Wednesday, October 22, 2008

AL-RASM AL-UTHMANI (13)

4) MEMISAH& MENYAMBUNG المقطوع والموصول (The rules of Joining & Separating)

Al-Maqtu’ beerti bercerai dan kaedah ini bermaksud kalimah yang ditulis secara berasingan dengan kalimah selepasnya. Diharuskan waqaf samada pada kalimah yang pertama atau kedua seperti:

Memisahkan أَمْ dengan مَنْ pada ayat

أَم مَّن يَكُونُ عَلَيْهِمْ وَكِيلاً ..النساء 109

Memisahkan يَوْمَ dengan هُمْ pada ayat

يَوْمَ هُمْ بَارِزُونَ ...غافر 16

Al-Mausul bermakna bersambung. Kaedah ini bermaksud kalimah yang ditulis secara bersambung dengan kalimah selepasnya dan tidak boleh diwaqafkan pada kalimah pertama, sebaliknya diharuskan waqaf pada kalimah yang kedua seperti:

Menyambungkan هاء التنبيه dengan kalimah selepasnya :

هَأَنْتُمْ هَؤُلاءِ ...ال عمران 66

Menyambung ياء النداء dengan kalimah selepasnya

يـأَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ ...البقرة 21


AL-RASM AL-UTHMANI (12)


3) PENGGANTIAN HURUF الإبدال (The rules of Subsitution)

Menggantikan huruf kepada huruf lain.

Terbahagi kepada 5 bahagian:

i. Ibdal alif kpd waw الصلوة / الصلاة

ii. Ibdal alif kpd ya’ فتىً / فتا

iii.Ibdal nun kpd alif وليكوناً / وليكونن

iv.Ibdal ta’ marbutah kpd ta’ maftuhah رحمة / رحمت

v. Ibdal perkataan thulathi waw kpd alif. الصفا / الصفو



AL-RASM AL-UTHMANI (11)



2 ) PENAMBAHAN HURUF الزيادة ( The rules of addition)


Menambah sesuatu huruf yang tidak berfungsi ketika wasal atau waqaf dan diletakkan tanda bulat kecil.


i) Penambahan alif:

وَلا تَاْيئَسُوا مِن رَوحِ اللَّهِ ...يوسف 87

أَو لأَاْذبَحَنَّهُ ...النمل 21

ii) Penambahan waw :

سَأُوْرِيكُمْ دَارَ الْفَسِقِينَ ...الأعراف 145

أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى ..البقرة 5

وَأُوْلُوا الأَرْحَامِ ...الأنفال 75

iii) Penambahan ya’:

أَفَإِيْن مَاتَ أَوْ قُتِلَ ..ال عمران 144

وَمِنْ آنَاءِىْ اللَّيْلِ ...طه 130

مِنْ نَبَإِىْ الْمُرْسَلِينَ ..الأنعام 34

AL-RASM AL-UTHMANI (10)



1) PEMBUANGAN HURUF الحذف(The rules of Deletion)

Membuang atau menggugurkan huruf dari struktur kalimah

Terbahagi kepada 3 bahagian:

Hazf al-Isyarat. حذف الإشارة Menunjukkan terdapat beberapa cara bacaan sepertimana firman Allah s.a.w:

وَإِذْ وَعَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ...البقرة 51

Alif yang terletak selepas waw pada واعَدْنَا di buang bagi menunjukkan terdapat 2 bacaan.

Hazf al-Ikhtisar. حذف الإختصار Mengikut kaedah yang ditetapkan seperti pembuangan alif jama’ muzakkar dan muannas salim sepertimana firman Allah s.a.w:

سَمَّعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ ...المائدة 41

Dan juga:

إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَتِ وَالْقَنِتِينَ وَالْقَنِتَتِ وَالصَّدِقِينَ وَالصَّدِقَتِ وَالصَّبِرِينَ وَالصَّبِرَتِ وَالْخَشِعِينَ ..الأحزاب 35

Hazf al-Iqtisar. حذف الإقتصارMelibatkan kalimah dan tempat dan surah yang tertentu sahaja, sepertimana firman Allah s.a.w:

4وَلَوْ تَوَاعَدتُّمْ لاخْتَلَفْتُمْ فِي الْمِيعَدِ ...الأنفال 42

Dibuang alif selepas ‘ain dan hanya melibat kan kalimah الْمِيعَادَ dalam surah al-Anfaal sahaja, tidak kepada surah lain, contohnya:

4إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ ...ال عمران 9

AL-RASM AL-UTHMANI (9)

KAEDAH PENULISAN RASM UTHMANI

Menyentuh masalah-masalah berikut:

  1. Pembuangan Huruf
  2. Penambahan Huruf
  3. Penggantian Huruf
  4. Penulisan Hamzah
  5. Memisah dan Menyambung
  6. Kalimah yang mengandungi 2 bacaan ditulis dengan salah satu bacaan

MUSHAF (4)



The Qur'an in the riwaya of ad-Dûrî from Abî cAmrû. This mushâf is from Sudan

MUSHAF (3)



The riwaya Qâlûn from Nâfîc. This mushâf is published in Tunisia by ad-Dâr at-Tunissia lilnashr

MUSHAF (2)



This is a mushâf from Algeria with the riwaya of Warsh. It is important to note that all the masahif are written in rasm al-'Uthmani. Also notice the Qaf written with one dot on top in Maghribi script!.

MUSHAF (1)



This is a well known and common mushâf of the Qur'an printed in the Saudi Arabia. They have adopted the Hafs Qirâ'a. Hafs is the most common type of Qirâ'a used in the Muslim world


AL-RASM AL-UTHMANI (8)

BAGAIMANAKAH MEREALISASIKAN HAL KEADAAN MUSHAF RASM UTHMANI DALAM URUSAN PENCETAKAN SEKARANG?

Bersepakatan bacaan dengan mushaf yang dihantar ke setiap tempat adalah kebiasaan sahaja bukan menjadi sesuatu yang wajib.

Ini adalah kerana, syarat diterima sesuatu pembacaan itu ialah pembacaan tersebut mestilah bertepatan dengan salah satu mushaf yang 6, dan bukan menjadi satu syarat sesuatu bacaan tersebut perlu bertepatan dengan mushaf yang dihantar ke tempat mereka.

Sebab itulah kita dapati Mushaf yang dicetak mengikut riwayat Hafs ‘an ‘Aasim ada yang menyalahi mushaf yang dihantar ke Kufah:

وَمَا عَمِلَتْهُ أَيْدِيهِمْ ..يس 35

Ditulis dengan Ha’ mengikut riwayat Hafs tetapi bersalahan dengan mushaf yang di hantar ke Kufah yang tidak menulis Ha’ sedangkan Hafs adalah berasal daripada Kufah dan menjadi tempat rujukan masyarakat Kufah.

KAEDAH BACAAN AL-QURAN YANG DIAMALKAN MASYARAKAT ISLAM DUNIA SEKARANG

Bolehlah disimpulkan sebegini:

Qiraat Naafi’ bin Abd Rahman melalui riwayat Qaaluun terdapat di Libya dan sebahagian di Tunisia (0.7%). Adapun melalui riwayat Warsy terdapat di Jazair, Maghribi, sebahagian di Tunisia dan sebahagian di Sudan(3%).

Qiraat Abu ‘Amru al-Basri terdapat disebahagian wilayah di Sudan (0.3%)

Qiraat Ibn ‘Aamir al-Dimasyqi terdapat di Yaman (1%)

Dan selain daripada itu, kesemuanya mengamalkan Qiraat ‘Aasim bin Abi Najud melalui riwayat Hafs bin Sulaiman al-Khufi.(95%)

Sebab itulah bacaan melalui riwayat Hafs ini masyhur di seluruh dunia dan mushaf yang bertepatan dengan riwayat Hafs ini mudah diperolehi.

Bagi qiraat yang lain seperti Qiraat Hamzah, Qiraat al-Kisaie dan lain-lain bacaannya sudah tidak dipraktikkan lagi tetapi masih dipelajari khususnya bagi mereka yang mengambil bidang ini agar tidak hilang ditelan zaman.

AL-RASM AL-UTHMANI (7)

BAGAIMANAKAH YG DIKATAKAN RASM UTHMANI MENGANDUNGI TULISAN YG MENGGAMBARKAN AHRUFU AL-SAB’AH?

Telah thabit bahawa Mushaf itu tidak mempunyai titik dan baris dan bacaannya hanya yang sahih daripada Rasullullah S.A.W dan tidak terkeluar daripada 3 rukun yang masyhur sepertimana kata Ibn-Jazari

فكل ما وافق وجه نحوى * وكان للرسم احتمالا يحوي

وصح إسنادا هو القرآن * فهذه الثلاثة الأركان

وحيثما يختل ركن أثبت * شذوذه لو أنه في السبعة

Maksudnya: Setiap apa yang menepati kaedah tatabahasa arab, menepati salah satu daripada 6 mushaf rasm Uthmani walaupun mengandungi 2 bacaan dalam satu rasm dan sah sanadnya yang diambil daripada Rasullullah S.A.W. maka itulah yang dinamakan al-Qur’an. Dan jikalau cacat atau hilang satu rukun, maka thabitlah syaznya bacaan tersebut walaupun berasal daripada qiraat Imam7.

Menepati salah satu daripada 6 mushaf rasm Uthmani walaupun mengandungi 2 bacaan dalam satu rasm

Dalam menepati rukun yang kedua ini terbahagi kepada 3 bahagian:
1)
Kalimah yang mengandungi 2 bacaan ditulis dengan salah satu bacaan:

صِرَطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ ...الفاتحة 7

Ditulis dalam kelima-lima mushaf dengan huruf ص sahaja, tetapi di baca dengan ص danس .

2) Kalimah yang mempunyai 2 atau lebih bacaan ditulis dengan satu tulisan yang boleh menggambarkan 2 bacaan:

(قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ.. البقرة 219

Boleh dibaca dengan كبـير atau كثـير

مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ ..الفتحة 4

Boleh dibaca panjang dan pendek pada (مَلِكِ) tanpa mengubah rasm.

3) 3) Kalimah yang mengandungi tambahan atau pengurangan yang tidak mungkin boleh ditulis dengan satu rasm dan ditulis berdasarkan mushaf yang di hantar ke lima-lima tempat.

وَلا يَخَافُ عُقْبَاهَا...الشمس 15

Ditulis Fa pada mushaf ahli Madinah dan Syam dan selebihnya ditulis dengan waw

Dengan ketiga-tiga kaedah tersebut menjadikan Mushaf Rasm Uthmani itu mengandungi kesemua yang sahih daripada Rasullullah S.A.W, yang tidak di mansukhkan pembacaannya dan bertepatan dengan al-’Urdhotul al-Aakhirah.

Dan bukannya mengandungi kesemua ahrufu sab’ah dan juga bukan hanya mengandungi satu huruf sahaja sepertimana yang didakwa sebelum ini.

AL-RASM UTHMANI (6)

HAL KEADAAN PENULISAN RASM UTHMANI

Perbahasan antara ulama’ berkaitan hal keadaan penulisan Rasm Uthmani ini boleh di simpulkan kepada 3 pendapat:

1) Rasm Uthmani hanya mengandungi 1 huruf daripada 7 huruf yang telah diturunkan.

2) Rasm Uthmani mengandungi kesemua 7 huruf.

3) Rasm Uthmani mengandungi penulisan yang menggambarkan ketujuh-tujuh huruf tersebut.

1)Rasm Uthmani hanya mengandungi 1 huruf daripada 7 huruf yang telah diturunkan.

Pandangan ini mengatakan bahawa disebabkan berlaku perselisihan bacaan maka Saidina Uthman r.a. ingin menyelesaikan masalah tersebut dengan penulisan 1 huruf sahaja iaitu huruf atau bahasa Quraisy

Berdalilkan kata-kata Saidina Uthman kepada 3 orang Quraisy: “Sekiranya ada perselisihan antara kamu dengan Zaid bin Thabit tentang penulisan al-Qur’an maka tulislah dengan bahasa Quraisy, kerana al-Qur’an itu diturunkan dalam bahasa Quraisy”…

2)Rasm Uthmani merangkumi kesemua 7 huruf.

Pendapat ini disokong oleh sebahagian para Fuqaha’ dan Qurra’

Berdalilkan bahawa tidak harus bagi umat Islam meninggalkan satu pun daripada 7 huruf yang telah di turunkan sepertimana telah sepakat para sahabat memindahkan al-Qur’an dari suhuf kepada Mushaf,dan bersepakat meninggalkan apa yang bukan daripada al-Qur’an, bersepakat tidak harus menegah bacaan-bacaan dengan sebahagian daripada 7 huruf dan bersepakat tidak meninggalkan sesuatu pun daripada al-Qur’an.

3)Rasm Uthmani mengandungi penulisan yang menggambarkan ketujuh-tujuh huruf tersebut

Disokong oleh jumhur ulama’ salaf dan khalaf serta imam al-mujtahidin.

Hanya 7 huruf yang dipersetujui oleh Jibril a.s dan Rasullullah S.A.W sahaja ketika sessi talaqqi yang terakhir (al-’Urdhotul al-Aakhirah) dimuatkan didalam Rasm Uthmani.

Berdasarkan kata Ibn al-Jazari:

“Tidak syak lagi bahawa sebahagian daripada ayat al-Qur’an telah dimansukh dan diubah ketika al-’Urdhotul al-Aakhiirah. Dan perkara ini adalah benar dan sah bersandarkan nas-nas yang bukan daripada seorang sahabat sahaja yang meriwayatkannya”...(al-Nasyr mk 31)

Dengan itu tertolaklah pendapat yang kedua yang mengatakan Rasm Uthmani merangkumi kesemua ahrufu al-Sab’ah

Begitu juga bagi pendapat yang pertama tertolak kerana jikalau Rasm Uthmani itu hanya mengandungi dialek Quraisy sahaja, kenapa bacaan al-Qur’an yang sampai kepada umat Islam sehingga kini mempunyai berbagai dialek, contoh seperti:

وَمَا كَانُوا يَعْرِشُونَ... الأعراف 137

Terdapat 2 dialek arab dalam kalimah ini:

-Dialek Bani Asad dengan kasrah Ra:

يعرِشون / يعرُشون

dibaca juga dengan dhommah Ra menggambarkan dialek arab selain Bani Asad

Begitu juga pada kalimah

...البقرة 6 ءأَنذَرْتَهُمْ

terdapat qiraat yang mentakhqiqkan pertemuan 2 hamzah yang mana merujuk kepada dialek Bani Tamim dan sekitarnya meliputi bahagian timur dan tengah semenanjung Arab. Dan terdapat juga qiraat yang mentakhfifkan kalimah tersebut merujuk kepada dialek ahli Hijaz,Huzail,Mekah dan Madinah yang meliputi bahagian selatan dan barat semenanjung Arab…(lisanu al-Arab liibn manzur J. 1 mk 22)

Begitu juga dengan kaedah Idgham dan Idzhar

شَهْرُ رَمَضَانَ ... البقرة 185

Kaedah Idgham lebih banyak digunakan oleh ahli Kufah, Basrah dan Syam(Iraq dan sekitarnya) manakala Idzhar digunakan oleh ahli Mekah dan Madinah (al-Hijaziien) disebabkan bi’ah atau keadaan tempat tersebut.

Begitu juga kaedah Fath wal imalah

وَلَلآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنْ الأُولَى (4) الضحى

Qiraat yang membaca fathah merujuk kepada dialek Quraisy, Thaqif, Hawazin dan Kinanah (Barat semenanjung Arab).Dan qiraat yang membaca Imalah merujuk kepada dialek Tamim, Qais, Asad dan Thoyy’(Tengah dan timur semenanjung Arab)

Ada pun kata-kata Saidina Uthman “al-Qur’an itu diturunkan dalam bahasa Quraisy” adalah merujuk kepada permulaan al-Qur’an itu memang diturunkan dalam bahasa Quraisy kerana di pada awalnya ditujukan kepada kaum Quraisy dan Rasullullah itu sendiri berbangsa Quraisy, tetapi kemudian diperluaskan kepada seluruh ummah dengan bahasa atau dialek yang lain untuk mempermudahkan pembacaan tanpa membebankan hingga tiada masa untuk mentadabbur ayatnya.

AL-RASM AL-UTHMANI (5)


BILANGAN MASAHIF AL-UTHMANIAH


Terdapat perselisihan diantara ulama’ tentang bilangan mushaf yang dihantar oleh Saidina Uthman sebagai rujukan masyarakat Islam tetapi yang paling rojih ialah 6 semuanya (dihantar sekali dengan guru yang ditugaskan untuk mengajar):

Dihantar ke Syam bersama al-Mughirah bin Shihab

Dihantar ke Kufah bersama Abd al-Rahman bin al-Sulami

Dihantar ke Basrah bersama ‘Aamir bin Qais

Dihantar ke Mekah bersama Abdullah bin Saa’ib

Diletak di Madinah dan diarahkan Zaid bin Thabit untuk mengajar ahli Madinah

Di simpan sendiri dan diberi nama Mushaf al-Imam

AL-RASM AL-UTHMANI (4)

JAM’UL QUR’AN

Terbahagi kepada 3 peringkat:

1) Zaman Rasullullah s.a.w.

2) Zaman Saidina Abu Bakr as-Siddiq r.a.

3) Zaman Saidina Uthman al-’Affan r.a.

Dan ketiga-tiga zaman ini mempunyai sebab dan keadaan yang berbeza berdasarkan realiti yang berlaku pada sesuatu zaman.

ZAMAN RASULLULLAH S.A.W.

Makna pengumpulan dizaman ini lebih merujuk kepada penulisan sahaja yang mana al-Qur’an itu ditulis di pelepah tamar, tulang, kepingan batu dan lain-lain.

Selepas semuanya ditulis, diikat dan disimpan dengan keadaan tertib ayatnya tetapi bercampur surahnya dan tidak dikumpulkan dalam satu lembaran disebabkan bahan yang ditulis tidak sama.

Tujuan ditulis al-Qur’an pada masa itu adalah semata-mata untuk mengagungkan al-Qur’an tersebut kerana kehebatannya dan ketinggian martabatnya.

Ini adalah kerana pada masa itu Rasullullah s.a.w menekankan agar para sahabat menghafalnya dan sudah cukup sebegitu tanpa perlu menulisnya.

Ditambah pula Rasullullah s.a.w masih ada dan para sahabat tidak terkira ramainya yang menghafal, maka tidak timbul masalah akan hilang ayat al-Qur’an.

ZAMAN SAIDINA ABU BAKR AS-SIDDIQ R.A

Berlaku peperangan antara muslimin dengan ashabu al-Riddah dan Musailamatu al-Kazzab yang mengorbankan lebih kurang 700 huffaz.

Atas sebab inilah Saidina Abu Bakr mengarahkan al-Qur’an dikumpulkan setelah disyorkan oleh Saidina Umar al-Khattab dan direalisasikan arahan tersebut oleh Saidina Zaid bin Thabit

Diantara ciri-ciri yang digunakan oleh Zaid dalam pengumpulan ini, beliau hanya menerima ayat yang ada dihafaz dan ditulis dan bertepatan dengan al-’Urdhotul al-Aakhirah sahaja yang akan dimuatkan dalam suhuf Abu Bakr.

Walaupun begitu, suhuf-suhuf persendirian yang ditulis oleh para sahabat seperti Ubay bin Ka’ab, Ibn Masu’ud, Saidina Ali ibn Abi Talib dan lain-lain tidak di lupuskan.

Ini adalah kerana sebab pengumpulan al-Qur’an pada zaman ini adalah kerana takut al-Qur’an itu hilang dengan ramainya para Huffaz yang syahid

Suhuf tersebut mempunyai ayat dan surah yang disusun secara tertib

Setelah Saidina Abu Bakr wafat, suhuf tersebut berada dibawah jagaan Saidina Umar, dan pada masa ini telah timbul perselisihan melibatkan wajah bacaan al-Qur’an kerana terdapat diantara para sahabat yang mengajar wajah-wajah qiraat yang berbeza.

Dan suhuf para sahabat ada yang mengandungi kesemua ahrufu sab’ah yang telah dimansuh semasa al-’Urdhotul al-Aakhirah, dan ada juga penambahan seperti tafsiran yang disangka oleh pengikutnya bahawa penambahan tersebut merupakan ayat al-Qur’an.

Selepas Saidina Umar wafat, suhuf tersebut diwariskan kepada anaknya Hafsah yang juga salah seorang isteri Rasullullah s.a.w.

ZAMAN SAIDINA UTHMAN AL-’AFFAN R.A.

Jajahan Islam semakin berkembang hingga meliputi semenanjung Tanah Arab dan lain-lain wilayah termasuk Armenia, Arzabeijan dan Khurasan.

Penduduk di wilayah-wilayah ini membaca qiraat melalui riwayat bacaan para sahabat yang masyhur contohnya, ahli Syam membaca qiraat Ubai bin Ka’ab, ahli Kufah dengan qiraat Ibn Masu’ud dan selainnya dengan qiraat Abu Musa al-’Asya’ari.

Dan pastinya perselisihan diantara mereka melibatkan perbezaan wajah qiraat.

Perselisihan ini semakin ketara jika mereka berkumpul dalam satu tempat seperti berkumpul untuk memerangi golongan musyrikin hingga hampir kepada tahap kafir mengkafirkan sesama sendiri

Fitnah ini disedari oleh Huzaifah bin al-Yaman dan terus diutarakan kepada Saidina Uthman agar disalin semula al-Qur’an tersebut.

Kemudian sekali lagi Zaid bin Thabit ditugaskan menyalin balik al-Qur’an dan dibuat 6 salinan dihantarkan ketempat yang tertentu sebagai rujukan dan diarahkan dibakar semua suhuf atau mushaf yang selain daripada keenam-enam salinan tersebut.

Tindakan Saidina Uthman ini disokong sekalian para sahabat yang jumlahnya hampir mencecah seribu orang kecuali Ibn Mas’uud

Tetapi akhirnya Ibn Mas’uud bersetuju dan dihantar suhufnya kepada Saidina Uthman untuk dibakar.