Monday, October 26, 2009

BUKU PANDUAN BACAAN AL-FATIHAH 10 IMAM (IFRAD)

SURAH AL-FÓTIHAH

(10 IMAM)

(Berdasarkan Toriq al-Toyyibah al-Nasyr )

-Secara ifrad-

1) Qiraat NÉfi’ al-Madaniy: Qaulan WÉhidan[1] pada kalimah maliki[2] dibaca tanpa mad.

i) Riwayat QÉlËn: silah mim jama’ secara khilaf[3].

ii) Riwayat Warsy

2) Qiraat Ibn Kathir al-Makkiy: Qaulan WÉhidan pada kalimah maliki dibaca tanpa mad. Qaulan WÉhidan juga pada silah mim jama’.[4]

i) Riwayat BazzÊ

ii) Riwayat Qunbul: Secara khilaf membaca dengan س [5]pada huruf ص di kalimah الصِّرَاطَ dan صِرَاطَ

3) Qiraat Abu ‘Amru al-Basriy : Qaulan WÉhidan pada kalimah maliki dibaca tanpa mad. Idgham kabir pada pertemuan dua م yang berbaris[6] secara khilaf

i) Riwayat al-DËrÊ Abu ‘Amru

ii) Riwayat al-SËsÊ :

4) Qiraat Ibn ‘Ómir al-Dimasyqiy : Qaulan WÉhidan pada kalimah maliki

dibaca tanpa mad.

i) Riwayat Hisyam

ii) Riwayat Ibn Zakwan

5) Qiraat ÓÎim al-KËfÊ : Qaulan WÉhidan pada kalimah mÉliki

dibaca dengan alif.

i) Riwayat Syubah

ii) Riwayat ×afÎ

6) Qiraat Hamzah al-KËfÊ : Qaulan WÉhidan pada kalimah maliki

dibaca tanpa mad. Qaulan WÉhidan juga pada kalimah عَلَيْهِمْ dibaca

dengan Ìommah ha’[7]

i) Riwayat Khalaf :membaca secara isymam[8] pada huruf ص kalimah

الصِّرَاطَ dan صِرَاطَ dalam al-fatihah dan semua contoh dalam al-Quran.

ii) Riwayat KhallÉd :membaca secara isymam pada huruf ص kedalam huruf ز

dengan 4 turuq:

- Isymam pada contoh yang pertama dalam surah al-Fatihah

- Isymam pada kedua-dua contoh dalam surah al-Fatihah

- Isymam pada contoh yang ma’rifah sahaja di semua contoh dalam al-Quran

- Tiada Isymam pada semua contoh dalam al-Quran

7) Qiraat KisÉÊ al-KËfÊ : Qaulan WÉhidan pada kalimah mÉliki

dibaca dengan mad.

i) Riwayat Abu HÉrith

ii) Riwayat Al-DËrÊ[9]KisÉÊ

8) Qiraat Abu Jaafar al-Madani : Qaulan Wahidan pada kalimah al-Maliki tanpa mad dan juga silah mim jama’.

i) Riwayat Ibn Wardan

ii) Riwayat Ibn Jammaz

9) Qiraat Ya’qub al-Hadrami al-Basri : Qaulan WÉhidan pada kalimah mÉliki dibaca dengan mad. Qaulan WÉhidan juga pada kalimah عَلَيْهِمْ dibaca dengan Ìommah ha’. : Khilaf pada setiap idgham kabir yang sinonim dengan Abu ‘Amru al-Basri[10]. Khilaf bacaan ha’ saktah pada al-Asma’ al-Mabniyyah al-Musyaddadah dan setiap jama’ muzakkar salim[11]. Walaubagaimanapun, bagi merealisasikan bacaan kedua2 khilaf ini (kecuali khilaf pada al-Asma’ al-Mabniyyah al-Musyaddadah), perlulah membaca dengan saktah antara dua surah kerana mengambil kira kata Syeikh Ahmad Abd al-Aziz al-Zayyath dalam kitabnya Sharh Tanqih Fath al-Karim fi Tahrir Awjah al-Quran al-Azim yg berbunyi:

وتختص كالإدغام بالسكت عنده

Maksudnya: Dikhususkan (merujuk kepada Ha’ saktah pada jama’ muzakkar salim) seperti idgham hanya ketika bacaan saktah antara dua surah sahaja disisi Ya’qub.

i) Riwayat Ruways: Qaulan wahidan membaca dengan س pada huruf ص di kalimah

الصِّرَاطَ dan صِرَاطَ

ii) Riwayat Rawkh

10) Qiraat Khalaf al-Asyir al-Kufi: Qaulan WÉhidan pada kalimah mÉliki dibaca dengan mad.

i) Riwayat Ishaq

ii) Riwayat Idris



[1] bacaan yang tetap tanpa berulang

[2] Sepertimana kata Imam al-Jazari:

مالك نل ظلا روى...

[3] berulang beberapa kali

[4] Sepertimana kata Imam al- Jazari:

وضم ميم الجمع صل ثبت درا قبل محرك وبالخلف برا

[5] Sepertimana kata Imam al- Jazari:

والسراط مع سراط زن خلفا غلا كيف وقع

[6] Sekiranya wasal ayat ketiga dengan keempat, kata Imam al-Jazari:

إذا التقى خطا محركان مثلان جنسان مقاربان

أدغم بخلف الدوري والسوسي معا

[7] Sepertimana kata Imam al-Jazari:

عليهمو إليهمو ولديهمو بضم كسر الهاء ظبي فهم

[8] Isymam disini bermaksud bunyi campuran huruf dengan huruf yang merujuk kepada gabungan huruf ص dan ز , kata Imam al-Jazari:

والصاد كالزاي ضفا الأول قف وفيه والثانى وذي اللام اختتلف...

[9] orang yang sama yang menjadi anak murid Imam Abu ‘Amru al-Basriy

[10] Sepertimana kata Imam al-Jazari:

وقيل عن يعقوب ما لإبن العلا

[11] Sepertimana kata Imam al-Jazari:

وهو ظل وفي مشدد اسم خلفه نحو الي هن والبعض نقل

بنحو عالمين موفون وقل


No comments: