بسم الله الرحمن الرحيم
1. Ayat
172:
-
Disini Allah s.w.t menyuruh orang mukmin
supaya makan daripada rezekiNya yang baik-baik iaitu yang halal dan bermutu
sekaligus bersyukur kepadaNya jikalau mereka benar-benar menyembah Allah s.w.t.
Makanan yang halal itu bersangkut paut dengan ketetapan yang telah digariskan
oleh Islam, manakala makanan yang bermutu itu sudah dimaklumi oleh manusia itu
sendiri selain daripada rasa yang lazat, mengandungi bermacam vitamin yang
berkhasiat. Makanya manusia diseru mengutamakan makanan yang bermutu dari segi
kesihatan serta halal pula dalam Islam. Amat malanglah bagi mereka yang mencari
sebaliknya kerana makanan yang halal serta bermutu ini amat banyak disediakan
oleh Allah s.w.t untuk makanan manusia.
-
Allah s.w.t
memperkenankan hamba-hambaNya yang beriman memakan segala yang baik-baik dan
mengharamkan bagi mereka memakan segala yang keji dan busuk seperti bangkai,
darah dan daging babi serta melarang mereka menyiksa dan menahan diri dari
kenikmatan duniawi sepertimana amalan ahli kitab mengharamkan diatas diri mereka menikmati
makanan yang tidak diharamkan oleh Allah s.w.t sepertimana firmanNya[1]:
مَا
جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَلا سَائِبَةٍ وَلا وَصِيلَةٍ وَلا حَامٍ
وَلَكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَأَكْثَرُهُمْ
لا يَعْقِلُونَ
Bermaksud: “ Allah tidak
sekali-kali mensyari’atkan (ya’ni mengharamkan) Bahirah[2],
tidak juga Saibah[3],
tidak juga Wasilah[4],
tidak juga Ham[5].
Akan tetapi orang kafir itu sentiasa mengada-adakan perkara dusta terhadap
Allah s.w.t dan kebanyakkan mereka tidak menggunakan akal fikiran.”
-
Yang
dimaksudkan dengan طَيِّبَاتِ ialah
rezeki yang halal, sedangkan semua yang diharamkan oleh Allah disebut الخبائث. Umar Abd Aziz mengatakan maksud طَيِّبَاتِ ialah
“pendapatan yang baik” yang diperolehi daripada jalan yang halal dan bukan
semata-mata makanan yang baik[6].
Pendapat ini diperkuatkan lagi dengan sebuah Hadith[7] dari Abu Hurairah yang berbunyi:
إن
اللهَ طيبٌ لا يَقبَلُ إلا طيباً وإن اللهَ امرَ المؤمنين بما امر به المرسلين,
فقال : يايها الذين امنوا كلوا من طيبات ما رزقناكم. ثم ذكرَ الرَجُلُ يُطيلُ
السَفَرَ, أشعَثَ أغبَرَ, يَمُدُّ يَدَيْهِ إلى السماءِ : يا رب يا رب ومطعَمُهُ
حرامٌ ومشرابُهُ حرامٌ وملبَسُهُ حرامٌ وغُذِىَ بالحرامِ فأنى يُستَجابُ لهُ
Bermaksud: “ Sesungguhnya Allah
Maha Baik, Dia menerima melainkan segala yang baik. Dan sesungguhnya Allah
telah memerintah kepada orang beriman dengan apa yang diperintah kepada para
Rasul. Allah berfirman : Hai Rasul-Rasul, makanlah dari makanan yang baik-baik
dan kerjakanlah amal kebajikan. Allah berfirman lagi : Hai orang yang beriman,
makanlah diantara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu. Kemudian
Rasullullah s.a.w bercerita tentang seorang musafir laki-laki yang berjalan
jauh, dengan rambut yang kusut serta badan yang kotor penuh debu mengadah
tangan ke langit serta berdoa : Ya Tuhanku! ya Tuhanku! dalam pada itu
makanannya dari barang yang haram, minumannya juga dari sumber yang haram dan
pakaiannya dari hasil yang haram sekaligus hidup dalam kehidupan yang haram,
bagaimana doanya akan dapat dikabulkan.”
Hadith ini memberi kefahaman yang jelas sekiranya mahukan doa itu di
makbulkan, seharusnya dipastikan dahulu makan, minum dan berpakain serta
kehidupan seorang insan itu sendiri bebas daripada unsur-unsur haram walaupun
sedikit.
-
Ayat ini juga
menjelaskan bahawasanya limpahan nikmat (suruhan untuk makan rezeki yang
baik-baik) ini supaya manusia itu mensyukuri Allah atas dasar benar-benar tulus
(tidak berdusta) dalam penyataan iman mereka serta beribadat kepadaNya, tunduk
kepada hukumNya, taat kepada perintahNya dan tidak menyembah hawa nafsu dan
syahwat mereka.
-
Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[8]: “
Allah menyeru orang-orang yang beriman dengan sifat iman yang menghubungkan
mereka denganNya dan menyarankan kepada mereka supaya menerima undang-undang
dan peraturan dariNya iaitu mengambil hukum halal dan haram dariNya. Disamping
mengingatkan mereka dengan makanan yang dikurniakan sebagai rezeki kepada mereka kerana Allah
sahajalah satu-satuNya Tuhan yang memberi rezeki kepada mereka. Dialah yang
mengharuskan makanan yang baik yang dikurniakan kepada mereka. Dengan ini juga
menyedarkan mereka bahawa Dia tidak sekali-kali mengharamkan sesuatu yang baik
dan apabila Dia mengharamkan sesuatu makanan, maka beerti makanan itu
sebenarnya tidak baik, bukannya kerana semata-mata mengharamkannya dan hendak
menyulitkan mereka. Malah Dialah dari mulanya yang melimpahkan rezeki kepada
mereka. Allah menyuruh mereka supaya bersyukur jika benar mereka mahu
menyembahNya sahaja tanpa sebarang sekutu. Oleh sebab itu Allah menyarankan kepada
mereka bahawa amalan bersyukur itu adalah suatu ibadah dan ketaatan yang
diredhai olehNya dari para hambaNya.”
2. Ayat 173:
-
Disini pula, Allah s.w.t menjelaskan kepada
manusia jenis-jenis makanan yang diharamkan dengan nas yang menentukannya dengan
jelas. Sebenarnya, perkara yang diharamkan memakannya tidak terhad kepada empat
jenis ini sahaja seperti yang telah disebutkan dalam ayat ini. Malah ada banyak
lagi yang diterangkan haramnya di dalam al-Quran dan juga di dalam
Hadith-Hadith Nabi s.a.w. Di dalam surah al-Maidah, ayat 3 ada juga diterangkan
jenis-jenis binatang yang diharamkan seperti binatang ternak yang mati
tercekik, mati dipukul, mati jatuh daripada tempat tinggi, mati di tanduk dan
mati dimakan binatang buas. Di dalam Hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari dan
Muslim, dinyatakan lagi tentang jenis-jenis binatang yang diharamkan memakannya
seperti binatang buas yang bertaring, burung-burung yang menyambar dengan
kukunya dan lain-lain lagi[9].
-
Penjelasan
merujuk kepada ayat ini bolehlah dibahagikan kepada 3 bahagian seperti berikut:
a) Bangkai dan Darah:
Bangkai meliputi semua binatang yang
mati tidak disembelih secara syara’ kecuali bangkai ikan dan belalang. Manakala
darah pula meliputi kesemua darah yang tertumpah samada yang mengalir atau pun
beku kecuali hati dan limpa. Antara dalil yang mengharuskan memakan bangkai
ikan dan belalang serta limpa dan hati:
أُحلَّ
لنا ميتتان ودَمان : السمكُ والجرادُ والكَبِدُ والطِّحالُ
Bermaksud:
“ Dihalalkan bagi kita dua jenis bangkai dan dua jenis darah: iaitu ikan
laut dan belalang serta hati dan limpa[10]”
Rasullullah
s.a.w juga bersabda tentang laut:
هو
الطُهورُ ماؤُهُ, الحلُّ ميْتَتُهُ
Maksudnya:
“ Ialah yang suci airnya dan halal bangkainya[11]”
Diriwayatkan dalam sahih Bukhari dan
Muslim dari Jabir b. Abdullah, bahawa ia pernah keluar bersama Abu Ubaydah Ibn
Jarrah untuk menghadang kafilah Quraisy. Kami membawa bekal sekarung kurma.
Lalu berangkat menyusuri pantai laut. Di pantai kami melihat sesuatu timbul di
atas air menyerupai bukit pasir yang besar. Kami menghampirinya, rupa-rupanya
adalah seekor ikan yang disebut “ anbai” ( sebangsa ikan paus). Abu Ubaydah
berkata: “ seekor bangkai” Lalu ia melanjutkan percakapannya: “ Kita
dalam suruhan Rasullullah dan kalian dalam keadaan terpaksa, maka makanlah
bangkai itu”. Berkata Jabir: “ Maka kami memakannya selama satu bulan
sampai kami semua gemuk.” Ia meneruskan cerita : “ Setelah kami tiba
kembali Madinah, kami mendatangi Rasullullah s.a.w dan menceritakan peristiwa
itu. Nabi s.a.w bersabda: “ Itu suatu rezeki dikeluarkan oleh Allah bagi
kalian . Adakah masih tersisa sesuatu dari dagingnya untuk kalian berikan
kepada kami agar kami dapat merasanya?” Kami mengirimkan sebahagian daging
itu kepada Baginda s.a.w, lalu beliau memakannya[12].
Terdapat juga Hadith yang diceritakan
oleh Ibn Aufa, bahawa ia berkata: “ Kami berghazwah (berperang) bersama
Rasullullah s.a.w sebanyak 7 peperangan dan selama itu kami memakan belalang[13]”
Ulama
fiqh berselisih dalam menentukan apakah pengharaman didalam ayat ini hanya
mengenai dimakannya sahaja atau pun termasuk sekali kepada memanfaatkannya pun
diharamkan? Secara umumnya pengharaman itu kepada “bangkai” itu sendiri kecuali
bila ada yang diperlainkan oleh nas yang tertentu. Ada diantara ulama lain
berpendapat bahawasanya yang diharamkan hanyalah memakannya sahaja berdasarkan
ayat 172 yang berbunyi:
كُلُوا
مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ
Bermaksud: “ Makanlah yang
baik-baik dari rezeki yang Kami berikan kepadamu”
Dan juga firmanNya dalam ayat 173 ini
sebagai lanjutan kepada pengharaman jenis-jenis makanan yang diharamkan oleh
Allah s.w.t yang berbunyi:
فَمَنْ
اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ
Bermaksud:
“Barang siapa yang terpaksa, harus makan…”
‘Alha’ berpendapat bahawa lemak dan
kulit bangkai dapat dimanfaatkan seperti lemaknya dibuat cat atau bahan pelebur
dan kulitnya dapat disamak.
Hujahnya merujuk kepada ayat :
إِنَّمَا
حَرَّمَ عَلَيْكُمْ الْمَيْتَةَ
Pendapat
ini mengatakan yang diharamkan itu adalah “memakan” bangkai, dan mereka
menguatkan lagi hujjah mereka ini dengan
firmanNya[14]:
قُلْ
لا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ
أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً
Bermaksud: “ Katakanlah: Tidaklah
aku peroleh dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku sesuatu yang diharamkan bagi
orang yang hendak memakannya kecuali kalau makanan itu bangkai…(dan
seterusnya)”
Sebaliknya jumhur ulama fiqh
mengharamkan pemanfaatan bangkai dengan berdalilkan ayat[15]:
حُرِّمَتْ
عَلَيْكُمْ الْمَيْتَةُ
Ya’ni diharamkan memanfaatkan bangkai
dengan jalan memakannya atau mempergunakannya untuk tujuan lain. Mereka mengatakan kata “pemanfaatan” itu tidak
disebut selepas kalimah حُرِّمَتْ yang
sebenarnya bermaksud “ Diharamkan bagimu memanfaatkan bangkai[16]”
Selain daripada hujah ini, jumhur
ulama fiqh berdalilkan sebuah Hadith yang berbunyi[17]:
لعنَ
اللهُ اليهودَ , حُرِّمتْ عليهم الشُّحومُ , فحَمَلوها , فباعوها واكلوا أثْمانها
Maksudnya:
“ Dilaknat Allah orang Yahudi, diharamkan lemak keatas mereka, lalu mereka mencairkannya kemudian menjualnya dan memakan
hasilnya”
Hadith
ini menunjukkan bahawasanya apabila Allah s.w.t mengharamkan sesuatu, maka
diharamkan juga hasil penjualan. Maka tidaklah diperkenankan untuk
memperdagangkan atau memanfaatkan sesuatu apa pun dari bangkai , kecuali apa
yang telah ditetapkan oleh nas al-Quran dan Hadith.
Menurut
al-Jashshash, pengharaman itu berlaku dalam segenap bentuk pemanfaatan[18].
Al-Alusi berkata[19]
: “ Dikaitkannya soal keharaman dengan benda yang bersangkutan (yang
diharamkan) secara langsung. Padahal, soal haram adalah yang termasuk dalam
bidang syari’at dan bukan suatu hal yang berkaitan dengan soal benda yang
diharamkan. Hal ini demikian menunjukkan akan haramnya kebebasan memperlakukan
bangkai dalam segala bentuknya dengan jalan yang paling singkat dan paling
mantap.”
Dalam bab hukum keharaman bangkai sebentar tadi, dengan
bersandarkan kepada Hadith-Hadith diatas, maka dengan ini Jumhur ulama fiqh
mengecualikan bangkai binatang laut dari persoalan bangkai yang tersebut dalam
ayat ini[20]
sebagaimana juga mereka mengharuskan memakan belalang.
Akan tetapi, ulama mazhab Hanafi
mengharamkan bangkai ikan yang terapung diatas air, namun menghalalkan bangkai
ikan yang ditinggalkan oleh air surut bersesuaian dengan sebuah Hadith yang
berbunyi[21]:
ما
ألقى البحرُ أو جِزَرَ عنهُ فكلوهُ, وما ماتَ قيه وطناً فلا تأكُلوهُ
Maksudnya : “ Ikan yang mati yang
dilemparkan oleh laut atau yang ditinggalkan oleh air surut, bolehlah kalian
memakannya. Akan tetapi yang mati dan mengapung, janganlah kalian makan”
Al-Qurtuby berkata: “ Kebanyakkan
ulama fiqh membolehkan memakan semua binatang laut[22],
baik yang hidup atau pun yang sudah mati menjadi bangkai. Yang demikian jugalah
mazhab Imam Malik tetapi hanya menolak untuk memberikan pendapat tentang babi
laut dan ia berkata: “ Kalian menyebutkannya dengan perkataan babi”. Ibn
al-Qasim berkata: “ Akan tetapi saya menyingkirnya, namun saya tidak melihatnya
sebagai binatang yang haram[23]”
Adapun Abu Hanifah berpendapat bahawa babi laut tidak boleh dimakan disebabkan
bersangkutan dengan ayat ini yang mengharamkan babi secara umum. Sebaliknya
Imam Syafie dan Auza’ie mengatakan boleh memakan semua binatang yang hidup di
air (laut)[24].
Bagaimana pula dengan hukum janin
yang masih berada dalam perut ibunya, setelah ibunya disembelih?
Para ulama berselisih pendapat
tentang perkara ini. Imam Abu Hanifah berpendapat, janin tersebut haram dimakan
kecuali ianya keluar dalam keadaan hidup, lalu disembelih. Hal ini demikian
jikalau keluarnya mati, maka hukumnya ialah seekor bangkai. Adapun Imam
Syafi’e, Abu Yusuf dan Muhammad berpendapat bahawa janin itu halal dimakan
sebab ia masuk dalam hukum disembelih dengan sembelihan ibunya sepertimana
sebuah Hadith yang berbunyi[25]:
ذكاةُ
الجنينَ ذكاةُ أُمِّهِ
Bermaksud:
“ Penyembelihan seekor janin dicakup oleh penyembelihan ibunya”
Imam Malik berkata[26]: “
Apabila bentuk tubuhnya telah sempurna dan bulunya pun telah tumbuh, maka
bolehlah ia dimakan dan jikalau sebaliknya, maka tidak boleh dimakan.”
Al-Qurtuby berkata: “ Seekor janin
bila keluar mati (setelah induknya disembelih) dapat dimakan sebab ianya
dipandang sebahagian dari anggota tubuh induknya[27]”
Adapun mereka yang berpihak kepada
Abu Hanifah mengatakan Hadith diatas mengandungi makna yang lain, iaitu maksudnya “ penyembelihan seekor janin
serupa dengan penyembelihan ibunya[28]”.
Bagaimana pula hukum darah yang
tertinggal dalam urat-urat dan daging? Para ulama bersepakat bahawa darah haram
dan tidak boleh dimakan atau dimanfaatkan untuk tujuan lain sebagaimana dalam
ayat ini pengharamannya adalah secara mutlak, tetapi terdapat ayat yang
mengkhususkan perihal darah ini dengan firmanNya[29]:
أَوْ
دَماً مَسْفُوحاً
Bermaksud
: “ atau darah yang mengalir”
Makanya
pengharaman itu terbatas kepada darah yang mengalir sahaja. Diriwayatkan dari
Aisyah r.a bahawasanya ia berkata: “ Sekiranya Allah s.w.t tidak menfirmankan:
أَوْ دَماً مَسْفُوحاً
nescaya manusia akan meneliti darah
yang ada dalam urat-urat[30]”.
Dengan ini jelaslah darah yang menyusup
ke dalam serat-serat daging tidaklah haram dengan ijma’ ulama.
Al-Qurtuby berkata: “ Darah itu haram
dimakan, kecuali yang telah bercampur di dalam daging dan urat-urat tubuh.
Diriwayatkan dari Aisyah r.a bahawa dia berkata : “Kami, pada masa hidup
Rasullullah s.a.w memasak daging dalam periuk dan diatas permukaan masakan itu
ternampak kekuning-kuningan darah. Kami memakan masakan itu dan kami tidak
menolaknya[31]”
Berkata al-Syahid Sayyid Qutb [32]: “
Bangkai sememangnya dijijikkan oleh selera yang sihat dan begitulah juga darah
disamping diperakui oleh ilmu kedoktoran (yang mana setelah sekian lama
diharamkan oleh al-Quran dan Taurat sebelumnya dengan perintah Allah s.w.t)
yang mengatakan bahawa pada bangkai dan darah itu terkumpul kuman-kuman dan
bahan-bahan yang membahayakan kesihatan manusia. Kita tidak mengetahui apakah
ilmu kedoktoran moden ini telah menyelidik seluruh bahaya yang terkandung di
dalam bangkai dan darah itu atau disana masih ada lagi sebab-sebab pengharaman
yang lain yang belum diketahui oleh manusia.”
b) Daging babi:
Bermaksud kesemua tubuh badannya. Abu
al-Su’ud berkata[33]:
“ Disebutkan secara khusus dalam ayat ini “daging babi” padahal bahagian
yang lain juga sama sahaja hukumnya haram. Hal ini demikian kerana dagingnyalah
yang paling banyak dimakan daripada haiwan ini sedangkan bahagian yang lain
hanya mengikut sahaja.” Dalam hubungan ini Allah menyebut secara khusus
perkataan “daging” hanyalah untuk menunjukkan bahawa yang haram adalah babi itu
sendiri, baik disembelih mengikut syara’ atau pun tidak. Setengah golongan dari
aliran al-Zohiriyyah[34]
berpendapat bahawa yang diharamkan itu hanyalah daging babi bukan lemaknya.
Sebab itulah Allah hanya menyebutkan “ daging babi”. Akan tetapi, jumhur ulama
fiqh berpendapat bahawa lemaknya juga haram sebab daging itu meliputi lemak
juga dan inilah pendapat yang sahih[35].
Dalam pada itu, para ulama fiqh
berselisih pendapat mengenai pemanfaatan bulu babi. Imam Abu Hanifah dan Imam
Malik berpendapat bulu babi boleh dipakai sebagai pelubang kulit manakala Imam
Syafie mengharamkan penggunaan tersebut manakala Abu Yusuf menghukumkan
perbuatan itu sebagai makruh. Al-Qurtuby berkata[36]:
“ Tiada perselisihan pendapat bahawa babi dan sisinya secara keseluruhan adalah
haram, kecuali bulunya yang boleh dibuat pelubang kulit kerana pelubang kulit daripada
bulu babi ini telah wujud dizaman hidup Rasullullah s.a.w dan sesudahnya. Kami
tidak memperolehi pengetahuan bahawa Rasullullah s.a.w mahu pun mana-mana ulama
sesudah beliau tidak membenarkannya. Maka apa yang diperolehi oleh Baginda
s.a.w adalah awal syari’at daripadanya”
Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[37]: “
Adapun babi, disana ada segolongan manusia sekarang yang mempertikaikannya.
Babi itu sendiri menjijikkan tabiat manusia yang bersih dan betul. Walaupun
ianya telah diharamkan Allah sejak zaman yang lama lagi, namun baru sahaja ilmu
manusia mengetahui bahawa di dalam daging babi, darah dan ususnya terdapat
sejenis cacing yang sangat merbahaya (iaitu cacing pita dan telurnya yang
keras). Kini ada segolongan manusia yang berkata bahawa alat-alat pemanas moden
telah melangkah maju dan membuat cacing pita dan telurnya tidak lagi menjadi
sumber bahaya kerana ia dapat dibasmikan dengan haba yang tinggi yang dapat
disediakan oleh alat-alat pemasak yang moden itu. Tetapi, orang sebegini lupa
bahawasanya ilmu pengetahuan mereka kadang-kadang memerlukan kepada beberapa
abad untuk mengenal pastikan sesuatu penyakit. Siapakah yang berani pastikan
bahawa disana tidak ada lagi penyakit-penyakit yang lain yang ada di dalam
daging babi yang belum diketahui oleh manusia? Tidakkah wajar kita memberi
kepercayaan yang teguh kepada syari’at Allah yang telah mendahului ilmu
pengetahuan manusia selama sepuluh abad itu dan menyerahkan kata pemutus
kepadaNya, iaitu kita haramkan apa yang diharamkanNya dan kita halalkan apa yang
dihalalkanNya kerana syari’at adalah datangnya dari Allah yang Maha Bijaksana
dan Maha Mengetahui.”
c) Sembelihan bukan dengan nama Allah:
Ya’ni, ketika disembelih disebutkan
dengan nama selain daripada Allah seperti nama-nama dewa, hantu, berhala dan lain-lainnya
persis amalan masyarakat jahiliyyah yang meyembelih binatang dengan menyeru
nama berhala pujaan mereka. Berkata al-Syahid Sayyid Qutb[38]: “
Adapun sembelihan yang disembelih kerana yang lain daripada Allah s.w.t, iaitu
sembelihan yang diniatkan oleh tuannya kepada yang lain daripada Allah, maka
ianya diharamkan bukan kerana sesuatu mudharat tetapi kerana dia berniat untuk
yang selain daripada Allah s.w.t. Ianya secara tepatnya diharamkan kerana mudharat
ruhaniyyah yang bertentangan dengan kefahaman dan kepercayaan yang betul,
bertentangan dengan kebersihan hati, kesucian ruh serta keesaan Tuhan yang
disembah”.
-
Seterusnya ayat ini
diakhiri dengan penjelasan bahawasanya Islam itu tetap mempertimbangkan
keadaan-keadaan darurat melalui firmanNya:
فَمَنْ
اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلا عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ
رَحِيمٌ
Bermaksud: “ Tetapi sesiapa yang
dipaksakan dalam keadaan darurat tanpa sengaja dan melampau, maka tiadalah
apa-apa kesalahan padanya, sesungguhnya Allah itu maha pengampun dan pengasih”
Para ulama berselisih pendapat
mengenai seorang yang dalam keadaan terpaksa, apakah ia boleh makan hingga
kenyang ataupun hanya sekadar untuk menyambung nyawa? Imam Malik berpendapat
boleh makan hingga kenyang kerana darurat itu menghapuskan apa yang haram
sehingga dengan demikian bangkai (sebagai contoh) itu menjadi mubah (boleh
dimakan). Namun jumhur ulama’ cenderung kepada memakan sekadar yang perlu
sahaja sebab kemubahan itu bersifat darurat dan harus diukur menurut kadarnya[39]. Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[40]: “
Iaitu, mana-mana keadaan darurat yang mengancam keselamatan nyawa maka bolehlah
seseorang itu menghindarkannya dengan memakan makanan yang diharamkan itu
sekadar yang boleh menolak darurat itu tanpa lebih”.
[1] Al-‘An’am, ayat 103
[2] Unta betina yang telah
beranak lima dan pada kali yang kelima itu ia melahirkan anak jantan, maka unta
tersebut dibelah telinganya dan dilepaskan bebas tidak boleh diganggu.
[3] Unta betina yang dibiarkan
lepas bebas kerana dinazarkan untuk berhala mereka
[4] Kambing betina yang beranak
kembar dua anak betina berturut-turut sebanyak enam kali, dan pada kali yang
ketujuh ia beranak kembar dua tetapi jantan dan betina. Maka anak yang betina
itu dinamakan wasilah lalu dibiarkan tidak diganggu. Manakala yang jantan
seperut dengannya disembelih untuk berhala mereka.
[5] Unta jantan yang telah
membuntingkan unta betina sebanyak sepuluh kali, ia dibiarkan bebas dan tidak
diganggu. Sila lihat Tafsir al-Alusi, J. 7, mk 37-38
[6] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
mk 287-288
[7] Diriwayatkan oleh Ahmad,
Muslim dan al-Turmudzi
[8] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 636
[9] Tafsir Pimpinan Ar-Rahman
kepada Pengertian al-Quran (JAKIM), mk
331
[10] Diriwayatkan oleh Ahmad, Ibn
Majah dan Dar al-Qutni. Sila lihat Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir al-Munir
(1991), J. 2, mk 80
[11] Diriwayatkan
oleh Abu Dawud no. 83; An-Nasa`i no. 332, 4350; Al-Tirmidzi no. 69; dan Ibnu
Majah no. 386; Ibnu Abi Syaibah dalam Mushannaf-nya bab no. 158, hadits no. 15.
Malik dalam Al-Muwaththa` no. 37; Asy-Syâfi’i dalam Musnadnya no. 1; Ahmad
dalam Musnadnya no. 7192, 8518, 8695, 8855. Lihat juga Ibn al-‘Arabi, Ahkam al-Quran, J. 1, mk 52
[12] Al-Qurtuby, al-Jami’ li
Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 200
[13] Lihat Abu Bakar al-Razi, Ahkam
al-Quran, J. 1, mk 125
[14] Al-‘An’am, ayat 145
[15] Al-Maidah, ayat 3
[16] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
mk 296
[17] Hadith riwayat ‘Alha’ dari
Jabir. Lihat juga Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2,
mk 203
[18] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
mk 291
[19] Al-Alusi, Tafsir Ruh
al-Ma’ani, J. 3, mk 41
[20] Hukum ini
mencakupi semua bangkai binatang yang hidup di laut, sekalipun penamaanya
menyerupai binatang darat yang haram dimakan, misalnya: anjing laut, ular laut,
babi laut, dan sebagainya. Ini adalah pendapat al-Imam Malik, al-Imam al-Syafi’i,
al-Imam Ahmad, dan al-Imam Asy-Syaukani.
[21] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
mk 293-294. Walaupun begitu, Al-Syaikh al-Albani
mengatakan Hadith ini tidak sah sepertimana yang telah dipaparkan sebegitu oleh
kitab-kitab lain.
[22] Bangkai binatang
laut hukumnya halal. Yang dimaksud dengan binatang laut adalah semua binatang
yang tidak mampu hidup kecuali di laut. Al-Syaikh al-Albani dalam kitab beliau
Al-Shahihah, pada hadits nomor : 480- mengatakan : “Halalnya semua binatang yang
mati di laut jika memang binatang tersebut tempat hidupnya di laut, walaupun
sudah mengapung di atas air. Betapa baiknya sebuah atsar yang diriwayatkan dari
sahabat Ibnu ‘Umar, bahwasanya beliau ditanya : “Apakah boleh aku memakan (binatang
laut) yang telah terapung di atas air?” Beliau menjawab, “Sesungguhnya segala
yang terapung di atas air (laut) adalah bangkainya. Rasulullah s.a.w telah
bersabda : “Sesungguhnya air laut itu suci mensucikan, dan bangkainya halal (dimakan.
” Diriwayatkan oleh Al-Daraquthni 538.
[23] Al-Qurtuby, al-Jami’ li
Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 200
[24] Al-Jashshash, Ahkam
al-Quran, J. 1, mk 145
[25] Diriwayatkan oleh Abu Daud.
[26] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
mk 295
[27] Al-Qurtuby, al-Jami’ li
Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 201
[28] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
mk 295
[29] Al-‘An’am, ayat 145
[30] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
mk 297
[31] Al-Qurtuby, al-Jami’ li
Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 204
[32] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 637
[33] Tafsir Abu al-Su’ud, J. 1, mk
147
[34] Salah satu Mazhab dalam ilmu fiqh yang hanya
menerima zahir nas al-Quran sahaja sebagai dalil secara harfiah serta menolak
setiap kias dan analogi yang sifatnya rasional. Mazhab ini dipelopori oleh Daud
al-Asbahani.
[35] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
mk 298
[36] Al-Qurtuby, al-Jami’ li
Ahkam al-Qur’an (1996), J. 2, mk 205
[37] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 637
[38] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 638
[39] M. Ali Al-Sobuni, Tafsir
Ayat-Ayat Hukum Dalam Al-Quran, J.1,
mk 299
[40] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 639
No comments:
Post a Comment