Thursday, January 29, 2009

IHSAN DARI AL-MUQRY

FADHILAT MUHARRAM.

1.) Sabda Rasulullah SAW

أَفْضَلُ الصِّيامِ بَعْدَ شَهْرِ رمضانَ شَهْرُ اللهِ الذي تَدْعُونَهُ المحرم ، وأَفْضَلُ الصلاةِ بَعْدَ الفَريضَةِ قِيامُ الليل

Maksudnya:
“Sebaik-baik puasa selepas bulan Ramadhan ialah bulan yang kamu panggil (namakan) MUHARRAM, dan sebaik-baik sembahnyang selepas sembahyang fardhu ialah Qiamullail”

Takhrij:
Hadis ini diriwayakan oleh Imam Muslim dari Abu Hurairah RA.

2) Seorang lelaki pernah bertanya kepada Rasulullah SAW dengan katanya: Wahai Rasulullah! Khabarkanlah kepadaku satu bulan untuk aku puasa selepas Ramadhan? Lalu baginda bersabda:

اِنْ كُنْتَ صائِمًا شَهْرًا بَعْدَ رمضانَ فَصُمِ المحرمَ ، فَاِنَّهُ شَهْرُ اللهِ وفيه يَوْمٌ تابَ اللهُ فيه على قومٍ ، ويَتُوبُ على اَخَرِينَ

Maksudnya:
“Jika kamu (ingin) berpuasa sebulan selapas Ramadhan maka puasalah bulan Muharram, Maka sesungguhnya ia bulan Allah, padanya Allah telah menerima taubat satu kaum dan akan menerima taubat kaum yang lain”

Takhrij:
Hadis ini diriwayatkan oleh At Tirmizi dan Ahmad dari Sayyidina Ali RA. Berkata Ibnu Rajab Al-Hanbali di dalam ‘Lathoiful Ma’arif’ : Pada sanadnya ada Maqal iaitu pertikaian (bermakna hadis ini dhaif). Walaupun dhaif tetapi hadis pertama di atas sudah cukup untuk dijadikan rujukan.

Ust Khairul Azmi Ismail

No comments: