Thursday, October 16, 2008

BPBQAM (1)



SURAH AL-FÓTIHAH


(7 IMAM )


-Secara ifrad-

1) Qiraat NÉfi’ al-Madaniy: Qaulan WÉhidan[1] pada kalimah maliki[2] dibaca tanpa mad.

i) Riwayat QÉlËn: silah mim jama’ secara khilaf[3].

ii) Riwayat Warsy

2) Qiraat Ibn Kathir al-Makkiy: Qaulan WÉhidan pada kalimah maliki dibaca tanpa mad. Qaulan WÉhidan juga pada silah mim jama’.[4]

i) Riwayat BazzÊ

ii) Riwayat Qunbul: membaca dengan س [5]pada huruf ص di kalimah

الصِّرَاطَ dan صِرَاطَ

3) Qiraat Abu ‘Amru al-Basriy : Qaulan WÉhidan pada kalimah maliki dibaca tanpa mad.

i) Riwayat al-DËrÊ Abu ‘Amru

ii) Riwayat al-SËsÊ : Idgham kabir pada pertemuan dua م yang berbaris[6]

4) Qiraat Ibn ‘Ómir al-Dimasyqiy : Qaulan WÉhidan pada kalimah maliki

dibaca tanpa mad.

i) Riwayat Hisyam

ii) Riwayat Ibn Zakwan

5) Qiraat ÓÎim al-KËfÊ : Qaulan WÉhidan pada kalimah mÉliki

dibaca dengan mad.[7]

i) Riwayat Syubah

ii) Riwayat ×afÎ

6) Qiraat Hamzah al-KËfÊ : Qaulan WÉhidan pada kalimah maliki

dibaca tanpa mad. Qaulan WÉhidan juga pada kalimah عَلَيْهِمْ dibaca

dengan Ìommah ha’[8]

i) Riwayat Khalaf :membaca secara isymam[9] pada huruf ص kalimah

الصِّرَاطَ dan صِرَاطَ

ii) Riwayat KhallÉd :membaca secara isymam pada huruf ص kalimah

الصِّرَاطَ sahaja.

7) Qiraat KisÉÊ al-KËfÊ : Qaulan WÉhidan pada kalimah mÉliki

dibaca dengan mad.

i) Riwayat Abu HÉrith

ii) Riwayat Al-DËrÊ[10]KisÉÊ



Surah al-FÉtihah


(7 imam)


-secara jama’-

بسم الله الرحمن الرحيم

- QÉlËn membaca dan semua ikut

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

- QÉlËn membaca dan semua ikut

الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

- QÉlËn membaca dan semua ikut

مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ

- QÉlËn membaca dengan maliki ( tanpa mad pada mim)

Warsy, Ibn Kathir, Abu ‘Amru, Ibn ‘Ómir, Hamzah ikut.

- ‘ÓÎim membaca mÉliki (mad pada mim) dan KisÉÊ ikut

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

- QÉlËn membaca dan semua ikut

اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ

-QÉlËn membaca dengan ص pada kalimah الصِّرَاطَ

Warsy, BazzÊ, Abu ‘Amru, Ibn ‘Ómir, ‘ÓÎim, KisÉÊ ikut

- Qunbul membaca dengan س pada kalimah الصِّرَاطَ

- Hamzah membaca dengan Isymam pada kalimah الصِّرَاطَ

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلا الضَّالِّينَ

-QÉlËn membaca dengan sukun mim jama’ pada 2 kalimah عَلَيْهِمْ

Warsy, Abu ‘Amru, Ibn ‘Ómir, ‘ÓÎim dan KisÉÊ ikut.

-QÉlËn membaca dengan silah mim jama’ pada 2 kalimah عَلَيْهِمْ

BazzÊ ikut

-KhallÉd membaca dengan Ìommah ha’ pada 2 kalimah عَلَيْهِمْ

-Qunbul membaca dengan س pada kalimah صِرَاطَ dan silah mim jama’ pada 2 kalimah عَلَيْهِمْ

-Khalaf membaca dengan IsymÉm pada kalimah صِرَاطَ dan dhommah ha’ pada 2 kalimah عَلَيْهِمْ



[1] bacaan yang tetap tanpa berulang

[2] Sepertimana kata Imam al-Syibiy:

ومالك يوم الدين راويه نا صر...

[3] berulang beberapa kali

[4] Sepertimana kata Imam al-Syibiy:

وصل ضم ميم الجمع قبل محرك دراكا وقالون بتخييره جلا

[5] Sepertimana kata Imam al-Syibiy:

وعند سراط والسراط ل قنبلا بحيث أتى...

[6] Sekiranya wasal ayat ketiga dengan keempat, kata Imam SyÉÏibiy:

وما كان من مثلين في كلمتيهما * فلا بد من إدغام ما كان أولا

[7] Mad disini bermaksud 2 harakat.

[8] Sepertimana kata Imam al-Syibiy:

عليهم إليهم حمزة ولديهمو جميعا بضم الهاء وقفا وموصلا

[9] Isymam disini bermaksud bunyi campuran huruf dengan huruf yang merujuk kepada gabungan huruf ص dan ز , kata Imam al-Syibiy:

والصاد زايا أشمها لدى خلف واشمم لخلاد الأولا...

[10] orang yang sama yang menjadi anak murid Imam Abu ‘Amru al-Basriy

No comments: