بسم الله الرحمن الرحيم
1. Ayat
180:
-
Ayat ini
secara jelasnya mewajibkan keatas orang yang sudah hampir waktu kematiannya
sedangkan ianya bakal meninggalkan harta warisan yang ditaksirkan oleh para
ulama’ sebagai harta kekayaan, hendaklah orang tersebut berwasiat menguntukkan
hartanya itu bagi kedua ibu bapanya dan kaum kerabatnya secara sepatutnya dan
tidak melebihi satu pertiga dari kesemua hartanya. Perkataan خَيْراً ditafsirkan dengan erti harta atau kekayaan[1]. Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[2]: “Sebahagian
ulama’ berpendapat, seseorang itu tidak dikatakan meninggalkan harta kekayaan
jika ia tinggalkan harta kurang dari enam puluh dinar. Menurut satu pendapat
yang lain, lapan puluh dinar. Ada yang mengatakan empat ratus dinar dan ada
juga yang mengatakan seribu dinar. Maka tidak syak lagi kadar peninggalan yang
dianggap sebagai satu kekayaan yang diwajibkan untuk diwasiatkan itu
berbeza-beza dari satu zaman ke satu zaman dan dari satu masyarakat ke satu
masyarakat”.
-
Sebenarnya, berwasiat harta peninggalan kepada
ibu bapa dan kaum kerabat adalah wajib dipermulaan Islam untuk mencegah
perbuatan masyarakat jahilliyyah yang berwasiat kepada orang-orang yang jauh
pertalian kerabat semata-mata kerana hendak bermegah-megah dan mengharap
puji-pujian daripada manusia sekeliling mereka. Sedangkan kerabat sendiri ada
yang terbiar, terlantar dan melarat. Maka turunlah ayat ini untuk mencegah
amalan jahilliyah tersebut. Pada zaman jahilliyyah terdapat tiga sebab yang
membolehkan seseorang itu menerima wasiat[3]:
a) Sebab
keturunan
Khas untuk lelaki dewasa ( berasal
daripada keturunan si mati) yang mempunyai kemahiran seperti menunggang kuda,
memerangi musuh dan sanggup memperolehi harta rampasan perang. Sedangkan orang
perempuan (samada isteri mahupun ibu si mati) dan kanak-kanak kecil tidak
berhak mendapat pusaka sama sekali.
b) Sebab
pengambilan anak angkat
Merujuk kepada seseorang yang telah
memelihara anak angkat, anak itu dihukumkan sebagai anaknya sendiri yang berhak
pula mempusakai hartanya selepas mati dengan syarat mempunyai kebolehan serta
kemahiran yang telah disebutkan diatas.
c) Sebab bersumpah setia
Merujuk kepada dua pihak yang telah
bersumpah setia dengan berkata : “ Darahku adalah darahmu, binasa aku binasa
kamu, jika ditumpah darahku maka tertumpah pula darahmu, aku mempusakai kamu
dan kamu mempusakai aku dan jika kamu dituntut kerana aku maka aku setia
dituntut kerana engkau”. Maka kedua-dua telah bersumpah dan berjanji setia
iaitu sama-sama berazam hendak hidup atau mati dalam perjuangan. Jikalau salah
seorang mati, maka yang hidup akan mempusakai hartanya mengikut yang telah
ditetapkan bahagiannya. Demikianlah peraturan pembahagian pusaka pada zaman
jahilliyyah.
-
Tetapi selepas
itu, ayat ini telah dimansukhkan (dibatalkan hukumnya) serta digantikan dengan
ayat yang menerangkan tentang hukum pembahagian harta pusaka yang terkandung di
dalam surah al-Nisa’, ayat 11 hingga 14 dan juga ayat 176. Hukum-hukum tersebut
antaranya adalah anak lelaki mendapat dua bahagian, anak perempuan mendapat
satu bahagian, kedua-dua ibu bapa mendapat satu perenam, isteri mendapat samada
satu perempat atau satu perlapan dan suami mendapat satu perempat atau satu
perdua harta peninggalan simati. Fakta ini disokong oleh sebuah Hadith dari
Amru b. Kharijah katanya[4]: “
Saya sedang memegang tali unta Nabi Muhammad s.a.w dan Nabi berkhutbah, saya
dengar Baginda bersabda:
إن
اللهَ أعطى كلَّ ذي حقٍّ حقَّهُ فلا وصِيَّةَ لِوارِثٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah
s.w.t memberi hak seseorang itu kepada yang empunya hak, maka tiada wasiat
diperuntukkan kepada ahli waris.”
Dengan ini, setelah turunnya
ayat-ayat daripada surah al-Nisa’ yang mengikut jumhur ulama’ telah membatalkan
hukum pada ayat 180 ini, maka batallah hukum wasiat kepada ahli waris kerana
ahli waris dengan sendirinya akan mendapat bahagian pusakanya dengan kadar yang
telah ditetapkan oleh syara’ walau pun simati tidak berbuat apa2 wasiat pun
sebelum mati. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[5] : “
Ayat-ayat mengenai hukum pusaka telah diturunkan selepas turunnya ayat-ayat
wasiat ini, dimana ia menentukan bahagian-bahagian tertentu kepada pewaris dan
menjadikan dua ibu bapa sebagai pewaris dalam segala keadaan. Oleh sebab itulah
kedua-duanya tidak mendapat habuan wasiat kerana tidak ada habuan bagi
pewaris.”
-
Terdapat dua
pendapat dalam membicarakan hal ehwal ayat wasiat (ayat 180 ini) dengan ayat
pusaka ( surah al-Nisa’, ayat 11 hingga 14 dan juga ayat 176)[6]:
a)
Jumhur
ulama’ berpendapat terdapat percanggahan antara konsep
dua ayat ini. Mereka berpendapat ayat pusaka diturunkan selepas turunnya ayat
wasiat, maka wasiat wajibah itu dimansuhkan dengan hukum pusaka.
b)
Sebahagian
ulama’ berpendapat, tidak wujud percanggahan antara ayat
yang mewajibkan wasiat dengan ayat penentuan hak-hak waris pada harta pusaka
yang diturunkan selepas turunnya ayat berkenaan wasiat. Hal ini demikian ayat
berkenaan wasiat tetap kekal hukumnya kepada kaum kerabat yang terhalang untuk
mendapat peruntukkan dalam peraturan harta pusaka. Contohnya seperti ibubapa
yang kafir dan sememangnya tidak boleh menerima pusaka kerana berlainan agama
dan juga cucu-cucu yang bapa mereka meninggal dunia sebelum kematian datuknya
yang mempunyai harta yang banyak. Dengan sebab kematian bapa mereka, lalu
mereka dihalangi oleh bapa-bapa saudara mereka dari menerima pusaka yang
ditinggalkan oleh datuk mereka. Sedangkan jika bapa mereka masih hidup, harta
itu akan mereka nikmati selepas kematian bapanya. Menurut pandangan ini,
mana-mana ahli keluarga yang telah ditetapkan bahagiannya pada pembahagian
pusaka, maka mereka tiada lagi berhak untuk mendapat apa-apa peruntukkan
mengikut undang-undang wasiat. Walau bagaimana pun, wasiat kepada anggota
keluarga adalah sah dan boleh dilaksanakan jikalau dipersetujui oleh para waris
yang lain dengan sukarela dan mereka juga bersetuju menggugurkan sebahagian
daripada hak mereka bertepatan dengan sebuah Hadith yang berbunyi[7] :
لا
وصيَّةَ لِوارثٍ إلا أن تُجِيزَ الوَرَثَةُ
Bermaksud: “ Tidak boleh wasiat
kepada keluarga yang berhak menerima pusaka, melainkan jika dibenarkan oleh
para waris yang lain”
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb [8]: “
Adapun kaum kerabat maka nas wasiat itu secara umumnya kekal untuk mereka,
iaitu siapa yang mendapat bahagian pusaka yang ditentukan oleh ayat pusaka,
maka ia tidak mendapat bahagian wasiat dan sesiapa yang tidak mendapat bahagian
pusaka maka nas wasiat disini mencakupi mereka. Inilah pendapat
setengah-setengah Sahabat dan Tabi’en yang kami pegangi” . Makanya, dengan
kekalnya hukum peraturan wasiat ini, (sepertimana pendapat yang kedua),
dapatlah dilindungi kebajikan cucu-cucu dan waris yang seumpamanya yang mungkin
terhalang untuk mendapat pusaka sedangkan dari sudut realiti sebenarnya,
merekalah yang betul-betul memerlukan bantuan dan pertolongan. Sekaligus dengan
ini, tercapailah kesamarataan antara manusia dalam mencari kesejahteraan dan
menjamin kemudahan hidup bagi semua kaum kerabat samada jauh mahu pun dekat.
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[9]
: “ Tujuan memberi hak wasiat kepada
yang lain dari para pewaris dapat dilihat dengan jelas dalam kes-kes yang
memerlukan hubungan yang baik dengan setengah-setengah keluarga apabila mereka
tidak mendapat bahagian pusaka mengikut penentuan ayat-ayat pusaka kerana
mereka telah dihijabkan oleh pewaris yang lain. Ini merupakan satu bentuk dari
bentuk-bentuk takaful am kekeluargaan diluar sempadan pusaka.”
-
Dan akhirnya
ayat ini disudahi dengan firmanNya:
بِالْمَعْرُوفِ
حَقّاً عَلَى الْمُتَّقِينَ
Bermaksud: “ Dengan ( suatu
habuan) kebaikan sebagai suatu kewajipan kepada orang-orang yang bertaqwa”
Ayat ini membawa satu pernyataan yang
cukup nyata bahawasanya wasiat itu adalah satu kewajipan ke atas orang yang
bertaqwa. Kenyataan tentang keutamaan ( awlawiyat) wasiat ini disebut oleh
Allah s.w.t yang berbunyi[10]:
مِنْ
بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ
Bermaksud: “ (Pembahagian pusaka
itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat yang telah ditinggalkan oleh simati dan
sesudah dibayar hutangnya”
Oleh sebab itulah wasiat ini adalah
keutamaan yang pertama sekali dalam hal harta peninggalan seseorang yang telah
meninggal dunia melebihi perlaksanaan harta pusaka. Justeru itu, lantaran
perkara wasiat ini adalah satu amanah yang amat penting, Allah s.w.t
mengingatkan bahawa setiap wasiat memerlukan dua orang saksi yang adil
sepertimana firmanNya[11]:
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمْ الْمَوْتُ حِينَ
الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ
Bermaksud: “ Wahai orang-orang
yang beriman, Apabila salah seorang daripada kamu hampir mati, ketika mahu
berwasiat, hendaklah wasiatnya disaksikan oleh dua orang yang adil di antara
kamu”
Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[12]: “
Ya’ni dalam pusaka ini seseorang itu janganlah menganiya para pewaris dan
janganlah pula mengabaikan yang bukan pewaris dan hendaklah ia berpandukan
taqwa dengan adil dan saksama dengan membuat kebaktian dan pemberian budi yang
baik. Namun demikian, al-Sunnah telah membataskan wasiat itu tidak melebihi kadar
satu pertiga dan satu perempat itu adalah lebih afdal supaya kepentingan pihak
para pewaris tidak tergugat dengan kerabat yang bukan pewaris. Ini beerti
urusan wasiat itu dilaksanakan mengikut dasar undang-undang dan semangat taqwa
dan itulah sifat-sifat peraturan kemasyarakatan yang diwujudkan oleh Islam
dengan penuh keselarasan dan aman damai.”
2. Ayat
181:
-
Ayat ini
secara jelas menyatakan sekiranya wasiat telah selesai ditulis, tetapi
kemudiannya diubah isi tulisannya, ditukar kadar pembahagiannya atau pun saksi
menyembunyikan penyaksiaannya terhadap keterangan wasiat yang telah didengari
sebelum ini, maka berdosalah mereka atas tindakan-tindakan tersebut. Perkara
ini sudah semestinya ditujukan kepada pemegang-pemegang amanah yang bertanggung
–jawap sepenuhnya terhadap wasiat-wasiat dibawah kendalian mereka. Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[13]: “Oleh
itu siapa yang mendengar wasiat, maka ia akan menanggung dosa sekiranya ia
mengubah wasiat itu selepas kematian si mati yang diwarisi dan simati itu tidak
berdosa dengan perbuatan itu.
-
Pihak-pihak
yang berhasrat untuk berwasiat tidak harus menjadikan kebimbangan terhadap
pihak pemegang wasiat sebagai alasan untuk tidak berwasiat kerana Allah s.w.t adalah
sebaik-baik saksi yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui [14]sepertimana
firmanNya diakhir ayat ini yang berbunyi:
إِنَّ
اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Bermaksud:
“ Sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui”
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[15]:
“ Allah s.w.t menjadi saksi atas apa yang didengar dan diketahui olehNya.
Dialah saksi simati yang diwarisi dan Dia tidak akan mempersalahkan perbuatan
pengubahan wasiat yang dilakukan selepas kematiannya dan Dialah saksi terhadap
orang yang melakukan pengubahan wasiat itu dan mengenakan dosa perbuatan itu
keatasnya”
3.
Ayat
182:
-
Ayat ini
menjelaskan sekiranya pemegang amanah itu khuatir wasiat akan menjadi berat
sebelah, ada unsur dendam serta menindas kerabat yang lain, pemegang amanah
boleh membuat rundingan diantara pihak-pihak yang bertelagah serta berhak
membaiki mana-mana perkara yang dilihatnya melampaui batas serta menatijahkan
kezaliman agar wasiat itu berlaku adil sebagaimana sepatutnya. Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[16]:
“ Hanya terdapat satu kes sahaja dimana penerima wasiat (pemegang amanah)
boleh mengubah wasiat pemberi wasiat. Iaitu apabila dia mengetahui bahawa
pemberi wasiat itu bertujuan memilih kasih atau menzalimi pihak pewaris dengan
wasiat itu. Dalam kes yang seperti ini tidak menjadi apa-apa kesalahan bagi
pihak yang mengendalikan perlaksanaan wasiat itu meminda wasiat itu dengan cara
yang dapat mengelakkan kezaliman itu dan dapat memulangkan perkara itu kepada
keadilan dan kesaksamaan”
[1] Dr. Abdul Hayei b. Abdul
Sukor, Tafsir Pedoman Muttaqin, Juz 2, (2010), mk 206. Lihat juga Al-Nasafi,
Tafsir al-Nasafi: Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1,
mk 157
[2] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), mk 37
[3] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr
al-Athir (1992), J. 4, mk 204
[4] Riwayat al-Nasaei dan
al-Tirmidzi
[5] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), mk 37
[6] Al-Nasafi, Tafsir
al-Nasafi: Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1, mk 157
[7] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir
al-Munir (1991), J. 2, mk 123
[8] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), mk 38
[9] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), mk 39
[10] Al-Nisa’, ayat 11
[11] Al-Maidah, ayat 106
[12] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), mk 39
[13] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), mk 39
[14] Dr. Abdul Hayei b. Abdul
Sukor, Tafsir Pedoman Muttaqin, Juz 2, (2010), mk 212
[15] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), mk 39
[16] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (2), (1988), mk 40
No comments:
Post a Comment