidak menjawab “ Aku dengar doa mereka”malah dengan segera Dia memperkenankan doa mereka sepertimana firmanNya:
أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِي إِذَا دَعَانِي
Bermaksud: “ Aku menyambut permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu”
Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[9]: “ Ini adalah satu ayat yang amat menarik, satu ayat yang mencurahkan di dalam hati orang yang beriman kelembutan yang manis, kemesraan yang ramah, kerelaan yang tenteram, kepercayaan dan keyakinan dimana hidupnya seorang mu’min disudut keredhaan Ilahi yang amat lembut dan dibawah naungan Ilahi yang aman tenteram dan di tempat yang amat mantap”
-         Orang yang diperkenankan doanya ialah orang yang yakin bahawa doanya diperkenankan Allah s.w.t sebagaimana Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurayrah r.a katanya, sabda Rasullullah s.a.w yang berbunyi[10]:
أدعُوا اللهَ وأنتُم مُوقِنون بِالإجابةِ واعلموا أنَّ اللهَ تَعَلى لا يَسْتَجِيبُ دُعاءً مِن قَلبٍ غافِلٍ لاهٍ
Bermaksud: “ Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan kamu yakin diperkenankan, dan ketahuilah bahawasanya Allah Taala tiada memperkenankan doa orang yang berhati lalai dan bermain-main”
Oleh itu janganlah seseorang itu menganggap doa itu adalah perkara yang remeh temeh sehinggakan tiada keyakinan ketika berdoa apatah lagi berkelakuan tidak serius dan bermain-main ketika bermunajat kepada Allah s.w.t. Bagaimana Allah hendak memakbulkan doa seseorang itu jika apa yang didoakan bukan datangnya dari kehendak mereka sendiri tetapi datang dari sifat keterpaksaan untuk berdoa dan tidak yakin dengan perbuatan doa itu sendiri.
-         Allah berfirman:
فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
Bermaksud: “ Oleh itu hendaklah mereka menyambut seruanKu dan beriman kepadaKu supaya mereka mendapat jalan yang benar”
Dan dibawah bayangan kemesraan, kehampiran dan sambutan doa yang menarik ini, Allah s.w.t menyeru hamba-hambaNya supaya menyahut dakwahNya dan beriman kepadaNya semoga dengan ini dapat menarik mereka kearah jalan yang benar, hidayah dan kebaikan. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb [11]: “ Faedah terakhir dari sambutan dan keimanan yang akan diperolehi mereka ialah mendapat jalan yang benar, hidayah dan kebaikan kerana Allah itu Maha Kaya dari semesta alam. Jalan yang benar yang diciptakan oleh keimanan dan sambutan kepada dakwah Allah itulah jalan hidayah yang benar kerana agama yang dipilih Allah untuk manusia itulah satu-satunya agama yang menunjukkan kejalan yang benar dan selain dari agama itu adalah jalan jahiliyyah dan kebodohan yang tidak diredhakan bagi orang yang berakal dan tidak akan membawa kepada jalan yang benar. Sambutan perkenan dari Allah terhadap doa-doa para hambaNya adalah dapat diharapkan apabila mereka menyambut dakwahNya dan memilih jalan yang benar. Kewajipan mereka adalah berdoa dan jangan bersikap gopoh kerana Allah menentukan perkenanNya terhadap sesuatu doa itu pada waktunya yang tepat mengikut penilaianNya yang Bijaksana.”
-         Bagaimana pun, kemaqbulan doa bagi seseorang hamba Allah tertakluk kepada beberapa syarat seperti ia tidak melampaui batas-batas ketetapan Allah s.w.t. Sesiapa yang terus berdegil melakukan maksiat baik secara sedar mahu pun tidak, ianya telah dikira melanggar batasan. Padahal Allah telah menyatakan bahawasanya Dia tidak menyukai golongan sebegitu sepertiman firmanNya[12]:

ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
Bermaksud: “ Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendahkan diri dan dengan bersuara perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas”


-         Sebuah Hadith yang berbunyi[13]:

ما مِن مسلمٍ يَدْعُو بِدَعوةٍ ليسَ فيها إثمٌ ولا قَطِيعَةُ رَحِمٍ إلا أعطاهُ اللهُ بِها إحدى ثلاثٍ : إما أن يُعَجِّلَ لهُ دَعْوَتُهُ وإمَّا أن يَدَّخِرَها لهُ في الآخِرَةِ وإمَّا أنْ يَكُفَّ عنهُ مِنَ السُّوءِ مِثْلَها
Bermaksud: “ Mana-mana orang Islam yang berdoa kepada Allah dengan doa yang tidak mengandungi dosa dan tidak memutuskan silaturrahim, nescaya Allah akan makbulkan dalam tiga bentuk iaitu sama ada disegerakan perlaksanaan hajatnya, atau disimpan untuknya diakhirat kelak atau ia dilindungi dari bahaya yang standing dengan pemohonannya itu”
Disini jelas menunjukkan antara syarat yang perlu ada dalam perkara yang di doakan ialah perkara itu mestilah perkara yang diharuskan oleh syara’, seperti yang dinyatakan dalam Hadith diatas “doa yang tidak mengandungi dosa dan tidak memutuskan silaturrahim”. Dosa merangkumi semua perkara yang diharamkan manakala silaturrahim pula merangkumi semua jenis hak orang Islam dan yang melibatkan penganiayaan terhadap mereka[14]. Kata Ibn Abbas[15]: “ Setiap hamba yang berdoa nescaya Allah makbulkannya. Jika perkara yang diminta itu merupakan habuan rezekinya di dunia, maka sudah tentu ia kan memperolehinya. Tetapi jika tidak menjadi rezekinya di dunia, maka ia merupakan ganjaran yang akan disimpan untuknya pada hari akhirat kelak”
-         Daripada Abu Hurayrah r.a, sabda Rasullullah s.a.w[16]:

لا يَزَلُ يُسْتَجابُ لِلعَبْدِ ما لَم يَدْعُ بإثْمٍ أو قَطِيعَةِ رَحِمٍ ما لم يَستَعْجِلْ, قيلَ: يا رسول اللهِ ما الاستِعْجالُ: قال: يقولُ قد دعَوتَ وقد دعَوتُ فلم أر يَسْتَجِيبُ لي, فَيَسْتَحْسِرُ عند ذلك, ويَدَعُ الدُّعاءَ
Maksudnya: “ Doa seorang muslim itu akan tetap diperkenankan selagi ia tidak berdoa untuk melakukan dosa atau memutuskan silaturrahim dan selagi dia tidak tergesa-gesa. Lalu ditanyakan kepada nabi: Wahai Rasullullah! Apakah yang dimaksudkan dengan tergesa-gesa?. Jawab nabi: Dia mengatakan telah berkali-kali aku memohon tapi tidak dikabulkan lalu dia merasa hampa dan berhenti berdoa”
-         Antara syarat lain yang menghalang penerimaan doa sepertimana sebuah Hadith yang sahih[17]:
الرَّجُلُ يُطِيلُ السَّفَرَ أشْعَثَ أغَبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إلى السماءِ:  يا رَبِّ يا رَبِّ ومَطْعَمُهُ حرامٌ ومَشْرَبُهُ حرامٌ ومَلْبَسَهُ حرامٌ وغُذِيَ بِالحرامِ فأنى يُسْتَجابُ لِذلكَ
Maksudnya: “ Ada seorang yang berjalan jauh dan dirinya kusut masai lalu menadah tangan ke langit sambil berdoa: “ Ya Tuhanku, Ya Tuhanku…..tetapi makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan juga diberi makanan yang haram kepadanya, maka bagaimana mungkin Allah memakbulkan (doanya).”
Jelas pada Hadith ini doa seseorang itu akan tertolak sekiranya kehidupan manusia itu diliputi oleh unsur-unsur haram dari segala aspek kehidupan manusia itu sendiri.
-         Kata Sahl b. Abdullah al-Tustari[18]: “ Syarat diterima doa ada tujuh iaitu: memohon dengan sepenuh hati dan rendah diri, takut kepada Allah, berdoa dengan penuh harapan, berterusan, khusyu’, berdoa secara umum dan makanan perlu dari sumber yang halal.” Menurut Ibn ‘Ata’ pula, terdapat empat syarat yang doa itu diterima iaitu, menngawal kecenderungan hati ketika bersendirian, menjaga lisan ketika berbicara sesama manusia, menjaga mata daripada melihat perkara yang haram dan menjaga perut dari memakan makanan dari punca rezeki yang haram[19].
-         Waktu-waktu yang digalakkan untuk berdoa ialah waktu fajr, waktu berbuka puasa, antara azan dan iqamah, antara zohor dan asar pada hari Rabu, waktu terdesak, ketika musafir dan sakit, semasa hujan turun dan pada ketika pertempuran tentera Islam dengan tentera kafir[20].



[1] Ibn Majah, al-Siyam: al-Saim la Turaddu Da’watuhu.
[2] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 2, mk 153
 
[3] Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 206
[4] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir Ayat-Ayat Hukum  Dalam Al-Quran, J.1, ms 348. Lihat juga Al-Nasafi, Tafsir al-Nasafi: Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1, mk 160
[5] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 2, mk 151
[6] Ghafir, ayat 60
[7] Al-An’am, ayat 43
[8] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 64
[9] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 65
[10] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr al-Athir (1992), J. 2, mk 69
[11] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 66
[12] Al-A’raf, ayat 55
[13] Diriwayatkan oleh Abi Sa’id al-Khudri. Lihat Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 207
[14] Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 208
[15] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 2, mk 156
[16] Riwayat Muslim
[17] Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 208
[18] Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 208
[19] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 2, mk 155
[20] Waktu –waktu istimewa yang dinyatakan ini adalah dipetik dari pelbagai riwayat. Lihat Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir (1991), J. 2, mk

No comments: