Tuesday, March 29, 2011

HALAQAH AL-QIRA’AT AL-SYUBRAWI


Bab Marhalah turunnya al-Qira'at..

(Kitab al-Qira’at al-Quraniyyah)

Adakah permulaan turunnya al-Ahruf dan al-Qira'at sekaligus bersama turunnya al-Qur'an ataupun lewat sedikit? disisi ulama ada 2 pendapat:


1) al-Quran beserta semua qira'atnya turun sekaligus daripada Allah swt kepada nabi Muhammad s.a.w.
2) al-Quran turun dgn satu qira'at dan kemudian diizinkan membaca dgn wajah-wajah qira'at yg lain.


Kedua-kedua pendapat berdalilkan nas daripada Abu Laith al-Samarqandi yg dinaqalkan oleh al-Zarkasyi (lihat Burhan, j. 1,mk 326)


Abu Laith berkata pula, jika setiap qira'at itu menambahkan lagi tafsiran makna kepada qira'at yg lain, maka kedua-dua wajah qira'at tersebut diturunkan sekaligus.Maka jadilah 2 wajah qira'at, contoh pada ayat 222 al-baqarah
حتى يطهرن


Dan jika ada 2 wajah qira'at tetapi makna yg sama seperti kalimah
البيوت ,dengan kasrah dan fathah huruf ba',sesungguhnya iainya turun dengan salah satu wajah dan diharuskan dibaca dgn wajah yg lain mengikut kesesuain qabilah arab.


Jika ditanya: jika betul ianya turun dgn salah satu wajah sahaja, wajah manakah yg turun itu?....maka jawabnya ialah wajah yang turun adalah daripada dialek Quraisy.

Ini adalah kerana Rasullullah s.a.w daripada puak Quraisy (al-Bukhari, Fadail al-Qur'an, bab: al-Qur'an bilisan quraisy wal Arab,no 4699.)

Bilakah bermulanya penurunan al-Qira'at ataupun bilakah dizinkan pembacaan al-Qira'at?


Ada 2 pendapat disisi ulama':


1) Ianya turun di Mekah sekaligus turunnya al-Quran berdalilkan terdapatnya khilaf wajah qira'at pada ayat makiyyah seperti juga pada ayat madaniyyah. Pendapat ini disokong oleh Muhammad Salim Muhaysin (lihat fi rihab al-Qur'an, j. 1, mk 233-234)


2) Ianya turun di Madinah selepas hijrah berdalilkan tiada keperluan dalam mewujudkan kelonggaran sebutan ketika di Mekah.Keperluan kepada kelonggaran sebutan amat diperlukan di Madinah disebabkan ramainya manusia yang memeluk Islam yang menimbulkan banyak perselisihan terhadap sebutan dan bahasa.


Maka pengarang kitab ini berkata tiada yg qat'i pada kedua-dua pendapat tadi, tetapi jikalau hendak ditarjihkan, maka pendapat pertama menjadi pilihan atas dasar:


1)Hadith-hadith berkaitan ahrufussab'ah secara terang-terang menjelaskan bahawa al-Qur'an itu turun dengan 7 huruf dan permulaan wahyu adalah di Mekah. Tidak ada dalil menunjukkan ada penurunan setengah wajah di Mekah dan setengah lain di Madinah.


2) Tidak ada keperluan kepada wajah qira'at di Mekah tidak memberi maksud wajah tersebut tidak diturunkan di Mekah. Ini adalah kerana tidak diarahkan kepada Rasullullah s.a.w kerana tiada keperluan untuk berbuat sedemikian ketika itu.


3) Sesetengah nas menjelaskan bahawa Rasullullah s.a.w mengetahui tentang ahruf sab'ah tetapi tidak membacanya sehinggalah datang arahan untuk berbuat demikian.

Bab marhalah penyebaran ilmu al-Qira'at,

(Kitab al-Qira’at al-Quraniyyah , mk 52)

Antaranya menjelaskan ruang lingkup proses pengajaran Rasullullah s.a.w, para sahabat dan seterusnya para-para tabi'en. Proses tersebut bolehlah dibahagikan kepada 4 bahagian:


1- Baginda s.a.w membaca kepada sahabat secara perseorangan atau pun secara berkelompok daripada al-Quran dengan huruf- hurufnya. Kemungkinan juga diajar sebahagian sahabat dengan satu huruf dan sebahagian yg lain dengan huruf yg lain. Mungkin juga diajar pada seorang sahabat dengan huruf yang banyak. Termasuklah juga pengajaran ini ditunjuk oleh Baginda s.a.w di dalam sembahyang dan juga majlis tazkirah yg berkaitan dengan pembacaan al-Quran yg mana ini juga menjadi antara cara-cara pengajaran ilmu qira'at di zaman Rasullullah s.a.w.

2-Para- para sahabat membaca sesama mereka sebagai menyahut seruan Rasullullah s.a.w: بلغوا عني ولو آية
Dan Rasullullah s.a.w sendiri telah menyatakan nama sahabat-sahabat tertentu untuk diambil bacaan daripada mereka, sepertimana sabda Baginda s.a.w:
خذوا القرآن من أربع: عبد الله بن مسعود وسالم مولى أبي حذيفة ومعاذ بن جبل وأبي بن كعب

3-Berkelana para-para sahabat ke pelusuk tanah Arab mengajar manusia al-Quran dan al-Qira'at sehingga orang yang pertama yg menjadi utusan dengan al-Qur'an sebelum Rasullullah s.a.w sampai ke Madinah ialah Mus'ab bin 'Umayr yang dipilih oleh Baginda s.a.w untuk "menyegarkan udara dikota Madinah". Beliau juga adalah orang pertama dipanggil dengan gelaran al-Muqri' ( Zad al-Ma'ad,Ibn al-Qayyum, j.3,mk47)

Antara para sahabat yang masyhur dgn al-Qur'an dan al-Qira'at:


-Uthman bin 'Affan
-'Ali bin abi Talib
-Ubay b Ka'ab
- Zaid b. Thabit
.- Ibn Mas'ud
- Abu Musa al-'Asy'ari


Perkembangan sebegini sebenarnya bertitik tolak daripada usaha Saidina Uthman r.a menghantar qari-qari daripada para-para qurra' yang masyhur beserta mushaf yang berkaitan ke beberapa tempat untuk dibaca al-Quran beserta qira'atnya kepada manusia bertepatan dengan mushaf yang dibawa. Ia juga dapat merealisasikan konsep sunnah ketika mempelajari al-Quran iaitu mesti bertalaqqi yang mana tidak boleh untuk mengambil bacaan al-Quran tanpa bertalaqqi ataupun musyafahah.

Maka Saidina 'Uthman r.a menghantar Abdullah bin al-Sa'ib al-Makhzumi ke Mekah, Abi Abd al-Rahman al-Sulamiy ke Kufah, 'Amir bin Abd Qais ke Basrah dan mengekalkan Zaid bin Thabit di Madinah.

4-Minat yg amat mendalam serta mengambil berat sekumpulan manusia dengan ilmu al-qira'at. Mereka bersungguh-sungguh mendalami ilmu ini sehingga menjadi imam serta menjadi tumpuan ditempat masing-masing, mereka yang dimaksudkan itu adalah:


1-Abu Ja'far Yazid bin al-Qa'qa' al-Madani (imam ke 8), dan Nafi' bin Abd al-Rahman (imam pertama) di Madinah.


2-Abdullah bin Kathir(imam ke 2) di Mekah.


3- 'Asim bin Abi al-Najud (imam ke 5), Hamzah bin Habib al-Zayyat (imam ke 6) dan Abu 'Ali al-Kisaei (imam ke 7) di Kufah


4- Abu 'Amru bin al-'Ala'(imam ke 3) dan Ya'qub bin Ishaq al-Hadrami (imam ke 8) di Basrah


5- Abdullah bin 'Amir (imam ke 4) di Syam


6- Khalaf bin Hisyam (imam ke 10) di Baghdad.

Marhalah penulisan/pembukuan ilmu Qira'at ,

(Kitab al-Qira’at al-Qur’aniyyah, mk 60)


Telah masyhur dalam kebanyakkan kitab bahawasanya orang yang pertama mengarang kitab ilmu Qira'at ialah Abu 'Ubayd al-Qasim bin Salam. Dan sepertimana ilmu usul , telah masyhur orang yang pertama menyusunnya ialah imam al-Syafi'e, tetapi sebenarnya sudah ada dari kalangan ulama' sebelum imam al-Syafi'e telah menyusun ilmu usul ini tetapi tidak disempurnakan, maka imam al-Syafi'e menambah kepada penyusunan tersebut dengan penambahan yang banyak serta mengeluarkan teori2 yang lebih lengkap

Begitu jugalah terjadi pada ilmu qira'at yang mana terdapat sekumpulan ulama' yang telah mengarang tentang ilmu qira'at sebelum Abu 'Ubayd. Dan kemungkinan disebabkan tiada pengkhususan ilmu qira'at dalam karangan mereka (yang mana mereka tidak mengkhususkan ilmu ini dalam satu kitab, mereka hanya menyebut tentang ilmu ini secara sampingan di dalam kitab-kitab ilmu yang lain) ataupun kemungkinan karangan-karangan mereka tidak sampai kepada kita dan hanya yg sampai adalah kitab Abu 'Ubayd sahaja. Hal demikian menjadikan masyhurnya Abu 'Ubayd daripada mereka yg lain waallahu a'lam.

Abd al-Hadi al-Fadli berpendapat bahawasanya sebelum 'Ubayd adalah Yahya bin Ya'mur dan yang demikian telah dinyatakan oleh Ibn 'Atiyyah dalam kitabnya (al-Muharar al-Wajiz fi tafsir al-Kitab al-Aziz) bahawasanya diriwayatkan Abd al-Malik bin Marwan dalam usaha untuk menambah baikkan bentuk baris dan titik dalam mushaf telah mengarahkan al-Hajaj al-Thaqafi (gabenor Iraq pada masa itu) untuk memperelokkan pada bentuk baris dan titik serta menambahkan pembahgian juzu' pada mushaf. Lalu al-Hajaj mengarahkan al-Hassan dan Yahya b. Ya'mur untuk tugasan tersebut. Maka mengaranglah Yahya b. Ya'mur di bandar yang bernama Wasit kitab qira'at yang pada kitab itu tersebut khilaf-khilaf yang bertepatan dgn rasm al-Qur'an. Dan seterusnya menjadi rujukan beberapa tahun lamanya sehinggalah Ibn Mujahid melahirkan kitab karangannya

Ramai ulama' yg telah mengarang kitab qira'at antara zaman Yahya dan Ubayd, antaranya adalah:
-Abana bin Taghlab al-Kufi
-Abu 'Amru bin al-'Ala'(imam ketiga)
-Hamzah b. Habib al-Zayyat (imam keenam)
-Al-Kisaei (imam ketujuh)
-Ya'qub al-Hadrami (imam kelapan)
dan antara yang menjadi anak murid 'Ubayd adalah:
-Khalaf b Hisyam (imam kesepuluh)
-Muhammad Sa'dan al-Darir al-Kufi
-Ahmad Muhammad al-Bazzi al-Makki (perawi pertama Ibn kathir)
-Abu Hatim al-Sijistani
-Abu Ja'far Muhammad b Jarir al-Tobari

Maka berkekalanlah sebegitu sehinggalah datang Abu Bakar Ahmad b Musa b al-'Abbas b. Mujahid al-Tamimi al-Baghdadi yang dikenali sebagai Ibn Mujahid dengan karangan beliau yang masyhur iaitu Kitab al-Sab'ah fi al-Qira'at.. Kitab ini dianggap kitab yang paling unggul dalam sejarah ilmu qira'at. Ini adalah kerana:


-Ulama' sebelum Ibn Mujahid tidak mengkhususkan kepada bilangan tertentu, bahkan mereka mengumpulkan apa yang sampai kepada mereka sahaja samada banyak ataupun sedikit. Ada diantara mereka yang mengurangkan bilangan dan ada yang menambahkan bilangan tersebut. Hal ini demikian berlakulah perselisihan yg besar dalam karangan kitab mereka


-Adapun Ibn Mujahid memilih 7 imam antara jumhur qurra' yang ada. Mereka adalah yang lebih thabit disisi Ibn Mujahid dan mereka juga yang terbukti bersungguh-sungguh dalam menjaga ikhtiyar mereka. Tambahan lagi qira'at mereka bertepatan dengan makna ahruf al-sab'ah sepertimana yang telah warid di dalam hadith-hadith yang sohih.

Pemilihan Ibn Mujahid ini juga adalah berdasarkan respond daripada ulama' lain dan juga menimbulkan perbahasan dan perbalahan tetapi tidak dapat dinafikan bahawa usaha Ibn Mujahid ini adalah sangat besar dalam menjaga nas al-Qur’an serta mengasingkan riwayat-riwayat bacaan sehingga yang kekal daripadanya adalah yang sahih dan dibuang daripadanya yang syaz.

Wednesday, March 23, 2011

Mengapa Tidak Terus Mengambil Dari Al Quran Dan Sunnah?



Oleh : Ustaz Nazrul Nasir

Tertarik dengan satu risalah yang saya terima daripada seorang rakan. Risalah tersebut menceritakan sebuah kisah berkenaan pertemuan seorang pemuda yang mengaku bahawa dia adalah pengikut ajaran Salaf dengan seorang Kiyai @ Tuan Guru di sebuah pesantren di Indonesia.

Apa yang menarik tentang kisah ini ialah bagaimana sikap seorang guru ketika memberi didikan kepada seorang yang datang menempelak dan mencemuhnya. Sabar, setia mendengar setiap yang diluahkan dan pelbagai sikap yang baik yang patut diteladani oleh para pendakwah sekarang daripada Kiyai tersebut. Inilah manhaj sebenar Ahlussunnah Wal Jamaah . Tidak melenting malah memberikan peluang kepada mereka untuk berbicara.
Sikap pemuda yang mengaku mengikut ajaran Salaf ini juga patut diteladani dalam satu aspek iaitu mendengar kembali apa yang diterangkan oleh Kiyai tersebut dan mengakui bahawa dirinya ada melakukan kesalahan. Berbeza dengan sikap pemuda-pemuda sekarang yang mengaku bahawa mereka adalah pengikut ajaran Salaf , yang langsung tidak mahu menerima pandangan orang lain malah menuduh bahawa para ulama sekarang banyak membawa Bid’ah dan sebagainya.

Benarlah kata para ulama :






Di sini saya akan mengolah semula cerita tersebut sebagai panduan kepada kita semua. Kisahnya begini :

Suatu hari, datang seorang pemuda ke sebuah Pesantren di Indonesia bertujuan untuk bertemu dengan Kiyai di Pesantren tersebut. Maka berlakulah dialog di antara pemuda dan Kiyai di ruang tamu rumah Kiyai itu.

Pak Kiyai : Silalah duduk anak muda, siapa namamu dan dari mana asalmu?

Pemuda : Terima kasih Pak Kiyai. Nama saya Abdullah dan saya berasal dari Kampung Seberang.

Pak Kiyai : Jauh kamu bertandang ke sini, sudah tentu kamu punya hajat yang sangat besar. Apa hajatnya mana tahu mungkin saya boleh menolongmu?

Pemuda tersebut diam sebentar sambil menarik nafasnya dalam-dalam.

Pemuda : Begini Pak Kiyai, saya datang ke sini, bertujuan ingin berbincang beberapa permasalahan dengan Pak Kiyai. Pendeknya, permasalahan umat Islam sekarang. Saya ingin bertanya, mengapa Kiyai-Kiyai di kebanyakan pesantren di Indonesia, dan Tuan-Tuan Guru di Malaysia serta Pattani dan Asia umumnya sering kali mengajar murid-murid mereka dengan lebih suka mengambil kalam-kalam atau pandangan para ulama? Seringkali saya mendengar mereka akan menyebut : “ Kata al-Imam al-Syafiee, kata al-Imam Ibn Ato’illah al-Sakandari, Kata al-Imam Syaikhul Islam Zakaria al-Ansori dan lain-lain”

Mengapa tidak terus mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah ? Bukankah lebih enak kalau kita mendengar seseorang tersebut menyebutkan “ Firman Allah taala di dalam al-Quran, Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam di dalam hadis itu dan ini?”

Ulama-ulama itu juga punya kesalahan dan kekurangan. Maka mereka juga tidak lari daripada melakukan kesilapan. Maka sebaiknya kita mengambil terus daripada kalam al-Ma’sum iaitu al-Quran dan al-Sunnah.
Pak Kiyai mendengar segala hujah yang disampaikan oleh pemuda tersebut dengan penuh perhatian. Sedikitpun beliau tidak mencelah malah memberikan peluang bagi pemuda tersebut berbicara sepuas-puasnya. Sambil senyuman terukir di bibir Pak Kiyai, beliau bertanya kepada pemuda tersebut,

Pak Kiyai : Masih ada lagi apa yang ingin kamu persoalkan wahai Abdullah?

Pemuda : Setakat ini, itu sahaja yang ingin saya sampaikan Pak Kiyai.

Pak Kiyai : Sebelum berbicara lebih lanjut, eloknya kita minum dahulu ya. Tiga perkara yang sepatutnya disegerakan iaitu hidangan kepada tetamu , wanita yang dilamar oleh orang yang baik maka disegerakan perkahwinan mereka dan yang ketiga si mati maka perlu disegerakan urusan pengkebumiannya. Betul kan Abdullah?

Pemuda : Benar sekali Pak Kiyai .

Pak Kiyai lalu memanggil isterinya bagi menyediakan minuman pada mereka berdua. Maka beberapa detik selepas itu minuman pun sampai di hadapan mereka.

Pak Kiyai : Silakan minum Abdullah.

Sebaik dipelawa oleh Pak Kiyai, maka Abdullah pun terus mengambil bekas air tersebut lalu menuangkan perlahan-lahan ke dalam cawan yang tersedia.

Pak Kiyai terus bertanya : Abdullah, kenapa kamu tidak terus minum daripada bekasnya sahaja? Kenapa perlu dituang di dalam cawan?

Pemuda : Pak Kiyai, mana bisa saya minum terus daripada bekasnya. Bekasnya besar sekali. Maka saya tuang ke dalam cawan agar memudahkan saya meminumnya.

Pak Kiyai : Abdullah, itulah jawapan terhadap apa yang kamu persoalkan sebentar tadi. Mengapa kami tidak mengambil terus daripada al-Quran dan al-Sunnah? Ianya terlalu besar untuk kami terus minum daripadanya. Maka kami mengambil daripada apa yang telah dituang di dalam cawan para ulama. Maka ini memudahkan bagi kami untuk mengambil dan memanfaatkannya.

Benar kamu katakan bahawa mengapa tidak terus mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah. Cuma persoalan kembali ingin saya lontarkan kepada kamu. Adakah kamu ingin mengatakan bahawa al-Imam al-Syafie dan para ulama yang kamu sebutkan tadi mengambil hukum selain daripada al-Quran dan al-sunnah? Adakah mereka mengambil daripada kitab Talmud atau Bible?

Pemuda : Sudah tentu mereka juga mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah.

Pak Kiyai : Kalau begitu, maka sumber pengambilan kita juga adalah daripada al-Quran dan al-Sunnah cuma dengan kefahaman daripada para ulama.

Pak Kiyai : Satu lagi gambaran yang ingin saya terangkan kepada kamu. Saya dan kamu membaca al-Quran, al-Imam al-Syafie juga membaca al-Quran bukan?

Pemuda : Sudah tentu Pak Kiyai.

Pak Kiyai : Baik, Kalau kita membaca sudah tentu kita ada memahami ayat-ayat di dalam al-Quran tersebut bukan? Al-Imam al-Syafie juga memahami ayat yang kita bacakan. Maka persoalannya , pemahaman siapa yang ingin didahulukan? Pemahaman saya dan kamu atau pemahaman al-Imam al-Syafie terhadap ayat tersebut?

Pemuda : Sudah tentu pemahaman al-Imam al-Syafie kerana beliau lebih memahami bahasa berbanding orang zaman sekarang.

Pak Kiyai : Nah, sekarang saya rasa kamu sudah jelas bukan? Hakikatnya kita semua mengambil daripada sumber yang satu iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Tiada seorang pun yang mengambil selain daripada keduanya. Cuma bezanya, kita mengambil daripada pemahaman terhadap al-Quran dan al-Sunnah tersebut daripada siapa? Sudah tentu kita akan mengambil daripada orang yang lebih dalam ilmu dan penaakulannya. Ini kerana mereka lebih wara’ dan berjaga-jaga ketika mengeluarkan ilmu.

Kamu tahu Abdullah, al-Imam al-Syafie radhiyallahu anhu pernah ditanya oleh seseorang ketikamana beliau sedang menaiki keldai , berapakah kaki keldai yang Imam tunggangi?

Maka al-Imam al-Syafie turun daripada keldai tersebut dan mengira kaki keldai tersebut. Selesai mengira kaki keldai berkenaan, barulah al-Imam menjawab : “ Kaki keldai yang aku tunggangi ada empat”. Orang yang bertanya tersebut merasa hairan lalu berkata “ Wahai Imam , bukankah kaki keldai itu sememangnya empat, mengapa engkau tidak terus menjawabnya?” al-Imam al-Syafiee menjawab : “ Aku bimbang, jika aku menjawabnya tanpa melihat terlebih dahulu, tiba-tiba Allah taala hilangkan salah satu daripada kakinya maka aku sudah dikira tidak amanah di dalam memberikan jawapan”

Cuba kamu perhatikan Abdullah, betapa wara’nya al-Imam al-Syafie ketika menjawab persoalan berkaitan dunia. Apatah lagi kalau berkaitan dengan agamanya?

Al-Imam Malik radhiyallahu anhu pernah didatangi oleh seorang pemuda di dalam majlisnya di Madinah al-Munawwarah. Pemuda tersebut mengatakan bahawa dia datang daripada negeri yang jauhnya 6 bulan perjalanan daripada Madinah. Pemuda itu datang untuk bertanyakan satu masalah yang berlaku di tempatnya.
Al-Imam Malik radhiyallahu anhu, mengatakan bahawa “ Maaf, aku tidak pandai untuk menyelesaikannya”
Pemuda tersebut hairan dengan jawapan Imam Malik, dan dia bertanya : “ Bagaimana aku akan menjawab nanti bilamana ditanya oleh penduduk tempatku?”

Maka kata al-Imam Malik : “ Katakan kepada mereka bahawa Malik juga tidak mengetahui bagaimana untuk menyelesaikannya”

Allah.. Cuba kamu lihat Abdullah betapa amanahnya mereka dengan ilmu. Berbeza dengan manusia zaman sekarang yang baru setahun jagung di dalam ilmu sudah mendabik dada mengaku bahawa seolah-olah mereka mengetahui segalanya.

Pemuda : MasyaAllah, terima kasih Pak Kiyai atas penjelasan yang sangat memuaskan. Saya memohon maaf atas kekasaran dan keterlanjuran bicara saya .

Pak Kiyai : Sama-sama Abdullah. Semoga kamu akan menjadi seorang yang akan membawa panji agama kelak dengan ajaran yang benar InsyaAllah.

Sunday, February 27, 2011

JAMA' IMAM SEPULUH (BAQARAH, 1-2)

(بسم الله الرحمن الرحيم)

الم (1)

Al-Syatibiyyah:

1- Qalun baca dan semua ikut

Al-Durrah dan al-Toyyibah:

1- Qalun baca dan semua ikut kecuali Abu Ja’far

2- Abu Ja’far membaca dengan saktah[1]

ذَلِكَ الْكِتَابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ (2)

Al-Syatibiyyah dan al-Durrah:

1- Qalun baca semua ikut kecuali Ibn Kathir dan al-Susi

2- Al-Susi dengan idgham kabir[2]

3- Ibn Kathir dengan silah ha’ kinayah[3]

Al-Toyyibah[4]:

1- Qalun baca semua ikut[5] kecuali Ibn Kathir, wajah kedua bagi Abu ‘Amru, wajah kedua, dan ketiga bagi Ya’qub dan wajah kedua bagi Hamzah

2- Ya’qub wajah kedua dengan ha’ saktah[6]

3- Abu ‘Amru wajah kedua dengan Idgham kabir [7].Ya’qub ikut[8] bagi wajah ketiga[9]

4- Ibn Kathir wajah pertama baca dengan silah ha’ kinayah[10]

5- Hamzah wajah kedua pada mad al-Tabri’ah[11]



[1] Kata Ibn al-Jazari ( al-Durrah, bab Farsy al-Huruf: Surah al-Baqarah, mk 22):

حروف التهجى افصل بسكت كحاألف ألا

Manakala bagi al-Toyyibah pula sepertimana kata Ibn al-Jazari ( al-Toyyibah, bab al-Sakt ‘ala al-Sakin qabla al-Hamzi wa ghayrihi, mk 47):

وفي هجا الفواتح كطه ثقف

[2] Kata al-Syaikh Hassan Khalaf al-Hussaini (Mukhtasar bulughu al-Umniyyah,, bab Hukm ma fi al-Idgham al-Kabir wa Ha al-Kinayah, mk 5):

والادغام بالسوسي خص

[3] Kata al-Syatibi (Hirz, bab ha’ al-Kinayah, mk 13):

وما قبله التسكين لإبن كثيرهم

[4] Bagi Toriq al-Toyyibah, dalam perbincangan ini tidak disertakan wajah ghunnah pada pertemuan nun sakinah dan tanwin dengan huruf lam dan ra’ . Cukuplah sekadar kita maklum dan ma’ruf tentang khilaf tersebut sepertimana kata Ibn al-Jazari:

وادغم بلا غنة في لام ورا وهى لغير صحبة أيضا ترى

[5] Yang mengikut bacaan Qalun ini adalah Warsy, wajah pertama Abu ‘Amru, Ibn ‘Amir, ‘Asim, al-Kisaei, wajah pertama Hamzah, Abu Ja’far, wajah pertama Ya’qub dan Kalaf al-‘Asyir

[6] Kata Ibn al-Jazari (al-Toyyibah, bab al-Waqf ‘ala Marsum al-Khat, mk 56):

والبعض نقل بنحو عالمين موفون

[7] Kata Ibn al-Jazari ( al-Toyyibah, bab al-Idgham al-Kabir, mk 39):

إذا التقى خطا محركان مثلان جنسان مقاربان

أدغم بخلف الدور والسوسي معا

[8] Kata Ibn al-Jazari ( al-Toyyibah, bab al-Idgham al-Kabir, mk 41):

وقيل عن يعقوب ما لإبن العلا

[9] Tiada wajah idgham kabir bersama ha’ saktah bagi Ya’qub kerana ditegah bacaan Ha’ saktah sekiranya terdapat idgham kabir. Sepertima kata Syaikh Ahmad Abd Aziz Zayyat (Sharh Tanqih Fath al-Karim fi Tahrir Awjuh al-Quran al-Azim, mk 9):

وها السكت في كالعالمين الذين إن تكن مدغما للحضرمي فأهملا

[10] Kata Ibn al-Jazari ( al-Toyyibah, bab Ha’ al-Kinayah, mk 41):

صل ها الضمير عن سكون قبل ما حرك دن

[11] Kata Ibn al-Jazari (al-Toyyibah, bab al-Mad wa al-Qasr, mk 42):

والبعض مد لحمزة في نفي لا كلا مرد

Tuesday, February 15, 2011

Riwayat Israiliyyat Menurut Perspektif Islam

Muqaddimah

Kita sering mendengar berleluasanya kisah-kisah Israiliyat di ceramah-ceramah atau pengajian yang dihadiri. Ada kalanya perkara tersebut di luar pengetahuan kita, malah ketika mendengar buat pertama kalinya terus berasa seronok dan terpegun dengan kisah yang diceritakan. Namun, bagaimanakah pandangan agama Islam terhadap kisah-kisah ini? Adakah para ulama' terdahulu menolak daripada menerima cerita Israiliyat?

Asal Kalimah

1. إسرائيليات – kata jama' kepada kalimah إسرائيليةyang dinisbahkan kepada Bani Israel. Manakala yang dimaksudkan dengan Israel ialah Nabi Ya'kub a.s., dan Bani Israel ialah anak-anak serta keturunan baginda walaupun sehingga zaman Nabi Muhammad S.A.W. Firman Allah S.W.T. dalam surah Maryam ayat 58 :
58. mereka itulah sebahagian dari Nabi-nabi Yang telah dikurniakan Allah nikmat Yang melimpah-limpah kepada mereka dari keturunan Nabi Adam, dan dari keturunan orang-orang Yang Kami bawa (dalam bahtera) bersama-sama Nabi Nuh, dan dari keturunan Nabi Ibrahim, dan (dari keturunan) Israil- dan mereka itu adalah dari orang-orang Yang Kami beri hidayah petunjuk dan Kami pilih. apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat (Allah) Ar-Rahman, mereka segera sujud serta menangis.

Sejak dahulu, mereka dikenali dengan nama Yahudi di samping golongan Nasrani yang beriman dengan Nabi Isa a.s. Allah S.W.T. menyebutkan pada beberapa tempat berkenaan dengan Bani Israel sebagai tanda sifat kebaikan yang ada pada Nabi Ya'kub sehingga keturunannya akan mengikuti jejak langkah yang telah ditinggalkan serta meninggalkan perbuatan yang keji dan tercela.

2. Ada sesetengah pendapat menyatakan bahawa Israiliyyat membawa beberapa maksud :
• Cerita-cerita terdahulu dan riwayat yang banyak bersumberkan daripada golongan Yahudi berbanding Nasrani.
• Riwayat yang disampaikan oleh perempuan Yahudi atau Nasrani.
• Perkara yang masuk ke dalam kitab karangan ulama' silam terutamanya dalam bidang tafsir yang mempunyai susur galur riwayat samada daripada Yahudi atau Nasrani. Adapun riwayat yang tiada asal dan tergantung maka ia dikira sebagai khurafat, atau kisah-kisah palsu.

Namun, berdasarkan pengertian ini kita melihat riwayat Israiliyyat banyak mengambil sumber daripada Yahudi disebabkan ramainya bilangan mereka di Tanah Arab berbanding masyarakat Nasrani. Kemudian setelah beberapa orang dari kalangan mereka memeluk agama Islam, dan meriwayatkan kisah-kisah yang terdapat dalam agama lama mereka kepada kaum muslimin.

Sejarah Ringkas Kemunculan Israiliyyat

Pada tahun 70M, masyarakat Yahudi datang ke Tanah Arab melarikan diri dari Syam setelah musnahnya Haikal dan menetap di kawasan Yathrib, Taima’, Himyar, dan Wadi Al-Qura’. Tetapi orang Arab hanya mengetahui tentang agama Yahudi ini selepas suatu ketika apabila masyarakat Yaman memeluk agama ini hasil dakwah Tubba’ (lelaki yang ingin menyerang Madinah sebelum Islam tetapi telah dihalau) yang membawa bersamanya dua orang pendeta yang menyebarkan ajarannya di sana.

Berbeza dengan keadaan orang Nasrani yang sering ditindas oleh pelbagai golongan seperti penyembah berhala, kaum Yahudidan kerajaan Byzantine. Kesannya, mereka lari ke Tanah Arab kerana ingin menjauhkan diri daripada penindasan yang disebabkan perbezaan agama ini. Dakwah Nasrani di tempat baru mereka telah membuahkan hasil apabila beberapa orang telah memeluk ajarannya seperti Warqah bin Naufal, Imruul Qais, kabilah Ghassan, dan sebagainya.

Kewujudan dua puak ini (Yahudi dan Nasrani) memberikan impak yang besar kepada kehidupan masyarakat Arab. Selain itu, aktiviti perniagaan juga sedikit sebanyak membuka peluang kepada masyarakat dalam mengenali dua agama ini. Setelah kedatangan Islam, berlakunya dialog dan perbahasan antara kaum Muslimin dan Ahli Kitab seperti yang banyak disebutkan di dalam Al-Quran. Akibatnya, ramai di kalangan mereka yang memeluk agama Islam setelah jelas dan nyata di hadapan mereka bahawa agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W. ialah agama yang benar. Namun, ada yang baik Islamnya sedangkan sebahagian yang lain menjadi munafiq, sebagai dalang kepada kaum Yahudi dan musyrikin dalam menghancurkan Islam dari dalam.

Perselisihan antara dua kelompok ini (Muslimin dan Ahli Kitab) tidak terhenti setakat ini sahaja. Pernah terjadi dialog antara Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar bersama dengan pendeta, kisah seorang muslim memukul seorang Yahudi setelah Yahudi tersebut mengatakan : Tidak, sebenarnya Nabi Musa ialah pilihan sekalian alam, dan pelbagai lagi yang menunjukkan perselisihan pendapat di kalangan mereka. Tetapi, Nabi S.A.W. pada waktu itu berperanan sebagai orang tengah yang memperjelaskan keadaan sebenar kepada salah faham yang berlaku antara dua golongan ini. Perkara ini berterusan pada zaman para sahabat apabila mereka bertindak sebagai pihak rujukan masyarakat pada ketika itu setelah wafatnya baginda S.A.W.

Pada zaman tabiin pula, pendustaan dan pemalsuan banyak berlaku kerana menurut hawa nafsu sehingga menyebabkan manusia tidak dapat membezakan antara suatu yang baik dan buruk. Ada di kalangan para tabiin (asal Yahudi atau Nasrani yang memeluk agama Islam) mengambil sikap bermudah-mudah dalam meriwayatkan sesuatu, sehinggakan bukan kisah Israiliiyat sahaja yang diriwayatkan bahkan khurafat dan dongeng yang tidak mempunyai sandaran. Faktor lain yang membantu penyebaran ini ialah dakwaan mereka yang mengatakan para sahabat dan tabiin berkeinginan untuk mengetahui semua perkara daripada kisah umat dan para nabi terdahulu yang tidak disebutkan dalam Al-Quran dan hadith Nabi S.A.W.

Ibnu Khaldun menyebutkan dalam kitabnya, “Muqaddimah Ibnu Khaldun” bahawa penyebaran Israiliyyat ini adalah disebabkan dua perkara :

1. Keadaan masyarakat Arab pada waktu itu yang buta huruf.
2. Sifat manusia yang ingin mengetahui semua perkara.

Di samping itu, kisah-kisah ini tidak ada kaitannya dengan hukum-hakam yang seterusnya menyebabkan ia terus ditulis dan diceritakan kepada orang ramai.

Pembahagian Israiliyyat

Para ulama’ telah membahagikan Israiliyyat kepada tiga iaitu :

1. Bahagian yang selari dengan syariat dan Al-Quran ; seperti kisah Al-Jassasah yang diceritakan oleh Tamim Ad-Dariy dan diperakui oleh Nabi S.A.W. (hadith dalam Sahih Muslim, kitab Fitnah, bab Kisah Al-Jassasah). Antara lain ialah kisah Nabi Musa a.s. bersama Nabi Khidir, kisah Juraij seorang ‘abid dan sebagainya yang turut diceritakan di dalam Al-Quran dan hadith Nabi S.A.W. Maka kisah-kisah sebegini berfungsi sebagai sokongan kepada apa yang telah disebutkan oleh keduanya.

2. Bahagian yang bertentangan dengan syariat dan Al-Quran : seperti mencemar maruah kenabian dalam kisah Nabi Yusuf a.s. apabila menyebutkan bahawa baginda yang berkeinginan kepada isteri pembesar Al-Aziz, kisah nabi Daud dan sebagainya yang mengaitkan para nabi dengan dosa syirik, zina dan sebagainya. Dalam hadith Nabi S.A.W. ada menyebutkan :

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ أَخْبَرَنَا ابْنُ شِهَابٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ كَيْفَ تَسْأَلُونَ أَهْلَ الْكِتَابِ عَنْ شَيْءٍ وَكِتَابُكُمْ الَّذِي أُنْزِلَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَحْدَثُ تَقْرَءُونَهُ مَحْضًا لَمْ يُشَبْ وَقَدْ حَدَّثَكُمْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ بَدَّلُوا كِتَابَ اللَّهِ وَغَيَّرُوهُ وَكَتَبُوا بِأَيْدِيهِمْ الْكِتَابَ وَقَالُوا هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا أَلَا يَنْهَاكُمْ مَا جَاءَكُمْ مِنْ الْعِلْمِ عَنْ مَسْأَلَتِهِمْ لَا وَاللَّهِ مَا رَأَيْنَا مِنْهُمْ رَجُلًا يَسْأَلُكُمْ عَنْ الَّذِي أُنْزِلَ عَلَيْكُمْ

Maksudnya : Telah menceritakan kepada kami Musa bin Ismail telah menceritakan kepada kami Ibrahim telah mengabarkan kepada kami Ibn Syihab dari 'Ubaidullah bin Abdullah bahwa Ibn Abbas radliyallahu'anhuma berkata, "Bagaimana kalian bertanya ahli kitab padahal kitab kalian yang diturunkan kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam lebih baru kemurniannya dan belum terkotori? Sedang ahlu kitab menceritakan kepada kalian dengan mengubah-ubah kitabullah dan menggantinya, dan mereka tulis alkitab dengan tangannya dan mereka katakan, 'Ini dari sisi Allah' untuk mereka tukar dengan harga yang sedikit, tidak sebaiknyakah ilmu yang yang kalian miliki mencegah kalian dari bertanya kepada mereka? Tidak, demi Allah, takkan kulihat lagi seseorang diantara mereka bertanya kalian tentang yang diturunkan kepada kalian.' (Hadith ke-6815 riwayat Imam Bukhari)

Abdullah bin Mas’ud pernah menyatakan : (Janganlah kamu bertanyakan Ahli Kitab kerana mereka tidak memberi petunjuk kebenaran bahkan menyesatkan kamu. Maka, kamu akan mendustakan yang benar dan membenarkan yang bathil).

3. Bahagian yang tidak terdapat dalam syariat dan Al-Quran samada selari atau bertentangan : bahagian ini paling banyak kedapatan pada zaman sekarang namun tiada larangan padanya dan tidak juga mendustakannya. Hadith Nabi S.A.W. ada menyebutkan :

حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ عُمَرَ أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ الْمُبَارَكِ عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ كَانَ أَهْلُ الْكِتَابِ يَقْرَءُونَ التَّوْرَاةَ بِالْعِبْرَانِيَّةِ وَيُفَسِّرُونَهَا بِالْعَرَبِيَّةِ لِأَهْلِ الْإِسْلَامِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تُصَدِّقُوا أَهْلَ الْكِتَابِ وَلَا تُكَذِّبُوهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ الْآيَةَ

Maksudnya : Telah menceritakan kepadaku Muhammad bin Basyar telah menceritakan kepada kami Usman bin Umar telah mengabarkan kepada kami Ali bin Al Mubarak dari Yahya bin Abu Katsir dari Abu Salamah dari Abu Hurairah berkata, 'Ahli kitab membaca Taurat dengan bahasa ibrani dan menafsirkannya dengan bahasa arab untuk pemeluk Islam! Spontan Rasulullah Shallallahu'alaihiwasallam bersabda: "Jangan kalian benarkan ahli kitab, dan jangan pula kalian mendustakannya, dan katakan saja '(Kami beriman kepada Allah, dan apa yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepadamu) '." (Hadith ke-6814 riwayat Imam Bukhari).

Contoh kisah pada bahagian ini termasuklah nama Ashabul Kahfi dan bilangan mereka, kisah burung dan Nabi Ibrahim a.s., pokok yang dimakan oleh Nabi Adam a.s. dan sebagainya. Para ulama’ mengatakan kebanyakan kisah bahagian ini adalah khurafat dan dongeng dengan dosa menyebarkannya lebih besar daripada manfaat yang ada padanya. Hal ini kerana, suatu kitab tafsir contohnya akan bertukar kepada kitab lain yang penuh dengan cerita yang tidak boleh diterima akal dan syara’ kerana ia merupakan khayalan dan rekaan pendeta terdahulu yang disebarkan kerana ingin menjauhkan masyarakat Yahudi daripada kitab Taurat yang asli. Bukan itu sahaja, perbuatan ini juga kadang-kadang bertujuan memberikan khidmat kepada raja dan pembesar pada waktu itu.

Pendirian Ulama’ Tentang Israiliyyat

Sejak dahulu lagi pelbagai usaha telah dilakukan oleh para ulama’ dalam membersihkan kisah Israiliyyat yang terdapat dalam kitab-kitab terdahulu. Namun, usaha ini amat susah dan memerlukan kepada kesungguhan dan dilakukan dalam tempoh yang berpanjangan. Tanpa disedari, kisah-kisah ini mudah disebarkan kepada masyarakat awam tanpa kawalan yang menyebabkan ia terus diwarisi dari satu generasi ke generasi yang lain. Hadith Nabi S.A.W. ada menyebutkan :

حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ الضَّحَّاكُ بْنُ مَخْلَدٍ أَخْبَرَنَا الْأَوْزَاعِيُّ حَدَّثَنَا حَسَّانُ بْنُ عَطِيَّةَ عَنْ أَبِي كَبْشَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً وَحَدِّثُوا عَنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَا حَرَجَ وَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ

Maksudnya : Telah bercerita kepada kami Abu 'Ashim adl-Dlahhak bin Makhlad telah mengabarkan kepada kami Al Awza'iy telah bercerita kepada kami Hassan bin 'Athiyyah dari Abi Kabsyah dari 'Abdullah bin 'Amru bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sampaikan dariku sekalipun satu ayat dan ceritakanlah (apa yang kalian dengar) dari Bani Isra'il dan itu tidak apa (dosa). Dan siapa yang berdusta atasku dengan sengaja maka bersiap-siaplah menempati tempat duduknya di neraka".Imam Malik menyebutkan : (Maksud hadith ialah dibenarkan meriwayatkan daripada mereka selagi mana ia adalah perkara kebaikan. Adapun pada perkara yang diketahui bahawa ia adalah dusta maka ia dilarang). (Hadith ke-3202 riwayat Imam Bukhari)

• Imam As-Syafie : (Sedia maklum bahawa baginda S.A.W. melarang berbicara dusta, jadi maksud hadith ialah - ceritakanlah daripada Bani Israel pada perkara yang kamu tidak ketahui bahawa ia adalah dusta. Adapun perkara yang dibenarkan maka tidak menjadi suatu dosa kepada kamu untuk meriwayatkannya. Inilah petanda kepada hadith baginda :

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ ثَابِتٍ الْمَرْوَزِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ أَخْبَرَنِي ابْنُ أَبِي نَمْلَةَ الْأَنْصَارِيُّ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ بَيْنَمَا هُوَ جَالِسٌ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعِنْدَهُ رَجُلٌ مِنْ الْيَهُودِ مُرَّ بِجَنَازَةٍ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ هَلْ تَتَكَلَّمُ هَذِهِ الْجَنَازَةُ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللَّهُ أَعْلَمُ فَقَالَ الْيَهُودِيُّ إِنَّهَا تَتَكَلَّمُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا حَدَّثَكُمْ أَهْلُ الْكِتَابِ فَلَا تُصَدِّقُوهُمْ وَلَا تُكَذِّبُوهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ فَإِنْ كَانَ بَاطِلًا لَمْ تُصَدِّقُوهُ وَإِنْ كَانَ حَقًّا لَمْ تُكَذِّبُوهُ

Maksudnya : Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Muhammad bin Tsabit Al Marwazi telah menceritakan kepada kami Abdurrazzaq telah mengabarkan kepada kami Ma'mar dari Az Zuhri telah mengabarkan kepadaku Ibnu Abu Namlah Al Anshari dari Ayahnya bahwa ketika ia sedang duduk di sisi Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam yang saat itu di sisi beliau ada seorang Yahudi, lewatnya jenazah di hadapan beliau. Lalu orang Yahudi itu berkata, "Wahai Muhammad, apakah jenazah ini berbicara?" Nabi shallallahu 'alaihi wasallam kemudian menjawab: "Allah lebih mengetahui." Orang Yahudi itu pun berkata, "Sesungguhnya jenazah tersebut berbicara." Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Apa yang diceritakan oleh orang-orang ahli kitab kepada kalian maka janganlah kalian percayai atau kalian dustakan. Tetapi katakanlah, 'aku beriman kepada Allah dan para Rasul-Nya'. Jika mereka dusta maka kalian tidak mempercayainya dan jika benar maka kalian tidak mendustakannya." (Hadith ke-3159 riwayat Imam Abu Daud)

; yang tidak menyebutkan keizinan dan larangan ketika meriwayatkan pada perkara yang dipastikan kebenarannya.

• Imam Ibnu Hajar : (ولا حرج iaitu janganlah menyempitkan dada kamu dengan apa yang kamu dengar daripada perkara yang mengagumkan dan itu yang banyak berlaku kepada mereka. Apa yang dimaksudkan dengan jangan bersusah-payah ialah pada pihak yang menceritakan kisah Israiliyyat disebabkan di dalamnya terdapat perkataan yang tidak baik seperti dalam surah Al-Maidah ayat 24 :


24. mereka (Menolak dengan) berkata: "Wahai Musa, Sesungguhnya Kami tidak akan memasuki negeri itu selama-lamanya selagi kaum itu masih berada di dalamnya; oleh itu pergilah Engkau bersama Tuhanmu dan perangilah mereka. sebenarnya Kami di sinilah duduk menunggu".
; dan surah Al-A’raf ayat 138 :


138. dan Kami bawakan Bani Israil ke sebarang laut (Merah) itu lalu mereka sampai kepada suatu kaum Yang sedang menyembah berhala-berhalanya. (Melihatkan Yang demikian) mereka (Bani Israil) berkata: "Wahai Musa buatlah untuk Kami suatu Tuhan (berhala) sebagaimana mereka mempunyai beberapa tuhan". Nabi Musa menjawab: "Sesungguhnya kamu ini adalah kaum Yang jahil.

Pendapat Ibnu Hajar ini merupakan pemahaman yang baik dalam memahami maksud hadith kerana ada beberapa perkataan dan ungkapan dalam kisah Israiliyyat yang boleh membawa kepada kekufuran. Tetapi, ia hanya diceritakan sebagai suatu peringatan dan manfaat bersama.

Adapun hadith ke-3159 riwayat Imam Abu Daud di atas, ia ditujukan kepada mereka bukannya kita kerana Nabi tidak menyuruh di dalamnya supaya meriwayatkan sesuatu daripada Ahli Kitab bahkan seolah-olah ia mengajar kepada umat Islam supaya beradab ketika berbicara dengan mereka selari dengan firman Allah S.W.T. dalam Surah Al-'Ankabut ayat 46 :


46. dan janganlah kamu berbahas Dengan ahli Kitab melainkan Dengan cara Yang lebih baik, kecuali orang-orang Yang berlaku zalim di antara mereka; dan Katakanlah (kepada mereka): "Kami beriman kepada (Al-Quran) Yang diturunkan kepada Kami dan kepada (Taurat dan Injil) Yang diturunkan kepada kamu; dan Tuhan kami, juga Tuhan kamu, adalah satu; dan kepadaNyalah, Kami patuh Dengan berserah diri."
• Imam Ibnu Taimiyah menyebutkan dalam kitab “Ma’arij Al-Usul” : (Al-Quran adalah sendiri pada zatnya, dan orang yang membaca Al-Quran tidak berhajat kepada kitab-kitab terdahulu yang menjelaskannya. Berbeza dengan orang Nasrani contohnya, mereka memerlukan kepada kitab Taurat untuk memahami hukum-hakam dalam agama mereka).

; kemudian beliau berkata lagi : (tetapi hadith-hadith yang menceritakan tentang Israiliyyat ini disebutkan untuk sokongan bukannya sebagai suatu pegangan).

Kesimpulan :

Berdasarkan kepada pendapat para Imam yang disebutkan, kita membuat ulasan seperti berikut :

1. Boleh meriwayatkan kisah Israiliyyat yang selari dengan syariat hanya sebagai sampingan bukan pegangan.
2. Boleh meriwayatkan kisah pada bahagian ketiga – yang tidak disebutkan dalam Al-Quran dan As-Sunnah – hanya sebagai i’tibar seperti yang disebutkan oleh Imam Ibnu Taimiyah.
3. Tidak boleh meriwayatkannya pada perkara yang bertentangan dengan ajaran agama – bahagian yang kedua – melainkan perlu ingkar dan menjelaskan kesalahannya.


Rujukan :

1. Al-Quran Al-Karim.
2. Sahih Al-Bukhari, karangan Muhammad Ibn Ismail Ibn Ibrahim Ibn al-Mughirah Ibn Bardizbah al-Bukhari.
3. Sahih Muslim, karangan Abul Husayn Muslim ibn al-Hajjaj Qushayri al-Nisaburi.
4. Al-Israiliyyat Wal Maudhu’at Fi Kutub At-Tafsir, karangan Dr. Muhammad bin Abu Syahbah.
5. Al-Israiliyyat Wal Maudhu’at Wa Bida’ At-Tafasir Qadiman Wa Hadithan, karangan Hamid Ahmad At-Tahir Al-Basyuni.