Sunday, December 23, 2012

Nota Kelas bacaan Jama' 7 imam (al-Baqarah 34-39)







 وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنْ الْكَافِرِينَ (34)

1.      Qalun baca tawassut al-Muttasil dan qasr al-Munfasil, Ibn Kathir ikut.
2.      Abu Amru (wajah pertama Duri dan al-Susi) baca imalah pada kalimah الْكَافِرِينَ
3.      Qalun baca tawassut al-Muttasil dan al-Munfasil, Ibn Amir dan ‘Asim ikut.
4.      Duri Abu ‘Amru (wajah kedua) membaca imalah pada الْكَافِرِينَ
5.      Abu al-Harith baca imalah kalimah أَبَى dan fathah kalimah الْكَافِرِينَ
6.      Duri al-Kisaei baca imalah kalimah  أَبَى dan الْكَافِرِينَ
7.      Warsy[1]  baca isyba’ al-Muttasil dan al-Munfasil, qasr badal, fathah kalimah أَبَى  dan taqlil kalimah الْكَافِرِينَ
8.      Hamzah membaca imalah kalimah أَبَى dan fathah kalimah الْكَافِرِينَ
9.      Warsy  baca isyba’ al-Muttasil dan al-Munfasil, tawassut al-Badal, taqlil  kalimah أَبَى  dan kalimah الْكَافِرِينَ
10.  Warsy  baca isyba’ al-Muttasil ,al-Munfasil dan al-Badal, fathah dan taqlil kalimah أَبَى  dan taqlil kalimah الْكَافِرِينَ


وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلا مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ وَلا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنْ الظَّالِمِينَ (35)

1.      Qalun baca qasr al-Munfasil, Ibn Kathir dan Duri Abu ‘Amru (wajah pertama) ikut
2.      Al-Susi  baca Idgham dan Ibdal pada kalimah  حَيْثُ شِئْتُمَا
3.      Qalun baca tawassut al-Munfasil, Duri Abu ‘Amru (wajah kedua), Ibn Amir, ‘Asim dan al-Kisaei ikut.
4.      Warsy baca isyba’ al-Munfasil dan qasr al-Badal, Hamzah ikut (Khalaf wajah pertama dan Khallad)
5.      Khalaf ( wajah kedua) baca saktah sakin mafsul pada kalimah اسْكُنْ أَنْتَ
6.      Warsy baca isyba’ al-Munfasil dan tawassut serta isyba’ pada al-Badal


فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ

1.      Qalun baca  فَأَزَلَّهُمَا, semua ikut kecuali Hamzah
2.      Hamzah  baca  dengan penambahan alif mad selepas huruf Zai dan menggugurkan tasydid pada huruf Lam[2]



وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ

1.      Qalun baca  iskan silah mim al-Jama’ pada kalimah بَعْضُكُمْ , semua ikut kecuali Ibn Kathir.
2.      Qalun baca pula silah mim al-Jama’, Ibn Kathir ikut.

وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ (36)

1.      Qalun baca iskan mim al-Jama’ pada kalimah  وَلَكُمْ,  Abu ‘Amru, Ibn ‘Amir, ‘Asim, Khallad (wajah pertama) dan al-Kisaei ikut.
2.      Warsy baca naqal pada kalimah  الأَرْضِ  dan وَمَتَاعٌ إِلَى
3.      Khalaf  baca saktah pada lam ta’rif  (الأَرْضِ) dan tark al-Ghnnah pada مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ
4.      Khalaf  (wajah kedua) baca saktah  الأَرْضِ  dan  sakin mafsul (وَمَتَاعٌ إِلَى), tark al-Ghnnah pada مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ
5.      Khallad (wajah kedua) baca saktah  الأَرْضِ  dan isbat al-Ghnnah pada مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ
6.      Qalun baca silah mim al-Jama’, Ibn Kathir ikut




فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ

1.      Qalun baca qasr al-Munfasil , Duri Abu ‘Amru (wajah pertama) ikut.
2.      Al-Susi baca Idgham Kabir pada kalimah   آدَمُ مِنْ
3.      Ibn Kathir baca dengan nasab huruf Mim pada (  ءادَمُ) dan rafa’ huruf Ta’ pada  (كَلِماتٍ  )[3]
4.      Qalun baca tawassut al-Munfasil, Duri Abu ‘Amru (wajah kedua), Ibn ‘Amir dan ‘Asim ikut
5.      Warsy[4] baca fathah kalimah فَتَلَقَّى , isyba’ al-Munfasil dan qasr serta isyba’ pada al-Badal (آدَمُ)
6.      Warsy baca taqlil  kalimah فَتَلَقَّى , isyba’ al-Munfasil dan tawassut  serta isyba’ pada al-Badal
7.      Hamzah baca imalah pada فَتَلَقَّى  dan isyba’ pada al-Munfasil
8.      Al-Kisaei baca imalah pada فَتَلَقَّى tetapi tawassut pada al-Munfasil
إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (37)
1.      Qalun baca dan semua ikut kecuali al-Susi
2.      Al-Susi baca Idgham Kabir pada   إِنَّهُ هُوَ
قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ (38)
1.      Qalun baca iskan mim al-Jama’, Duri Abu ‘Amru, Ibn ‘Amir, ‘Asim dan Abu Harith ikut
2.      Hamzah baca dommah huruf Ha’ pada عَلَيْهِمْ
3.      Duri al-Kisaei baca imalah pada هُدَايَ [5]
4.      Qalun baca silah mim al-Jama’, Ibn Kathir ikut.
5.      Warsy baca ibdal pada يَأْتِيَنَّكُمْ  dan fathah pada  هُدَايَ , al-Susi ikut
6.      Warsy  (wajah kedua) dalam bacaan yang sama membaca taqlil pada هُدَايَ [6]

وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (39)
1.      Qalun baca qasr al-Munfasil , tawassut al-Muttasil dan iskan mim al-Jama’
2.      Qalun baca silah mim al-Jama’, Ibn Kathir ikut.
3.      Abu ‘Amru (Duri wajah pertama dan al-Susi) baca imalah kalimah النَّارِ
4.      Qalun tawassut al-Munfasil dan al-Muttasil, iskan mim al-Jama’, Ibn ‘Amir, ‘Asim dan Abu al-Harith ikut.
5.      Qalun baca silah mim al-Jama’ dalam bacaan tawassut al-Munfasil
6.      Duri Abu Amru  (wajah kedua) baca imalah kalimah النَّارِ, Duri al-Kisaei ikut
7.      Wary baca isyba’ al-Muttasil dan al-Munfasil serta taqlil kalimah النَّارِ
8.      Hamzah baca isyba’ al-Muttasil dan al-Munfasil serta fathah kalimah النَّارِ
9.      Warsy baca tawassut dan isyba’ pada  al-Badal (بِآيَاتِنَا), isyba’ al-Muttasil dan al-Munfasil dan taqlil  kalimah النَّارِ



[1] Pada ayat ini terdapat kes dahulunya al-Badal ( لآدَمَ) daripada taqlil zawati al-Ya’ (أَبَى  ) untuk Warsy. Mengikut Tariq al-Syatibiyyah, jikalau perkara ini berlaku Warsy mempunyai 3 wajah: Pertama, qasr al-Badal dan fathah zat al-Ya’. Kedua, tawassut al-Badal dan taqlil zat al-Ya’. Ketiga, isyba’ al-Badal dan fathah serta taqlil zat al-Ya’. Berkata al-Syaikh al-Mutawalli rahimahullah:
قلل ذوات الياء عند توسط     لهمز وعند المد وجهان أعملا

[2] Kata  al-Syatibi (Hirz, bab Farsy al-Huruf, Surah al-Baqarah, mk 37):
وفى فَاَزَلَّ اللامَ خَفِّفْ لحمزةٍ وزِدْ الِفاً من قبلهِ فَتُكْمِلا

[3] Kata  al-Syatibi (Hirz, bab Farsy al-Huruf, Surah al-Baqarah, mk 37):
وآدمَ فَارفَعْ ناصباً كلماتِهِ بكسرٍ وللمكِّىِّ عَكْسٌ تَحَوَّلا
[4] Pada ayat ini terdapat kes dahulunya zawatil Ya’ (فَتَلَقَّى) daripada al-Badal (آدَمُ) untuk Warsy. Mengikut Tariq al-Syatibiyyah, jikalau perkara ini berlaku Warsy mempunyai 4 wajah: Pertama dan Kedua, fathah zat al-Ya’ dan qasr beserta isyba’ pada al-Badal. Ketiga dan Keempat, taqlil zat al-Ya’ dan tawassut serta isyba’ pada al-Badal. Berkata al-Syaikh al-Mutawalli rahimahullah:
وفي بدل مع فتح ذي الياء فاقصرن ومد     وإن قللت وسط وطولا
[5] Kata  al-Syatibi (Hirz, bab al-Fath Wa al-Imalah Wa Baina al-Lafzain, mk 25):
ورؤياكَ مَعْ مَثْوَاىَ عَنْهُ لحَفْصِهِمْ ومَحْياىَ مِشْكاةٍ هُداى قَد انْجَلى

[6] Kata  al-Syatibi (Hirz, bab al-Fath Wa al-Imalah Wa Baina al-Lafzain, mk 26):
وذواتِ اليا لهُ الخُلْفُ جُمِّلا


No comments: