بسم الله الرحمن الرحيم
1. Ayat
191:
-
Berdasarkan
ayat ini, Allah s.w.t menyuruh membunuh orang-orang yang memerangi dimana
sahaja berjumpa samada ditanah halal atau pun haram seperti di Mekah. Adapun
perintah berjihad (berperang) pada ayat 190 yang lalu merujuk kepada musuh yang
bertindak menyerang dahulu. Tetapi, suruhan pada ayat ini merujuk kepada
suruhan jihad secara total samada musuh sedia berlawan atau pun tidak melawan
dan juga musuh yang dahulunya menghalau Rasullullah s.a.w dari Mekah, hendaklah
juga dihalau. Hal ini demikian pekerti mereka itu adalah merupakan fitnah
merujuk kepada menyekutukan Allah dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari
membunuh orang.
-
Fitnah di
dalam Islam lebih besar bahayanya daripada membunuh. Hal ini demikian kesan pembunuhan
membawa erti kematian terhadap jasad. Adapun fitnah itu membawa erti kematian
terhadap nilai kerohanian yang menghapuskan nilai-nilai kemanusiaan dan
sekaligus memudharatkan manusia keseluruhannya. Maka insan yang mati rohnya,
hidup seperti sudah dibunuh, kewujudannya serupa tiada kerana sudah tiada
mempunyai ertinya lagi. Al-Zamakhsyari berkata[1]: “
Fitnah itu ialah penderitaan yang amat sangat dan dugaan yang menimpa
seseorang lantas menjadikan dirinya merasa seksa kerananya. Keadaan seperti ini
adalah lebih berat baginya dari pembunuhan”
-
Fitnah yang
berlaku pada awal Islam yang dianggap lebih besar daripada membunuh itu adalah
berupa penekanan terhadap kebebasan beragama, penyeksaan terhadap tubuh badan,
sekatan ekonomi dan menghalang dari makan minum sebagaimana yang telah
dilakukan oleh kaum Quraisy terhadap orang yang baru memeluk Islam. kemuncak
fitnah yang disaksikan pada awal Islam
ialah tindakan kekerasan yang dilakukan terhadap keluarga Yasir, Bilal bin
Rabah al-Habashi, sekatan ekonomi terhadap Bani Hashim dan mengusir keluar orang
Islam dari bumi Mekah sehingga mereka terpaksa berhijrah keluar kerana mencari
tempat untuk melindungi aqidah mereka yang baru setahun jagung[2].
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[3]: “
Penindasan terhadap agama Allah merupakan satu pencabulan terhadap sesuatu yang
paling suci di dalam hidup manusia. Oleh sebab itulah penindasan itu adalah
lebih jahat daripada pembunuhan, ya’ni lebih buruk daripada membunuh, mencabut
nyawa dan menghapuskan hidup seseorang. Adalah sama sahaja samada penindasan
itu dilakukan dengan ancaman dan tindakan keras yang menyakiti atau dengan
mengadakan undang-undang dan peraturan-peraturan yang jahat yang boleh
menyesatkan orang ramai, merosakkan akhlak mereka dan menjauhkan mereka
daripada agama Allah atau menggalakkan mereka supaya kafir dan menolak Islam.
Sebagai contoh yang terdekat adalah sistem hidup kominis yang mengharamkan
pengajian agama dan menghalalkan pengajian yang menolak Tuhan serta mengadakan
undang-undang yang menghalalkan perbuatan yang haram seperti berzina dan minum
arak dan menggalakkan orang ramai kearah itu dengan berbagai cara bimbingan dan
dalam waktu yang sama memberi gambaran yang buruk kepada mereka supaya jangan
mengikut tatasusila yang baik yang telah disyari’atkan oleh agama Islam. Ia
menggunakan undang-undang dan peraturan tersebut sebagai kewajipan yang sudah
pasti orang ramai tidak dapat untuk mengelakkannya”
-
Dengan
prinsip inilah Islam membenarkan perang terhadap unsur-unsur yang mengancam
keselamatan rohani dan menamakan peperangan itu dengan perang pada jalan Allah
sekaligus menggariskan beberapa panduan supaya peperangan tersebut tidak
menyeleweng daripada prinsip-prinsip yang dibenarkan oleh syara’. Maka dengan
itu peperangan yang berprinsipkan Islam tidak boleh dianggap sebagai keganasan
dan anti keamanan malah peperangan ini pada hakikatnya membawa kehidupan yang
sebenarnya dan bakal mempertahankan kehidupan yang lebih beerti.
-
Al-Quran
secara hakikatnya tidak menyebut kata “Jihad” atau “Qital” melainkan dengan
disertai “ Fi Sabilillahi”. Hal ini demikian menunjukkan bahawa tujuan dari
peperangan dalam Islam adalah tujuan suci, lagi mulia iaitu menegakkan kalimah
Allah sekaligus tidak menyasarkan untuk memperolehi kekuasaan, keuntungan
material jauh sekali memperlihatkan kesombongan dan keangkuhan dimuka bumi ini[4].
Sepertimana sabda Rasullullah s.a.w yang berbunyi[5]:
مَنْ
قَاتَلَ لِتَكُونَ كَلِمَةُ اللهِ هِيَ العُلْيَا فَهُو فِي سَبِيلِ اللهِ
Bermaksud: “ Barang siapa
berperang dengan tujuan agar kalimat Allah itu adalah tinggi, maka ia berjuang
atas jalan Allah”
-
Diakhir ayat
ini, Allah s.w.t melarang untuk berperang di dalam MasjidilHaram. Tetapi
sekiranya musuh melawan, barulah diperangi, kerana demikian itu adalah balasan
bagi orang-orang yang kafir. Pencabulan ditempat suci hendaklah dibalas dengan
balasan yang seimbang yang mana Islam telah meletakkan satu dasar umum iaitu “
darah dibayar dengan darah” walaupun pada bulan-bulan suci dan ditempat-tempat
suci. Fitnah terhadap agama Allah dan penganut-penganutnya tidak boleh
dibiarkan berleluasa malahan perlu ditentang habis-habisan dengan jihad yang
tidak pernah mengenal jemu atau mengalah. Itulah balasan yang sesuai terhadap
orang kafir yang menindas orang Islam kerana memusuhi agamanya dan tidak
menghormati kesucian Masjidil Haram yang dimuliakan oleh Allah s.w.t.
-
Firman Allah
s.w.t:
وَلا
تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ
Imam al-Qurtuby dalam tafsirnya
mengatakan disini terdapat dua pendapat dari kalangan ulama’. Pertama[6],
ayat ini telah dimansukhkan oleh ayat
yang berbunyi[7]:
فَإِذَا
انسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ
Bermaksud: “ Apabila sudah habis
bulan-bulan Haram, maka bunuhlah orang-orang musyrikin itu dimana sahaja kamu
jumpai mereka”
Kedua,
ayat ini adalah muhkam (ya’ni tetap berlaku sebagai hukum). Menurut
Mujahid, ianya tidak diperkenankan melakukan sebarang peperangan di Masjidil
Haram kecuali jika diperangi[8].
-
Sebagai bukti
atas kebenaran pendapat diatas, terdapat sebuah Hadith daripada Ibn ‘Abbas
ketika mana Rasullullah s.a.w berkhutbah pada hari kemenangan merebut Mekah
yang berbunyi[9]:
يَاايها
الناسُ إنَّ اللهَ حَرَّمَ مَكَّةَ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالأرْضَ وَلَمْ
تَحِلُّ لِأحَدٍ قَبْلِي وَلَا تَحِلُّ لِأحَدٍ بَعْدي وإنَّما أُحِلَّتْ لِي سَاعَةً
مِن النَّهارِ ثُمَّ عَادَتْ حَراَماً إلى يَومِ القِيَامَةِ
Maksudnya: “ Hai manusia,
Sesungguhnya Allah telah mengharamkan Mekah (untuk dijadikan tempat bagi
peperangan) sejak Dia menciptakan langit dan bumi. Mekah tidak pernah
dihalalkan (untuk menjadi medan peperangan) bagi siapa pun sebelum ku dan tidak
juga pernah dihalalkan bagi siapa yang sesudah ku. Ianya hanya dihalalkan
untukku sesaat sahaja disiang hari ini, kemudian kembali menjadi haram sampai
qiyamat.”
Berkata Ibn al-Arabi [10]:
“ Maka mantaplah bahawa larangan melakukan peperangan di kota suci Mekah samada
berdasarkan al-Quran mahupun Hadith. Jikalau seorang kafir mencari perlindungan
ditempat itu, tiadalah jalan untuk membunuhnya. Akan tetapi terhadap orang yang
berzina atau yang melakukan pembunuhan maka harus dilakukan hukuman.
Dikecualikan juga bagi orang kafir yang mendahului peperangan ditempat itu yang
mana harus dibunuh berdasarkan nas al-Quran.
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[11]: “
Tidak dibenarkan berperang dikawasan masjidil Haram yang telah ditetapkan Allah
sebagai kawasan aman, dimana setiap orang yang berada dikawasan itu mendapat
keamanan sebagai memperkenankan doa kekasihNya Ibrahim a.s. Allah telah
menjadikan Masjidil Haram tempat pertemuan manusia, dimana mereka dapat
menikmati keamanan, kebebasan dan kedamaian. Tidak dibenarkan berperang di
kawasan Masjidil Haram kecuali terhadap orang-orang kafir yang tidak
menghormati kesuciannya lantas memulakan peperangan terhadap kaum muslimin
dikawasan itu. Ketika inilah orang Islam dibenar berperang menentang mereka
sehingga berjaya membunuh mereka. Itulah balasan yang sesuai terhadap
orang-orang kafir yang menindas orang Islam kerana agama Islam dan tidak
menghormati kesucian Masjil Haram.”
-
Tanah Haram
sebenarnya mempunyai kehormatan yang tidak boleh dicabuli dengan peperangan dan
pembunuhan diatasnya. Bumi Haram ini adalah bumi tempat berkumpul bagi manusia
dan tempat yang aman yang ditentukan oleh Allah s.w.t kepada manusia dan
seharusnya mereka tidak boleh mencabuli Tanah Haram ini bertepatan dengan
Hadith Rasullullah s.a.w yang berbunyi[12]:
فإنَّ
اللهَ تَبَارَكَ وَتَعَلى قَدْ حَرَّمَ دِمَاءَكُمْ وأَمْوَالَكُمْ وأَعْرَاضَكُم
إلاَّ بِحَقِّهَا كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا فِي بَلَدِكُمْ هَذَا فِي
شَهْرِكُمْ هَذَا
Bermaksud: “ Sesungguhnya Allah
s.w.t mengharamkan darah kamu, harta benda kamu dan kehormatan kamu daripada
dicerobohi kecuali kerana haknya, sebagaimana haramnya pada hari kamu ini,
dinegeri kamu ini dan pada bulan kamu ini”
-
Maka
hasilnya, pada tahun kelapan Hijrah, Kota Mekah telah dapat ditawan oleh
Rasullullah s.a.w dengan angkatan perangnya yang berjumlah 10,000 orang.
Ditawan pada 20 Ramadhan yang kesemuanya berpuasa. Tiada darah yang tertumpah
dan tiada siapa pun yang dihalau, bahkan dengan adanya sifat Nabi yang “Halim”
(berkasih sayang), semua penduduk Mekah mendapat keampunan. Ini adalah catatan
yang terpahat dalam sirah Rasullullah s.a.w. Ianya juga memberi gambaran bahawa
pejuang-pejuang Islam pada zaman Nabi s.a.w tidak meninggalkan puasa atau
merayu untuk dikecualikan walaupun mereka sedang bertugas di medan perang. Maka
sangatlah dikesalkan jika ada fatwa yang kononnya merayu mengecualikan puasa
yang dianggap boleh mematikan tenaga perjuangan[13].
2. Ayat 192:
-
Ayat ini
memberi isyarat kepada berakhirnya penerusan arahan jihad itu sekiranya mereka
berhenti sekaligus tidak mahu mengadakan perlawanan, atau tidak kufur malahan
menyerah diri masuk Islam. Penamat ini (ya’ni terhentinya mereka memerangi
Islam) yang mewajarkan mereka mendapat keampunan dan rahmat merujuk kepada
berhentinya mereka dari kekafiran bukan semata-mata berhenti daripada memerangi
orang Islam atau menindas mereka kerana agama mereka. Hal ini demikian jikalau
penamatnya sedemikian sahaja, ianya hanya membolehkan orang Islam berdamai
dengan mereka sahaja dan ianya belum mewajarkan mereka untuk mendapat keampunan
dan rahmat Allah s.w.t. Ini adalah kerana tujuan Allah menyebut keampunan dan
rahmat disini adalah untuk menggalakkan orang kafir supaya mereka mendapat
keampunan dan rahmat setelah lama mereka bersikap kafir dan melakukan
pencerobohan.
-
Sesungguhnya
Allah akan mengampuni kesalahan mereka yang lalu dan Dia Maha Penyayang kepada
hambaNya kerana tidak menyegerakan seksaNya keatas mereka. Dengan ini juga ianya
menjadi rangsangan supaya orang kafir itu kembali memeluk Islam kerana
pengampunan di sini membawa erti orang kafir yang diberi rahmat dan keampunan
itu digugurkan daripada hukum bunuh balas dan bayaran diat sebaik sahaja mereka
memasuki barisan kaum muslimin yang pernah diperangi dan difitnah oleh mereka
dahulu dengan berbagai-bagai fitnah. Menurut pandangan al-Razi[14],
peperangan dalam Islam hanya jalan bagi mencapai keamanan bukan matlamat. Jika
keamanan boleh dicapai tanpa perang, maka itulah yang sepatutnya yang dicari.
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[15]:
“ Matlamat peperangan ialah untuk mendapat jaminan agar tidak ada orang yang
ditindas kerana memeluk agama Islam dengan menggunakan kekuatan atau sebagainya
seperti kekuatan undang-undang yang mereka hayati dibawah naunganNya atau
peraturan yang mengongkong mereka dengan perkara-perkara yang menggoda iman
mereka, menyesatkan aqidah mereka dan merosakkan akhlak mereka. Dan matlamat
itu dapat dicapai apabila kedudukkan agama Allah itu kuat dan kukuh hingga
digeruni musuh-musuhnya. Oleh sebab itu mereka tidak berani bertindak melakukan
penindasan dan tiada siapa pun yang ingin beriman merasa takut dihalang oleh
mana-mana kuasa atau takut mendapat penindasan dan tindakan yang menyakitinya.
Disini jelaslah bahawa kaum muslimin adalah ditugaskan supaya terus berperang
sehingga mereka dapat menghapuskan kuasa-kuasa penceroboh dan zalim itu
sehingga agama Allah mencapai kemenangan dan kedudukkan yang teguh”
[1] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
ms 402
[2] Dr. Abdul Hayei b. Abdul
Sukor, Tafsir Pedoman Muttaqin, Juz 2, (2010), mk 278
[3] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 130-131
[4] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
ms 401-402
[5]
Hadith ini disabdakan
oleh Rasullullah s.a.w sebagai jawapan kepada seorang yang bertanya kepada
Baginda mengenai orang yang berperang kerana keberanian, dan ada pula kerana
kesombongan dan tidak kurang pula yang berperang kerana riya’ dalam mencari
pujian manusia. Lalu pertanyaan itu ingin diberi penjelasan yang manakah
digolongkan dalam peperangan atas jalan Allah? Maka Baginda s.a.w menjawab
dengan Hadith ini. Sila lihat M. Ali Al-Sobuni, Tafsir Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1, ms 402
[6] Pendapat ini diriwayatkan
oleh Qatadah. Sila lihat Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996),
J. 2, mk 330
[7] Al-Taubah, ayat 5
[8] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
ms 412
[9] Diriwayatkan oleh Bukhari dan
Muslim.
[10] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
ms 414
[11] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 132-133
[12] Al-Bukhari, : al-Hudud:
Zahr al-Mu’min hima, bil. 6287
[13] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr
al-Athir (1992), J. 2, mk 78
[14] Tafsir al-Razi, J. 15,
ms 179
[15] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), ms 133-134
No comments:
Post a Comment