بسم الله الرحمن الرحيم
1. Ayat
155:
-
Berdasarkan
ayat ini, Allah s.w.t akan pasti menguji umat Islam untuk membezakan antara
mereka siapa yang taat dan siapa yang engkar. Ujian itu berupa ketakutan kepada
musuh, kelaparan merujuk kepada kekurangan bahan makanan, kekurangan harta
merujuk kepada kerugian dalam perniagaan, kekurang diri manusia merujuk kepada
ramainya manusia sudah mati dan akhirnya kekurangan buah-buahan merujuk kepada
datangnya musim kemarau yang menjejaskan hasil pertanian. Imam al-Syafie[1]
menafsirkan tentang ujian ini dengan menyatakan bahawa ketakutan itu adalah
ujian takut kepada Allah s.w.t . Kelaparan ialah merujuk kepada ibadah puasa
dibulan Ramadhan. Kekurangan harta merujuk kepada ibadah zakat dan bersedekah.
Kekurangan diri manusia merujuk kepada keadaan ditimpa penyakit dan akhirnya
kekurangan buah-buahan merujuk kepada kematian anak[2]
kerana anak itu adalah buah hati manusia.
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[3] : “
Jama’ah muslimin itu pastilah dididik jiwa mereka untuk menghadapi kesusahan
dan kegigihan mereka dalam menempuh perjuangan kebenaran itu dan pastilah diuji
dengan berbagai –bagai ketakutan, kesulitan, kelaparan, kekurangan harta,
kehilangan jiwa dan kekurangan buah-buahan. Orang yang beriman pastilah
menempuh kesemua kesusahan ini supaya mereka dapat memberi pengorbanan kerana
aqidah agar aqidah itu dipandang mulia dan tinggi dihati mereka mengikut
sebesar mana pengorbanan yang diberikan mereka kepadanya. Aqidah –aqidah yang
murah yang tidak diberikan pengorbanan oleh penganutnya akan ditinggalkan oleh
mereka dengan mudah pada kali pertama mereka bertembung dengan kesusahan.
Kesemua pengorbanan itu merupakan harga atau nilai kejiwaan yang membayangkan
betapa mulia dan tingginya aqidah itu dihati penganutnya sendiri sebelum ia
dipandang mulia dan tinggi di hati orang lain. Setiap kali mereka menderita dan
berkorban kerana aqidah itu, setiap kali pula aqidah itu menjadi lebih mulia
dan tinggi dihati mereka dan setiap kali pula mereka menjadi lebih sayang
kepadanya. Begitu juga orang lain yang bukan penganutnya tidak akan dapat
menilai harga aqidah itu melainkan apabila mereka melihat kesanggupan para
penganutnya menderita untuk mempertahankannnya.” Inilah didikan yang
ditetapkan Allah keatas barisan kaum muslimin untuk menyediakan mereka dengan
suatu penyediaan yang menarik. Inilah cara didikan Ilahi terhadap mereka yang
dikehendakki oleh Allah diantara umat manusia seluruhnya supaya benar-benar
ikhlas kepadaNya, kepada dakwahNya dan kepada agamaNya.
-
Sudah
semestinya orang beriman akan diuji dengan berbagai ujian seperti yang
dinyatakan diatas tadi untuk mengetahui sejauh mana keimanan mereka kepada
Allah s.w.t. Ia juga bertujuan untuk mengetahui sejauh mana mereka tahan dan cekal
menghadapi ujian tersebut dalam usaha memperolehi kebaikan dunia dan akhirat. Mereka
itu pastinya akan diuji agar pegangan hati mereka bertambah kukuh dan kuat
kerana kesusahan dan penderitaan itulah yang dapat meransangkan segala kekuatan
dan daya tenaga mereka yang terpendam dan tersembunyi. Ia dapat membuka pintu
dan lorong rahsia di dalam hati yang tidak dapat diketahui oleh seorang mu’min
kecuali ia berada dibawah tekanan kesusahan dan penderitaan. Sesungguhnya
mereka yang berjaya menghadapi kesemua ujian tersebut, itulah dia yang
dinamakan golongan yang sabar iaitu sabar menghadapi segala ujian yang
didatangkan oleh Allah s.w.t untuk melahirkan keimanan yang hakiki kepadaNya
sepertimana yang dinyatakan oleh Allah s.w.t dalam firmanNya:
وَبَشِّرْ
الصَّابِرِينَ
Maksudnya:
“ Dan berilah khabar gembira kepada mereka yang sabar”
-
2.
Ayat 156:
-
Ayat ini
menjelaskan lagi siapakan dia yang sebenarnya termasuk dalam golongan “al-Sobirin”
itu. Merekalah orang-orang yang
sabar yang disampaikan berita gembira daripada Allah s.w.t, pemberi nikmat yang
Maha Agung kepada mereka oleh rasulNya yang mulia. Mereka adalah orang yang
bila ditimpa sesuatu kesusahan, mereka tidak hilang semangat dan sentiasa
ingatkan Allah s.w.t malah mereka segera mengucapkan ungkapan sepertimana
firmanNya:
إِنَّا
لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
Maksudnya: “Sesungguhnya kami
adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali”
-
Dari sebuah
Hadith al-Tirmizi yang diriwayatkan oleh Abu Musa al-Asy’ari[4],
bahawasanya Rasullullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“ Jika seorang anak hamba Allah mati,
Allah akan bertanya kepada MalaikatNya. “Sudahkah kamu matikan anak hambaKu?”
Malaikat menjawab: “Ya!” Bertanya Allah: “ Sudah kamu matikan buah hatinya?”
Mereka menjawab : “Ya?” Bertanya pula Allah: “Kemudian apa pula dia kata?”
Mereka menjawab: “ Dia puji Tuhanku dan dia baca
“istirja’” yakni lafaz إِنَّا
لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ . Berkata Allah : “ Buatkan untuknya
sebuah rumah di Syurga dan namakan rumah itu بيت
الحمد (Rumah pujian)
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb[5] : “
Kita semua milik Allah. Seluruh kita dan segala apa yang ada pada kita, seluruh
kewujudan dan diri kita adalah milik Allah belaka. KepadaNyalah kembali semua
urusan dan segala kesudahan. Itulah penyerahan secara mutlaq kepada Allah,
iaitu penyerahan diri mencari perlindungan yang terakhir yang terbit dari hasil
penemuan dengan hakikat yang tunggal dan kefahaman yang betul”
3.
Ayat 157:
-
Ayat ini
secara jelas menggambarkan bahawasanya orang yang sabar itu akan mendapat
berbagai-bagai kebaikan hasil dari kesabaran mereka menghadapi ujian diatas
muka bumi dan juga ujian dalam perjuangan untuk menegakkan hukum Allah s.w.t
diatasnya. Jika terus bersabar dan terus berjihad, pasti Allah s.w.t akan
memberi kemenangan kepada mereka di suatu hari nanti sekiranya perjuangan
mereka dilakukan dengan penuh ikhlas kepada Allah s.w.t. Dan sekurang-kurangnya
jikalau mereka tidak dapat mengecapi kesemua kebaikan itu di dunia, sudah pasti
mereka akan mendapat kemenangan diakhirat nanti dan seterusnya memasuki Syurga.
-
Berkata
al-Syahid Sayyid Qutb [6]: “
Ya’ni mereka dikurniakan berbagai rahmat dari Tuhan mereka. Dengan rahmat itu
Allah mengangkat darjat mereka ketahap dapat ikut serta menikmati habuan rahmat
yang diterima oleh nabiNya yang diselawatkan Allah dan para Malaikat keatasnya. Ini adalah suatu
darjat yang amat tinggi, suatu rahmat yang amat besar dan suatu pengakuan dari
Allah bahawasanya mereka adalah orang-orang yang mendapat hidayah. Disini Allah
s.w.t tidak menjanjikan kemenangan kepada mereka, tidak juga menjanjikan mereka
kedudukkan yang teguh serta harta rampasan perang yang bertimbun. Tidak ada
dijanjikan sesuatu pun melainkan rahmat dan pengakuanNya. Allah s.w.t
menyediakan serta melengkapkan kaum muslimin untuk satu tugas yang lebih besar
dari diri mereka sendiri dan lebih penting dari hidup mereka sendiri. Hal ini
demikian Allah s.w.t membersihkan mereka dari segala tujuan dan matlamat yang
lain. Allah s.w.t membersihkan mereka dari segala cita-cita keinginan manusia
yang lain hingga cita-cita untuk melihat kemenangan aqidah itu tercapai. Allah
s.w.t membersihkan mereka dari segala sesuatu yang boleh menodai keikhlasannya
yang mutlaq terhadap Allah s.w.t, ketaatan kepadaNya serta dakwahnya kepada
Allah s.w.t. Kewajipan mereka adalah mara terus dijalan perjuangan mereka tanpa
mengharapkan sesuatu selain dari keredhaan Allah s.w.t, rahmatNya dan
pengakuanNya bahawa mereka adalah orang-orang yang mendapat hidayah. Inilah
satu-satunya matlamat dan tujuan perjuangan mereka”
[1] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr
al-Athir (1992), J. 2, mk 32-33. Lihat juga Al-Nasafi, Tafsir al-Nasafi:
Madarik al-Tanzil wa Haqaiq al-Ta’wil ( 1999), J. 1, mk 144
[2] Dr. Wahbah al-Zuhayli, Tafsir
al-Munir (1991), J. 2, mk 40
[3] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 586-587
[4] Ahmad Sonhadji Mohamad, ‘Abr
al-Athir (1992), J. 2, mk 33. Lihat juga Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam
al-Qur’an (1996), J. 2, mk 119
[5] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 589
[6] Al-Syahid Sayyid Qutb, fi
Zilal al-Qur’an : Surah al-Baqarah (1), (1988), mk 589-591
No comments:
Post a Comment